物語「GreatesT’rip Jum”V”oyage」14-3. shinjuku greatestripⅦ-3
前回 GTJVー14-2
地下に広がる、柱だらけのだだっ広い空間。
というと大昔の神殿みたいな感じするけど神に選ばれた人しか入れないやつではなくて、全ての人に対して開かれている。もちろん私を含む。
地下のロータリーで、外も見える、って他にあるんだろうか。わたしはこのターミナルしかよく知らないけれど、この街には大きなターミナルがいっぱいあって、多分それぞれにこういうロータリーみたいなやつがあるのだと思う。そして、街を出れば
「どこか遠くに行こうよ。行く先はどこでもいい」
聞こえてくると思ってました。また姿は見せないんだろうな。
振り返ると左後ろ側に、この間私の心を見透かしていた、あの大きな眼が見えた。相変わらず存在感がすごい。
なんて人に話したら、とうとうあいつ変になったと思われるんだろう。
いや元々かな。
前置きが長くなった。この間の続き。
巨大な目と地下地下階段(言い間違えじゃない)のところまで一応歩いて、そこからもう一度神殿っぽい柱がお行儀良く並んでいる方に歩き出す。
柱、と言ったけど、円柱のタイプより、上下から見るとだ円というか、0の形をした柱が多い。どの柱もグリーンとクリームの間の色のパネルと、同じ顔をした端正な姿のモデルが映っている広告が並ぶ並ぶ並ぶ。ちなみにうちの学校にはこんなかっこいい人いない。かといって憧れるかというと身近にいないから他人事に見える。
改めて見ていると、何かのテレビか本で見た、鏡を重ねて反射させてみたやつを思い出した。このモデルさんがクローンなのかアンドロイドなのかわからないけれど。まあいいや。
その先にまっすぐ進めばどこに着くかはよく分かってる。モザイクの床を静々と進んでその先にあるのは、数十台のゲート。そこでわたしは「勉強しにいく中学生」として認められる。だからゲートが開く。
そして、多分「旅人」として入ろうとしたら、そのゲートは開かない。どれほどハルコさんにオーケーを出されたところで。何かの間違いで一瞬入ることができても、どこかでその扉は閉ざされる。ってさすがに妄想しすぎか。
でも、だからこそ駅に向かわないように。
夕方の白に少しオレンジが差してきたロータリーに沿って、右に丸く歩いてみる。
銀色のわたしのスカートの裾より少し高い、銀色の丸っこい柱が立っている。整然と並ぶのが好きだね君たち。腰の位置にネームプレートがついていて、蛍光の目立つ色で「ポイ捨て禁止!」とか「路上喫煙禁止!」とか風紀委員な感じ。いや、うちの学校平和すぎて風紀委員とか名ばかりだし。
それに、彼女ら彼らの部隊は車が入ってくるのを防いでいるだけで、なにも悪くないんだれど。
そのまま「人」の字を上から潰したような柱、横にものすごく広いスクリーンをなんともなく通り過ぎる。
正直いうと、ちょっと焦っていた。このまま歩くと、多分この間降りた地下地下階段に戻ってしまう。それでこのあての知らないふらふら歩きは終わってしまう。そのあとはどれだけ時間を潰そうとしても、いつかどこかであるいてきた道に戻ってしまう。
だからなに、と言われればそれまでだけど。
いつもと同じ日々からほんの少しでも、何かを。
そんなショーモナイクダラナイことが、でもやっぱり大事で、だから歩き続けているんだ、よね。
なんて言い訳しながら、目線をほんの少し遠くに向けたら気づいた。
あれ、こんなところに地上への階段あったっけ。
というか0の柱が真横にあって通りづらいんだけれど。というか通る人わたしだけか。振り向いて地上の方を見てみたけれど、看板が邪魔で先がよく見えない。
迷っている時間は多分ないよね。一段抜かしで階段を駆け上がってみた。こんなところで終わりたくない。
階段を上り切って、両足で着地する。
とてつもなく広い大きいターミナルの、いくつあるか分からないくらいたくさんある、地上出入口。地上に出ても人の流れはやっぱりすごい。ぼーっとしてると流されそうな、置いていかれそうな。
そんな中に、人が10何人か止まっている場所がある。出口の一番上の階段から15メートルからもうすこし先。
ざわざわしていて聞こえづらいけれど、少し耳を傾けてみる。
「どうもありがとう」曲が終わったのか、ぱちぱち、とぎりぎり活字にならないくらいのまとまった拍手が、歩道におこる。
「今日は忙しいなか来てくれて、みんな本当にありがとう」
クリアで清々しい声が、安物のアンプと生の声の両方から聞こえてくる。
「次が最後の曲になります。それじゃ行こうか」
はーい、おーけー、まいりましょう、ぷりーずりっすん! なんて返答がわちゃわちゃと聞こえてくる。
