見出し画像

私にとっての”豊かさ”とはーTHOREAU COLLEGEで得た人生のコンパスー


Thoreau College とは?

アメリカ、ウィスコンシン州の氷河に覆われることのなかった特徴的な地域に位置しているソローカレッジ。ここは世界各国から様々な若者が集まってくる場所である。その中には現在の教育に疑問を持ってくる人も入れば、密なコミュニティでの生活に興味を持ちやってくる人もいる。そんな様々な背景を持った人が集まってくるため、ディスカション一つ一つが実に興味深い。
 ソローカレッジは、Henry David Thoreau (author of Walden)、Rudolf Steiner (founder of Waldorf education)、 LL Nunn (founder of Deep Springs College)の3名をビジョンに、ホリスティック、リベラルアーツ教育を中心としている。人間として真っ直ぐに向き合ってくれる素晴らしいコミュニティのなかでお互い支え合い、人として、本当に生きるということを学び合う。また、プログラムを通して、自然の中に身を浸し、自分自身と向き合う機会がたくさんある。奥底に眠っている、真の自分を深く理解し、より自然に、より自由になることと共に、ここを卒業した人たちが世界に良い影響をもたらしてくれることを目的としている。

私がソローカレッジに来た経緯

高校を卒業をした時、私は何をするのか決まっていませんでした。それも、行きたい大学に入ることができなかったためです。そんな自分自身にひどく幻滅し、家に三ヶ月近く閉じこもっていた頃もありました。そんな時、私は、何のために生きているのだろうとふと疑問が湧いたのです。そこから、”人生の意味はなにか”という題目を胸に旅をしようと決意。色んな場所で働かせてもらいつつ、自分の興味をさら深く掘り下げていきました。たくさんの方に出会い、私の興味は自然、人、動物、教育に定まっていきました。一方で、旅の間、宙ぶらりん状態に陥っている自分に出会う事もありました。それも”人生の意味は何か”という疑問に深掘りできない壁のようなものを感じることが多々だったからです。旅を続けても色んな場所を移動しても”何か”が心にずっと引っ掛かっていました。
 そんな私が、オーストラリアの大学で動物保護の勉強を始めたのは2022年。素敵な人たちに恵まれるも、オンライン、教育の仕組みに肩を落とし、大学を退学することにしました。そんなとき、旅の中で出会ったkotowariのプログラムに感化されたことや、青木光太郎氏が何か外に活動をする前にまず自分のことを大切にしてくださいと言っていたのを思い出しました。当時、自分と深く向き合うことの大切さを学び、また、さまざまな疑問を抱きました。なので、2022年、オーストラリアから帰国後に、Kotowariのプログラムのフェローシップに参加。主催者である青木光太郎氏と再び話す中で、アメリカのDeep prings Collegeの話を聞きました。その手がかりをもとに、次の行き先を決めようと、さらにリサーチを重ね、出会ったのがソローカレッジでした。ホリスティック教育、自然、哲学、コミュニティというキーワード。さらに、ソローカレッジのミッションに強く惹きつけられ、ここにいくことに決めました。

ソローカレッジでの生活とは?

みんなで取ってきたきのこを特定しているところ

 ソローカレッジでの生活は朝のモーニングサークルから始まります。
朝の新鮮な空気を目一杯、体に取り込み睡眠状態の体を起こします。
皆で歌を歌ったり、昨日の夢や観察したことをシェア。気づけば、私のスイッチを切り替えてくれる日課になっていました。
 その後、すぐに授業が始まります。ここでの授業は脳だけではなく、五感を使い学ぶクラスで溢れています。このセメスターのクラスは料理、自然やソローに関するエッセイを読みディスカッションをしたり、トラッキング、演劇のクラスなどさまざまでした。私が特に興味をもったクラスはバイオダイナミック農業のクラスでした。天体の動きが植物や私たちに与える影響を利用して農業をします。毎回、目が飛び出そうなぐらい興味深い内容でした。
 午後はファームやグリーンハウスでの作業です。実際に色々と学びながら、羊の毛を刈ったり、葡萄やりんごの木の剪定などさまざまなことに取り組みました。
 また、毎週金曜日は授業後に皆でランチを食べます。その後に全体ミーティング。このプログラムの今後の内容の話し合ったり、感謝したいことを言い合います。オーナーシップと言って、今週の自分のよかったところと改善したいことを話し、週を締めくくります。

