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名古屋市広報戦略の一考察


名古屋市の施策や事業、魅力などがたくさんある中で、これらの認知度を市の内外に関わらずっより一層向上させるための具体的な戦略及び広報・PR活動展開の具体的方策について
(ここから)
施策(減税・子育て支援)や事業(名古屋城木造再建)、魅力(NHK大河ドラマにみられるような歴史資源、市役所そのものがロケ地になっているロケ地資源、繁華街ナイトタイムアクティビティ)を可視化(見える化)する工夫(情報発信やパブリシティ)で、認知度を上げることが重要ですが、具体的には以下の通りです。

≪顧客を創出する≫
観光分野(魅力)では、「観光=sight-seeing」として捉えるのではなく「ツーリズム」視点でとらえると、「体験ツアーの造成」実施増加が必要と思います。一過性のブームで終わるのでなく持続的な(SDGs)魅力発信から~ファン獲得~リピーター獲得につながると考えます。
→観光DMO(名古屋観光コンベンションビューロー)と2人3脚で観光メニューを実施していきます。(たとえば「名古屋城木造再建」では「木造再建」の重要さ、歴史的視点での面白さ、将来を見据えた価値観等、切り口を変えながら訴求する必要があります。
ショッピングやグルメ(名古屋めし)で訪問される人も~
都市機能としての魅力も躊躇うことなくPR素材として活用します(中山間地や小規模自治体にいた経験から痛切にそこのメリットを感じています)。
仕事で通う人には「利便性」「仕事マエ」「仕事ナカ」「仕事アト」の価値の提供をしたいと思います。「マエ」は通勤の利便性。「ナカ」は「子育て中の共働き世帯」を中心に課題抽出と解決(駅前保育所開設、そして「異業種が集まっているビル」で1社が保育所を開設するのではなく、協働でビルまるごとで保育所を開設することを後押しすます=民間のCSR費用を使って子育て支援連携協定等)。「アト」はナイトタイムエコノミーです。元々充実した繁華街があちらこちらに存在していますが「安心」して一見さんでも入れる認定制度を設けたり、商店街や料飲組合がキャンペーンを図ることを積極的に応援支援します。
≪プロモーション~ターゲットを可視化し効果的なアプローチを!≫
プロモーション戦略としては各課(生涯学習、子育て支援、農林、観光・・・)の取り組みを市民に知っていただく、市外の人その取り組みを知っていただくことが要です。そのためには名古屋市に誰が関心・興味をもっているのか?可視化する必要があります。この課題解決には「勝手に観光大使」、「名古屋市ファンクラブ」事業等の手法を活用します。(DXとアナログ併用=LINEのような囲い込みWEBツールや会員証のようなアナログ価値の提供)
関係人口(名古屋市に関心を持っている人、ゆかりのある人)を的確につかみSTP(ターゲット、セグメント、ポジション)マーケティングするために、ターゲットごとのアプローチを働きかけ、他市と同じことでもより周知(届く、響く)を増やすかを考えますが、これを「見える化」するわけです。(募集やインセンティブの与え方には工夫が必要)
→名古屋市に関心のある人やゆかりのある人が「勝手に観光大使」的にSNS等で情報発信したりオフ会で交流したりと緩いネットワーク化を図り結果として認知度を高めることを目的とします。
広報誌でも紙面構成の工夫やAR,QRコードを多用して動画と結びつけるテクニックも必要です(料理レシピの理解度をイメージすると分かりやすいです)。
メディア対策としては話題になるような「いい取り組みでニュースバリュー」を創り無料のパブリシティに繋げることです(飛び道具としての広告はイベント集客や周知目標がある場合に実施)→意識づけとして。
ターゲットやセグメントが決まれば(実績調査とも被りますが)それに対して、メディア選択(オールドメディアなのか、SNSなのか?メディアとして捉えるイベントなのか?(ダイレクト・マーケティングの意味))をします~表現方法をキービジュアルは同じでも「響く」「届く」というコミュニケーションの基本を踏まえながら発信していきます。
≪シビックプライド・愛郷心の醸成≫
また「シビックプライド」の醸成も大事となります。市民が好きになってこそ市外の人も羨む「まちのブランディング」に繋がります(広島県人はタレントを観ても常に「広島愛」を口にしますが、このような結果を産むための愛郷心醸成です→このため人口比率以上にメディア露出や認知度向上がなされています)。
≪どこよりも早く≫
各自治体が同じような課題(少子高齢化、観光振興等)を抱える中で、認知度を高めるために、「どこよりも早く」。
たとえばオーバーツーリズム対策「観光地の料金変動制」、免許返納者対策としての「ライドシェア」。市立大学の授業料免除(そのまま名古屋市に10年以上勤めると授業料肩代わり)。等の施策を周辺自治体よりも早く規模感を持って実施することでニュースバリューが生まれパブリシティとなり「存在感」を高める結果となります。

ETC.…(不完全です)


A study of Nagoya City public relations strategy
While Nagoya City has many policies, projects, and attractions, please find out about specific strategies and specific measures for public relations/PR activities to further improve the recognition of these things both inside and outside the city (from here) ) Measures (tax reduction, childcare support), projects (wooden reconstruction of Nagoya Castle), and attractions (historical resources as seen in NHK taiga dramas, filming location resources such as the city hall itself, nighttime activities in downtown areas) It is important to increase awareness through visualization (information dissemination and publicity), but specifically, the following are as follows.