「いや、もうちょっと揃えようよ」
アザラシAのマイクの声にははは、とふふふ、の間の苦笑い的な声が聞こえる。見ている人たちからもなんとなく暖かい感じの拍手がぱちぱちとか、ちょっとした笑い声がくすくすとか、なんか高い声の歓声がいえーとかふーとか聞こえる。
ちょっと待て、なんであんたたちがバンド組んでんだよ。
「うん。じゃあ、こうしようか」
他のアザラシバンドのメンバーに視線を送り、マイク越しに呼びかけたギター担当は、シキだった。
アザラシABCD、そしてシキの5人が、真ん中に集まって、肩を組む。多分ドラムはアザラシCなんだ、割とイメージ通りだ。他の楽器はよくわからないけれど、多分ひとまわり大きい弦楽器がベースでボーカルのアザラシA、キーボードというのか電子ピアノというのかよくわからないけれどアザラシB、アザラシDの前にはよくわからない電子楽器の箱が置かれている。かっこいいけど詳しくないから、さっき素敵ケーキのお店で見たエスプレッソマシンと同じカテゴリーで見てる。
すぐ後ろのロータリーの道路をバスが音をたてて通り過ぎた。
ごおお、という低音と同じタイミングで、何かのかけ声とともに離れたから、見ていた程々の数の観客からまた拍手がおこったみたいだ。
なんで集まったんだろう、って思った瞬間に全員が離れて自分の場所に戻った。
それなのに全員すごいスマイルだし、なんか自信というか、やってやろう感満点の表情をしている。
あれは、多分わたしが人生で一度もしたことのない表情だ。
なんてうらやむ間もないスピードで、がなり立てるギターが、ドラムの真ん中の太鼓(スネアっていうんだっけ)が、お腹の下の方に響く感じのベースが、それらを和音で整えるキーボードが、彼らに関係なく並んでいるよくわからない、たぶん電子楽器が音を出す。
アザラシたちが、そしてシキが、ばらばらだけどそろった声で、せいいっぱいの声でマイクに、その向こうの観客たちに、さらに先にある世界に向かって歌う。
夜の闇に捕まえられて、自由な世界なんてイメージすることができない。戦争も、嫌なことも世界からなくなることはないし、未来もそんなには変わらないだろう。
そんな時だってぼくらは泣いて、祈って、歌うんだ。
確かそんな歌詞だった。
3分半くらい、わりと早いタイミングで曲が終わる。
ぱらぱらとした、けれど強い拍手とともに、ありがとうございました! と言う声たちが聞こえてくる。
それでも街の音がそれをかき消そうとする。
多分、この歌を、音楽を聴いている人は、ターミナルのロータリーを歩いている人たちの1パーセントもいないんだな、と思う。みんなそんなに暇じゃないよね。
でも、それが何なのだろう。今ここに何かを伝えようと楽しんでいる人たちがいて、それを楽しんでいる人たちがいて、それだけでいいんじゃないかと思う。
買い物している人にも、誰かを待っている風な人も、バスを待っている人もそれぞれに思っていることはあるだろうし、何か目的があったりするのだと思う。空の奴や高層ビルや地下の有象無象達にカメラやスマホのレンズを向けているのなんて、誰の役にも立っていないけれど、その人の何かは動いている。
誰かが言うことが気になって、考えれば考えるほど、何をしたらいいかわからなくなって、怖くなって、動けなくなる。
だから今、動けることをするんだ。
それぞれの形で、その人のやりかたで。
ってバンドの歌を遠く聴きながら考えた。
イメージが解ける。目の前のバンドはやっぱり彼女たち、ではなく男の人たちで、まだお客さんに囲まれている感じだった。もしかしたらアンコールかもしれない。
さすがにバンドのイメージに、アザラシたちと一緒に出てくるとは思わなかったよ。
でも、大事なことはおぼろげに見えてきている気もする。
そして、だいたいそんなことを気づいたり考えた時がタイムリミット。
また古いケータイのアラームが鳴った。カバンに手をつっこんでディスプレイに表示されているボタンを押す。うるさいしつこいな。
そのまま駅の名前が書かれた建物の入口に入ったので、今日の時間は終わりにして、塾に向かおうと思う。相変わらず勝手な自分ルールなんだけど、ね。そうしないと恥ずかしい気持ちとかモヤモヤとかを振り切ることができなそうだから。
遠くなっていくバンドのアンコールの音と、近づいてくるルーティーンに余計なことを考えないように、地下に向かう階段を早足で降りていき、わたしはまた日常に帰る。
多分帰れている、と思う。
「永い夜」
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The basement is a huge space full of pillars.