私の生を豊かにしてくれるもの

二泊三日のキャンプ

 ここでの経験は私の”生”を豊かにしてくれるもので溢れていました。また、私は自分が自分に無意識に課していた制限を超えて精神的に自由になることができた気がします。
 ここでは人と人が支えあって生きるとはどういうことか肌身で感じられる生活でした。来たばかりの頃は、特にコミュニティや他のメンバー五人との共同生活に苦戦しました。文化や言語の違いはもちろんのことですが、常に自分の行動が周りの環境に影響を与えたり、受けたりしながら生きているということが、特に、メンバー五人で共に学び働き寝ていると丸わかりでした。自分が出す雰囲気、言葉は常に周りのメンバーの目に映っていたのです。なので、私は自分の行動や仕草により意識を向けることが多くなりました。日常的な表現の仕方から、何を誰から買うなどなど。そう考え始めると、周りの物事の変化により敏感になり、言葉遣いの一つから相手の感情の動きを観察し話を進めたり、表情にもできるだけ意識を置くようになりました。どうやったらできる限り平和に物事が解決するかを考え話し合う日もありました。
 また、人に何かフィードバックがあるときは、自分の感情の変化と自分の改善点を伝えて、その上で相手に改善してほしいところを要求する場面も沢山ありました。ですが、これらを通して、人間と人間がぶつかり合い対立するのではなく、どうしたら共にできるだけお互いが納得する方法で何かを解決できるかを学ぶことができたと思います。

 ここでの自然と共に生きる生活は私をより自然体に、そして地面に足をつけさせてくれたような気がします。季節の流れ、自然に身を浸す講義や活動が沢山ありました。植物、動物を近くで目を凝らして観察することもあれば、遠くから自然と私たちの関係を見ることも。これらを何度も何度も重ねることで今まで見えてこなかったものが見え、私の視点に豊かさをもたらしてくれました。
 このセメスターの始まりは5日間の冬の合宿でした。極寒の中、仲間たちと共にキャンプをし5日間乗り越えるのですが、なかなかの苦難の連続でした。マイナス20度の夜もあったので、自分自身の体を守るためだけに、走り回りよく食べました。ただただ、生きることに集中し、自然の偉大さ、美しさに思い切り浸りました。
 また、一人で5日間ほど、電気も水も通っていない小屋に籠ることもありました。ここでの生活は、普段、気にもしていなかったことによくよくと観察する時間が沢山ありました。”焦点を当てて見る”ということは素晴らしい力を秘めていると気づき、一人密かに喜んだこともありました。この小屋で3日ほど一人で過ごした頃には、不思議と内側から力が湧いてき、活動的に。いつもよりやる気に溢れていました。そして全ては繋がっているという言葉がやっとストンと腑に落ちた気がしました。自然の不思議さは常に私を魅了し続けるんだろうな思うとこれからも楽しみで仕方がないです。

私にとって教育とは

日本の教育、オーストラリアでの教育、kotowariでの教育、ソローカレッジでの教育を経験した私。
私が今後、教育業界に関わっていきたいと思う中で、私の思う真の教育は、自然と自分らしく生きていけるコンパスを得られる教育の場です。自然も動物も多様なように、一人一人個性が違って当たり前で、違うからこそ素晴らしい、やっとそう考えることができるようになりました。何か強制するのではなく、自然と興味を引き出してくれるような、そして、その興味に対してそっと背中を押し全力でサポートしてくれる場が教育の場であって欲しいと思います。また、私たちは自然の一部で、自然も動物も人間も皆が支えあって生きています。お互いを尊敬し合い生きていく、そんな”生”の根本的に大切な知識、スキルを学べる場でもあって欲しいと思います。

最後に

日本、世界を転々としてきて、やっと私は私のオリジナルのコンパスを手にできたような気がしています。ソローカレッジの後も、私の人生は続きます。私が次に導かれたのは、アメリカにあるwilderness awarenes schoolで、9月からこの学校に通う予定です。正直、今後どうなるかわかりません。ですが、この波に乗って、私のコンパスをを持って、心に正直に人生を歩んでいけたらなと思っています。
 また、この文章を書いていて、言葉だけではやはり全てを表現することはできないとすごく感じました。書いた物事以上にこの地で身をもって学んだことが沢山あります。今まで、頭でしかわかっていなかった物事がストンと心に、体に染みついていく感覚を経験しました。ですが、この感覚は言葉で表現することは容易ではなかったので、写真を添えることにしました。何か感じてもらえるとすごく嬉しいです。

                                

 What is the rich life for me? -getting a compass for my life through the experience at Thoreau College- 

Why did I come to Thoreau College?

