見出し画像

⑤鬱病で苦しむあなたへ(4)。合わないと思ったら病院を変えて!

あくまで「私のケース」であること「私の個人的な考え」である事を念頭にお読みいただければと思います。

合わないと思ったら病院を変えて!

私は閉鎖病棟を退院後、閉鎖病棟で担当だった先生がむかし勤めていたというクリニックに通うことになりました。
閉鎖病棟がある病院は、家から1時間半かかるのでもっと近い所にした方が通いやすいということと、闇雲に探すよりはまだ良いだろうということでそこになりました。

そのクリニックはグーグルの口コミはあまりよくなかったです。
でも、調べてみたほかのクリニックも、合う・合わないが人によってあるようで、賛否が別れる口コミのところばかり。なので優劣が自分のなかでつけられませんでした。

当時、思考能力は底辺だったし、不安ながらもとりあえずそこへいってみることにしました。が、これが本当に最悪な事態をまねきました。

その新しく通うことになったクリニックの先生は、とても冷ややかな印象。机が横の壁に向かっているためもあり、いつも横を向いた態勢で話していました。そしていつも薬の辞典を引きながら処方する人でした。そして一番いやだったのが、私が気に食わない発言をするのか、それを制するために「じゃあまた入院するしかないですね」と度々言ってきました。私にとって閉鎖病棟は苦しくそれこそ死にたい気持ちを助長させる場所だったのでそれだけは嫌で頭が混乱しました。

1日3錠だった薬が1日に13錠に

そして、先生はどんどん薬を増やしていきました。
いま、薬手帳を見返して自分でも驚きましたが、そのクリニックにいる5カ月の間に、通う前は1日3錠だった薬が1日に13錠にも増えていました。
本当にその量が必要だったのか?今でも疑問です。それに、実家とはいえ無職だったので薬代は痛かった…。

薬は増え続けますが一向に改善せず、むしろ症状が悪化していきました。

死にたいを連呼し母にちょっかいを出す私と、ストレスが極限の母とのトラブルが絶えなくなり、取っ組み合いになることは日常茶飯事で私の服はボタンがいくつもはじけとび、ビリビリになった服もあります(わたしは体力が落ちているので母の方が力が強かった)。とがった包丁を渡して殺せよと叫んだことも。その時も頭のどこかで「ドラマかよ」と思うほど悲惨な、まさに修羅場なシーンでした。

私の両手の甲には母の爪による生傷がたえず、一度数えた時は50個以上になりました。よく見れば、今でもその傷はいくつも残っています。

母にそれだけの行動を起こさせるほど、私は異常で執拗な行動を起こしていました。私が死のうとしているのを母が止めようとしての取っ組みあいではありません。私が母の体を執拗に触り「ねえ聞いて、死にたい」と延々に言っていたことにより、母が限界で取っ組み合いになるという感じでした。

それで、もうそのクリニックに行きたくなくなり(実際行く行動も一苦労)、遠い親戚が通っているというクリニックに思い切って変えてみることにしました。それで、その全く合わない先生に紹介状を書いてもらうことになりました。

私にとっては「セカンドオピニオン」であり、様子見をしてどちらに通うのか決めようと思っていましたが、私の知識不足のためか、なぜか今通っているクリニックの通院をやめてからでないと、次のクリニックにいけない仕組みでした。

次もハズレの可能性がある。常に朦朧状態の私の脳でしたが、よく考え、もうそれでもいいから変えようと決意してクリニックを変える決断をしました。

すると、その合わない先生は最後に「次の所に行くまでの薬だしておきますね」と言ってなぜか1か月分の大量の薬を処方しました。でも、次のクリニックに行くのが決まっているから紹介状を書いてもらってるわけです。なのでその大量の薬はそのまんまほぼ捨てることになりました。なぜそのような嫌がらせのようなことをしたのか、今でも理解ができません。。

