見出し画像

Girl from Afghanistan アフガニスタンから来た少女

 娘の日々の生活の話を聞いていると、時折心をぎゅっと掴まれるような、自分が思春期に感じていたあの切ない想いがふっと自分にも訪れる瞬間があります。

ロンドンは、今、恐らく世界でも一位二位を争うであろう国際都市で、学校の生徒たちを見ると(ロンドンの一つの学区ではありますが)大分イスラムベールを被っている女子を見かけます。ロンドンの市内でもかなりの数を見かけ、もう既にロンドンではマイノリティーは愚かマジョリティーを握っているのではないかと思ってしまう程です。勿論、ロンドンから外れると依然として白人のブリティッシュが多数派だとは思うのですが、殊、ロンドンの中心部では必ずしも誰がこの国の多数派なのかの判断が難しく、現に英国首相のスナク氏はインド系の出身です。日本人や中国人等の東アジア系の人は、十年位前と比べると相対的にあまり目立たなくなっていて、イスラム系、インド系のパワーを日々感じています。もちろんそれは僕の主観であって、必ずしも統計的なデータに基づいている訳ではないのですが。

これは公立の学校でよく当てはまり、正にその社会の縮図を表し、ロンドンの、ある学校(公立女子校)では4割程度はベールを被っている子がいるように思います。

多様性は歓迎すべきことであり、もうこの国では後戻りができない(する必要もないのでしょうが)程の多様性が息づいている様に見えます。

一方で、あまりに急激に変化が進みカオスの様な状況になっているところもあり、光と影が入り混じっているというのが良い表現であると思います。

Girl from where?

特に現地の公立の学校等はそれが顕著で、何のスクリーニングもされていない状況では、勿論いい方向にそれが出れば個性が混じり合いこの上ない学びの場になるのでしょうけれど、なかなか異質なもの同士がるつぼの中で交わるというのは難しい部分もある様です。

娘がイギリスに来て初めに通ったその公立の女子校では、クラスが本当に人種のるつぼで、授業も混沌としていたようです。大人の淡い希望としては多様性の中でいろいろなことを学んで欲しいなと思うのですが、現実は人種、民族、或いは国籍の別で固まってしまい、なかなか打ち解けず、一部ではその属性間での緊張状態が生じてしまい、娘はクラスを変えてもらいました。

いやはや、現実はまあそんなものですね。

娘の新しいクラスはそれなりに快適だったようで、少し良い環境で新たなスタートを切ったのですが、その後元のクラスでEAL(英語の補修クラス)が一緒だったアフガニスタン出身のクラスメイトが心配して様子を見に来てくれたようです。

アフガニスタンと言えば、タリバン政権下で女子の教育が著しく制限されている国。その子がどのような経緯でイギリスで教育を受けているのか、想像することも難しいのですが、そんな難しい環境から来て異国で頑張る少女が、日本から来た恵まれた友人の心配をしてくれる。何だか胸がぎゅっとなるあの感覚を久しぶりに感じました。

Listening to my daughter's daily life stories, there are moments when I'm deeply moved, feeling a pang of emotions I experienced during my own adolescence.

London, currently, is likely one of the top international cities globally, and when you see the students at schools (in one of London's districts), you often come across many girls wearing Islamic veils. Even in the city of London, you see quite a number, to the extent that you might start to wonder if minorities already hold the majority in London. Of course, I still believe that outside of London, British white people remain the majority, but in the heart of London, it's difficult to determine who the majority is in this country. After all, the current UK Prime Minister, Mr. Rishi Sunak, is of Indian descent. Compared to ten years ago, East Asian people such as Japanese and Chinese seem relatively less visible, while the power of Islamic and Indian communities is felt daily. Of course, this is my subjective perception and not necessarily based on statistical data.

This is particularly true in public schools, serving as a microcosm of society. In one public girls' school in London, I feel that about 40% of the students wear veils.

Diversity is something to be welcomed, and it seems that in this country, we've already reached a point where there's no going back (not that there's a need to). Diversity is thriving.

However, there are instances where the rapid changes have led to chaotic situations, and it's fair to say that light and shadow are intermingled.

Especially in local state (public) schools, this is particularly evident. In situations where there is no screening, of course, if it turns out positively, it can create the ultimate learning environment where various personalities blend together. However, it seems that it can be difficult for disparate elements to interact within the melting pot.

When my daughter first attended the public girls' school in the UK, the class was truly a melting pot of races, and the classes seemed chaotic. As an adult, I hoped she would learn various things within the diversity, but in reality, people tended to group together based on race, ethnicity, or nationality, and it was challenging to break the ice. In some cases, tension arose between these different groups, and my daughter ended up requesting a class change.

Well, that's just how reality is, I suppose.

Her new class seemed reasonably comfortable, and she started a fresh beginning in a slightly better environment. However, afterward, a classmate from Afghanistan who was in the same English as an Additional Language (EAL) class in her original class came to check on her.

Speaking of Afghanistan, it's a country where girls' education is severely restricted under Taliban rule. It's hard to imagine how this girl ended up receiving education in the UK under such difficult circumstances. Yet, here she is, a girl striving in a foreign land, showing concern for her privileged friend from Japan. It's been a while since I've felt that tightness in my chest, that heartwarming feeling.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?