見出し画像

♡『深淵なる心の痕跡-理学療法士の感動のケーススタディ』CASE3 「いいね👍のサイン」Traces of an Abyssal Mind: An Inspiring Case Study of a Physical Therapist."

Case3 「いいね👍のサイン」

彼は、今の僕と同じくらいか、少し上の歳だったように思う。

彼はいつも気さくで楽しい人だった。

学生だった僕に彼は、「おっ!Yuki君、今日も元気でいいね!」と、会うたびに言ってくれた。
今でいう"いいね👍"のサインを出しながら。

今日も彼は車いすでリハビリセンターにやってきた。右上肢と右下肢を上手に操作しながら。

時は何十年も前の話。
僕がまだ学生だった頃、実習での出来事。

彼、CVA、右半身麻痺、男性、二人の子供がいる。仕事は電気工事士だったと思う。

彼は毎日、リハビリセンターにやってきた。自分自身でトレーニングをするほど積極的な方だった。

「先生、明日は何時から来ていいですか?」と、PTに尋ねるほどだった。

僕は学生だったので、彼がトレーニングしているときにお話しする機会があった。

彼は優しくて面白い人だった。

僕は心の中で、「彼は良きお父さんだろうな」と思っていた。

のほほんと。
何もわかっていなかった。

今でも鮮明に思い出すことができる。

3年生実習最後の週のある日。

実習を無事に終え、担当していた患者さんに挨拶をして帰る途中、病院のロビー。

彼は車椅子に座り、うつむき、何かを見ていた。

僕は元気に挨拶しようと思い、彼に近づいた。

僕: 「〇〇さ...」

彼は泣いていた。

日記を読んでいた。

今でも鮮明に覚えている。

〇年〇月〇日 文章と少しの絵。
〇年〇月〇日 文章と少しの絵。
〇年〇月〇日 文章と少しの絵。
〇年〇月〇日 文章と少しの絵。
〇年〇月〇日 空白。

空白の日。

それは彼が倒れた日と一致していた。

彼: 「何で...」

一度だけ聞こえた言葉。

二度目は聞かないように、僕はすぐにその場を離れた。

翌日の午後、
彼は再び車椅子でリハビリセンターにやってきて、僕に言った。

「おっ!Yuki君、今日も元気だね!」

いつもの"いいね👍"のサイン。

とてもカッコよかった。

彼のおかげで今の僕は患者さんに会う度こう尋ねることができている。

「○○さん、今日もお元気で!よかったです。」


Case 3: "Nice 👍 sign."

I think he was about the same age as I am now, or a little older.
He was always friendly and fun.

Whenever I met him, he would say to me as a student, "Hey Yuki, you are looking good today! He would say to me every time I met him, "Oh, Yuki, you are looking good today!
He would give me what we now call a "like 👍" sign.

Today, too, he came to the rehabilitation center in a wheelchair.
He was able to manipulate his right upper limb and right lower limb.

It was decades ago.
When I was still a student, it happened during a practical training.

He is CVA, right hemiplegic, male, with two children. I think his job was electrician.

He came to the rehab center every day. He was so active that he did his own training.
He would ask the PT, "Doctor, what time can I come in tomorrow?" He would ask the PT, "Doctor, what time can I come in tomorrow?

I was a student, so I had a chance to talk with him when he was training.
He was kind and funny.

In my mind, I thought, "He must be a good father.

I was relaxed.
I didn't understand anything.

I can still recall it vividly.

One day during the last week of my third-year internship.

I was on my way back to the hospital lobby after successfully completing my internship and greeting the patient I was in charge of.
He was sitting in his wheelchair, looking down and staring at something.

I decided to greet him cheerfully and approached him.

Me: "Mr. 0..."

He was crying.

He was reading his diary.

I still remember it vividly.

Year 00, month 00, sentences and a few drawings.
Year 00, month 00: sentences and a few drawings.
Year 00, month 00: sentences and a few drawings.
Year 00, month 00: sentences and a few drawings.
Year 00, month 00: sentences and a few drawings.
Year 00, month 00: Blank.

Blank day.

It coincided with the day he collapsed.

He: "Why ..."

I heard the words only once.

I quickly left the place so as not to hear it a second time.

The next afternoon,
he came to the rehabilitation center again in his wheelchair and said to me.

Yuki, you're looking good again today!

Usual "like 👍" sign.

He was very cool.

Thanks to him, I can now ask my patients whenever I see them.

"○○, you are doing well today, too! I'm glad.

この記事が参加している募集

スキしてみて

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?