見出し画像

海外ルーツの高校生 進学のヒント#9 [私立高校→私立大学/家族滞在]

*See below for the English version.

*中文版请看下方。


日本語ver

「自分のことをよく知って、勝負する」

こんにちは。高校生のみなさんは、今、自分の進路についてどのように考えていますか?
「センパイたちは、どうやってその進路を選んだり、その進路に向かうことが出来たのだろう?」と考えたことはありますか?



この連載では、さまざまなルーツを持つ高校生にインタビューして集めた進路体験談を紹介していきます。

みなさんの進路を決めるときのヒントになれば嬉しいです。

W.Sさんのプロフィール(ルーツ/在留資格/来日時期)
中国ルーツ
家族滞在
2017年4月より来日(中国では中学校2年の途中;学年を2つ下げて日本の公立中学校1年生からやり直し)

日本に来て、学年を下げて、中1から

日本語習得について

・来日当時:あいさつ程度。
・高校入学時:N1レベル。
・高校卒業時:日本語ネイティブの中学生レベル

・来日当初:
日本語は、ほぼ来日してから勉強をはじめた。
学校では、日本語で授業を受けることが難しい生徒に、「取り出し授業」(日本語指導員を派遣し、日本語の授業を1対1で提供する)があったが、受けなかった。そのため、授業全て同じように周りの生徒と一緒に受けた。

・日本語の勉強の工夫:
授業中に聞き取った単語やフレーズはメモし、辞書を引いて、ノートに書き写して覚えるようにした。
授業の前に、予習して、わからない単語は事前に調べた。
文法は、暗記ではなく、他人の会話を聞いて、その変形のルールを自分で掴んで、まとめて、覚えるようにした。
漢字は、漢字ドリルで勉強した。学校の漢字ワーク、市販のドリル(小学校1年生〜)を使って、暇な時に勉強した。

日本語の単語ノート

来日〜大学進学までのタイムライン

進学先基礎情報
進学先/学部・学科
国際基督教大学(ICU)教養学部 アーツ・サイエンス学科
奨学金の有無
なし
入試方法・入試日
ICU総合型選抜入試(旧AO)英語外部試験利用型
一次(書類選考):9/12〆切(郵送)
評定平均、英語外部試験のスコア、小論文、志望理由書、課外活動レポート
二次(面接):10/22
合格発表:11/1
学費の工面(受験料・入学金・大学の学費)
学費は事前に調べて親と相談しました。

ターニングポイント
高校受験で志望校に全部落ちた。大学受験で挽回したい気持ちが強かった。
                  
かかりつけの医者さんの影響で、医者を目指すようになった。そこから、医学部を目指して塾に通い、休みの日には一日中ずっと自習室で勉強した。

学校では友達を作らず、遊ばなかったので、高3の2022年5月、体調が悪く、メンタルヘルスもよくなかった。勉強が不可能になり、医学部の勉強を辞めた。自分は将来何をやりたいのかわからなくなった。

でも、大学には絶対通いたかったので、大学入試・受験方式・学校について調べ、オープンキャンパスや、学校の先生と面談もたくさんした。

オープンキャンパスでは、模擬授業を受けたり、先輩の話を聞いたりします。

リベラルアーツ、そして2年生までに専攻を決めなくて良い、自由に学べるICU(現在通っている大学)を知り、受験を決意。学校の先生から総合型選抜(AO受験)を勧められ、4か月前から準備をした。

進路希望の決定とそれからの準備

目指し続けてきた医学部の目標を諦めることは、とても勇気が必要だった。しかし、周りの大人や友達は、私の進路が最善となるように、きっと私の選択を尊重してくれる、願ってくれていると思い、他人の目を気にするより、自分の気持ちやキャパシティが大事だと学んだ。

やっておいてよかったこと
①自己分析:自分のこれまでのマイヒストリーを振り返り、節目ごとの自分の変化や気づき、自分にとって印象に残った出来事とそこから学んだことを整理する。自分をよりよく知ることができ、自分をアピールすることが上手になる。
②成績:学校の定期テストは絶対に最優先すること。成績はなるべく高くとると選択肢がひろがる。
③英語:英検・TOEFLを受検する。毎日ラジオを聞くなど、毎日英語に触れることが自分には合っていた。
④課外活動:自分が楽しいと思える活動、部活動でもボランティアでもバイトでもいい。
⑤大人に頼る:情報やサポートは、大人にたくさん頼ってきた。小論文や面接の練習も、先生としたり、自分から話しかけて、先生に自分を知ってもらう。

色々な面白そうなイベントに出た!無料だし!

