見出し画像

同期入職。

 急に肌寒くなってきましたが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は汗をかかなくなったので、何か運動をして汗をかこうかと思っています。

 先日の教授会で今年度退職される教員が発表されました。定年で退職される方は以前から知っていたのですが、私と同時期に入った教員も退職されると聞いたので驚きました。実はその教員とは同期入職ということもあり、入った時は色々話し合うことも多かったのですが、徐々に方向性が違うことが明らかになるにつれて、互いに距離を取るようになってしまいました。その教員は結構過激な発言が多く、他の教職員とよく衝突していたので私も身を守るために距離を置いていたのだと思います。さらにその衝突を自分に有利な状況にするために、学生を利用することもあったのでさらに関係が希薄になったのです。
 
 学生を使って大学を動かそうとしたことが学生にも伝わって、学生から不満の声を聞くこともしばしばでした。またその教員は対外的に派手なパフォーマンスがすることも多く、何度かテレビで取り上げられたりしたこともありましたが、結果的には取り組んだ活動のほとんどが中途半端で終わっています。そして、今回はうちの大学での教員としての仕事をある意味途中で投げ出して他の大学に移ると聞いて、この人はすべてが中途半端な人だなと思ってしまいました。もともと一人親方で仕事をされてきた人なので、チームワークが苦手だったことも今回の退職につながっているのではないと思います。次の大学に行ってもまた同じようなことを繰り返すのかなと予想しつつ、新しいところで活躍されることを願いながらその発表を聞いていました。

 一方、退職する教員がいると必ず募集がかかります。今回も欠員補充で何人か教員募集がこれから始める報告されました。別の学科なので私は今回も教員募集に関与することはありませんが、私が担当している課程は実質私が一人で切り盛りしているのが現状なので思わずこっちの教員も補充してくれと心の中で叫んでいました。一方職員も何人か退職することになったので、その補充のための募集要項は、なぜか私がチェックすることになりさらに仕事が増えています。現場の状況に合わせて人を募集しなければならないと思いますが、予算配分の変更を事務局が決めることができず、結局私が采配して予算を変更し募集内容を決めてしまいました。

 職員募集にも関与している私は、明らかにオーバーワークですね。こんなにたくさん業務をこなしているのに、会計から「領収書とレシートの両方を提出してください。」と指示があったので、思わず大丈夫かと思ってしまいました。最近の無人レジであれば、領収書を選択して発行すると明細もついてきますが、家電量販店等で手書きの領収書を発行してもらうとレシートは回収されてしまいます。そのことを会計に説明したのですが、「次回からはレシートをお願いします。」との返信しか来ないので、こりゃだめだと思ってしまいました。結局、人数は充足しているのですが仕事ができる人間は年々減っているような気がします。少なくとも私が関わっている学生だけは、仕事ができる人間になってもらうよう、私自身がもっと頑張らないといけないなと思いが強くなりました。

 これから大学教員になる人は、本当に仕事ができる人を育成して欲しいと思います。一過性のパフォーマンスばかり見せる教員ではなく、地に足をつけてコツコツと仕事を積み上げていく教職員が増えないかと願うばかりです。

(ゼルダでの業務がなくなってきた准教授でした。そろそろガンドロフを倒しに行くか。)

 











































































































Joined in the same period


It's getting chilly all of a sudden, how is everyone doing? I don't sweat anymore, so I'm thinking of doing some exercise to get sweaty.

The faculty members who are retiring this year were announced at a faculty meeting the other day. I've known people who retire at retirement age for a long time, but I was surprised to hear that teachers who started at the same time as me also retire. As a matter of fact, I had a lot of discussions with that teacher when I joined the faculty because they were entering the faculty in the same year, but as it gradually became clear that the direction was different, we began to distance ourselves from each other. The teacher made quite radical statements and often clashed with other faculty members, so I think I kept my distance to protect myself. In addition, I sometimes used students to turn the conflict to my advantage, which further weakened the relationship. The fact that I tried to use students to get the university going was conveyed to the students, and I often heard complaints from the students. The teacher also often gave ostentatious performances externally and was featured on television several times, but as it turned out, most of the activities he worked on ended up being half-baked. And when I heard that this time he was going to give up his teaching job at our university in a way and move to another university, I thought that he was a half-baked guy. He has always worked as a stablemaster, so I don't think his poor teamwork contributed to his retirement. I was listening to the announcement hoping that I would be active in a new place, anticipating that I would repeat myself at the next college.

On the other hand, if there is a teacher who is retiring, there will always be recruitment. This time again, it was reported that some teacher recruitment will start soon to fill vacancies. Since it is a different department, I will not be involved in the teacher recruitment again this time, but the courses I am in charge of are in fact managed by me alone, so I couldn't help but shout in my heart to get more teachers. On the other hand, some of the employees are going to retire, so for some reason I have to check the recruitment guidelines to fill them, and there are more jobs. I think we have to recruit people according to the situation on the ground, but the Secretariat could not decide to change the budget allocation, and I ended up taking the lead in changing the budget and deciding what to recruit.

I'm also involved in staff recruitment, so I'm obviously overworked. Even though I was doing so much work, the accounting instructed me to "Please submit both the receipt and the receipt." and I thought I was OK. If you choose a receipt and issue it at an unattended cash register these days, it will come with a statement, but if you ask an electronics retail store to issue a handwritten receipt, it will be collected. I explained this to the cashier, but the only response I got was, "Please give me a receipt from next time." so I thought this was no good. In the end, I feel that the number of people who are able to do their job is decreasing every year because the number of people is sufficient. At least for the students I was involved with, I felt strongly that I had to work harder myself to get them to be able to do their jobs.

I want future university teachers to develop people who can really do their jobs. I can only hope that there will be more faculty members who will get down to earth and work steadily, rather than those who only show transient performances.

(I was an associate professor who was losing his job at Zelda. It's time to go beat Gandrov.)


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?