Massimo先生のStoic Meditationsです。
セネカの倫理書簡(Moral letters to Lucilius)の2.2からです。
2. Be careful, however, lest this reading of many authors and books of every sort may tend to make you discursive and unsteady. You must linger among a limited nu
ストイック瞑想 (13)
Massimo先生のStoic Meditationsです。
Marcus reminds us that we have duties toward the people we live with, and how to be positive about our friends.
マルクスは、リマインドしてくれます:
・一緒に暮らす人たちに対し義務がある
・友人たちに対して肯定的になる方法がある
Massimo 先生の読んでいる文章とは少し異なりますが、Marcus
ストイック瞑想 (12)
Massimo先生のStoic Meditationsです。
今回は、2世紀のストイック Hierocles からです。Fraternal Love (兄弟愛)について、 Massimo先生の別のサイトから引用します。
For it is a sane assertion, which every man will consider as evident. And it is this: Act by everyone, in the same manner as if
ストイック瞑想 (11)
Massimo先生のStoic Meditationsです。
セネカの倫理書簡(Moral letters to Lucilius)の1.1からです。
if you will pay close heed to the problem, you will find that the largest portion of our life passes while we are doing ill, a goodly share while we are doing not
Massimo先生のStoic Meditationsです。
セネカの倫理書簡(Moral letters to Lucilius)の9.3からです。
– that the wise man is self-sufficient. Nevertheless, he desires friends, neighbours, and associates, no matter how much he is sufficient unto himself.
賢人は自分で自
Massimo先生のStoic Meditationsです。
エピクテトスの語録(Discourses)から、Massimo 先生 (Figs in Winter) のまとめは:
I.12.26-27: Epictetus notes that we can do a lot more with our mind than with our body. And yet we obsess over the latter and care little for the fo
Massimo先生のStoic Meditationsです。
皇帝マルクス・アウレリウスの「自省録(英語名Meditation)」 Massimo先生のFigs in Winterより。
III.7: The emperor-philosopher tells us that there is no profit for our character in doing things that require lying, being hypocritical, or oth
Massimo先生のStoic Meditationsです。
今回も、エピクテトスのDiscoursesから。ちなみにDiscoursesは「語録」。
I.1.32: Epictetus tells us that we have to tend to whatever is happening right now. If we are about to die, let’s deal with it. But if not…
今日のラテン語hic et nunc (発
Massimo先生のStoic Meditationsです。
今回はセネカが友 ルキリウス (Lucilius) に送った倫理書簡(Moral letters to Lucilius)の1、 時間の節約について(On Saving time)からです。
Massimo 先生のサイト Figs in Winter より、以下:
I.2 & I.3: Seneca tells us that time is a precious commodity, and one tha
Massimo先生のStoic Meditationsです。
Musonius Rufus はローマ(1 AD)のストイック哲学者で、エピクテトスの先生でした。今回初めての登場です。
ムソニウス・ルフスの"lectures"から(Ref.)
I.1: Musonius Rufus reminds us of the difference between useful philosophy and dull mind games.
ムソニウス・ルフスは、私たちにリマイン
Massimo先生のStoic Meditationsです。
今回は(2)に続いて、エピクテトスのDiscoursesから。
I.17 & I.21: Epictetus reminds us of the wisdom of understanding what is and is not under our control.
私の解釈dichotomy (2分法) of control
・我々のコントロール下にあるもの
・我々のコントロール下にないもの
エピクテ
Massimo先生のStoic Meditationsです。
(1)に続いて皇帝マルクス・アウレリウスの「自省録(英語名Meditation)」より。
I.7 & I.9: Marcus Aurelius reminds us that it is a strange thing to get offended by what people say or do.
(以下はRef. より)
From Rustics [I learned] with respect to
何が真に"good"なのか、エピクテトスが教えてくれます。
真に good または bad は、自身の判断だけです。
しかし、その他のもの、富・名声等は、本質的に good または badなものではありません。
何かが真に good または bad であるには、自身のコントロール下にあるときだけで、真に自身のコントロール下にあるものは自分の判断だけ。他のものは、自分は影響を及ぼすことができるかもしれないが、自分が決定することはできない。
自身のこの判断の機能を進化さ
Massimo Pigliucci 先生のストイック瞑想、昨日は最新の865を紹介しましたが、しきりなおして1番から始めることにします。
Marcus Aurelius is thankful to his grandfather and his mother.
マルクス・アウレリウスは彼の祖父と母に感謝する。
第16代ローマ皇帝マルクス・アウレリウス・アントニヌスの「自称録」からの言葉です。
From my grandfather Verus I learned
Stoicism(ストア派哲学)を学びたいと思っています。
Massimo Pigliucchi という哲学教授によるpodcastを見つけました。
朝聴くのがおすすめのようなので最新の#865を聞いてみました。
キケロの「トゥスクルム荘対談集」(Tusculanae disputationes) IV.27−28
Certainly the most effectual cure is to be achieved by showing that all pert