学んだこと「私は強みを持っている」

①自分は強みを持っている
気づけば、来日して日本語を習得して、学校にも通い続けることは、当たり前のように感じていたけど、自分の強みでもある。それを見つけられるきっかけが、入試、そして自己分析だった。

②失敗しても、やり直せる
私は高校受験も、大学受験もたくさんの失敗を繰り返した。しかし、それは「失敗」ではなく、「経験知」だとわかった。途中で変更していても、当たり前のことで、自信を無くさないで!

③周りの大人にとにかく頼る
入試の情報、サポートは全部大人のおかげでできた。自分の弱みを見せるのは悪いことではない。助けを求めよう。

④選択肢が増えるように色々なことに挑戦してみよう!
勉強だけじゃなくて、課外活動、学校の勉強、部活動、イベント、「やってみたいかも」と少しでも思うのであれば、やってみることをおすすめします!それが後になって、自分の大きな「ターニングポイント」になるかもしれません。多くの経験を積んで、色々な生き方を知ることになります!選択肢がたくさん増えます!

今の生活とこれからについて
今は、外国にルーツを持つ生徒の力になるよう、カタリバのRootsプロジェクトでメンターをやらせていただいています。大学で、高校で触れなかった哲学と政治学を学べて、とても楽しいです。これからは、就職でどの国、どの業種がいいのか全くわからないのですが、きっと「なんとかなる」と思い、毎日色々なこと、チャレンジを楽しむようにしています。

読んでくれている人に一言!
外国にルーツを持つあなたは、言語と文化の壁を乗り越えるため、今までたくさん苦労したと思います。その経験が必ず自分を守る壁と強さになります。自分の経験をたくさんの人に知ってもらうよう、そして自分が進みたい道に進めるよう、頑張ってください。きっと、自分は思っていたよりも強い、そして周りはチャンスに溢れています。それを掴み取って、生かしてください!

※こちらの情報は当時(2024年4月)の生徒の認識に基づいてまとめています。


English Version

Hi to those readers who are currently going to high school in Japan, how are you thinking about your career path? Have you ever thought to yourself, "How did my seniors choose that career path, or how were they able to go down that path?"

In this series, we interview students with various backgrounds and introduce their experiences during high school. We would be happy if we could give you some hints when you are deciding your career path.

We also hope that supporters and those who are interested in children and young people with overseas roots will learn what they are thinking about as they pursue their careers. In this issue, we would like to introduce the career experience of W.S., who went from a private high school to a private university in Japan!

Profile of W.S. (Roots / Status of Residence / Period of Arrival in Japan)
Nationality: Chinese
Residential status: Family Stay
Came to Japan in April 2017 (in the middle of the second year of junior high school in China; dropped two grades and started over from the first year of public junior high school in Japan)

Japanese language acquisition

  • At the time of arrival in Japan: could only greet people.

  • When entering high school: N1 level.

  • At the time of high school graduation: Japanese junior-high school students level.

I started studying Japanese almost from the time I arrived in Japan. At school, there was a "take-out class" (a Japanese language instructor is dispatched to provide one-on-one Japanese lessons in Japanese and other classes) for students who have difficulty taking classes in Japanese, but I chose not to take it. I took all the classes like the other Japanese students.

I wrote down the words and phrases I heard in class, and from there I pulled up a dictionary and tried to memorize them by transcribing them in my notebook. Before class, I prepped the entire scope of the course and looked up unfamiliar words beforehand so that I would be able to understand them when they were spoken in class.

With grammar, I tried to listen to other people's conversations, grasp the rules of their transformations by myself, put them together, and memorize them.

As for studying kanji, I studied with kanji drills. I bought kanji work at school as well as commercial drills (from the first grade of elementary school) and studied them in my spare time.

