省エネ大賞受賞技術開発の軌跡 (39) Trajectory of Energy Conservation Grand Prize-winning Technology Development (39)
第2章 誰でもできる発見や発明
Chapter 2 Discoveries and Inventions That Anyone Can Make
2.1 細かな観察
2.1.1.1 見よ、さらば与えられん (1)
松下幸之助氏が二股ソケットを発明、製作、販売し今日のパナソニック(松下電器産業)の基礎を作られたことはあまりにも有名な話です。これは人々の不便さをよく見て、それを自身で解決し、ビジネスとして成功させたということです。
私たちの周囲には多くの不便さ、理不尽さ、困難などがあります。これらに愚痴を言うことだけでは何の解決にもなりません。欲求不満が溜まるだけです。私たちは見つけた課題への解決策をまず自分で作り、第三者に納得してもらえるような状態にまで具体的に物として提示し、動作実験までしなければなりません。さもなければ、その解決策が自分のアイデアだと世間に向かって声をあげて主張することはできません。私たちが先ずしなければならないことは全てを良く観察することです。
これは私が高校生時代にタイマー付き電気スタンドを作った時や、節電虫の試作一号機を完成した時と同じです。私は便利なファックスを観察し、その機器の異様な温度と暖かさを感じ、不要な待機(時)電力消費に気づき、その無駄な電力使用の理不尽さを感じました。
自ら観察する習慣をつけると同時に、先人の偉業を観察してそれを自らのレベルで解釈して自らの力に蓄えることも必要です。
2000年度ノーベル化学賞を受賞された白川元筑波大学教授の手記( 00.11.02 朝日新聞)を読んで私は以下のように自分の過去を振り返り、その時の私の希望を以下のように記録しています。
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化学を専攻され、導電性プラスチックで2000年度のノーベル化学賞を受賞された白川さんが寄せられた手記を拝見して、化学を少し勉強したという共通項だけで私も同じように過去を振り返ってみたい。
私はいつごろから理科に、特に化学に興味を持ち、好きになったのかはよくわからない。好きになったきっかけがあっとも思えない。小学校や中学校では化学が独立して教えられていた訳ではなかった。私が化学を意識したのは高校の科目として一週間5時間の授業があったこと、そして一学期のその成績があまりもひどいものだった時だろう。
私は高校卒業までは尾道北部の田舎で育ち、田んぼや畑、山々と海に恵まれた土地で育った。周囲の動植物や環境は自然そのものであった。長い人生を考えれば人工的環境にだけに身を置かなければいけない最近の小学生や中学生などと違って、私は大変恵まれていたのかもしれない。
自然環境とのかかわりとして私が思い出すのは家の前の池での魚釣り、山々での小鳥捕りでした。(兄が熱心であり、捕ってきたメジロやウグイスなどをよく見ていた。)そして両親や祖父母の農作業を私たち子供はよく手伝った。
前述の通り私が化学を意識したのは高校になってからだ。一学期の成績は赤点すれすれの2か3だった。これが私の通知票の点(10点評価)だった。そこで私は自分なりに発憤した。その結果、二学期は中間試験で100点満点、期末試験も90点台を取り、通知票での評価は一気に最高点の10に跳ね上がった。私はそれが単純に嬉しかった。
今から思えば、化学という学問も他の教科と同じように我慢して基本的知識として一定量を覚え込むことが必要である。その基本的な暗記部分がしっかりと頭に入ってはじめて、反応や理論を理解できる科目だと思う。一学期の不振、不勉強への反発が私の化学の勉強に対する基本的な姿勢を教えてくれた。そして、これが現在の私の開発意欲への基本姿勢を形成しているのかもしれない。
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理科や化学への興味、もっと広くは科学技術への興味をいだく小学生、中学生は少なくないと私は思います。数学や国語などとは異なった面白さが化学には存在するからです。実験で自分のアイデアを注入したり加えたりすることもできるのです。
続く
2.1 Detailed observation
2.1.1.1 Watch it carefully, then something will be given (1).
It is too famous that Mr. Konosuke Matsushita invented, manufactured and sold a bifurcated socket to form the basis of today's Panasonic (Matsushita Electric Industrial). This means that he looked at people's inconveniences, solved it by himself and succeeded it as a business.
There are many inconveniences, unreasonableness and difficulties around us. Just complaining about these doesn't help. It only builds up frustration. We must first create a solution to the problem we find, present it concretely as a thing that can be convinced by a third party, and perform an operation experiment. Otherwise you cannot speak out to the public that the solution is your idea. The first thing we have to do is to observe everything very carefully.
This is the same as when I made a desk lamp with a timer in my high school days and when I completed the first prototype of Setsuden-mushi. I observed a convenient fax machine, felt the unusual temperature and warmth of the equipment, noticed unnecessary standby electricity consumption, feeling the unreasonableness of wasting electricity.
At the same time as making a habit of observing by ourselves, it is necessary to observe the achievements of the ancestors, interpret it at the level of our own and store it in our own power.
I read the personal note (2000.11.02 on Asahi Shimbun) by former Professor Shirakawa of Tsukuba University, who was awarded the 2000 Nobel Prize in Chemistry. Then I looked back on my past and recorded my hopes at that time as follows.
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Looking at the memo written by Mr. Shirakawa, who majored in chemistry and received a 2000 Nobel Prize in Chemistry for conductive plastics, I also want to look back on my past with the common point that I studied a little bit of chemistry.
I'm not sure when I became interested in science, especially chemistry, and came to like it. I can't think of the reason why liked it. Chemistry was not taught independently in elementary and junior high schools. I became conscious of chemistry because we had 5 chemistry classes a week as a high school subject and because the grade of chemistry in the first semester was so terrible.
Until I graduated from high school, I was raised in the northern part of Onomichi where we had rice fields, fields, mountains and the sea. The surrounding flora and fauna and the environment were nature itself. Unlike the recent elementary and junior high school students, who have to put themselves only in artificial environments, I may have been very fortunate when I think of my long life.
In relation to the natural environment, I remember fishing in the pond in front of my house and catching birds in the mountains. (My brother was enthusiastic to catch the Japanese white-eye and the Japanese warbler and I often was looking at them.) And we children helped our parents and grandparents with the farm work.
As mentioned above, I became aware of chemistry only when I was in high school. The result for the first semester was just two or three out of ten (10-point evaluation) on my report card. That made me angry with myself. As a result, I got full mark of 100 points at the mid-term exam and 90 plus at the final exam score in the second semester, and the rating on the report card jumped up to the best of 10. I was simply happy with that.
It is necessary to memorize a certain amount of basic knowledge in chemistry like any other subject. I am sure that we can understand the reaction and theory only when the basic memorization part is firmly put in my mind. The slump in the first semester and the reaction to the lack of study taught me the basic attitude toward studying chemistry. And this may form the basic attitude toward my current desire to develop.
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I think there are many elementary and junior high school students who are interested in science and chemistry, and more broadly in science and technology. This is because chemistry has interesting things different from mathematics and national languages. We can even inject and add our own ideas in experiments.
To be continued
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