見出し画像

March 3, 2024: Dread (不安)

It has been a year or more since I began to study maths on my own. I started it with the thought that I would be unable to continue it for very long. But despite the thought, I am still studying it even now, a year later. And I enjoy it even more than before. I study it almost every day, as I do English. And I feel uncomfortable on a day when I do not study maths. And I am overwhelmed by the fear that if I do not do it every day, I might forget everything I have learnt and lose the maths touch I have got. So I have no choice but to study it every day.
This is exactly what I have feared in studying English. Ever since I began to do it, for about forty years, I have been always overwhelmed by this fear. So I have been studying English very hard on my own. But I had a lot of chances to use English to read, write, hear and speak when I was a businessman. So I had a lot of time to touch and learn English without being aware that I had to do it. In particular, I had a great and precious time learning and improving my English in Europe. I learnt a lot of things during that stay. Among them was how to express what I wanted to say in English, which I learned the most. I found that no Europeans understood what I wanted to say when I expressed it in English based on Japanese logic. So, I struggled to learn how to express it in English based on English logic. Since I found the logic, I could communicate with them more easily.
Around five or more years before I retired, I had less and less chance to use English on business. In particular, I had lost a chance to write English on business. So I was frustrated with it and I was scared that my English might rust from disuse. On one of these days, I, by chance, found the ‘note’ and began to write English articles. It gives me great chances to write in English. But, every day, I am also overwhelmed by the fear that I might not be able to write English articles as well as before once I stop doing it even one day.

 独学で数学の勉強を始めてから1年が経ちました。長くは続けられないだろうと思いながら始めたのですが、意に反して、1年たった今でも勉強は続いています。そして、以前よりも楽しくなってきました。英語と同じようにほぼ毎日勉強しています。数学を勉強しない日は落ち着かなくなりました。毎日やらないと、習ったことを全部忘れてしまうかもしれない、せっかくの数学の勘が失われてしまうかもしれないという不安にかられるのです。だから毎日勉強するしかありません。
 これこそが、英語の勉強で恐れていたことです。勉強を始めてから約40年間、いつもこの不安にかられ、独学で必死に勉強していました。会社員の時代は英語を読んだり、書いたり、聞いたり、話したりする機会がたくさんありました。だから、意識しなくても、英語に触れ、学ぶ時間がたくさんありました。特にヨーロッパに住んでいたときは、英語を学び、上達するうえで、とても貴重な時間でした。滞在中、多くのことを学びました。なかでも一番勉強になったのは、自分の言いたいことを英語でどう表現するかということです。自分が言いたいことを日本語の論理で英語で表現しても、ヨーロッパの人には通じませんでした。そのため、英語のロジックで英語で表現する方法を学ぶのに苦労しました。そのロジックがわかってからは、コミュニケーションもスムーズにいきました。
 退職する5年以上前から、ビジネスで英語を使う機会が減りました。特に、英語を書く機会がめっきり減りました。そのことが悔しく、自分の英語が錆びてしまうのではないかと不安になりました。そんなある日、たまたま「ノート」を見つけ、英文記事を書き始めました。noteのおかげで、英語を書く機会を得ました。でも、毎日、1日でも中断してしまうと、以前のように英文が書けなくなってしまうのではないかという不安にかられています。


この記事が参加している募集

数学がすき

英語がすき

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?