It sounds like an ancient temple, but it is open to all, not just those chosen by God. Including me, of course.
I wonder if there is any other underground roundabout where you can see outside. I only know this terminal well, but there are many big terminals in this city, and each of them probably has a roundabout like this one. And when you leave the city, you hear, "Let's go somewhere far away. Wherever you go," I thought I would hear. I guess they don't show themselves again.
When I turned around, I saw those big eyes behind me on the left side, the ones that had been looking through my mind the other day. I was surprised at the presence of this roundabout.
If I told people that, they would probably think I had finally gone crazy.
Or maybe it was the original.
I've rambled on for a long time. Continuing from the other day.
I walked to the huge eyes and the underground staircase (not a misnomer), and then I walked back to the row of columns that looked like a temple.
I said "columns," but there are more columns in the shape of an ellipse or zero when viewed from above or below than columns of the cylinder type. Every pillar is lined with panels of a color between green and cream and ads with models of the same neat figure with the same face. By the way, there are no cool people like this at my school. But I don't know if I admire it or not, because I'm not close to it, so it looks like something else.
Looking at them again, I was reminded of something I saw on TV or in a book, where mirrors were stacked on top of each other to reflect the reflection. I don't know if this model is a clone or an android. Oh well.
I know exactly where I will get to if I go straight ahead. I quietly proceeded through the mosaic floor, and at the end of it, there were dozens of gates. There I am recognized as a "junior high school student going to study. So the gate opens.
And maybe if you try to enter as a "traveler," that gate will not open. No matter how much Mr. Halko has given me the okay. Even if I can enter for a moment by some mistake, the gate will be closed at some point. Am I being too paranoid?
But that is why don't head for the station.
I walk round to the right along the roundabout, which is now a little orange in the white of the evening.
There stands a round silver pillar, a little higher than the hem of my silver skirt. You guys like to line up in an orderly fashion, don't you? There is a name plate at my waist, with a prominent fluorescent color, "No littering! And "No smoking on the street!" And I feel like a windbreaker. No, our school is too peaceful to have a public morals committee in name only.
Besides, their unit is just preventing cars from coming in, so there's nothing wrong with it.
As it was, we passed by a pillar that looked like the character for "person" crushed from above, and a very wide screen to the side, without a second thought.
To be honest, I was a bit impatient. If I keep walking like this, I'll probably end up back at the basement stairs where I got off the other day. That's the end of this aimless wander. After that, no matter how much time you try to kill, you will always end up back on the same road you came from somewhere else.
So what?
I wanted something, even if it was just a little bit, from my usual day-to-day life.
Such a showy and silly thing, but it is still important, and that is why I keep walking, isn't it?
I looked a little further away and noticed something.
I don't remember there being stairs to the ground here.
Or rather, there is a 0 pillar right next to it, which makes it difficult to pass through. Or am I the only one who walks through here? I turned around and looked toward the ground, but the sign was in the way and I couldn't see much further.
I probably don't have time to get lost. I ran up the stairs without taking out a step. I don't want to end up here.
