見出し画像

大人のふるまい。

 各地で雪の便りが届いていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私の住んでいる地域も雪が降りそうなので、早々に冬眠作業に入ります。

 今日はあの方(ハリーポッター風)の注射を打ったので、何となく体が重いです。前回は発熱してかなり辛かったのですが、今回は今のところ腕が痛いのと、むかむかするぐらいで留まっています。これからひどくなるかもしれませんので、とにかく家でじっとしていることにしました。ちなみ、学生は注射を打ったり注射後に体調が悪い場合は、公欠になって授業を合法的に休むことができます。ところが、教員はもし休んだ場合、別の日に補講しなければなりません。期間の前半であれば違う日に授業することもできるのですが、この時期だとかなり後半なので代わりの日を見つけることができません。他の先生は試験期間終了後に補講している人もいるようですが、私はあまり意味がないと思っています。ちなみに今回の注射は予約がいっぱいだったので、当日キャンセル空きを狙って打ちにいきました。そのため近くの会場での空きがなくて、20kmも離れてた会場まで打ちに行ってきたのでクタクタになりました。

 こんな人知れず努力をしているのですが、なかなかその成果が表れないとついつい愚痴っぽくなってしまいました。学生から送られてくる体調不良での欠席通知を見て「いいよね。学生は。」と思うことが増えました。しかし、よくよく考えたら自分が学生の時、ほとんど無断で授業を休んでいたことを考えると「連絡してくるだけえらいな。」と思いなおすようにしています。

 このように学生の一見無責任と思えるような行動に対して、私たち大人はなぜこのように過剰と思えるような反応を示してしまうのでしょうか。先日も私のゼミ生が公開でプレゼンテーションをしましたが、悪意なき大人たちの心ない言葉に意気消沈していました。大人たちはよかれと思ってアドバイスをしているのでしょうが、そもそもそのアドバイス自体が学生の成長につながるかを考えてほしいと思います。この原因を深堀していくと2つの視点が見えてきました。
 
 1つ目は、「学生たちを失敗させてはいけない。」という成功至上主義です。今の日本の教育において失敗に対する教育が一番欠けていると私は思います。長い人生において成功よりも失敗の方が圧倒的に多いのに、なぜ失敗に対する処世術を身に着けさないのでしょうか。(私もこの前サイズを間違った服を注文してしまいました。いまだに失敗だらけです。)私は「失敗=悪い」ことという公式を覆させることが重要だと思います。むしろ「失敗×視点=成功の糧」ととらえられるよう視点変化をさせることが教育の役割だと最近考えるようしています。ところが、それなりに社会で成功している大人たちは自分の視点の押し付けを無意識でしてしまいます。なぜなら、自分の視点の否定は、自分の成功の否定につながってとても怖いからです。なので、無意識に自分の今の視点の保護に向かってしまっているようです。

 2つ目は、「かつて俺たちはこれで成功した。だからすごいだろ。」という他人承認要求主義です。1つめの視点は学生の立場に立とうしているのでまだ許されるのですが、2つ目は視点が常に自分にしか向いていないので、本当にたちが悪いです。特にお偉いさんにこの傾向は強いのですが、私から見ると学生から承認をもらって何が嬉しいのかと思ってしまいます。こういう人は学生に限らずあらゆる人から認められたいので、恐らく死ぬまでその傾向は治らないのではないでしょうか。ただ、こういう人は必ず社会に存在しますので、その免疫を学生につけさなければいけないのですが、これが本当に難しいです。いきなりこういう人に学生を合わせると、リカバリーが効かないぐらいダメージを受けてしまうので、少しずつ距離感を調整しながら免疫力をつけさせています。

 このように色々な大人がいることと、なぜそのような行為に及ぶかのか常に学生に対して解説しています。そして、社会に出てそういう大人に出会ってもダメージを受けることなく人生を歩んでほしいと、大人のふるまいを少しずつ教えています。

 これから大学教員になる人は、常に学生の成長を願いつつ、学生の視点を多様なものに変化させるために何が必要かを考え続ける人になってほしいと思います。


(ファイナルファンタジーの新作を予約するか迷っている准教授でした。たまったゲーム終わらすために授業休もうかな?)































































































































































 

Adult behavior.


We have received news of snow in many places, but how is everyone doing? It looks like it's going to snow in my area, so I'll start hibernation work early.

I got his (Harry Potter-style) shot today, so I feel kind of heavy. Last time I had a fever and it was quite painful, but so far this time my arm is sore and I feel sick. It might get worse in the future, so I decided to stay home anyway. Incidentally, students can take a public leave and legally miss classes if they are not feeling well after the injection or injection. However, if teachers are absent, they have to make up another day. If it's the first half of the period, you can teach on a different day, so at this time of year it's pretty late, so you can't find an alternative day. Some other teachers seem to take supplementary classes after the exam period ends, but I don't think it makes much sense. By the way, I was fully booked for this injection, so I went to try to get some cancellations on the day. Because of that, there were no vacancies in nearby venues, and I went to a venue 20 km away to hit, so I was exhausted.

I've been making such a secret effort, but when I haven't been able to see the results, I've become more of a whiner. More and more, I thought, "Sounds good. What about students?" when I saw the absence notices that students were sent because they were sick. However, when I think about it, I think about how I missed class almost without permission when I was a student, and I try to think again, "Good to keep in touch."

Why do we, as adults, react in such a way that seems excessive to the seemingly irresponsible behavior of students? The other day, my seminar students gave a public presentation, and they were disheartened by the thoughtless words of innocent adults. Adults are probably giving advice for the better, but I want them to think about whether the advice itself will lead to student growth in the first place. As I delved deeper into this cause, I began to see two perspectives. The first is success first: "Don't let the students fail.". I think education against failure is the most lacking aspect of education in Japan today. Why don't we learn the art of life against failure when there are so many more failures than successes in a long life? (I also ordered the wrong size of clothes the other day. It's still full of failures.) I think it's important to reverse the 'failure = bad' formula. Rather, I have recently come to believe that the role of education is to change perspectives so that they can be perceived as "failure x perspective = food for success." However, adults who are reasonably successful in society impose their viewpoints unconsciously. Because the denial of my point of view is very scary because it leads to the denial of my success. So I seem to be unconsciously working toward protecting my current perspective.

The second is the "Once we succeeded in this. That's why it's amazing." principle of requiring approval from others. The first point of view is still acceptable because I'm still trying to put myself in the student's shoes, but the second one is really nasty because the point of view is always only for me. This tendency is especially strong among the higher-ups, but from my point of view, I wonder what makes me happy to get approval from the students. These people want to be recognized by everyone, not just students, so I don't think their tendency will be cured until they die. However, these people always exist in society, so it is really difficult to get students to develop that immunity. If a student is suddenly matched to a person like this, he or she will be damaged to the point that recovery will not work, so I adjust the distance little by little and let him or her build immunity.

I always give students an explanation of how there are so many different adults and why they engage in such behavior. And we teach them a little bit of adult behavior, asking them to go through life without being damaged when they go out into society and meet such adults.

I hope that future university teachers will always be those who wish for the growth of their students and continue to think about what is needed to change their perspectives into diverse ones.

(I was an associate professor wondering whether to book a new Final Fantasy . Maybe I should take a break from class to finish the accumulated games?) 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?