見出し画像

③鬱病で苦しむあなたへ(2)。父の自殺について、遺伝の恐怖にとらわれない

あくまで「私のケース」であること「私の個人的な考え」である事を念頭にお読みいただければと思います。

父の自殺について

私の父は50歳の時に躁うつ病が原因で自殺しています。
私は当時学生で実家を離れていて、突然の知らせでした。
いつもニコニコして優しかった父。

病院にかけつけると、ベッドの上で「生かされている」状態でした。
混乱して当時の記憶があいまいですが、私が到着してしばらくたってから、医師と家族の判断で、その状態を終わらせました。
みんなで父のベッドを囲み、その終わらせた瞬間を見ていました。

当時の、私の全身にある細胞がすべて壊れていくような、その感覚だけは今でも、これからも、一生忘れないとおもいます。

父の死のショックははげしく、その後5年間ほどは毎日「お父さん、何もできずごめんなさい、愛してるよ」と唱えてから寝ていました。(ついでに昔飼っていた犬のジローにもごめんとおやすみを唱えていました。)
遺された方は何もできなかったと悔いるしかない自殺は、しない方がいい。

でも私は、中学生の時くらいから漠然と「死にたいな」とふと思うことがありました。
理由は思い出せません。
これは多感な時期だからだ、皆もそういうものなのかもしれない、とも思うようにして流していました。しかし一方で「鬱病は遺伝する」という情報も聞くし、実際今回関わったお医者さんたちは必ず、まず初めに家族のこと、家族の病気などを聞き出し、父による遺伝について言及していました。

わたしは20代後半で、自分が仕事で携わっていたサービスが失敗に終わった時も、仕事を抱え込みすぎて頭が働かなくなり初めて精神科クリニックにお世話になったことがあります。
その時もつらかったですが今回まで重症にならず(死にたいという考えまではいかなかった)、事業サービス終了と同時にその会社を辞め、休んだことで回復することができました。

自分のなかで「自殺はよくない。だけど自分は父の遺伝もあるし、精神的に弱いみたいだから、これからも鬱病になる可能性が高いんだ」という囚われが常にありました。

遺伝の恐怖にとらわれない

でもいま思うのは、「囚われであって真実ではない」ということです。
兄たちも父が自殺で亡くなったことは相当なショックを受け苦しんでいましたが、鬱病になっていないです。

「A型は真面目が多い」という説によって、A型の人は真面目にしなくてはいけないのかとぼんやり囚われているみたいなものと同じような気がしています。

ちなみに、父の命日は5月8日です。
いまは大丈夫ですが、以前は私はGWがくるたび毎年憂鬱でした。春は環境がかわったり、とても精神的に不安定な時期ですよね。
なお、私の上の兄はわざわざ父の命日を結婚記念日にしました。私たちにとっては深く心に刻まれている日なのです。

↓ライターなりたての頃、父を題材にした記事。泣きながら書きました。
でも内容は悲しいものではないので、よければぜひ!

次の記事に続きます。

《To all who suffer from depression(2)About my father's suicide. Don't be ruled by genetic trauma.》

*I hope you will read this article keeping in mind that it is only "my case" and "my personal opinion".

About my father's suicide

My father committed suicide due to manic depression when he was 50 years old.

I was a student living alone at the time. Therefore, I was surprised to receive the sudden news. My father was always smiling and kind.

When I received the call and rushed to the hospital, my father was already in a coma.

I was confused and my memory of that time is fuzzy, but after a short time in the hospital, the doctors and my family decided to end the coma. The whole family gathered around my father's bed and watched that moment.

I still remember that moment, the feeling of every cell in my body slowly breaking down, and I am sure I will never forget it.

My father's death had a huge impact on me, and for the next five years I said "Father, I'm sorry I couldn't do anything, I love you" in my mind every day before I went to bed. (I also said sorry and good night to my old dog, "Jiro.")

When someone commits suicide, the family members left behind will regret why they did nothing to help. That is why you should not commit suicide.

However, since I was in junior high school, I have somehow had the feeling that I wanted to die. I cannot remember why.

Maybe it is because I am an adolescent. On the other hand, however, I have heard that depression is hereditary. In fact, the doctor who examined me this time always asks about my family at the beginning. I told him about my father's illness and asked about the possibility of inheritance.

When I was in my late twenties, I was involved in a job that went wrong and I had to go to a psychiatric clinic because I was working too many jobs. It was my first experience.

At that time, I did not suffer from depression as severe as this time (I never really thought about dying), and I was able to recover by quitting my job and taking a break.

In my mind, I said to myself, "I should not commit suicide. But I have a genetic inheritance from my father. I always had the feeling that "I am mentally weak, so there is a high possibility that I will become depressed someday.

Don't be ruled by genetic trauma.

Now I think, "That is just a trauma, not the truth.

My two older brothers were also shocked and distressed by my father's suicide, but they are not depressed.

I think it is the same as when people say that "Type A people are often serious", so people think that "Type A people must be serious".

My father died on May 8.

I have gotten over it recently, but I used to feel depressed every year whenever May came. I think many people become mentally unstable in spring because of the change of environment.

My brother intentionally made the day my father died their wedding anniversary. It is a very important day for us.

When I first started writing articles for the Internet, I wrote this article about my father. I wrote this in tears. Please read it.

https://dailyportalz.jp/kiji/170810200377

Continue to the next article.

(Translator : Masanori Ando

この記事が参加している募集

振り返りnote

これからの家族のかたち

いいってサポートなんて!ほんと、いいから!ほーんとほんと(チラ