見出し画像

片付けと体調管理に共通する「ゼロ」という考え方 〈片付け編〉

あいの欠落物語 my missing story


家が散らからないように常に持っている基準がある。

それは整った状態を0として、散らかり具合を−5までのメモリで把握しておくことだ。
散らかったら定期的に0に戻すイメージを持っておく。

散らかるのはある程度放任していい。だが、不快に感じたり、物が目につくようになったら基準値の0に戻す。

重要なのは0の状態を明確に決めておくことだ。
リモコンの位置、箱ティッシュの位置、移動して乱雑に置きっぱになりがちなものの配置。

ただ、ここまではよく聞く話だろう。

「それが出来ないから散らかるんだ」と思っただろう。

見落としがちなのは、同時にやらないことも決めておくこと、それがミソだ。

例えば掃除機内のゴミは空にしない
棚やテレビのホコリは取らない
窓の冊子は掃除しない、、、

その基準は人それぞれ違うが、あなたにとって定期的(習慣的)にした方が心地いものと、臨時でした方が時間制限的にも効果性においても最適なものとをある程度区別し、日常のゴールと特別なゴール(年末年始など)を別ける。それがストレスなく整理をするポイントだ。

手軽で明確なゴールを定めて、不快感(散らかり)が溜まったら比較的容易に戻すことができるようにしておく。
その上で現状を数値化することで片付け始める自分の基準が明確になる。

「今日の散らかり具合は−1だな。まだ大丈夫。」
「今日は−2。そろそろやるかな。でも今日は時間がないからやめよう。」
あるいは「−3だ。不快感マックスになる前に一旦片付けよう。」

人によっては「まだ−3だから大丈夫。だけど友達が来るから片付けださないと間に合わない。やろう。」
「今日は気分がいいから−2だけど片付けて、(普段しない)埃とりもしちゃお。」という具合だ。

なんとなく動画で流れる綺麗なお部屋と比べたり、なんとなく物が多くなって自己嫌悪して無駄なエネルギーを消耗するということがなくなるのだ。

似た考え方で体調も管理する。

つづく


The concept of “zero” that is common to cleaning up and managing your health <Cleaning up> ❸

There are standards I always have to keep my house from becoming cluttered.
The idea is to keep track of the tidy state as 0 and the level of clutter down to -5 in memory. If things get messy, keep in mind that you can return them to zero periodically.

It's okay to let things get messy to a certain extent. However, if you feel uncomfortable or things start to stand out, return it to the standard value of 0.
The important thing is to clearly define the state of 0. The location of the remote control, the location of the box of tissues, and the placement of items that tend to be moved and left cluttered.

This is probably something you hear often.
I would have thought that because I couldn't do that, it would be messy.

What is often overlooked is that you should also decide what you won't do at the same time.

For example, don't empty the vacuum cleaner, don't dust the shelves or TV, don't clean the booklets on the windows, etc.
The standards differ for each person, but it is important to distinguish to some extent between what is more comfortable for you to do regularly (habitually) and what is best for you in terms of time limit and effectiveness if done occasionally. The key to organizing without stress is to separate goals from special goals (such as year-end and New Year holidays).

Set simple and clear goals so that if discomfort (clutter) builds up, you can return to it relatively easily.

Then, by quantifying the current situation, you will be able to clarify your criteria for starting to clean up.

"Today's level of clutter is -1. It's still okay."
"Today is -2. I think it's time to do it. But I don't have time today, so I'll stop."
Or, "It's -3. Let's clean it up before the discomfort reaches its maximum."
Some people say, "It's still -3, so it's okay. But my friends are coming, so I have to clean up in time. Let's do it."
"I'm feeling good today, so I'm going to clean up and dust (something I don't usually do), even though it's a -2."

You won't have to compare yourself to the beautiful room you see in the video, or feel self-loathing and waste energy because you have too many things.

Manage your physical condition with a similar mindset.

to be continued


この記事が参加している募集

#新生活をたのしく

47,914件

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?