モノを売る側と買う側の両方から見ると
図書館で日経新聞を読んでいたら、セイコーマートというコンビニエンスストアの代表取締役会長を務める人の書いた、「宅配便は小売業?」という記事が載っていた。
ウィキペディアによると、セイコーマートは、北海道内に約1100店舗、茨城県と埼玉県にも96店舗を展開している。
モノを売る側の立場としては、正論なのでしょう。しかし、消費者からのこのような意見に対して、売る側はどう答えるのでしょうか?
セルフレジは急激に増えている。もちろん、店員が対応するレジもある。しかし、私自身、スーパーのイオンでこのような経験をした。
以前は、店員が商品をスキャンして、買い物客が代金を支払うまで、客は、商品の入ったかごを持ち運ぶことは無かった。
しかし今は、支払機の前まで、客がかごを持っていき、支払い後、かごを別の台に持っていって袋に入れさせる店が増えた。
つまり、客が、時に重たいかごを持ち上げる手間が一回分増えたわけである。
今日、私が買い物をしてかごを運ぼうとしたら、そのレジの横の支払機が2台とも使用中だった。横のレジの支払機が空いていたのでそちらに行くように店員が言うので行こうとしたら、横のレジの客が先にその支払機の横にかごを置いた。
仕方なく店員に言って、その客に別の支払機に移動してもらったのだが、私は重たいかごをしばらく持ちっぱなしだった。いったん置いたかごを動かした、その客にとっても迷惑なことだったろう。
指が思うように動かず、支払いに苦労する客を時々見かける。コロコロ仕様が変わる支払機に対応するのも楽ではない。
支払機の横にかごを置く台があるが、幅が狭くて、垂直に差し込むように置かざるを得ない。隣の客の体格がいいと、一言断ってから置かないといけない。また、台の高さももう少し下げないと、背の低い人には余分な力が必要だ(台の高さが小売業全体で統一されているかどうかは不明だ)。
買い物客も、今回、本来の支払機が混んでいたので、横の支払機に移動するように言った店員の両方とも、変なことをしたわけではない。
責任を負うべきなのは、このシステムを設計した人と、それを承認した人達である。彼らは、自分でモノを買わないのだろう。
店が客にシステムを押し付けるようでは、「毎日そこへ行きたくなる雰囲気や接客の良さ」など実現できるわけがない。
客に店の作業を肩代わりさせることでスーパーの売り上げが回復したのなら、消費者が買い物しやすいように改善してほしい。「注文の多いスーパー」は嫌だ。
日経新聞の記事の著者は、コンビニエンスストアの代表取締役会長だが、彼の主張は、小売業全般についてのものなので、反証した。彼の経営するコンビニエンスストアで、買い物がしやすいかどうかはわからない。
先の日経新聞の記事には、こうも書かれている。
ここで言われている消費者は、自分の車で店に来られる人だけである。彼の言う消費者は、すべての消費者ではない。彼の分析は何の役に立つのだろうか?
From the perspective of both the seller and the buyer
I read an article in the Nikkei Shimbun called "Is home delivery a retail business?" written by the chairman and representative director of a convenience store called Seicomart. According to Wikipedia, Seicomart has approximately 1,100 stores in Hokkaido and 96 stores in Ibaraki and Saitama prefectures.
From the standpoint of those who sell things, this is probably a fair argument. However, how do sellers respond to such opinions from consumers?
Self-checkout is rapidly increasing. Of course, there is also a cash register manned by store staff. However, I myself had the following experience at an Aeon supermarket.
Previously, shoppers didn't take away their carts of merchandise until a store clerk had scanned them and the shoppers had paid for them. However, more and more stores now have customers carry their baskets up to the payment machine, and after paying, take the baskets to another table and put them in a bag.
In other words, customers have to have to lift the sometimes heavy baskets one more time.
Today, when I went to carry out my shopping cart, both of the payment machines next to the cash register were in use. The cash machine next to the cash register was empty, so the clerk told me to go there, so when I tried to go there, the customer at the cash register next to me placed his basket next to the machine first.
I had no choice but to tell the staff and had the customer move to another payment machine, but I was left holding the heavy basket for a while. It must have been a nuisance for the customer who moved the basket once it was placed.
I sometimes see customers who have trouble paying because their fingers don't move as they should. It is not easy to adapt to payment machines whose specifications change over time.
There is a stand next to the payment machine where you can place your basket, but it is narrow and you have to place it vertically. If the customer next to you is tall, you may have to ask them to shift their positions before placing the table. Also, the height of the stand needs to be lowered a bit, which would require extra strength for short people (it's unclear whether the height of the stand is standardized across retail businesses).
Neither the shopper nor the clerk, who asked me to move to the next machine because the original machine was busy this time, didn't do anything strange.
The responsibility lies with those who designed this system and those who approved it. They probably don't buy things themselves.
If a store imposes a system on its customers, there is no way it will be able to create an atmosphere and good customer service that will make you want to go there every day.
If supermarket sales have recovered by having customers take over store tasks, I would like to see improvements made to make it easier for consumers to shop. I don't like "supermarkets with a lot of orders."
The author of the Nikkei Shimbun article is the representative director and chairman of a convenience store, but his claims are about the retail industry in general, so I disproved his claims. I don't know if it's easy to shop at the convenience store he runs.
The previous Nikkei Shimbun article also states:
The consumers mentioned here are only those who can come to the store by their own car. The consumers he is talking about are not all consumers. What good is his analysis?
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