見出し画像

NVIDIA CEOジェンスン・フアン語る Part2 - 起業家を目指す人へのアドバイス

2023年2月にアメリカのUC Berkeley校でNVIDIA 創業者兼CEOジェンスン・フアンの講演が行われました。ここでは、その内容を数回に分けて紹介します。(動画はYouTubeで見れますし、この記事の最後に講演内容の書き起こし(英語)も載せておきます。)

1回目では、NVIDIA設立の経緯が触れられました。
2回目では、ジェンスンさんから起業家を志す学生たちへアドバイスが寄せられます。

講演内容

レニー(司会者):起業家へのアドバイスをお願いします。

ジェンスン:アドバイス?でも皆さん、私はまだ一度しか起業したことがないんですよ。気の利いたアドバイスを期待されると困ってしまうな。私はまだ一度しか起業したことがないし、今でも現場で学んでいるところです。敢えて言えばそれがコツなのかもしれないな。準備不足だったことを除けば、私も皆さんと同じだったのです。私は全てのことを実践の中で学びました。今でも覚えているのは、1993年の2月か3月頃のことです。私たちには資金が必要で、それを調達できるのはベンチャーキャピタルというところだと分かりました。そして、資金調達にはビジネスプランなるものが必要らしいので、本を買ったんです。こういう時は本を買うものですよね。その本は「ビジネスプランの書き方」というタイトルでした。当時は、ビジネスプランの書き方を教えてくれるTikTokのビデオなんてなかったのです。あったらよかったけどね。YouTubeの解説動画すらなく、私が手に入れたのはゴードン・ベルが書いた490ページの分厚い本でした。ゴードン・ベルは素晴らしい人物です。DECの創業者で、チーフ・アーキテクトかチーフ・テクニカル・オフィサーを勤めていて、今はマイクロソフトのフェローをしていると思います。彼はアンコールコンピュータを立ち上げ、私はアンコールコンピュータでジョン・ルーベンスタインなどの素晴らしい人たちに出会いました。それはともかくとして、ゴードン・ベルは会社の作り方、会社の始め方について490ページの本を書いたんです。もし私がその本を全部読んでいたら、Nvidiaは存在していなかったでしょう。(会場笑)。ざっと目を通して、ビジネスプランを書こうとしました。実を言うと、私はビジネスプランを完成させることはできませんでした。私は今でもどうやってビジネスプランを完成させればいいのか、よく分かりません。ただ、私たちのV C - セコイア・キャピタルという素晴らしいベンチャー・キャピタルがビジネスプランは必要だというので、私たちは一緒にプランを書き上げました。しかし、その予想は大幅に外れたんです。あそこまで酷い予測はそうないでしょう。市場がこれほど大きくなるとは誰も予想できなかったし、会社が軌道に乗るまでにこれほど時間がかかり、CEOが会社を軌道に乗せる方法を見出すのにこれほど時間がかかるとは、誰も予想していなかったのです。こういうことは本当に見通しが難しい。まあ、そうなると、なぜ皆さんは今そんな人間の講演を聞いているのだろうということになりますけどね。今夜はそれが解明できると良いのですが。

レニー:Nvidiaは素晴らしい会社ですよ。まだお会いしたことのない方のために、私の名前はレニーです。Nvidiaで働いています。

ジェンスン:あ、起業家へのアドバイスをしようと思ってたんだけど。

レニー:ああ、はい、お願いします。

ジェンスン: 「やってみなはれ」が私からのアドバイスです。

レニー: 「やってみなはれ」と。なるほど、すばらしいアドバイスです。私はNvidiaに勤めてもうすぐ7年になりますが、インセプション・プログラムに参加している2,000社のヘルスケアAIスタートアップを率いています。

ジェンスン: レニーは素晴らしいんです。

レニー:ありがとう、ジェンスン。Nvidiaは素晴らしい職場です。Nvidiaについてよく知らない人のために説明すると、Nvidiaは同じ業界の大企業とは異なる構造を持っているのです。定期的に確認する損益計算書(P&L)はなく、GoogleやMicrosoftなどで見られるようなビジネスユニットもありません。そして、組織構造が非常にフラットです。私とジェンスンの間には3人の幹部しかいません。極限までフラットですよね。組織図もありません。私たちはミッションに基づいて動く有志の集まりです。多くの人は、私たちがグラフィックスの会社かゲーム会社だと思っているようですが、実はNvidiaは皆さんが考えることができるあらゆる業界に精通した企業なのです。小売、金融、石油・ガス、製造などなど。さらに面白いのは、私たちは工場を持たない半導体企業であり、クラウドサーバーを持たないクラウド企業であり、製造を行わないメーカーでもあるのです。

