見出し画像

IB Teacher になるためのあゆみ ④ 1週目編

はじまりました。

このモジュールの課題

・ 自己紹介をしよう
・ ディナーに呼ぶのはだれ をしよう
・ Learner Profileを分析しよう 
・ Research Questionをたててみよう
・ Extended Essayを採点してみよう
・ CASの実践例を紹介しよう
・ TOKと歴史に関わる授業の実践例を紹介しよう

ファシリテーターからのウェルカムというようなメッセージが届くと同時に、ページのProfileを充実させてね、ということを言われます。前回 on line tool kit というのを見て、サイトの使い方やワークショップの使い方を学びましたが、同じような感じで、Module Note  という、見たり読んだりする、このモジュールの概要をつかむためのパックがきます。ファシリテータはまずはこれを見ましょうと呼びかけてきます。

ファシリテーターはカナダのIB校勤務歴の長い、ベテランの先生です。世界各地のIB校で指導してきた歴史の先生です。すごい知識量です。また、上手に受講生のスレッドに介入し、コミュニケーションを促すなど、さすがのファシリテーションです。

受講生は、ガーナ、スロヴァキア、スペイン、ウガンダ、台湾…とにかくいろんなところから受講しています。国際性を感じて面白いです。

課題について説明します。
まず、すべてのモジュール、すべての課題において、だれかの投稿に対し、2人以上にコメントをすることが義務付けられますので、やりましょう。誰が誰に何回コメントしたかはきちんとカウントされています。

自己紹介をしよう

ファシリテーターから、簡単に自己紹介のスレッドをたてるよう指示がきます。
勤務校や自分の趣味など、いろいろ書いた方が、受講生もファシリテーターもコメントしやすいと思います。割と表現はみんなフランクですね。
自己紹介の中には、Big Questionという、いま知りたいおおまかな疑問を交えるようにとも指示があります。
僕の場合、IBには関わっていないので、「日本の教育制度の中で良い世界史の授業をするためのヒントをこのワークショップからもらいたい」という感じで書きました。
ちなみに、こういうときって、プロフィールの写真はどうするか困りませんか?僕はジャケットとネクタイ、歯を見せない程度のぎこちないスマイルをキメました。
そうしたら、他のみんなはTシャツとかでした。


ディナーに呼ぶのはだれ

歴史上の人物をディナーに呼びましょう!そうして聞きたいことを聞いてみよう!というアイスブレーカーです。
ぼくは王陽明を選びました。たとえばこんな感じでもいいかもしれません。

Wang Yangming was a brilliant and sensible man, as well as an outstanding warrior and statesman.
Even though most people at the time followed the theories of Zhu Zi, he believed in his own intuition and way of thinking. I would like to share this experience with my three-year-old child over a family dinner, serving him the best home-cooked food.
He has been politically cold at times, so I am sure he would be delighted with a simple meal at our house.

I have heard that Wang Yangming fell ill as a child because he kept looking at bamboo.

I would like to ask him if that is true.


Learner Profileを分析しよう
 

ラーナープロファイルというのは、こういうものです。

文科省監修のIB Learner Profile(日本語)


IBの学習者がそなえるべき特性。自分がいまやっている授業でどれが身につき、どれが身につかないか分析します。


Research Questionをたててみよう

その名の通り、リサーチクエスチョンをたててみます。このクエスチョンは、

1 大まかな問い(Broad Question)
2 絞られた問い(Specific Question)

にわかれます。
僕のはこんなかんじでした。

BROAD QUESTIONS
How were Japanese immigrants received in modern, overseas communities?

SPECIFIC QUESTION.
Why did the sugar industry in Hawaii need large numbers of Japanese immigrants?


