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Reflection on Spring 2017 semester

This post is about reflection on spring 2017 semester! Below is the previous one.
今回は授業の内容に戻りまして、先学期の総括をしたいと思います。前回(2016秋学期)のはこちら↓


●Macroeconomics (Prof. Thomas Groll)

Organization: ★★☆☆☆
Contents: ★★★☆☆
Workload: ★★★☆☆
Relevance: ★★★☆☆
Explanation: ★★☆☆☆
Satisfaction: ★★★☆☆

マクロ経済の基礎である、GDPの構成からFiscal/Monetary Policyがそれにどのように影響を及ぼすかについて、Great Recessionや東日本大震災などの事例を用いて分析。
あまりinteractiveな授業スタイルではなく一方的に教授が話す形だったのと、授業でカバーしきれていない部分が練習問題で出されたりなど一貫性に少し欠けていたのが残念。

We learned from composition of GDP to how different fiscal & monetary policies affect it, using case studies of Great Recession and great earthquake in Japan. It was a pity that mostly the lecture was unilateral (not that interactive) and sometimes the contents of problem sets were not covered by the lecture.

●Education Policy and the Management of Introduction (Prof. Carolyn Riehl)

Organization: ★★★★★
Contents: ★★★★☆
Workload: ★★★★☆
Relevance: ★★★★★
Explanation: ★★★★☆
Satisfaction: ★★★★★

教育政策の政策と実務の乖離を埋めるという観点から、連邦・州・自治体政府の役割、教員評価・リーダーシップ等の政策の潮流について学習。Top-down, one-size-fits-all的な政策アプローチを批判的に分析し、どうすれば教育政策が現場にポジティブな変化をもたらせるのかについて議論。

毎回のリーディングと授業でのレクチャー、ディスカッション等の関連が目に見えて分かるように構成されており、3回の課題を通じて授業で学んだFrameworkを実際の政策分析に生かす力を養うことができ、非常に満足度も高かった。

Analyze a variety of education policies from the role of fed to teacher education, school leadership etc., with a focus on how to reconcile policy and practice. Cricial of top-down and one-size-fits-all approach, we discussed how policies can make positive changes in schools and classrooms ultimately.
I could see clearly the connection between the reading and lecture/dicussion in each section. Moreover, through the three assignments I could incorporate what we learned into an analysis of specific policies that I chose.

●Quantitative Analysis 2 (Prof. Alan Yang)

Organization: ★★★★☆
Contents: ★★★☆☆
Workload: ★★★★☆
Relevance: ★★★★☆
Explanation: ★★★☆☆
Satisfaction: ★★★★☆

政策立案・企画に携わるために必要な量的分析について理解を深める観点から、リサーチを実際に行うときに想定される課題、それに対する対処法等について実例を踏まえながら学習。
学期を通じて行われたグループプロジェクトで、自分たちでデータを使いながらリサーチを設計し、調査結果の分析を行うことで、授業で学んだことが机上の空論ではなく実際に体験知として身についた。

To have a deeper understanding of quantitative analysis necessary for policymaking, we learned what challenges we might be faced with when conducting a research and how to cope with them.
Through the group project, we devised the research design, run the regression using the dataset, and analyze the results, which was a great culmination of this course.

●Higher Education Policy and Development in Asia (Prof. Alessia Lefebure)

Organization: ★★★★☆
Contents: ★★★★☆
Workload: ★★★★☆
Relevance: ★★★★☆
Explanation: ★★★★★
Satisfaction: ★★★★★

高等教育政策の近年の潮流から、アジアの各国の具体的な動きに焦点を当て、グローバル化の中でどのように留学生を獲得し、経済成長等の国家戦略の核として高等教育政策がどのように立案されているのかについて考察。
レクチャーだけでなく、実際にアジアの各国からきているクラスメートからのプレゼンでリアルな各国の状況が分かったことは非常に貴重な学び。教授は今夏からコロンビアを離れフランスの大学で教鞭を取られるとのことで、最後の生徒になれて本当に良かったと感謝。

With a focus on Asian countries, this course gave a comprehensive picture of how each country focuses on higher education as a driver of economic growth etc. and how to cope with globalization.
Especially I liked my classmates' presentation a lot because each of them elaborated on real narratives and issues in each Asian country. The professor now left SIPA and will teach in France, so I was very fortunate to become one of her last students at SIPA.