<<Create customers>> In the tourism field (attractiveness), if we look at it from a "tourism" perspective rather than "sightseeing", we need to increase the number of "creating experiential tours". We believe that it will not end with a temporary boom, but will lead to the acquisition of fans and repeat customers by promoting the appeal of sustainable (SDGs). →We will implement a tourism menu in collaboration with Tourism DMO (Nagoya Tourism and Convention Bureau). (For example, in the case of ``Wooden reconstruction of Nagoya Castle,'' it is necessary to appeal from different angles, such as the importance of ``wooden reconstruction,'' its interest from a historical perspective, and values with an eye to the future.) Shopping and gourmet food (Nagoya food) For people who come to visit us for business purposes, we do not hesitate to use the appeal of the city as a PR material (from my experience working in hilly, mountainous areas and small municipalities, I keenly feel the benefits of this).For people who come to work. would like to provide the value of "convenience", "work time", "work time", "work time". "Mae" is the convenience of commuting. "Naka" is mainly for "dual income households raising children". Identifying and resolving issues (opening a daycare center in front of the station, and encouraging collaboration to open a daycare center in the entire building rather than one company opening a daycare center in a building where different industries gather) (e.g., partnership agreements for childcare support using private CSR funds). ``Ato'' is a night-time economy.Although there are already fulfilling downtown areas here and there, we have established a certification system that allows even first-time visitors to enter with ``peace of mind.'' We actively support and assist shopping districts and food and beverage associations to carry out campaigns. ≪Promotion - Visualize your targets and take an effective approach!≫ Promotion strategies include each section (lifelong learning, childcare support, agriculture and forestry, tourism). It is important to make the citizens aware of the efforts of Nagoya City (...), and to make people outside the city aware of the efforts.To do this, it is necessary to visualize who is interested in Nagoya City.This issue To solve this, we will utilize methods such as the "Tourism Ambassador without permission" and the "Nagoya City Fan Club" projects. (DX and analog combined = providing web tools to retain people like LINE and analog value like membership cards) Related In order to accurately grasp the population (people who are interested in Nagoya City, people who have connections to Nagoya City) and carry out STP (Target, Segment, Position) marketing, we will approach each target and make the same things as in other cities more well-known ( We are thinking about how to increase the number of people who are interested in Nagoya City and who have connections to Nagoya City, and we need to make this visible. The aim is to create a loose network by disseminating information on SNS etc. like a tourist ambassador and interacting at off-line meetings, and as a result increase awareness.The public relations magazine also uses ingenious page layout and AR and QR codes. You will also need a technique that uses a lot of information and links it with videos (this is easier to understand if you imagine the level of understanding of a cooking recipe). As a media measure, it is to create ``news value through good initiatives'' that will become a hot topic, and connect it to free publicity (advertisements are carried out as a means of attracting customers to events or when there is a public awareness goal) → As a way to raise awareness. Once the target and segment are determined (this also applies to performance research), we then select the media (old media, SNS, is it an event that can be considered as media? (the meaning of direct marketing)) ~ Expression Even though the key visuals are the same, we will continue to communicate based on the fundamentals of communication: ``resonating'' and ``reaching.'' ≪Cultivating civic pride and patriotism≫ It is also important to foster ``civic pride.'' Only when citizens like the city will it lead to ``town branding'' that even people outside the city will envy. It fosters a sense of hometown patriotism (this is why the country has received more media exposure and recognition than its population ratio). << Faster than anywhere else >> As each local government faces similar issues (low birthrate and aging population, tourism promotion, etc.), we aim to be "faster than anywhere else" in order to increase awareness. For example, ``fluctuating fares at tourist spots'' as a measure against overtourism, and ``ride sharing'' as a measure against people who have returned their driver's licenses. Tuition fee exemption at City University (if you continue to work in Nagoya City for 10 years or more, your tuition fee will be covered). By implementing measures such as these earlier and on a larger scale than surrounding local governments, news value will be created, resulting in increased publicity and increased "presence."

ETC.…


矢場とん
名古屋電波塔
駅前 イルミネーション


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