見出し画像

Fall 2017 course 1-2: Public Education Policy Skills Training (CPRL) -コンサルに必要な実践的スキルを学ぶ-

Introduction of CPRL's Skills Training!
さて前回に続いてCPRLのSkills Trainingの紹介!

(Seminarの紹介はコチラ↓ Introduction of CPRL's seminar)


1. Skills Trainingとは?

前回のブログではCPRLがSeminar, Skills TrainingそしてConsultingの3つから大きくなっていることをお伝えしたと思いますが、Skills Trainingではコンサルティングに応用できる実践的なスキルを色々と学びます。

講師はCPRLの第一期生でもあるElizabeth Chuのほか、テーマに応じて異なる方が来るスタイルです。

As I mentioned in the previous post (above), this CPRL course is composed of three parts; Seminar, Skills Training and Consulting Project. Skills Training basically covers hands-on and practice-based skills which we can apply to consulting project. Mainly taught by Elizabeth Chu who was in the first CPRL student cohort, and others depending on the topic.

下の写真は、実はRiverside Churchの中にあるDesign Studio。ここで色々とエクササイズをしたりします!
The picture below is taken at the Design Studio inside the Riverside Church. Suitable for group-work and exercise!

Design Studio

2. 授業の流れは?

シラバスによると流れは以下のとおりです。
According to the syllabus, each section covers the following topics.

Section 1: Skills and Skilled Generalist Introduction
Section 2: The Problem-Solving Process: the Design Cycle
Section 3: Interviewing (Part1: Protocol Development)
Section 4: Difference and Diversity
Section 5: Interviewing (Part2: Conducting Interview)
Section 6: Client-centered Consulting
Section 7: Synthesis of Design Research
Section 8: Analyzing Qualitative Data
Section 9: ToA/OPTA
Section 10: Experiential Prototyping
Section 11: Measures, Tools and Targets
Section 12: Professional Presentations
Section 13: Education Nonprofit Finance

3. どんな学びがある?

このSkills Sessionで学んだことを私は大きく3つに分けて考えています。

①InterviewなどConsultingに直結するskill
②ToA, OPTAなどConceptual Framworkを現実の事象に当てはめるskill
③Design thinkingなど日本では学ぶ機会の少なかったCreativeなProblem-Solving skill

I categorized my takeaways into three factors; (1) skills directly applicable to consulting such as interviewing, (2) skills necessary for applying conceptual framework to actual phenomena such as ToA and OPTA, and (3) creative problem-solving skills that I rarely learned in Japan such as Design Thinking.

②③はまた追って紹介しようと思うので、今回は①に絞ってお話しますが、とにかくインタビューをする時にはProtocolでかなり細部まで事前に詰めておくことが求められます。

具体的にいうと、
・Confidentialityをどうするか?
・相手がrecordingを渋った場合にはどう返す?
といったことから、会話調で具体的に聞く質問の内容、さらにそれぞれに対していくつかのProbing questionsをあらかじめ用意します。
こうして短い時間を最大限に活用してなるべく情報を得ようという訳です。

Will elaborate on (2) and (3) in the coming posts, so this time let me just focus on (1). What was surprising to me was that when having an interview we are supposed to develop a detailed protocol. Specifically, it should be designed to address some challenges like confidentiality and how to respond to those who are reluctant to recording, and prepare some probing questions for each question that we plan to ask. The point here is to make the most of the limited time to collect as much info as we can.

後は相手方にもよるのですが、Icebreakerを想像以上に重視しているなという印象を抱きました。

インタビューの目的は生の情報をなるべく得ることなので、相手方が快く本音をしゃべってくれるために様々なIcebreakerが考案されていてとても感心しました。(例えばこのNSRFなど)

Also I had an impression that icebreaker is considered as an important and sometimes indispensable part of interview. Because interviews are to collect real and vivid information from stakeholders, a variety of icebreakers are developed to let the interviewee speak comfortably and honestly. (e.g., NSRF)


私自身、このクラスとは別の機会で様々な教授等にインタビューをしているのですが、その時にここで得たスキルはかなり重宝しています。

必要だった情報が得られなかった、ということにもなりかねないので、しっかりと色んなシナリオを想定して、不確定要素にも備えていかないとですよね…!

I myself am now conducting some informal interviews with faculty etc., and this skill is certainly instrumental! We need to anticipate some challenges and also be prepared for contingency. Otherwise we might end up not getting sufficient information that we are expected to collect.


では今回はこのあたりで。次回は留学体験談をお届けしますので、お楽しみに!

That's all for this time. Next post relates to another studying-abroad episode from a friend of mine, so please look forward!!

(本ポストは、2017年11月時点のものをリメイクしたものです。)

この記事が参加している募集

英語がすき

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?