●Governing the 21st Century City (Prof. Ester Fuchs)

Organization: ★★★☆☆
Contents: ★★★★☆
Workload: ★★★☆☆
Relevance: ★★★★☆
Explanation: ★★★☆☆
Satisfaction: ★★★★☆

行政区としてのcityの役割の変遷、さらに民主主義や財政、法制度・安全・sustainablity・教育・ヘルスケアといった多様な切り口から、ニューヨークでの事例を用いながら政策形成のダイナミックについて学習
実際にBloomberg Administrationで働いていた教授からの、政策の綺麗事では上手くいかない点、どのようにbureaucracyの停滞を打破するのかといったリアルな語り口が非常に印象的で、教育政策というものを他の分野との関連で捉える良い機会にもなった。

Starting from "What is city?", this course covered a variety of topics related to urban policy from democracy, budget, bureaucracy, sustainability, education to health care, using case studies in New York City.
The professor, who worked in the Bloomberg Administration, gave a real narrative of how policies work and sometimes don't work, how to deal with bureaucracy which could be an impediment to policymaking. This was also a great opportunity to see how education and over policy arenas relate to each other.

●A Typical Day in Last Semester

大まかにタイムスケジュールを書いてみるとこんな感じ。
Below is a rough time schedule in Spring 2017 semester.

 7:00 起床、着替え、洗濯 Getting up, changing clothes, going to the laundry room
 7:30 朝食 Breakfast
 8:15 皿洗い、洗濯干し Washing dishes, hanging clothes
 8:50 妻がTeachers Collegeの英会話に(2時間娘の面倒) Wife going to ESL course offered by TC (me taking care of baby in the meanwhile)
 9:40 おやつタイム、掃除 Snack time, cleaning up
10:40 家出発 Leaving home
10:55 Teachers Collegeで妻にストローラーを託す Passing the baby and stroller to my wife
11:00 授業(Governing the 21C City) Lecture
12:50 授業終了 Lecture over
13:00 昼食(妻の作ってくれた弁当) Lunch (lunchbox made by wife)13:30 図書館へ、課題の勉強 Going to library, studying
17:50 大学発 Leaving university
18:00 帰宅 Going back home
18:30 夕食 Dinner
19:15 歯磨き Brushing teeth
19:30 風呂 Bathing
20:00 就寝(寝たふりだがそのまま寝落ちすることも・・・) Going to bed (pretending to do so but sometimes falling asleep)
21:00 起床、勉強再開 Getting up and restarting study
24:00 (真の)就寝 (True) Going to bed

※テスト期間中は3~4時頃まで勉強することもあります
I sometimes study until 3-4 am especially during the exam period

特に娘の食事と風呂を1人でやるのは中々大変なので、課題が佳境の時以外はなるべく夕方までに家に帰るように心がけていました。
I know that it is extremely hard to have dinner and a bath with my baby by oneself, so I tried to go back home until 6pm as frequently as possible.

また、基本的に朝から深夜まで図書館で勉強、というのは集中力もあまり続かないので、細かい時間(3時間程度)で効率良く課題を進めるようにしました。

後は、早め早めに課題を進めて、締切の3日前にはある程度ドラフトが出来ていて最終チェックをするような状態にするようにしたら、メンタル的にも大分楽になりました…!

In addition, I tried to make the most of limited time (3 hours) because I cannot keep on concentrating from morning to midnight. Also, my strategy of finishing each assignment three days before the due date and then reviewing until the last minute worked very well, especially mentally.

今来年度に向けていろいろと何を学ぼうか考えているので、
またその中身についてもこのブログで共有したいと思います!
I'll share in the coming posts my thoughts on what to do before graduation and going back to Japan!

(※本ブログは、2017年7月時点のものをリメイクしたものです。)

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