見出し画像

物語「GreatesT’rip Jum”V”oyage」02. shinjuku greatestrip Ⅰ


前回 GTJVー01

夕方が来て、わたしは高層ビルの足下を歩いている。

前にはあったはずの目的は無くなって、何を探しているのかも分からないのに、塾までの時間を埋めるための、この間の続き。

 橋の途中から、スロープが続いている右側、ターミナルの反対へ。

 橋を渡りきると、てっぺんが尖った形のビルが3本、高さをかえて並んでいる。長さが違うところが、何となく中指薬指小指をそろえた時みたいな形だ。その足下には消防署。消防車救急車は停まっていて、今の所緊急通報は来てなさそうだ。この間は、わたしが原因で出動していたかもしれなかったけれど。

 横断歩道を渡り、まっすぐ進みながら、また考える。

 どうしてこんなにユーウツなんだろう。大切な人との別離、劇的な困難、自分や身近な人の心身どちらかの重病。

 この間も話したとおり、別に今は、どれも無い。あえていうと月のローテーションで、少し頭が痛かったりするけれど、それも許容範囲内だ。ユーウツの理由が、自分でも分からない。

 でも、苦しい感じは、確かにある。

 なぜなんだろう、なぜなんだるう。どうしてなんだろう。

 問いはぐぐるぐるると回り続ける、広がり続ける銀河系のように、公園のらせん型の滑り台のように、例えは何でもいいけれど。『どうしてのループ』なんて、勝手に名付けてみる。重さに、顔も上を向かず、うつむく感じになる。

 ぐぐるぐるる、シントシンとは少しイメージの違う、庶民的なスーパーがある。少しだけ生活のにおいがするから気がついたんだけれど。ここには答えは用意されていない、もちろんスーパーは何も悪くないんだけれど。ただ、通り過ぎる。ぐぐるぐるる、道をはさんだ右側には、小学校がある、ぐぐるぐるる、わたしが歩いている側、バスの駐車場だか操車場だかがある。どれも、わたしの心を揺さぶらない。

 ぐぐるぐ、回る考えの途中で、自分が横断歩道の手前にいることに気がついた。『どうしてのループ』一時中断。あぶない。

 目の前の通りは片道3車線くらい、かなり広い。たしか『貫禄』と同じ発音の道だ。

そして、カンロクの上。

「おー」

 巨大な橋がカンロクの上を覆うように平行に続いていた。橋の向こう側から、西日が橋に向かって逆光を浴びせていた。けれど、それが逆に赤と黒、その間の灰色の対比を強く、している。

 これは好きだな、と思った。豪華なもの、エラそうなものは嫌いだ。でも、ただ大きいだけじゃなくて、わくわくするようなものは、なんとなくいい感じだ。

 橋の行く先が気になった。

 右を向く。橋は急降下し、地下に吸い込まれていく。悪くない。けれど、わたしは車もバイクも動かせない。もっと近くで見てみたい、歩きたいなんて思っても、どうせ歩行者ごときは仲間はずれに決まってる、残念。

 だから、左。視線を動かす。橋は上っていく、少しずつ。前に橋の上から見たジャンプ台みたいな高速と同じ。少しずつ、少しずつ。

 少し、って、別のものが視界に入った。邪魔だな。

 それは歩道橋だった。今更気づいたけれど、カンロク左方向、道の両側にはそれぞれ高層ビルがいる。

 左側をまっすぐ見たとして、自分がいる側にはベージュ色の、茶筒型のビルがある。縦長のシフォンかスフレのケーキみたい。シフォンとスフレの違いがよく分からないけれど。少し傾いた西日に照らされていて、色的に多分紅茶味。

 道の向かいには、灰色の記念碑を思わせるビル、影がわたしを覆い、それは遥か後ろへと伸びている。よく見ると向きによって窓の形が違う。カンロクに面している側だけ上の10階分くらい窓が大きい、それも縦に。大人しそうで実は目立ちたがりらしい。どっちもいい感じだ。

 歩道橋はカンロクをまたぎ、橋を、というとまぎらわしいから車道の橋って言おうか、それをくぐる。なにより歩道橋は二つの高層ビルをつないでいる。ここからじゃその先は見えない。

だから道沿いの階段を一段抜かしで駆け上がった。やっぱり歩道橋に上がってみたくなる。

 わたしの頭上、車道橋は少しずつ高度を上げていく。今わたしがいる歩道橋の倍を越え、3倍くらいの高さに上がる。そこで、別の車道の橋と絡まり合う。描く曲線は結び目みたい。

 それは高速道路だった。

 高速は列を分けながら、別の高速と曲線を描きながら左右に分かれる。その上下にはまっすぐ進む十字の橋があり、その下地上にもやっぱり道がある。カンロクと同じくらいに広い道の名前は『講習』や『公衆』と同じ読み方をしたはずだ。一方で自分は『公衆』とはほど遠いはずだ、どうでもいいけれど。腹が立つ一方、こんな自分ですいませんね、とも思う。とにかく一応『コーシュー』って呼びたい。その下にも道があるみたいだ。

