見出し画像

④鬱病で苦しむあなたへ(3)。鬱病は心の病気じゃない、脳の病気

あくまで「私のケース」であること「私の個人的な考え」である事を念頭にお読みいただければと思います。

鬱病は心の病気じゃない、脳の病気

これについては、いずれ専門家の方に意見を聞きたいと思っています。

わたしが鬱病を経験して感じたことは、確かにきっかけとなったのは、将来への不安やストレスといった気持ちからくるものかもしれないけれど、結局はなにか神経伝達物質などの関係で「脳の機能がおかしくなった」のでは、ということです。

閉鎖病棟でもらったテキストをいま見返してみると「精神科の病気では、脳内で情報を伝える働きに乱れが生じています。薬を飲むことで、情報を伝える働きをする物質を調整し乱れを改善し、つらい症状を軽くしたり、出にくくします」とあります。

これらを理解していれば、他の体のケガや病気を治すようなイメージで、薬などに頼って治すという感覚で気軽に病院に行け、少しでも早く改善できるんじゃないだろうかと思います。

また、精神科医・星野概念さんの本によると、精神病は「外因性(脳の病気や中毒症などからくるもの)」「心因性(環境や性格からくるもの)」「内因性(心因性とは違う、原因不明のもの)」に分かれるようです病院にいけば少なくともこのうちどれなのかが判明し、対処の仕方が見えると思うので、私は早めに受診した方がいいと思います。

ちなみに私は星野概念さんのブログや本などを昔から読んでいたり、星野さんといとうせいこうさんによるトークイベントをよく見に行っていたので、自分に鬱症状が出たらすぐに診察に行くと20代の頃から決めていました。(お二人は「きつい現実」が「少しゆるい現実」になるようにと共著を出されています。おススメです。『ラブという薬』

閉鎖病棟の体験、再発率について

私は最初にいった病院で、通院何度目かで先生に「入院した方がいいかもしれない」と言われ、その場で看護師さんたちに両腕を抑えられながらタクシーに乗り、そのまま閉鎖病棟に強制入院させられました。病棟は二重扉になっており、絶対に出られません。

長くても数日程度で出られると思ったら、そのまま3週間も入院させられました。(ほかの患者さんたちの話によればだいたい3カ月が目安なので異例な早さだとのことでしたが。それは、毎日毎日、スタッフや家族に早く出してほしいと、それだけをずっと懇願していたからかもしれませんし、実際、この時はまだそこまでの症状ではなかったからかもしれません。)

その病棟には主に鬱病と、統合失調症の患者さんがいました。

一日中歩きながら常に笑い続けている女性、「ローマ法王と今度会う約束してる」「俺は実は超有名な作詞家」「有名女優との隠し子がたくさんいる」といった誇大妄想を平然と語る男性、拘束着を着せられてまったく部屋から出られない人、昼間は明るくてたくさんの人に笑顔で話かける優しいおばあちゃんが夜になると豹変し、罵詈雑言をスタッフに浴びせ拘束されていたり、ごく普通に見えても手首には一生消せない、深い傷跡がついてる人も何人もいました。

夜はお経みたいなものを大声で叫ぶ人もいたし、ウオー!!と叫ぶ人、殺してやると叫ぶ人、世間的には地位が高く優し気なおじさんが夜中徘徊し非常ベルを鳴らすこともたびたびあったし、親切に院内のルールを教えてくれたおとなしめの男性はアル中で仕事も家庭もうまくいかないといって大変そうでした。本当に色んな人がいました。

ちなみにこの病院では、さらに症状が悪い人たちの病棟が別にありました。これ以上悪いって…想像もつきません。。

叫び声がうるさいし、早くそこから出たすぎて不安で到底眠れるわけもなく、私は毎日睡眠薬をもらっていました。

そんな、わたしにとって恐怖でしかなかった入院期間に、2回ほど自分たちの病気についてや、社会に戻るためにこんなサポートがあるといったことを勉強しました。(本当は全3回のプログラムですが、私は滞在が短めだったので受けたのは2回でした。)

プログラムのテキストは、私のように頭がボンヤリして働かない人への配慮か、すべて振り仮名がふってあります。「名前」といった簡単な漢字や、「ストレス」といったカタカナにまで振り仮名がされていました。

そのプログラムで教わったことのなかで私がショックだったのが「薬は飲み続けてください」ということでした。自分の判断で薬をやめてしまうと、再発率や再入院率が高いんだそうです。
服薬を中断すると、半年で70%の人が再発すると書かれていました。

何度も入退院を繰り返しているという統合失調症の男の子も「俺は一生薬を飲み続ける覚悟してるよ。だってそれで病気が抑えられるならその方がいいから」と言っていて、薬は一時的と思っていた私も、その考えを受け入れないといけないんだなと思うようになりました。

少し前までは健康的な体だったのに、、薬を受け入れるのはとてもつらかったです。

薬は一生じゃないし、なんだかんだ一番有効

けれど、私は2021年6月を最後に薬を飲まなくてよくなりました。
もちろん人によるのだろうけど…でも、誰もが薬を飲み続けなくてはいけないわけではない、ということを伝えておきたいです。

そしてなんとなくですが、そこはかかったお医者さん次第のような気もしています。私が最後にお世話になった先生は「今後小堺さんが再発するかどうかは環境次第なのでもう分かりません。でも今は飲まなくていいと判断します」と言ってくれました。
嬉しくて泣きました。

