グループ展「Plastic Love」LUV Contemporary Art Gallery (Seoul, Korea)
韓国ソウル市三清洞に位置するLUV Contemporary Art Galleryにて開催のグループ展「Plastic Love」に出展
展示概要
タイトル:「 PLASTIC LOVE
会期: 2024年1月26日(土)〜2月26日(土)
住所 : 18-4 Bukchon-ro 7-gil, Jongno-gu, Seoul,
LUV Contemporary Art
参加アーティスト:Taro Yakumo, Mameko Maeda, Jeremy Yamamura, Hiroshi Kato
以下、展示概要は韓国語、英語になります。
Following the successful launching of LUV contemporary art Tokyo last year, LUV Contemporary Art continues its expansion into the Asian Market this year. <PLASTIC LOVE> is the first project of 2024,an introductory showcase of Tokyo based contemporary artists Taro Yakumo, Mameko Maeda, Jeremy Yamamura, and Hiroshi Kato in Seoul.
The exhibition draws inspiration from the recent resurgence of the City Pop genre which emerged inJapan during the 70s and 80s, capturing the vibrant atmosphere of Tokyo's cityscape during the country’s economic boom. This genre not only evokes nostalgia among the older generation, but it has also gained admiration from younger individuals who long for the "good old days" they never experienced. With City Pop regaining popularity and thriving as a new cultural movement among the current generation, we know what we have today will also one day become a nostalgic past. It is this moment, the subtle moments of daily life that the artists are trying to capture, immortalizing them on canvas with motifs that reflect the essence of modern society.
Taro Yakumo felt that floppy disks were like ghosts of the past when he observed that a generation unfamiliar with floppy disks naturally embraced the floppy disk image as the "Save" icon. Once a marvel of technology in the past, the floppy disk now exists as a symbol bridging the gap between the past and the present. Inspired by this, the artist created the 'Digital Nostalgia' series, using stencils and airbrush techniques to blend 8-bit console computer screens and Japanese subcultures onto disk images. His artwork encapsulates everything from his childhood to the youthful days when he was captivated by the world of art.
The Z Generation, as they try to survive the bleak realities of the 21 st Century, yearns for the ambiance of Korean society 30 years ago. They have not personally witnessed this era but have learnt about it through the media's depiction of economic prosperity in mid-1980s. It feels as though those brilliant days may never return, and life continues its unpredictable cycle of joys and sorrows. This exhibition seeks to offer a small solace to weary urban dwellers by reminding them of the significance of everyday life. Rather than dwelling on past reflections, we hope you find beauty right now in our immediate reality.
러브컨템포러리아트는 ‘LUV contemporary art Tokyo’를 론칭하며 2024년에 아시아 시장으로 영역을확대하는 첫 프로젝트로 도쿄를 기반으로 활동하는 현대 미술 작가 야쿠모 타로(Taro Yakumo), 마에다마메코(Mameko Maeda), 제레미 야마무라(Jeremy Yamamura), 카토 히로시(Hiroshi Kato)의 작품을국내 최초로 소개한다.
일본 버블 경제 시대에 유행했던 70-80년대 도쿄 도시 분위기를 담은 장르 '시티 팝(City Pop)'이 그시절의 호황을 겪어보지 못한 세대마저도 과거를 선망하게 하며 기성세대들에게 일종의 향수로현세대에게는 신문화로 재탄생되었듯이, 현시대 또한 언젠가 그리운 과거가 될 것이라는 것을상기시키며 현대사회를 상징하는 모티브를 사용해 우리가 무심코 넘겨버린 일상의 순간들을 캔버스위에 영원불변의 형태로 담아낸 작품 20여 점을 전시한다.
야쿠모 타로는 플로피 디스크 접한 적 없는 세대가 「저장」의 아이콘을 플로피 디스크 이미지로자연스럽게 받아들이는 것을 보고 플로피 디스크가 과거의 망령처럼 느껴졌다. 과거에는 신기술이었던플로피 디스크가 현재는 기호로서 존재하며 과거와 현재를 이어주는 역할을 하는 것이다. 이에 영감을받은 작가는 스텐실과 에어브러시를 이용한 기법으로 디스크 이미지에 8 bit 콘솔 컴퓨터 화면과일본의 서브 문화들을 믹스시켜 디지털 노스탤지어(Digital Nostalgia) 시리즈를 만들었다. 그의 작품은자신의 어린 시절부터 예술에 매료되었던 젊은 날이 모두 담겨 있다.
오늘날 대중 매체를 통해 한국 경제 부흥기를 접한 우리 세대는 8-90년대가 익숙함과 동시에 그립고돌아가고 싶은 순간으로 기억되어 있다. 우리의 찬란한 날은 다시 돌아오지 않을 것처럼 보이고 삶은한 치 앞을 알 수 없지만 이번 전시를 통해 과거에 대한 막연한 동경보다는 현재 우리에게 닿아 있는가치와 현실의 일상에 대한 아름다움(Aesthetic)을 찾아보는 계기가 되길 바란다.
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