 地上ではコーシューとカンロクは交差点で交わっている。道が何層にも重なっていて、その横には見張りみたいなスフレと二重人格高層ビル。そして、道には白とオレンジのライトがぱらぱら、と灯っていた。

みる人にとってはなんてことのない、日常の風景。なのにどうしてわたしは、こんなになつかしく、きれいに感じているんだろう。

言葉が足りない、伝えようとしても。少ないレパートリーの中から合う言葉を探したけれど、どれも違う気がする。結局消極法ですごい、になって自分にちょっとがっかりしながら、後ろを振り返る。

 実は、少しだけ期待していた。誰かが、同じようにこの風景を見ていないかな、同じようにおおお、って思っていないかなって。オフィスワーカーでも、学生でも、地元の人でも、この世界を共有できたなら、そんな細かいことはどうでもいいことに思えた。

 だから、後ろを向いた。

 立ち止まる人はいない。スフレのビルから二重人格ビルに、あるいはその逆に、人々は歩いている。流れていく。

 やっぱり、わたしは一人になってしまうのか。少し薄い青白い顔をした空に向かって、わたしはあの表情をしようとした。いー、

と、声が聞こえた。

「かっこいい。孤高のヒーロー、じゃなかった、ヒロインだね」

 振り向いてみたけれど、周りに人はいない。ただ思い出しただけなのに、やけにはっきりと聞こえた。

 何だよこんなときに、シキっていったっけ、あいつ、ムカつく。

 でも今聞くと、言ってることはイヤじゃない。ヒーロー、は余計としても。

 と、そんなタイミングでケータイのやつがうなりだした。

 やば、もう時間だ。

 すぐに二重人格ビルの先、地下駅に向かって走り出す。

 館内、つるつる大理石風タイルの上を走った。シーソーの遺跡のような、木のモニュメントの横を抜ける。その先の、唐突に立っているのに特徴のない、裸の男の像も無視。

 何となくでしか方向が分からない。

 けど、こういう時に冷静に立ち止まって矢印を見るような子は、塾に行く前にこんな寄り道してない。

 どこから地下に行けばいいのか、どこから、どこから。結局下り階段は分からず、扉からビルの外に出た。正面は灰色の壁、行き止まり。何だよ、引き返さなきゃ、と思って振り返る途中、行き先が見えた。

 左側、緩やかな階段。ベージュの大きな石で作られている。整然と組み合わさって、これ自体、ひとつのモニュメントみたい。

 階段の両側には。デジタル表示される数字のパネルが埋まっている。一段置きにあるそれを飛び越しながら、階段を駆け下りた。

 音が聞こえる、テレビの学術ドキュメンタリーの、宇宙のエフェクトみたいな音。ゆるやかな階段を下りながら、空想する。

 階段を下りきったら、そこは今の十秒後じゃなく、未来過去四次元、何でも居いいけれど、新しい世界が待っていた。なんて。

「忘れてしまおう」

NEXT: 完全版Full Stories ↓ 新宿版だけWalkin’On Shinjuku Edition only↓↓

(Awful Eng”r”ish translation )

Evening has come and I am walking at the foot of a skyscraper.

The purpose that should have been there before is gone, and I don't even know what I'm looking for, but it's a continuation of what I did the other day to fill the time until cram school.
 From the middle of the bridge, to the right where the ramp continues, to the other side of the terminal.
 After crossing the bridge, there are three buildings in a row with pointed tops at different heights. The different lengths of the buildings look like the middle, ring, and pinky fingers together. At the foot of the buildings is a fire station. Fire trucks and ambulances are parked, and no emergency calls seem to have come in so far. I am not sure if they would have been dispatched because of me the other day, though.
 I crossed the crosswalk and went straight ahead, thinking again.
 Why am I so depressed? Separation from loved ones, dramatic difficulties, serious illness either physical or mental of myself or someone close to me.
 As I told you the other day, none of these things are happening right now. I dare say that I have a little headache in the monthly rotation, but that is tolerable. I don't know the reason for my euthymia.
 But I do have a painful feeling.
 I don't know why, I don't know why, I don't know why. Why is it?
 The question keeps going around and around, like an ever-expanding galaxy, like a spiral slide in the park, or whatever the analogy is. I'm going to call it "the loop of why" on its own. The weight of the room makes me slump down, unable to look up.
 There is a common supermarket that is a little different from Sintosin. I noticed it because it smells a little bit like life. There are no answers here, of course there is nothing wrong with the supermarket. I just pass by. On the right side of the street, there is an elementary school, on the right side of the street, on the side I am walking, there is a bus parking lot or a yard. None of these things shake my mind.
 In the middle of my spinning thoughts, I realized that I was in front of a pedestrian crossing. The "Why Loop" was paused. It was too risky.
 The street in front of me was fairly wide, about three lanes each way. I think it was the same pronunciation as "Kanroku".
And then, on top of Kanroku.
Oh!
 A huge bridge ran parallel to the road, covering the top of Kanroku. From the other side of the bridge, the western sun was shining back toward the bridge. But it made the contrast between red and black, and the gray in between, stronger.
 I like this, I thought. I don't like luxurious or elegant things. But something that is not only big but also exciting is somehow nice.
 I wondered where the bridge was going.
 I turned to the right. The bridge is going to drop sharply and suck us underground. Not bad. But I can't move my car or bike. Even if I wanted to walk on it, I'm sure that pedestrians would be left out, which is a shame.
 So, left. I move my eyes. The bridge is going up, little by little. It's just like the jumpy high speeds I've seen from the bridge before. Little by little, little by little.
 Little by little, something else comes into view. It was a pedestrian bridge.
 It was a pedestrian bridge. I realized now that there were skyscrapers on both sides of the road to the left of Kanroku.
 If you look straight to the left, there is a beige, brownstone-shaped building on your side of the street. It looks like a vertical chiffon or soufflé cake. I am not sure what the difference is between chiffon and soufflé, though. It was lit by the slightly tilted western sun, and probably tasted like tea in color.
 Across the street, a gray monument-like building casts a shadow over me that stretches far back. If you look closely, you can see that the windows are shaped differently depending on the direction. Only the side facing Kanroku has windows as large as the top ten floors, and they are vertical. It looks mature, but in fact it seems to want to show off. Both sides look nice.
 The pedestrian bridge straddles the Kanlok and goes under the bridge, or should I say the roadway bridge, because it is confusing. The pedestrian bridge connects two skyscrapers. From here, you can't see the end of the bridge.