Frankly speaking, the most important reason was that I felt something strongly that this was the place where I was looking for.
After graduating from high school, I continued asking myself the question, "What is the meaning of life? I was inspired by many people who I met during my traveling through Japan for 1.5 years. At that time, I was particularly attracted to the relationship between people and nature, animals, and education.
Therefore, in 2022, I began studying animal ecology at University in Australia. Even though I was blessed with wonderful people, I struggled with online lectures and had questions about the educational system. Therefore, I decided to leave the university. It was then that I remembered being inspired by the Kotowari program I had encountered during traveling in Japan. At that time, I learned the importance of knowing myself deeply and had many questions about myself. Hence, I joined the fellowship of the Kotowari program after back to Japan in 2022. During the fellowship, organizer, Kotaro Aoki, told me about deep springs college in the United States. Based on this clue, I did further research to determine my next destination. Through my research, I came across Thoreau College. The keywords are holistic education, nature, philosophy, and community. I was also strongly attracted to the mission of Thoreau College and decided to go there.

What is life at Thoreau College like?


The day at Thoreau College begins with a morning circle. We take in as much fresh morning air as possible to wake up our bodies from sleep. We all sing songs and share our dreams and observations. I find that it has become a routine that helps me to begin a new wonderful day. 
Soon after, classes begin. We learned a variety of things by not only using our brains but also our five senses, hearts, and hands. 
Classes this semester were various, such as cooking, reading, and discussing based on the essay of nature by Henry Thoreau, tracking, performance arts, and more. In the afternoon, we spent our time working on the farm and in the greenhouse. We learned a lot and worked with various things such as shearing sheep and pruning. we all had lunch together every Friday, followed by a meeting. We discussed the content of the program and finished the week with ownership and appreciation.


Through my time here at Thoreau College


 My experience here has been full of things that have enriched my life. I also feel that I have been able to go beyond the limitations that I had unconsciously imposed on myself and become spiritually free more than before.
 I learned a lot about how people can support each other in life here. It took me a while to get used to living with the community and the other five members since the language and culture is different to me. I am constantly influencing and influenced by my surroundings. This was especially evident when the five of us were constantly learning and working together. The vibes I created and the words I said influenced other members around me. Therefore, I became more aware of my actions and gestures from the way I express myself in daily life to what I buy and from whom, etc. Once I began to think about this, I became more sensitive to changes around me. I began to observe the changes in emotion and tried to be conscious as much as possible.  There were days when we would think and discuss how to resolve things as peacefully as possible. There were also many occasions when I asked for things from others, telling them about my emotional changes and my ownership when I had some feedback for them. However, I think that through these experiences, I learned how we can work together to solve something in a way that is as mutually satisfactory as possible, instead of conflicting with each other.

 Living with nature has let me become grounded and have roots here in Viroqua. 
Many lectures and activities allowed me to immerse myself in the flow of the seasons and nature. Sometimes there was the time I observed plants and animals up close. Other times I looked at our relationship with nature from afar. These enriched my perspective.
 The semester began with a five-day winter expedition. We camped together with our friends in extremely cold weather and survived the 5 days. But we encountered hardships in a row. Some nights were negative 20 F, so we ran around and ate a lot just to protect ourselves. Although these conditions let me just concentrate on living and immersing in the greatness and beauty of nature to the fullest. I also spent about five days alone in a cabin without electricity and running water. Living here gave me lots of time to look closely at things I normally didn't even pay attention to. It was inspiring to realize that "focus" has great power. By the time I had spent three days alone in this cabin, I felt more strongly empowered and motivated than usual. I was fascinated by the wonders of nature. I am grateful for nature. Wilderness always attracts my heart.

In closing

Writing this text made me realize that words do not let me express everything fully. There are many more things that I have learned here than what I have written. I could understand essential things with my heart and body rather than just my brain. 
However, it was difficult for me to express these transformations in words, so I added some pictures here. I would be very happy if you could feel something from these:))


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?