ちなみに薬を勝手にやめるのは、わたしも良くないと思うのでお医者さんにある程度従った方がいいと思います。それでも、最後の最後は自己判断でいいと思います。(自己判断の必要性について→これは明日載せる予定の、医師の選び方で失敗したことから辿り着いた考えです)

ただ、まだ明らかに不調の間はなんだかんだ薬が一番有効だと思うのでしっかり用法用量を守って飲んだ方がいいと思います。

また、私が回復後、知人に何人か鬱病経験者がいたのがわかりました。その人たちはいずれも症状が軽くなってきたからと自己判断で薬を飲むのをやめ、再発せず元気です。

ここで言いたいことを改めて書くと、必ずしも、薬は一生飲み続けなくてもいい、ということです。

※薬を常用することによって助かっている人もたくさんいると思います。うまくつきあいたいですね。

次の記事に続きます。

《To all who suffer from depression(3)Depression is not a disease of the mind, but of the brain.》

*Please read this article with the understanding that it is "my case" and "my personal opinion".

Depression is not a disease of the mind, but of the brain.

I would like to get an expert's opinion on this sometime.

When I experienced depression, I felt that it was a state of "brain dysfunction" caused by nerve cells and other factors. The trigger may be anxiety or stress about the future.

According to a book I was given while in the hospital, "The disease of the divinatory system is a disturbance in the brain's ability to transmit information. By taking medicines, the disorder can be corrected, and the symptoms can be lightened or eliminated.

If we know these things, we can easily go to the hospital with the image of curing even a cold, and we can improve as quickly as possible by relying on medication.

According to psychiatrist Dr. Hoshino, psychosis can be classified into "exogenous (from brain disease or addiction)," "psychogenic (from environment or personality)," and "endogenous (different from psychogenic, with unknown cause).

If you go to a hospital, you will know which type you are and you can get the best treatment for you. You should see a doctor as soon as possible.

I had been reading Dr. Hoshino's books and articles for some time and often went to events where he and Seiko Ito talked, so I decided that if I became depressed, I would see him.

My experience in a closed ward. The Recurrence Rate

I was told by the first doctor I saw that I should be hospitalized, and a nurse grabbed me by both arms, took me into a cab, and admitted me to a closed ward that day. The building has double doors and no one is allowed out.

At first I thought I would be out in a few days, but I ended up in the hospital for three weeks. (According to other patients, the standard hospital stay is three months, so I was an anomaly. This may have been because I had been complaining daily to the staff and my family that I wanted to be discharged from the hospital. Maybe my symptoms were still mild at that time.)

In that ward, there were patients with depression and schizophrenia.

A woman who walks around all day long and laughs constantly. A man who tells delusional stories such as, "I'm supposed to meet the Pope next time," "I'm actually a very famous lyricist," "I have many children with a famous actress," etc. A man who is put in a straitjacket and cannot leave his room. A woman who talks to me with a kind smile during the day, but at night she says terrible things to the staff and is restrained. Some had deep scars on their wrists.

Some people shouted loudly at night. Men of high social status and kindness often walked around in the middle of the night and rang the emergency bell. The man who taught me the rules of the hospital failed at work and at home due to alcoholism. There were people with a real variety of symptoms.

This hospital had a building of people with even more severe symptoms. I can't imagine.

I took sleeping pills every day because the other inpatients were too noisy and anxious to sleep.

The hospital stay was nothing but fear. I learned that there was a support program to help me reintegrate into society, and I took two classes.

The program text is written so simply that anyone can understand it. This is so that even someone with a foggy mind like me can understand them.

What was shocking to me in that reintegration program was that I had to keep taking my medication. If you stop taking your medications on your own decision, the relapse and re-hospitalization rates are high, I was told. They say that if you stop taking the medication halfway through, 70% of people will relapse in six months.

A boy with schizophrenia who has been hospitalized many times said, "I am prepared to take the medication for the rest of my life. If that keeps me from getting sick, that's better for me. " As I had thought that medication was only temporary, I realized that I had to change my way of thinking.

Not long ago I was in good health. It was hard for me to accept that I would be on medication for the rest of my life.

You don't have to take medicine for the rest of your life. And taking medications is most effective.

However, I was able to stop taking the medication after June 2021.
Of course it depends on the person. Not everyone has to take medication for the rest of their life.

I think it also depends on the doctor you see. The last doctor I saw said, "I can't say for sure whether your disease will recur or not, because it depends on your environment. But I have decided that you don't need to take any medicine at this time. "

I was so happy to hear that and cried.

By the way, it is not a good idea to stop taking medicine on your own. I think it is better to follow the doctor's decision. In the end, though, it is your own judgment.

Obviously, while you are feeling unwell, medication is the most effective after all. It is better to take the medicine with proper usage.

Several of my acquaintances had experienced depression. They stopped taking the medication on their own judgment because their symptoms became less severe, and they are still doing well without relapse.

What I am trying to say is that you don't have to take medicines for the rest of your life.

I think there are many people who have been helped by regular use of medicines. I want to get along well with them.

To be continued in the next article.

(Translator : Masanori Ando

この記事が参加している募集

いいってサポートなんて!ほんと、いいから!ほーんとほんと(チラ