 So I ran up the stairs along the street, skipping a step. I still wanted to go up to the pedestrian bridge.

Above my head, the pedestrian bridge gradually rises in altitude. It is more than twice as high as the pedestrian bridge I am on now, and about three times as high. There, it intertwines with another roadway bridge. The curves it draws are like knots.
 It was a highway.
 The highway splits into columns, curving left and right with another highway. Above and below it, there is a cross bridge that goes straight ahead, and there is also a road on its lower ground. The name of the road, as wide as Kanroku, must have read the same as 'course' or 'public. On the other hand, I am far from "public," though I don't really care. On the one hand, I was angry, but on the other hand, I felt sorry for myself. Anyway, I would like to call it "Koshu" for now. There seems to be a road under there, too.
 On the ground, Koshu and Kanroku intersect at an intersection. The road is multi-layered, and next to it is a soufflé like a watchtower and a dual-personality skyscraper. The road was lit by a flurry of white and orange lights.
To the casual observer, this is an ordinary, everyday scene. But why do I feel so nostalgic and beautiful?
Words are inadequate, even when I try to communicate. I tried to find the right words from my limited repertoire, but none of them seemed to fit. I end up being passive-aggressive and awesome, and look back, a little disappointed in myself.
 Actually, I was hoping for a little more. I wondered if anyone else was looking at the scenery in the same way, wondering if they were ooh-ing and aah-ing as well. Whether it was office workers, students, or locals, if I could share this world with them, it didn't seem to matter what the details were.
 So I turned around.
 No one stopped. People are walking from the soufflé building to the duplex building and vice versa. They are drifting away.
 I knew I was going to be alone. I tried to give that look to the slightly pale, pale-faced sky. I heard a voice say, "Eee,
I heard a voice.
Cool. You're a heroine, not a lone heroine.
 I turned around, but there was no one around. I was just remembering, but I heard it so clearly.
 What the heck, I remember saying "shiki" at a time like this, that guy pisses me off.
 But now that I hear it, I don't mind what he's saying. Hero," was superfluous.
 Just then, my cell phone started buzzing.
 Oh no, it's time to go.
 I immediately start running toward the underground station at the end of the dual-personality building.
 I ran on the smooth marble-like tiles inside the building. I passed by a wooden monument that looked like the remains of a seesaw. Beyond that, I ignore the statue of a naked man, standing abruptly but uncharacteristically.
 I only have a vague idea of the direction I'm going.
 But a child who would calmly stop and look at the arrows at a time like this would not have made such a detour before going to the cram school.
 Where should I go to the basement, from where, from where. Eventually I couldn't figure out the down stairs and went out of the building through the door. The front of the building is a gray wall, a dead end. What the hell, I have to turn around, I thought, and on my way back, I saw where I was going.
 To the left, a gentle staircase. They are made of large beige stones. They are so neatly put together that they look like a monument in themselves.
 On both sides of the staircase. On both sides of the staircase, there are digital number panels. I ran down the stairs, jumping over them every other step.
 I hear a sound, like a cosmic effect from an academic documentary on TV. I fantasize as I descend the gentle staircase.
 When I reached the bottom of the stairs, there was a new world waiting for me, not ten seconds from now, but in the future, in the past, in the fourth dimension, or whatever it was that I wanted to be in. What a world.

(Writter:No.4 ヤヤツカ Photo:No.5 ハルナツ Auful translation:Deep L & No.0)

この記事が参加している募集

#ふるさとを語ろう

13,704件

#一度は行きたいあの場所

54,701件

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?