口コミを見返してもその先生のことだろうな、という否定的コメントが多く載っていました。私も、この記事を書くにあたり色々思い出して、憤りがわいてきて、先日クリニックに電話してみましたが、今その先生は退職しているそうです。退職理由は教えてもらえませんでした(そりゃそうか)。

幸いなことに、新しいクリニックの先生はとても誠実な対応をとってくれました。真正面で向き合ってくれて、毎回真剣に話を聞いてくれます。クリニックや病院にはたくさんの患者さんがくるので、どこも1回の診察時間は10~15分程度と短いですが。(どこも初回だけは、原因や環境把握のため1時間くらいと長いです)。そして先生は薬をたまに変えながら、まるでマジシャンかと驚くほど、でも、ゆっくりとではありますが、私は快方に向かっていきました。

どん底にいたときは髪もボサボサ(帽子を常にかぶってました)、もちろん化粧はしない、体がソワソワするので常にウロウロ、もしくは同じところでステップを踏んでいないと落ち着かないという、明らかに挙動不審の様相でしたが、徐々に徐々に徐々に、それらも改善されていきました。

この、ステップを踏み続けないと落ち着かない、という挙動はずいぶん長いこと続きました。ほんとうに一日中同じところでステップ、もしくはせまい部屋をウロウロしていました。社会復帰してからも、気づくとたまに勝手にステップしてしまうことはありました。不思議ですよね。

とにかく本当にクリニックを変えてよかった。
というかもっと早く変えていればあんなに辛い日々を送らなくて済んだかもしれません。

だから、病院選びは慎重に、できれば信頼できる人のツテをつかってほしいと思います。
でも薬がききはじめるのに3週間は見ないといけないそうです。(そのため私の入院期間は最短の3週間だったのだと思います)なので、1~2カ月くらいはひとまず同じところに通い、それでも改善しないとか、先生と合わないと思ったら動くのはいいと思います。

どういった先生がいいのか

私は病気をしている間に、脳や体の検査含め病院を5か所、クリニックを2か所、カウンセリング1か所、ちょっと毛色はちがくなりますが鍼灸の先生にお世話になりました。

今思えば、「どの患者に対しても一辺倒な対応をしているのではないか」「自分の家族にも同じことを言えるのか(例えばあの合わなかった先生は、家族にも再入院を簡単に促したのでしょうか…)」「共感を示して寄り添ってくれるのか」そういった所で判断出来た部分はあったのだろうと思います。

病気である当人が頭が混乱しているような場合は、家族が一緒に立ち会って判断するのがいいと思います。

とにかく、一回合わない先生がいたとしても病院に行くこと自体を諦めないでほしい
そして思うのは、もっと気軽に精神科系にみんなが行くようになれば、世間が先生を見る目が肥えてくれば、もっと患者さんに寄り添ってくれる先生が増えていくんじゃないかとも思います。

それに、精神科は普通のケガや病気よりも、より患者が精神的に弱っているため、先生に強めの発言をされると余計にそれが正しく感じてしまうと思うんです。先生の言ってることが違うんじゃないかと思っても、先生がそう言うんだから自分の考えが間違っているんだろう、って思考になりがちな気がします。

振り返って思うのは、「こうしなさい」と言ってくる先生ではなくて「こうしてみましょうか」みたいな寄り添った話し方をしてくれる先生を選ぶといいかもしれないです。人によって相性はあると思いますけど。

次の記事に続きます。

《To all who suffer from depression(4)If that hospital doesn't suit you, you can change!》

*Please read this article with the understanding that it is "my case" and "my personal opinion".

If that hospital doesn't suit you, you can change!

After being hospitalized for depression, I decided to go to a different clinic. This is the clinic where the hospital doctor used to work. One of the reasons was that it was closer to my house than the hospital where I was admitted.

As a matter of fact, that hospital did not seem to have a good reputation on the Internet.

Each hospital had its own reputation on the Internet, and I did not know which one would be right for me until I visited one.

At that time, it was difficult for me to think for myself, so I decided to go to that hospital despite my apprehensions. It turned out later that this was a bad choice.

