見出し画像

ティーチング研修


英語ガイドアドバイザーの Kazu(金田憲昭:かねだかづあき)です。

『英語を話せるようになりたいけど、長年のブランクがある・これまで何度も挫折してきた・何からやったらいいか分からない、こんなお悩みをお持ちの方が “海外の方をアテンドするために必要な英語力” を身につけるための “パーソナル学習サポート” をしています』
(わたし自身も Sake Guide -日本酒ガイド- として海外の方をアテンドする活動もしています)



teaching training session



Yesterday I attended a teaching training session in Osaka.
(昨日、大阪でティーチング研修に参加しました)


The session was conducted by a trainer with many years of experience as a teacher.
(そのセッションは、長年の講師経験を持つトレーナーによって行われました)


The session was divided into three sections that covered grammar, listening, and reading.
(セッションは文法、リスニング、リーディングをカバーする3つのセクションに分かれていました)


Besides me, there were three attendees there and a few weeks in advance, each one of us was assigned several tasks by the trainer.
(私以外にも、そこには3人の参加者がおり、数週間前に私たちそれぞれにトレーナーからいくつかの課題が割り当てられました)


During the session, we were supposed to take turns and demonstrate our teaching skills based on the assignments in front of the trainer and the other teachers. (Except for the one who plays a role as teacher, everyone else including the trainer acts as a student.)
(セッション中、私たちは順番に、割り当てられた課題に基づいてトレーナーや他の先生の前でティーチングスキルを実演することになっていました:先生役の1人を除き、トレーナーを含む他の全員が生徒役になります)


As you can imagine, it's quite nerve-racking to perform in front of all the experienced teachers.
(想像できるように、経験豊富な先生たちの前でパフォーマンスをするのはかなり緊張します)


What made it even more challenging was that we had no idea which part of the assignments the trainer would assign each one of us.
(さらにチャレンジングだったのは、トレーナーが私たちそれぞれに、課題のどの部分を割り当てるかわからなかったことです)


What I was given was both a grammar part and a listening part.
(私が当てられたのは、文法とリスニングパートの両方でした)


I was not so sure if I had prepared thoroughly for the assigned tasks, especially I was not that confident about my ability to use the whiteboard effectively.
(私は割り当てられた課題に十分に準備をしているかどうか自信がありませんでした、特にホワイトボードを効果的に使う能力に自信がありませんでした)


Regardless of my concerns, I handled the situation quite nicely.
(その懸念とは裏腹に、私は状況をまあまあ上手く切り抜けました)


Probably, I was too self-critical and underestimated my own abilities.
(多分、私は自分に対して批判的すぎて、自分の能力を過小評価していました)


Why I thought this way was that I received praise from the trainer and the other teachers for not only my overall teaching skills but also my effective use of the whiteboard.
(私がそう考えた理由は、私の全体的なティーチングスキルだけでなく、ホワイトボードの効果的な使用についてもトレーナーや他の先生から褒められたからです)


A moment like this gives me confidence and makes me feel I've grown as a teacher.
(こうした瞬間は私に自信を与え、私が先生として成長したと感じさせてくれます)


After my turn was over, I took the other three teachers' lessons as a student.(自分の番が終わると、私は他の3人の教師の授業を生徒として受けました)


It was such an enriching and inspiring experience because the way all the experienced teachers taught helped me see new ways to structure my lessons and improve my teaching methods.
(経験豊富な先生たちの教え方が、新しいレッスンの組み立て方や、ティーチング法を改善するきっかけを私に与えてくれました)


Over the course of the three-hour session, I experienced many different kinds of feelings, such as nervousness, relief, happiness, motivation, encouragement, and inspiration.
(3時間のセッションの間に、私は緊張、安堵、幸福、やる気、励まし、そしてインスピレーションなど、さまざまな感情を経験しました)


It was such a valuable session.
(非常に価値のあるセッションでした)



*ワンポイント解説



❶Nerve-racking:緊張を感じさせる


Taking an exam can be nerve-racking for some students.
(試験を受けることは、一部の学生にとっては緊張を感じさせるものです)


❷Assign:割り当てる


The teacher assigned homework to the students.
(先生は生徒たちに宿題を割り当てました)


❸Confident:自信がある


She feels confident about her presentation skills.
(彼女はプレゼンテーションのスキルに自信があります)


❹Praise:賞賛する


The coach praised the team for their hard work.
(コーチはチームの努力を賞賛しました)


❺Enriching:豊かにする


Traveling to different countries can be an enriching experience.
(異なる国々への旅行は豊かな経験になることがあります)



That's all for today.
Thank you so much for visiting the page!
Hope you liked it:-)


〇 この記事を書いてるのはこんな人


大学卒業後、営業職を1年目で挫折。その後29歳まで飲食店勤務とストリートバスケに奮闘。30歳目前で "英語を使って仕事をしよう"と決意し再勉強。2年でTOEIC900オーバー達成。
そこから、

英語講師6年 / 日本語教師5年 / 日本酒の酒蔵で英語ガイド7年 / 海外の方へ日本酒発信活動・インバウンド観光客対象のオリジナル日本酒ツアー3年
英語習得前は想像できなかったことを経験。

このことがきっかけで、過去の自分のように長年英語で悩んできた方が、英語で可能性を広げるサポートがしたいと思うようになり、英語ガイドアドバイザーとして始動。

学生以来英語から遠ざかっているワーキングマザーを対象に、海外の方をアテンドするために必要な英語力を習得、オリジナルコンテンツ作成、英語ガイドとして楽しくやりがいのあるセカンドキャリアをスタートするサポートをしている。

- 実績 -

・TOEIC940
・某英会話スクール6年間で250名指導。2018年度講師部門成績1位
・国際唎酒師
・海外の方対象の日本酒の書籍作成
・インバウンド観光客対象の日本酒ツアー50回以上
・英語学習法セミナー20回以上


〇無料体験レッスン

・単語編


・発音編


〇英語学習セミナー




〇英語学習サービスのリンク集



〇海外の方向けの日本酒サービスのリンク集






この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?