見出し画像

この文章は、呼吸法・ヨーガの師である高橋玄朴先生が講師を務められている筑波大学『みんなのヨーガ』という活動のメールマガジン7月号に掲載していただいたものです。

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

 家事・育児・仕事・勉強…毎日がフル回転で頭の中が忙しい日々が続いています。きっと、それは私だけではなく多くの人が同じなのではないでしょうか?

変化の激しいこの時代についていくのは、心も体もなかなか大変なものがあります。でも、その日1日クタクタに疲れていても朝起きると活力を感じられていることは本当に有難いことだと感じています。
やはりその理由は体を整えること・心を整えることを学ばせていただいてきたことが大きく関係していると思います。

 10歳の息子は脳性麻痺があり、生活のほぼ全てにおいて介助が必要となります。身長も私と20㎝くらいしか差がなくなり、体重も30kg近くとなりました。抱きかかえるには危うさを感じることも増えています。感情も育ち、息子も年相応とはいかずとも日々いろいろな想いがあるようです。

しかし、育児に関して最近は、不安や怒りやイライラを感じることがあまりなくなりました。

この根底には、玄朴先生から学んできた
『お母さんの呼吸は子どもに伝わる』
という教えがあるように思います。

このことを教えて戴いたのは息子が生後しばらくGCUに入院していた頃でした。私は毎日面会に行きカプセルの中にいる息子を見守るだけで、できることはあまりないようにも思えましたが、“穏やかな呼吸を息子に伝えること”ができるのだと知りました。もちろん、さまざまな不安や心配があり理想通りにはいきませんでしたが、心がけてはいました。

 また、息子は3歳ころからてんかん発作が頻繁になり、自力では止められないことも多かったので救急搬送を20回以上しています。私にとっても何度体験しても嫌なもので、いつも体は震え頭は一瞬真っ白になります。しかし、息子をなるべく安全に速やかに搬送するためには“リセット”が必要です。ここでやはり呼吸が役立ちました。“ひと呼吸”意識し、吐く息を長めにすると、少しは正常心が戻り、救急要請の電話対応応対で状況をしっかり伝えることができ、搬送準備ができました。

もう一つ、私が印象的に残っているのは、まだ息子が療育施設(障がいを持つ子どもの幼稚園のような所)に通っていた頃、朝お迎えのバスの時間が迫っているのにも関わらず、息子がバギーに乗るのを嫌がり座らせるのに苦戦していました。私はその日とてもイライラしていて、息子を少し乱暴にバギーに座らせてしまいました。
そして…夕方息子はてんかん発作を起こしました。

私は、自分のイライラした呼吸が息子に伝わったことも理由のひとつかもしれないと、心から申し訳ない想いになりました。息子が発作で苦しむことに比べれば、私のイライラは大した理由ではなかったのだと心から反省しました。

 今私にとって真に大切なこと、それは息子が“気分よく元気に”過ごせるよう、私自身も気分よくあること。イライラした時には、“ひと呼吸”の意識を自分に向けたり息子から離れたところで呼吸を整えたりし“リセット”するようにしています。

 息子の障がいについてや、それに伴って日常生活で大変なことが様々あること、将来の不安ももちろんありますが、自分が体や呼吸を整え“気分よく”過ごしていると、自分の人生を輝かせてくれることの軸となるものが身に沁みてわかるようになり、日々の子育ては楽しく、息子の成長が心からの喜びとなっています。

"What I learned from Breathing Exercises"

 Housework, childcare, work, study... Every day is at full speed and my mind is busy.
I'm sure it's not just me, it's the same for many people.

Keeping up with these rapidly changing times can be quite challenging both mentally and physically.

However, I am really grateful that even if I am tired all day, I can feel energized when I wake up in the morning.

I think the reason for this has a lot to do with the fact that I have learned to prepare my body and mind.

 My 10-year-old son has cerebral palsy and needs assistance for almost every aspect of his life.
The height difference between me and my son was only 20 cm and his weighed almost 30 kg.
There are more and more times when I feel that it is too dangerous to hold them.

Emotions have grown, and my son seems to have various feelings every day, even if they are not appropriate for his age.

However, when it comes to parenting, I don't feel much anxiety, anger, or frustration these days.

 At the root of this is the teaching that I learned from Genboku sensei, that “Mother’s breath is transmitted to the child." I learned this when my son was in the hospital at GCU for a while. It seemed like there wasn't much I could do just to go to see my son every day and watch him in the capsule, but I learned that I could "tell him to breathe calmly." Of course, I had a lot of anxiety and worries and things didn't go as planned, but I tried my best.

In addition, my son has had frequent epileptic seizures since he was around 3 years old, and he often couldn't stop them on his own, so I have been transported to the emergency more than 20 times. It's disgusting for me, no matter how many times I experience it, and my body always trembles and my head goes blank for a moment. However, a "reset" is necessary to transport my son as safely and quickly as possible. Again, breathing came in handy here. When I was conscious of "one breath" and exhaled longer, my mind returned to normalcy a little, and I was able to communicate the situation firmly by answering the phone for an emergency request, and I was ready to be transported.

Another thing that left a lasting impression on me was that when my son was still attending a rehabilitation facility (a kind of kindergarten for children with disabilities), I struggled to get him to sit down because he didn't want to ride in a buggy, even though the bus time for picking him up in the morning was approaching. I was so frustrated that day that I let my son sit in the buggy a little roughly.

And... In the evening, my son had an epileptic seizure.

I felt truly sorry for my son, thinking that one of the reasons might have been that my irritated breathing had been transmitted to my son. I sincerely regretted that my frustration was not a big reason compared to my son's suffering from seizures.

 What really matters to me right now is that I feel good so that my son can "feel good and well." When I'm frustrated, I try to "reset" by directing my awareness of "one breath" to myself or adjusting my breathing away from my son.

 Of course, there are concerns about my son's disability and the difficulties that come with it in his daily life, and of course there are worries about the future, but when I am in good shape and breathing, I am able to understand what is the core of what makes my life brighter, and I enjoy raising my child every day, and I am truly happy to see my son's growth.





この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?