見出し画像

この文章は、呼吸法&ヨーガの師である高橋玄朴先生が講師を務められている筑波大学『みんなのヨーガ』という活動のメールマガジンに掲載して戴いたものです。

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

脳性麻痺をもつ息子は1月の誕生日を迎え、10歳となりました!

年越しに帰省をした際、家族みんなにお祝いをしてもらい、母子ともに幸せなひと時でした。

息子は早産だったため、生まれた時は2000gほどの小さな子でしたが、今や立つと私の顎下まで身長が伸び、太ももの筋肉もしっかりついてたくましい体に育っています。

それ以上に、最近は心の成長を感じることが多くあります。

例えば、学園祭で行われたバザーの時、生徒は300円をお財布に入れて自分で選んで買っていいということでした。2日間のバザー、1日目はお弁当用のスプーン・フォーク・箸が一緒になった食具セットを選んできました。まだ残りのお金があり2日目もバザーに行くということだったので、『今日はパパとママにも何か買ってきて。』と冗談で言いながら朝スクールバスに送りました。そして、その日に買ってきたのは、瓶に入った透明なボタン。

最初、そのボタンは何かわからず、振るとカシャカシャと音が鳴るので、息子が気に入ったのだろうと思っていました。ところが私が瓶の蓋を開けると、息子がボタンを取り出し、私の手の平に乗せてくれたのです。そしてパパにも!私はハッと朝のことを思い出し、『これはパパとママに買ってきてくれたの?』と聞くと『あい』と答えました。きっと息子もそれがボタンだとはわからなかったと思います。でも何かきれいでこれをパパママにあげたら喜びそうだと感じたのでしょう。

 もう一つ、夕食がもう終わりという時、息子が振り回した手が私の眼鏡に当たり、鼻あてのところに傷ができました。実はこの日私は仕事のことで落ち込んでいて、いつもなら気にしないような出来事でしたが、痛みと感情が相まって思わず涙が出てきました。席を離れ涙が収まるまで別部屋で気持ちを落ち着かせていると、キャッキャとパパとふざけている楽しそうな声が聞こえていました。そして、私がリビングに戻り、横になりTVを観ていた息子の隣に添い寝をすると、すぐに振り返りギュッと抱きしめてくれたのです。『ごめんねっていう意味?』と聞くと『あい』と答えました。でもそれとともに、息子は私がいつもと違う様子だと感じていたのだろうと思います。

 息子は知的にも身体的も発達が遅れている障がい児ではありますが、確実に“心”が育っています。その純粋で豊かな心に私はどれだけ救われているかわかりません。

 大人の社会のなかでは、表面上は大人の言葉で話していても、その奥はごまかしだったり自分本位だったりという、ある種の『幼児性』が強く残っている人もいるように思います。そういった方とのコミュニケーションは時にとても悩ましいものです。

 取り繕った言葉以上に伝わるものがあるということ、周りの人たちとの関りの中で『豊かな心を育てる』ことが自分にも周りにとっても大切だということを、ほとんど言葉が話せない息子から教えてもらい、私自身もそうでありたいと感じる日々です。

"Nurturing a Rich Mind"

My son, who has cerebral palsy, celebrated his birthday in January and turned 10 years old!

When we returned home on New Year's Eve, we had the whole family congratulate us, and we had a happy time. My son was born prematurely, so he was a small child weighing about 2000g when he was born, but now when he stands, he grows taller to under my chin, and his thigh muscles are firm and he has grown into a strong body. More than that, I often feel the growth of my mind these days.

For example, at the bazaar held at the school festival, students were allowed to put 300 yen in their wallets and choose and buy for themselves. On the first day, he chose a set of eating utensils that included a spoon, fork, and chopsticks for lunch. He still had some money left and was going to the bazaar on the second day, so I jokingly said him, "I want you to buy something for mummy and daddy," and sent him to the school bus in the morning.

And what he bought that day was a transparent button in a jar.

At first, I didn't know what the button was, and when I shook it, it made a clattering sound, so I thought my son must have liked it. But when I opened the lid of the bottle, my son took out a button and put it in the palm of my hand. And to Daddy too! I remembered the morning and asked, 'Did you buy this for your mummy and daddy?' and he said, 'Ai(Yes)' I'm sure my son didn't know it was a button. But I guess he felt that something was beautiful and that if I gave it to my mommy and daddy, they would be happy.

Another thing, when dinner was almost over, my son's hand hit my glasses, causing a scratch on my nose. In fact, I was depressed about work that day, and it was an event that I would not normally care about, but the combination of pain and emotions brought tears to my eyes. As I left my seat and calmed down in another room until the tears subsided, I heard my son’s happy voice joking around with his daddy. Then, when I went back to the living room and slept next to my son, who was lying down and watching TV, he immediately turned around and hugged me tightly. I asked, 'What do you mean by sorry?' and he replied, 'Ai(Yes).' But at the same time, I think my son felt that I was acting differently.

My son is a disabled child with intellectual and physical developmental delays, but his "mind" is definitely growing. I don't know how much I have been saved by that pure and rich heart.

In adult society, I think that there are some people who speak in adult language on the surface, but deep down they are deceptive and selfish, and there is a strong "infantilism" that remains. Communicating with such people can sometimes be very difficult.

My son, who can hardly speak the language, taught me that there is more to be conveyed than words, and that it is important for me and those around me to "cultivate a rich mind" in relation to the people around him, and I feel that I want to be like that every day.





この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?