見出し画像

NVIDIA CEOジェンスン・フアン語る Part1 - NVIDIAのはじまり

2023年2月にアメリカのUC Berkeley校でNVIDIA CEOジェンスン・フアンの講演が行われました。ここでは、その内容を数回に分けて紹介します。(動画はYouTubeで見れますし、この記事の最後に講演内容の書き起こし(英語)も載せておきます。)

連載1回目は、そのNVIDIAの創業者兼CEOのジェンスンさんが、どんな経緯で会社を設立したのかを語ります。

講演内容

ライアン(司会者):最初の質問は、Nvidiaの創業についてです。今日この部屋には、あなたがNvidiaを設立した頃と同じくらいの年頃で、テクノロジー分野での起業を目指す人たちが大勢集まっています。あなたがどのような経緯でNvidiaを立ち上げたのか、お聞かせください。この素晴らしい旅を始めるきっかけは何だったのでしょう?いつか自分も旅を始めようと思っている起業家たちにアドバイスをいただけますか?

ジェンスン:何はともあれ、グラフィックスの会社を立ち上げるのはやめてくださいよ。(会場爆笑)私はいつも「Nvidiaは最後に設立されたコンピューターグラフィックス企業だ」と言ってきました。これは私たちの戦略でもあります。私たちは100社あったコンピュータグラフィックス会社のうちの1社で、しかも最後に設立された会社です。
今、私たちがその中で世界最大かつ唯一残っている企業であるのはなぜでしょう?どこぞやで聞いた戦略に関する研究によれば、最初に始めることが必ずしも最良ではないそうです。また、最初の99社に入ることが最良でないとも言えるでしょう。そして、最後であることが必ずしも最悪であるとは限りません。でも、私はNvidiaが最後であってほしいと願ってるんです。言ってる意味が分かりますかね。
長い間、2つのコンピュータアーキテクチャのアプローチの戦いが続いてきました。1つは汎用的で、ソフトウェアを書くなど、コンピューター上のあらゆる処理を実行できるプロセッサーを使う方法、もう1つはアクセレレーション・メソッドです。
約30年前、Nvidiaの他の創業者であるクリスとカーティスは、何か違うことに挑戦したいと考え、私に参加しないかと誘ってきました。私は自分の仕事にとても満足していたし、2人のかわいい子供と愛犬がいて、素晴らしい家庭を築いていました。文句なく幸せな人生を送っていたのです。でも、彼らは何かに挑戦したいので、どうしても参加してくれと言うんです。そこで、私たち3人はデニーズで定期的に会って、今のNvidiaのようなアクセラレーション・コンピューティングの会社を構想するに至りました。私たちはこんな風にあっけなくスタートを切ったのです。
私はスタートアップを始めるのに、抑えきれない程の憤りや、信じられないようなチャンスが必ずしも必要だとは思っていません。私たちは仲良し3人組で - 今でも仲良しなんですが、一緒に仕事をする機会があったので、何かやることを考えなければいけなかった、そういう順番で事が運びました。その時のように、問題を解決したり、チャンスを探したりする起業家的なアプローチは、今日でもNvidiaに息づいています。とにかく、きっかけは”気まぐれな火曜日”でもなんでもいいから、私たちは新しいことを思いつこうとしているし、私たちの強みを使って何かできないか、私たちが乗っかれるチャンスはどこかにないかと考えています。そうやって会社が常に変革しているのです。問題を発見する、機会を見出す、無から有を生み出そうする我々の基本姿勢は、あらゆる人、会社、スタートアップに必要なスキルだと思います。私たちはこのアプローチをあらゆることに、常に適用しています。自己変革するのは、大変な目にあったからでも、チャンスが訪れたからでもありません。それが私たちの仕事だからです。だからNvidiaには、新しいことや新しいやり方を探すためのエネルギーが常に溢れています。とにかく...多くの複雑な要素が絡み合った質問でした。

ライアン(司会者):失礼しました。

レニー(司会者):起業家へのアドバイスをお尋ねしましたが。

ジェンスン:何だって?

レニー(司会者):起業家へのアドバイスをお願いします。

Part2に続く)

講演内容の書き起こし(英語)

Ryan: Thank you so much, Jensen. We're all really excited for you to be here. I'm Ryan, I'm a second year MBA student, and I'm honored to co-moderate this discussion with you, with Renee. Let's get started. So our first question is on starting Nvidia. So in the crowd, we have many aspiring tech entrepreneurs that are close in age when you first founded Nvidia. Can you tell us a bit on how you came to start Nvidia? What was the spark that led you to start this amazing journey? Do you have some advice for some of the entrepreneurs in the crowd who plan on starting their own journeys one day?

Jensen: Whatever you do, don't start a graphics company. (audience laughing) The Nvidia being the last... I've always said that Nvidia was the last computer graphics company founded, and that says something about strategy. We were one of a hundred computer graphics companies, and also the last one founded. How is it possible that we're the largest in the world today and the only one remaining? There's a strategy study in there somewhere, and that suggests that being first is not necessarily the best. You could argue that being the first 99 isn't the best. And sometimes being last is not necessarily even the worst. But I do hope that we are the last, if you get what I mean.
The battle between two computer architectural approaches over the course of time using processors on the one hand, which is general purpose, writing software that does anything that runs on a computer, versus an acceleration method, has gone on for a very long time. And about 30 years ago, Chris and Curtis, the two other founders of Nvidia, wanted to do something different and they wanted me to join them. I was really happy with my job and we had two great kids and great dog and we had a great family, so I was perfectly happy doing what we were doing. But they insisted I join them to do something. So, the three of us met on a regular basis at Denny's, and then we conceived of what Nvidia is today, an accelerated computing company. And that was really as simple as the beginning as anything. I don't think that that startups need to form out of extraordinary angst or incredible opportunity. We were three good friends, and we been good friends today, and there was an opportunity to work together and we had to go figure out what to do. So, I think that entrepreneurial approach to solving problems, looking for opportunities, persisted to this day. It could be a random Tuesday, and we're trying to think of something new to go do or something we can do with something that we know, or an opportunity where to arise that we can go take advantage of. And the company is reinventing itself all the time. So, this basic method of seeing problems or seeing opportunities, or just happens to be Tuesday, creating something out of nothing is a skill that I think everybody, every company, or every startup needs to have. Now, we've applied and we apply that basic method all the time. We don't have to reinvent ourselves during a tough day, we don't have to reinvent ourselves because an opportunity arise, we invent ourselves because we do. So just the energy of looking for something new and a new way of doing something is always, always there. What was... It was a compounded question of a lot of complexity.

Ryan: Sorry about that.

Renee: Advice for entrepreneurs.

Jensen: The what?

Renee: Advice for entrepreneurs.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?