見出し画像

♡『深淵なる心の痕跡-理学療法士の感動のケーススタディ』Case1なかむらのおじいちゃんTraces of an Abyssal Mind: An Inspiring Case Study of a Physical Therapist."

Case1 なかむらのおじいちゃん

某年、某月某日、早朝9時過ぎのことである。

私はいつもの階段を駆け上がり、4階にたどり着いた。

そこには、1つの病室に4つのベッドが置かれていた。一番奥の窓際には、揺れるレースのカーテンがかかっている。

その前にあるパイプ椅子におばあちゃんはよく座っていた。
おばあちゃんは、いつも暖かい日差しを浴びて、晴れやかな笑顔でいる。

いつもと同じように、今日もなかむらのおじいちゃんに「おはようございます!」と元気よく挨拶…。

できなかった。

いないのだ。

僕は、部屋の前で動けなくなった。立ち尽くした。
カーテンは開け放たれ、ベッドはなくなっていた。
おばあちゃんの姿もない。

残っているのは、隅にある棚と、その上に置かれた目覚まし時計だけだった。

少なくとも、私はそのように記憶している。

しばらく部屋の前で固まっていた私に斉藤看護師が声をかけてくれた。
いつも優しくしてくれる斉藤看護師は、厳しい表情をしていた。

斎藤;「ちょっと来て!!」

その瞬間、私の頭の中は真っ白になったが、かすかな予感はあった。

斎藤看護師に導かれるまま、私は彼女の後を追った。辿り着いた一室、所謂ご遺体の安置所。

その中に入り私は、白い布が顔に被さった人が、ベッドに横たわっているのを見つけた。

「似ている......」。私はまだ認めることができない。だって、顔が見えないから。

でも、すぐにわかった。おばあちゃんもいたのだ。

しばらくして、斎藤看護師の他に、二人の看護師が部屋に入ってきた。
彼らはシーツを外し、清拭を始めた。

「顔を拭いてあげて!!」と斎藤看護師が僕に言った。

その横で、おばあちゃんがいつものように笑顔でうなずいている。

私はタオルを受け取った。

「中村さん、おはようございます!今日の体調はどうですか?酸素のチェック、血圧の測定、顔色は、手の温度、は"…

そんなことする必要なかった。

彼の顔を拭いた場所は覚えていない。たぶん、鼻の下だったのだろう。
しかし、私はもう涙をこらえることができなかった。

おばあちゃんに頭を下げ、看護師さんにも頭を下げ、部屋を出て、階段を降りた。

"家に戻って、またおばあちゃんと一緒に野菜を作りたい!"って!!
"昨日、酸素が5リットルから3リットルに減った時、すごく喜んで!!"

私は階段の踊り場で、腐るほど泣いた。

私は何もできなかった。

なかむらのおじいちゃんは、生きるために戦っていた。

おばあちゃんとの生活に戻ろうと決意していた。彼は信じられないほどの忍耐力を持ち、心優しい人だった。おばあちゃんはいつも彼のそばで、手を握っていて二人とも思いあっていた。

私は、彼らのかつての生活を取り戻したかった。
退院の日に、笑顔でお別れをしたかった。

これは、私が理学療法士として働いて5、6年目の頃の話である。
その頃の私はまだ若く、少し傲慢でした。

それから数十年後、現在のクリニックで勤務していたある日、受付で声がした。

"なかむら○○様"。

思わず、受付に駆け寄った。
なかむらのおばあちゃんだ!

急いで受付に来たのはいいが言葉が出ない。

おばあちゃんはわかってくれたようで、
笑顔で "膝を痛めたんだ、ちょっとした怪我だよ "と言ってくれた。
私は、「そうですか。」と言うしかなかった。

「なんて言えばいいんだろう。」

私は深呼吸をして考えを整理し、ようやく勇気を出して言葉を発した。

"おばあちゃん"

おばあちゃんは私を見つめ、その目は温かさと理解で満たされていました。

"Yukiくん、あれから○○年経ったね。ありがとうございます。今も畑は続けているよ。膝はちょっと痛めちゃったけどね"

なかむらのおじいちゃんやおばあちゃん、そして看護師斎藤との「経験」、生きた学び。

「人の心」は何か壮大で穏やか。穏やかな海や青い空の広大な広がりに似ていた。

Case1 Grandpa Nakamura

It was a certain day of a certain month in a certain year, a little past 9 o'clock in the early morning. I ran up the usual stairs and arrived at the fourth floor. There were four beds in one ward. A swinging lace curtain hung by the window at the far end of the room. In front of it, Grandma often sat in a pipe chair. She was always bathed in warm sunlight and had a radiant smile on her face. Just as she always does, today she greets Nakamura's grandfather with a cheerful "Good morning! and greet him cheerfully....

I couldn't do it.

He was not there.

I was stuck in front of my room. I stood there.
The curtains were open, the bed was gone.
My grandmother was gone, too.
All that remained was a shelf in the corner and an alarm clock on top of it.
At least, that is how I remember it.

I was frozen in front of my room for a while when Nurse Saito approached me.
Nurse Saito, who was always kind to me, had a stern look on her face.
Saito; "Come here for a minute!!!!"

At that moment, my mind went blank, but I had a faint premonition.

Following Nurse Saito's lead, I followed her. We arrived at a room, the so-called morgue of the dead.

I entered and found a person lying on a bed with a white cloth over his face.

The resemblance ......" I still can't admit it. I still can't admit it, because I can't see his face. Because I can't see his face.
But I recognized her right away. My grandmother was there too.

After a while, two other nurses came into the room besides Nurse Saito.
They removed the sheets and began wiping her clean.

Wipe her face! Nurse Saito said to me.

Beside her, Grandma smiled and nodded as usual.

I accepted the towel.

Good morning, Ms. Nakamura! How are you feeling today? Check your oxygen, measure your blood pressure, your complexion, the temperature of your hands, ha"...

I didn't have to do that.

I don't remember where I wiped his face. Maybe it was under his nose.
But I could no longer hold back my tears.

I bowed to my grandmother and to the nurse, left the room, and went down the stairs.

"I want to go home and grow vegetables with my grandma again!" And!
"Yesterday, when her oxygen dropped from 5 liters to 3 liters, she was so happy!!!"

I cried rotten on the stair landing.

I could do nothing.

Grandpa Nakamura was fighting to live. He was determined to get back to living with his grandmother. He had incredible patience and a kind heart. Grandma was always by his side, holding his hand and thinking of them both.

I wanted their old life back.
I wanted to say goodbye to them with a smile on the day they were discharged from the hospital.

This was in my fifth or sixth year of working as a physical therapist.
At that time I was still young and a bit arrogant.

Decades later, one day while working at my current clinic, I heard a voice at the reception desk:
"Mr. Nakamura XX."

Without thinking, I ran up to the receptionist.
It was Nakamura's grandmother!

I rushed to the receptionist, but I was speechless.

The grandmother seemed to understand,
She smiled and said, "I hurt my knee, just a little injury."
I could only say, "I see." I had to say.

What should I say?"

I took a deep breath, collected my thoughts, and finally gathered the courage to speak.

"Grandma."

Grandma looked at me, her eyes filled with warmth and understanding.

"Yuki, it's been XX years since then. Thank you very much. I'm still working in the fields. My knees are a little sore, though."

The "experience" with Nakamura's grandfather, grandmother, and Nurse Saito, a living learning experience.
There is something grand and serene about the "human heart." It was like the vast expanse of a calm sea or blue sky.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?