Basic Information on Schools of Further Education
Destination of higher education/faculty/department
- International Christian University, College of Liberal Arts, Department of Arts and Sciences
Scholarship
- None
Entrance Examination Method and Date
- ICU Comprehensive Admissions Test (former AO) using English as an Additional Language
- First round (document screening): Deadline 9/12 (by mail)
→Grade point average, English test score, essay, statement of purpose, extracurricular activity report
- Second round (Interview): 10/22
Announcement of acceptance: 11/1
Financing school expenses (examination fee, enrollment fee, university tuition)
- I researched tuition fees in advance and discussed with my parents.

Turning point
Having failed the high school entrance exam, I was determined to make up for it by taking the university entrance exam.

I became friends with my family doctor, and under his influence, I began to aspire to become a doctor. From there, I went to cram school and studied only science. On holidays, having spent all day long studying in the cram school's study room.

However, during that time, I did not make friends or have fun at school. 
In May 2022, I was not feeling well and my mental health was not good. I couldn't study like I used to, and stopped studying for medical school. From that point on, I had no idea what I wanted to do in the future.

I definitely wanted to attend college, so I researched about college entrance exams, entrance examination methods, and schools, and went to many open campuses and meetings with school teachers.

When I learned about liberal arts and ICU (the university I am currently attending), where you don't have to decide on a major by your sophomore year and you can study freely, I decided to take the entrance exam. My school teacher recommended that I take the AO exam, and from the four months leading up to the exam, I prepared for the AO exam.

Deciding on my career path and preparation from then on
It took a lot of courage to give up on the goal of medical school that I had been aiming for. I thought that the adults and friends around me surely respected my choice and wished me the best in my career path, and I learned that my feelings and capacity were more important than worrying about what others thought.

Things I am glad I did
1. Self-analysis →I looked back on my history to date and organized the changes I have gone through and noticed at each milestone, as well as the events that left an impression on me and what I learned from them.
→This will help you to get to know yourself better and be better at presenting yourself.
2. Grades →Put the highest priority on regular school tests. Get as high grades as possible.
3. English →Take the Eiken and TOEFL exams. Students should be exposed to English by listening to the radio every day, etc.
4. Extracurricular activities →Even if I did not take the AO exam, I participated in activities that I was interested in. I participated in activities that I enjoyed, whether it was club activities, volunteer work, or part-time work.
5. Relying on the help of adults→I relied on adults for information and support. I practiced essays and interviews with teachers after school, talked to them myself, talked a lot, and let them get to know me.

What I learned

  1. I have my own strengths
    →I realized that coming to Japan, learning Japanese, and continuing to go to school were my strengths, even though I took them for granted. I am sure that my strengths are there, I just don't realize it. The entrance examination and self-analysis were the catalysts for me to find them.

  2. Even if I fail, I can always start over
    →I had many twists and turns in my high school and university entrance examinations, and I repeated many failures. However, I realized that it was more about "experiential knowledge" than "failure". Of course, it is wonderful to keep trying until the end, but even if you change your course of study in the middle of the process, it is normal and you will never lose confidence.

  3. Rely on the adults around me as much as possible
    →Adults helped me with all the information and support for the entrance exam. Showing your weakness is not a bad thing. Ask for help.

  4. Try different things to have more options!
    →If you think even a little bit that you "might like to try" extracurricular activities, school studies, club activities, events, I recommend that you give it a try! It may become a big "turning point" for you later on. And you will gain a lot of experience and learn about different ways of life! You will have many more options there

About your life now and in the future
Right now, I am a mentor at Katariba's Roots Project to help students with foreign roots. I am enjoying studying philosophy and political science at university, which I was not exposed to in high school. I have no idea which country or industry I would like to work in, but I am sure that I will be able to "make it work," and I try to enjoy the many things and challenges I face every day.

A word of advice from W.S. to those reading this !
As a person with roots in a foreign country, I am sure you have struggled a lot so far to overcome the language and cultural barriers. That experience will surely become a wall and strength to protect you. Please do your best to make your experience known to many people and to follow the path you want to follow. I am sure that you are stronger than you thought you were and that the world around you is full of opportunities. Seize them and make the most of them!
*The information here is compiled based on student perceptions at the time (April 2024).

WSさんがカタリバの活動に関わるきっかけになった
〜インクルーシブデザインについて考えるイベントにて〜

中文版

现在的高中生是如何考虑和决定自己的将来的升学方向,职业道路的?
你是否想要了解并知道更多“过来人”的想法和经验之谈?

