ジャズアルバム紹介

『 Jan Garbarek / Salt 』

今日ごちゃごちゃのレコード棚を整理していたら懐かしいアルバムが出てきた。私が最初に買ったJan Garbarekの『ECM』作品で『Salt』という題名が付いている。彼としては『Afric Pepperbird』(1970)に約半年遅れで録音したクインテット演奏となっている。それまでのクァルテットにBobo Stensonが参加したかたちの編成である。改めてターンテーブルに乗せて聴いてみると驚くほど過激な演奏となっていて表題曲『Salt』でのJanのサックスはファラオサンダースを彷彿とさせるような凶暴性を帯びたフリーキーなサウンドである。当時はまだまだフリージャズの精神が生きていた時代であったのを改めて思い出した。主流を行くマイルスだってあの『ビッチェズブリュー』からあの過激な『オンザコーナー』に向かう頃だったのだ。そんな時代の空気を反映して知的でクールな『ECM』レーベルでさえ斯様なフリーかつ前衛的な作風のアルバムを多数リリースしていたのだったろうと思う。AEOCの演奏のように様々な打楽器や鳴物が刺激的なA2『Fountain Of Tears』を経てB1『Song Of Space』ではTerje Rypdalのエレキギターが空間を切り裂きBoboのピアノ、Janのサックスと渾然一体となって超過激な音宇宙を創造する。私が一番好きなテイクである。Arild Andersenのベースの弓弾きが巧みなB2『Close Enough For Jazz』の後のB3『IRR』は凄みを帯びたArildのベースランニングとJon Christensenのドラミング、Boboのクールなピアノプレイが特筆すべき出来栄えだ。エンディング『Lontano』はTerja作のなにやら北欧的メロディ、Jon のティンパニとTerjaのギターデュオで不思議な締め括りとなっている。1971年録音作品。☆☆☆☆☆

Today I was sorting through my clutterd record shelves and I came across a nostalgic album. It was the first Jan Garbarek album I bought on "ECM", and it was titled "Salt". It was a quintet performance recorded about six months after "Afric Pepperbird "(1970). Bobo Stenson joined the quartet that had been there until then. Listening to it on the turntable again, I found it to be a surprisingly radical performance, and Jan's saxophone on the title track "Salt" has a ferocious, freaky sound reminiscent of Pharaoh Sanders. I was reminded that the spirit of free jazz was still alive at that time. Even the mainstream Miles Davis was moving from "Bitches Brew" to the radical "On the Corner". I think that even the intellectual and cool "ECM" label, reflecting the atmosphere of the times, released many albums with such a free and avant-garde style.  After A2 "Fountain Of Tears" with its stimulating variety of percussion instruments like AEOC performance, Terje Rypdal's electric guitar cuts through the space and blends with Bobo's piano and Jan's saxophone to create an extremely radical universe of sound in B1 "Song Of Space". And this is my favorite take. B2 "Close Enough For Jazz" features Arild Andersen's skillful bass bow playing, followed by B3 "IRR" with Arild's powerful bass running, Jon Christensen's drumming, and Bobo's cool piano playing. The ending "Lontano" is a mysterious conclusion with a Scandinavian melody composed by Terja, Jon's timpani and Terja's guitar duet. This work is a testimony of the early 1970s and is also very important in the history of "ECM". Recorded in 1971. ☆☆☆☆☆
#kitashinch #Bar #Bartender #Uklaine #Kiev #Moscow #Otokomae #Kaiseki #Soba #StopWar #Travel #Wine #Whisky #Malt #Screen #Art #Jazz #Painting #Cat #ムルソー2nd #Ramen #Sushi

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?