ジェンスン:そんな会社なら僕も入りたいな。なんだか今夜は、皆さんの期待値があがっちゃったな。ただ、それが皆さんにとって、今日の学びになるかもしれません。CEOというのはね...非凡で、素晴らしくて、知識が豊富で、スキルのある人たちだという思い込みを持っている方がおられるでしょう。でも、それは間違いです。事実ではありません。私たちが無能で、知識がなく、超怠け者というわけでもないですよ。自分の名誉のために言っておきますが。私が今日皆さんに伝えたいのは、実は皆さんは既に偉大なCEOになるために必要なものはすべて持っているということです。だからね、もし私が今夜、皆さんに何かアドバイスしたいことがあるとすれば、それは「やってみなはれ」ということです。でもコンピューターグラフィックスの会社を立ち上げてはダメですよ。あれ、それであなたの質問は何でしたっけ?僕がどうやって起業したか?

レニー:というより、どうやってNvidiaを今のようなモデルにすると決めたのですか?

Part3に続く)

講演内容の書き起こし(英語)

Renee: Advice for entrepreneurs?

Jensen: Advice? I've only done it... You guys, I've only done it once. (audience laughing) There's something about... I don't wanna set the expectation that you're gonna get any wisely, sagely advice. I've only done this once and I'm still learning on the job, and I kind of feel like that's the wisdom. There isn't... You know, I was no different than you guys except less prepared. And everything I did, I did on the job. I still remember it was about about February or March '93, and it occurred to us we need the money, and the place to go get it is venture capitalist, and the way you do that, apparently, is to write a business plan. So I bought a book. I mean, the obvious thing to do is you buy a book. So I bought a book and it says, "How to Write a Business Plan." Now, back then, how to write a business plan is not a TikTok video. I wish it was. (audience laughing) And it wasn't even a YouTube video, but it was like 490 pages written by Gordon Bell. And Gordon Bell is this fantastic guy. He was the founder of DEC. He was the chief architect, chief technical officer, and I think he's a fellow now in Microsoft, and just an incredible, incredible guy. So anyways... And he started Encore Computer, and then I met some amazing people at Ardent Computer, Jon Rubinstein for one. So anyways, he wrote a book on how to build a company, how to start a company, and it was like 490 pages or something like that. And if I would've read the whole book, there's no way Nvidia would be in business today. (audience laughing) So I glanced through it, kind of skimmed through it, and tried to write my business plan. The truth be told, Nvidia never finished the business plan because I never could finish it. I'm not really even too sure how to finish one today. So, I do remember this, our VC, Sequoia Capital and Sutter, incredible venture capitalist, they asked for a business plan, so we put a business plan together. And I could tell you that our forecast was off by so much. I think, I could imagine guessing.. No, there's no way to guess even worse than that. So, we were off by so much. Nobody would've expected the market to be this large. Nobody would've expected our company to have taken so long to have gotten off the ground and for the CEO to takes so long to figure it out. So, all of that stuff was really, really hard to predict. So your question is probably, why are we here? (audience laughing) So, I hope I can figure that out tonight.

Renee: Nvidia is a great company. And for those who I haven't met yet, my name is Renee. I've been working at Nvidia.

Jensen: Oh, I was gonna give him an advice.

Renee: Oh, yes.

Jensen: Just get to it, yeah.

Renee: Just get to it. Yes, great advice. I've been working at Nvidia for coming up seven years, and I lead 2,000 healthcare AI startups that are in our inception program.

Jensen: Renee is amazing.

Renee: Thank you, Jensen. Nvidia is a fantastic place to work. So for those who may not know a lot about Nvidia, Nvidia is actually not built like many of the large organizations in the industry. With no regular P&L, no business units like many others you can see in Google or Microsoft and others. And it's an extremely flat organization. Between me and Jensen, there's only three other executives in between. So it's very, very flat. And there's no org chart. We are volunteers that reports to mission. And many people think we're a graphics company or a gaming company, but Nvidia is actually a full stack companies for all industries you can think of. Retail, finance, oil and gas, manufacturing. And more interestingly, we are a fabuless semiconductor company, a cloudless cloud company, a manufacturing company that don't have our own manufacturing. Jensen.

Jensen: That sounds like a company I wanna join. I just think the expectation tonight is way too high. (audience laughing) And that could very well be the wisdom you take away. You know, there is... There is a belief that CEOs are extraordinary, amazing, really knowledgeable, really skilled people, and that's just not true. It is not true. We're not incompetent, uninformed, really super lazy people either. I don't want you to think that either. However, I hope the one thing that I convey to you guys today is that, in fact, you probably have everything you need to be a great CEO already. And if there's anything that I inspire you to do tonight is just to go do it, but just don't start a graphics company. But what was your question? How did I do it?

Renee: It was more like how did you decide on such a model for Nvidia?

この記事が参加している募集

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?