Extended Essayを採点してみよう

Extended Essay はIBにおいて大事な位置を占めている論文執筆のことです。IBの生徒は4,000語のエッセーを書きます。IBティーチャーはこのエッセーの指導と添削ができなければなりません。

受講生にはモデルエッセーと、その採点例(ともに実際の事例)が提示されます。
それを参考に、課題エッセーが与えられますので、採点をしましょう。

これはきつかった……

CASの実践例を紹介しよう
TOKと歴史に関わる授業の実践例を紹介しよう

この二つに関しては、僕の勤務校はIB校ではないので、無視しようかと思いましたが、それもよくないだろうなあと思い、僕の思う近いものを書きました。
CASとTOKは、IBプログラムのコアになる部分です。
こんな感じ。


CAS…CREATIVITY, ACTIVITY, SERVICE
TOK… THEORY OF KNOWLEDGE

僕はCASについては、日本の部活動と生徒会活動をそれに近いものに育てていくという試みがあるようだと、ある論文で読みましたのでそんなことを書きました。

TOKと歴史の授業については、以前教え子と一緒にやったルネサンスの授業で生徒が作ったスライドデータを紹介し(許可もらってますが、ここでは出しません)、その概要を紹介しました。

CASの方

CAS in IB Schools in Japan
The following is based on my experience and general knowledge of IB schools in Japan. These schools can recognize the following activities as meeting the requirements set by the IB if they fulfill the criteria:

1 Club activities
Club activities are common in Japanese schools. While some students may prioritize results over the experience, the activity can still count as CAS if the following points are kept in mind:
* Engage in continuous practice and work
* Set clear goals for the team, using competitions and presentation opportunities as a means to achieve them
* Work as a team to reach the goals
* Connect learning with the IB programs by incorporating various perspectives, such as exercise physiology and the history of sports, while learning about a sport.
I have over 10 years of competitive experience, including participating in the national volleyball championships during my student years, and 6 years of experience as an instructor, teaching students at the highest level of competition in Japan. During my time as an instructor, I emphasized considering sports from various angles.

2 Student Council activities
Student councils in Japanese schools are usually elected through elections and serve for a one-year term, working for the benefit of all students. If done effectively, this activity can provide a valuable civic education experience for students and fulfill the requirements for CAS.
However, some IB schools may face challenges in understanding the concept of CAS, as there is no equivalent in Japanese high schools. Some studies have been done on how to address this issue.

TOKと歴史の方

Renaissance Class for High School Students
This is a student presentation from a class I taught on the Renaissance to 16-year-old high school students. Although this presentation is not based on TOK (Theory of Knowledge) as I have no experience working in an IB school, it is a little example of the inquiry process, question generation, and refinement.

Please note that the slides were made in Japanese by my ex-student with permission for sharing. I will provide an overview of the presentation.

Presenter's Process:
1 Watch a presentation by MRT on a Renaissance artist.
2 Learn about the Renaissance in general using a Japanese world history textbook.
3 Discuss questions of interest in small groups.
4 Choose an artist to research.
5 Prepare slides and a manuscript for the presentation.
6 Present the results, present the questions, and conclude the presentation.
7 Discuss the questions raised by the presenter with the entire class, including non-presenters.

Slide Contents:
Title: What is Art? The Agony of Bruegel, the Peasant Painter
Outline:
Bruegel, a Renaissance painter, was known for his paintings of peasants and their communities. There is little information available about his life in Japanese. Although his love for the peasants is evident in his paintings, it is unclear who these paintings were intended for. During the Renaissance, paintings were owned by the nobility, not the peasants. Some aristocrats bought Bruegel's paintings for enjoyment, but his intentions were not communicated to the peasants he loved. Art only becomes art when it reaches its intended audience. Today, Bruegel's works are recognized for their artistic value abroad. But...

Question:
Did Bruegel deserve to be called an artist if his work did not reach the people he intended to deliver it to?

Comment by the Instructor(MRT):
This presentation highlights the arbitrary interpretation of Bruegel's intentions and the argument is not fully convincing. However, the question of what constitutes art is a worthwhile discussion for high school students.

モジュール1は、きつかった……


この記事が参加している募集

#世界史がすき

2,742件

#探究学習がすき

7,522件

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?