I climbed up the stairs and landed on both feet.
There are so many entrances and exits on the ground level of this huge terminal that I don't even know how many there are. The flow of people on the ground is still amazing. I felt as if I would be swept away or left behind if I stayed idle.
In the middle of all this, there is a place where a dozen or so people have stopped. It was 15 meters or a little further from the top of the stairs.
It's hard to hear the buzzing, but I try to listen a little.
The song had finished, and there was a burst of applause on the sidewalk, barely enough to be typed.
A clear, plaintive voice comes through both a cheap amp and a live one, "Thank you all so much for coming despite your busy schedule today.
The next song will be the last one. Yes, okay, let's go, Prizurissun! I hear a chatter of responses.
The song was over, and the applause was so loud that it could barely be typed. I can hear warm applause from those watching, a few giggles, and a few high-pitched cheers.
Wait a minute, why are you guys in a band?
"Yes, let's do this. The guitarist who looked at the other seal band members and called out over the microphone was Shiki.
The five of us, seal ABCD, and Shiki, gather in the middle, shoulder to shoulder. Maybe the drummer is a seal C. That's pretty much how I imagined it. I am not sure about the other instruments, but there is a larger stringed instrument on the bass guitar, Seal A is the vocalist, Seal B is a keyboard or an electronic piano, and Seal D has a box of electronic instruments in front of him that I am not sure about. It's cool, but I don't know much about it, so I'm looking at it in the same category as the espresso machine I saw earlier at the wonderful cake store.
A bus passed noisily on the roundabout road just behind us.
At the same time as the bass sound, they separated with a shout of some sort, and it seemed that the moderate number of people in the audience who were watching applauded again.
I wondered why they were all there, and at that moment, they all left and went back to their places.
And yet, they all had big smiles on their faces, and looked confident and ready to give it their all.
It's a look I've probably never had before in my life.
At an enviable speed, a guitar rumbles, a drum (snare, I think it's called) in the middle of the drummer, a bass that feels like it's resonating in the pit of your stomach, a keyboard that sets the chords, and an array of unidentified, perhaps electronic, instruments that are all in a row, making noise regardless.
The seals and Shiki sang into the microphone, to the audience, and to the world beyond, in their disparate but united voices, as best they could.
Caught in the darkness of the night, I can't imagine a free world. Wars and bad things will never disappear from the world, and the future will not change that much either.
Even in such moments, we cry, we pray, we sing.
As I recall, the lyrics were something like that.
The song ends rather quickly, around three and a half minutes.
With a flurry of applause, but strong applause, I hear voices saying, "Thank you very much! The future will not change that much," I hear voices saying.
But the sounds of the city try to drown them out.
I think that probably less than one percent of the people walking around the terminal roundabout are listening to this song, to this music. I guess people don't have that much time on their hands.
But what is it all about? There are people here right now who are trying to communicate something and are enjoying it, and that's all that matters.
People shopping, waiting for someone, or waiting for the bus may have their own thoughts and purposes. Pointing a camera or phone lens at the sky guys or the skyscrapers isn't helping anyone, but something about that person is moving.
The more we worry about what someone says, the more we think about it, the less we know what to do, the more we get scared, and the less we can move.
So do what you can move now.
It's all good. Each one in their own way.
I thought about this as I listened to the band's song in the distance.
The image unravels. The band in front of me was still the girls, not the guys, and I still felt like I was surrounded by the audience. Maybe it will be an encore.
I didn't expect to see the band's image with the seals, as you can imagine.
But I think I'm getting a dim view of what's important.
And usually, the time limit is when I notice or think about such things.
My old cell phone alarm went off again. I put my hand in my bag and press the button on the display. You're a noisy persistent one.
As I entered the entrance of the building with the name of the station on it, I decided to call it a day and head for the cram school. It's still a self-imposed rule, but you know. I have to do this to shake off my embarrassment and blurriness.
Trying not to think about anything else, I quickly walk down the stairs to the basement and go back to my daily life.
Maybe I can go home, I think.
(Writter:No.4 ヤヤツカ Photo:No.5 ハルナツ Auful translation:Deep L & No.0)