The doctor at that hospital seemed very cold and always looked at me sideways. He was always looking at a medicine dictionary and prescribing medications.

What bothered me the most was that whenever I said something that I didn't like, he would say, "So you want to be hospitalized again? I was no longer able to make good judgments because hospitalization was a very painful place for me, a place where I wanted to die.

My medications, which used to be three pills every day, increased to 13 pills.

Doctors kept increasing the number of pills I was taking.

I was surprised to see in my medication book that during the five months I spent at that hospital, the number of pills I took increased from three daily to thirteen.

I did not know if I really needed that amount. I was not working, so the cost of the medication was a huge burden.

The amount of medication I took increased, but my symptoms did not get better; in fact, they got worse.

I repeatedly told my mother that I wanted to die, and her stress increased to the limit. Our fights increased and we often got into fights.

Some of my clothes had buttons torn off and some were ripped. I even brought a knife and yelled at her, "Please kill me!" It was a terrible situation, just like in a TV drama.

I had more than 50 marks of my mother's fingernails on my hands. The marks are still there.

My behavior was abnormal enough to make my mother do that much. My mother did not stop me from dying. I was persistently telling my mother, "Please listen to me, I want to die," which caused her to become stressed to the point of quarreling with me.

Thus, I no longer wanted to go to that hospital and was referred to a hospital where a relative was being examined.

I was going to ask for a second opinion, but somehow the system was such that I could not go to another etiology until after I stopped going to the hospital I was going to at that time.

Of course, the next etiology may not be right for me. At that time, my head was always in a hazy state, but I thought it over and decided that even if it wasn't a good fit, it would be better than what I had now.

When I told this to the doctor, he said, "I will prescribe medicine for you until you go to the next hospital," and gave me a month's supply of a large amount of medicine. I was referred to the next hospital, which has already been decided. I had to throw away most of that large amount of medicine. I still do not understand why I was subjected to such harassment.

The internet reviews were as negative as I felt they were. That made me angry. I called the hospital the other day, but the doctor had already retired. I do not know why.

Fortunately, the doctors at the next hospital were very honest with me. They sit in front of me and listen to me and take me seriously every time. The doctors at the hospital are busy and each visit lasts about 10-15 minutes. The doctors changed my medications as they assessed my condition. Gradually, I got better.

When my symptoms were bad, my hair was shaggy and I always wore a hat. I did not wear makeup. My body was restless and I was stepping in the same place. Obviously a strange condition. It gradually got better.

I had to step in the same place to stay calm for a long time. I literally walked around the room all day long. Even after I got over my depression and started working again, I found myself stepping. It was very strange.

Anyway, I am glad I changed hospitals. Perhaps it would have been better if I had changed earlier.

I hope you choose a hospital carefully, and if possible, rely on someone you can trust. It takes about 3 weeks for the meds to start working, so you need to wait and see until then.

I would suggest that you try going to the same place for a month or two and if it doesn't seem to be getting better, change hospitals.

Which doctor is right for you?

While I was treating my depression, I went to five hospitals, including tests, two clinics, one counselor, and one acupuncture clinic.

Which doctor is right for me?
They don't treat me the way they treat my condition."
They don't treat me as if I were their own family member."
"They don't sympathize with me."
I think these are the key points to make a decision.

If the patient is depressed and his/her head is in turmoil, it is a good idea to have someone in the family make the decision.

You should not quit going to the hospital if some doctor does not suit you. If everyone could go to psychiatrists more easily, I think the level of doctors would improve.

Patients who go to psychiatrists are mentally weaker than those with common illnesses, so when doctors tell them strongly, they lose it. They think that the doctor is right and they are wrong.

It is better to choose a doctor who is willing to talk to you from the patient's point of view, saying, "Why don't you try this?" rather than a doctor who tells you, "Do this." I am sure there are people who are a good fit and people who are not a good fit.

To be continued in the next article.

(Translator : Masanori Ando

この記事が参加している募集

最近の学び

振り返りnote

いいってサポートなんて!ほんと、いいから!ほーんとほんと(チラ