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【企業向け】新卒高校生を採用するためのポイント

7月からハローワークの高校生求人が公開となりました。
今日から学校周りをされる企業の方も多いのではないでしょうか?
以前、高校生採用に関する支援やサポートを行っていた経験を踏まえて、今回は新卒高校生を採用するためのポイントを大きく2つご紹介いたします。

近年、少子化の影響や進学率の上昇に伴い就職をする高校生の数が年々減っています。
就職希望者数は令和3年に162,195人だったのが令和4年では148,761人となっています。(文部科学省HPより)ちなみに5年前の2018年では約18万人程就職希望者がいました。また本日読売新聞にて、こんな記事も掲載されていました"高校生の就職活動解禁、求人倍率は過去最高の3・49倍…人材獲得競争が激化。" 
つまり生徒1人に対して求人が3〜4社ある状態です。
ここからもわかるように大手企業であって採用が困難な程、現在は超売り手市場となっています。そんな中、採用に結びつけておられた企業様の特徴をまとめてみました。

1つ目は学校訪問です。
高校生は大卒と違って直接企業に応募することが出来ません。必ず学校経由で企業へ応募があり面接の段取り等が行われます。その為、学校の先生方も大事な生徒を知らない企業には安心して送り出すことが出来ません。なので、しっかりと先生方と信頼関係を築き、求人票なども丁寧に手渡しすることで他の企業と差別化を図る必要があります。また、先生方もお忙しいうえ大量の求人票が学校に届くので、仮に郵送で送りっぱなしになっていると見てもらえない場合が多いのです。企業の方もお忙しいかとは思いますが、高校生採用をお考えの際には、足繁く学校訪問を行ってください。最初はお会いする事すら出来ない場合もあるかもしれませんが、一人でも内定者が出れば次年度以降の採用活動はしやすくなります。学校訪問の際には、求人票だけではなくプラスアルファの資料も作成し一緒にお渡しすると効果的です。

2つ目はSNSの発信です。
企業の人事ご担当者様や代表、役員の方とお会いすることが多かったのですが、SNSを通じて認知が広がり応募に繋がったというお声が多くありました。これは大きく2つのパターンがあります。それは、人事の方が計画的に動画を上げているパターンと社員の方が許容範囲内で上げているパターンです。求人票だけではなかなか会社の雰囲気や人柄、仕事の風景などは伝えることは出来ません。高校生も学業が優先となっており、就職活動をする際の情報量も少ないため会社の事をよく理解出来ていないまま就職なんて事もな少なくありません、、、
なのでSNSを使って求人票では伝わらない会社の良さをどんどん発信してみて下さい。地道な発信活動が高校生や保護者の目に止まり、応募も増え、なおかつ入社後のミスマッチも防ぐ可能性も高まります。

まだまだ高校生の求人は解禁になったばかりで採用活動はこれからです。
まずは夏休みの職場見学に結びつけることが企業にとっては一番初めの難関になるのではないでしょうか。先生方も就職する生徒には職場見学に行くように促しておられるはずなので、是非試してみてください。

採用活動をされている方、またはこれから始めようと検討されている方、他に気になることがあればお気軽にご質問下さい。
TwitterのDMでもご質問受付けております。

今回の記事が何か少しでもお役に立てば幸いです。
それではまた。
ありがとうございました。


Hello Work's high school student recruitment has been open since July. Isn't there a lot of companies that will be around the school from today? Based on my previous experience of providing support and support for high school student recruitment, I would like to introduce two major points for hiring new high school graduates this time.

In recent years, the number of high school students seeking employment has been decreasing year by year due to the effects of the declining birthrate and rising enrollment rates. The number of job seekers was 162,195 in 2021, but 148,761 in 2024. (From the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology website) By the way, in 2018, five years ago, there were about 180,000 job seekers. The Yomiuri Shimbun also published an article today saying, "The ban on job-hunting activities for high school students has been lifted, and the ratio of job offers to job seekers has hit a record high of 3.49. Competition to acquire human resources has intensified." ~ There are 4 companies. As you can see from this, it is currently a super seller's market to the extent that it is difficult for large companies to hire. In such a way, I summarized the characteristics of the company that was linked to the recruitment.

The first is school visits. Unlike university graduates, high school students cannot apply directly to companies. Applications are always sent to companies through the school, and interviews are arranged. For this reason, teachers at schools cannot send their important students to companies that do not know them with peace of mind. Therefore, it is necessary to establish a relationship of trust with the teachers and to differentiate yourself from other companies by carefully handing out job postings. Also, teachers are busy and a large number of job postings arrive at schools, so if you keep sending them by mail, they often won't see them. I understand that companies are also busy, but if you are thinking of hiring high school students, please visit the school frequently. At first, you may not even be able to meet with them, but if even one person has a job offer, it will be easier for you to start recruiting activities from the next year onwards. When visiting a school, it is effective to create not only job postings but also additional materials and hand them out together.

The second is the transmission of SNS. I often met with people in charge of personnel affairs, representatives, and executives of companies, and there were many voices that recognition spread through SNS and led to applications. There are two main patterns. It is a pattern that HR uploads videos systematically and a pattern that employees upload within the allowable range. It is difficult to convey the company atmosphere, personality, and work environment with just a job posting. High school students also prioritize their studies, and there is not much information when looking for a job, so it is not uncommon for them to find a job without fully understanding the company. Please try to convey the good points of the company that does not exist. Steady communication activities will catch the attention of high school students and parents, increase the number of applications, and increase the possibility of preventing mismatches after joining the company.

Recruitment activities for high school students have just been lifted, and recruitment activities are still in the future. First of all, it may be the first hurdle for companies to connect to workplace tours during summer vacation. Teachers should also encourage students who are looking for a job to go on a workplace tour, so please give it a try.

If you have any other concerns, please feel free to ask any questions. We also accept questions via DM on Twitter.
I hope this article is of some help to you.
See you soon.
thank you very much.

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