在本系列文章中,我们将采访来自不同背景的高中生(已毕业),介绍他们的升学经验。
我们很乐意为您提供一些提示,帮助您决定自己的职业道路。
我们也希望支持者和对有海外根基的儿童和青少年感兴趣的人能够了解他们在想什么,以及他们是如何发展自己的将来规划的。

本期,我们将介绍从日本私立高中升入私立大学的 W.S. 的职业经历!

W.S. 的简介(祖籍/居留身份/来日时间)
来自中国北京
家庭居留身份
2017年4月来日本(在中国读初二中途,降两级从日本公立初中一年级开始重读)

日语学习
来日本时:只能打招呼。
高中入学时:N1 水平。
高中毕业时:母语为日语的初中水平。

我几乎是从一到日本就开始学习日语的。 学校为日语学习有困难的学生开设了 "外教班"(派遣日语教师在日语课和其他课程中进行一对一的日语教学),但他们选择不上外教班。 因此,他们和周围的学生一起,以同样的方式上所有的日语课和其他课程。
我把在课堂上听到的单词和短语记下来,并由此编成字典,抄写在笔记本上,以便记忆。 上课前,我把课程的各个部分都过了一遍,假装自己知道,并提前查了不熟悉的单词,以便上课时能听懂。
我在语法方面特别吃力。 起初,我买了一本日语教科书,试图自学,但因为背不下来而失败。 从那以后,我就听别人的对话,自己掌握其变换规则,把它们组合起来,并试着背诵。
至于学习汉字,我是通过汉字练习来学习的。 我在学校买了汉字作业,也买了练习册(小学一年级的),利用业余时间学习。 由于中文经常使用汉字,我在日语读阅读汉字时非常吃力,而不是学习汉字本身。 因此,我没有像学习语法时那样强行记忆,而是通过查字典和自己寻找规则来记忆。

高等教育基本信息
高等教育的目的地/学院/系
国际基督教大学,文学院,艺术与科学系

是否获得奖学金


入学考试方法和日期
ICU 综合入学考试(原 AO)使用英语外部考试
第一轮(文件筛选):截止日期 9/12(邮寄)
→平均学分绩点、英语测试成绩、论文、申请理由陈述、课外活动报告
第二轮(面试):10/22
宣布录取:11 月 1 日

学校费用(考试费、注册费、大学学费)
我事先调查了学费,并与父母商量。
从抵达日本到大学入学的时间安排

转折点
高中入学考试失败后,我很想通过参加大学入学考试来弥补遗憾。 我和附近诊所的医生成了朋友,在他的影响下,开始立志成为一名医生。 从此,我上了补习班,只学理科。 一到节假日,我就整天泡在补习班的自习室里学习。
然而,在那段时间里,我没有交朋友,也没有娱乐,所以在 2022 年 4 月,也就是我读高三的时候,压力大到吃不下任何东西。去了好几家医院,发现都是因为压力太大。
2022 年 5 月,我身体不适,精神状态也不好。 变得无法学习了,我正式放弃了为考医所做的任何准备。
我在那之前只学习了数理化,不知道自己除了医生将来想做什么。
但我决定了要上大学,所以我研究了大学入学考试、考试方法和学校,还去了很多校园开放日,与学校老师见面。
我了解到文科和 ICU(我现在就读的大学)在大二之前不需要确定专业,可以自由学习,于是决定参加入学考试。
她的学校老师推荐她参加 AO 考试,在考试前的四个月里,她一直在准备 AO 考试。 11 月,她通过了考试。
决定自己要做什么,从那时起开始准备

准备高考
我参加了 AO 入学考试补习班,并做了大量的自我分析(我的优缺点/我将来想学什么等)。
我的在校成绩保持在 4.8 分。
如果有兴趣,我尝试参加课外活动(志愿者、SDGs 竞赛等)。
与学校的很多老师交谈,并让他们修改我的文件。
比较推荐大家去准备的事情
自我分析。
→我回顾了自己的历史,整理了每个里程碑上的变化和感悟,以及值得纪念的事件和我从中学到的东西。
→了解自己和更好地展示自己的最佳方式。
成绩。
→ 将定期的学校考试作为你的头等大事。 获得尽可能高的评价。
英语
→参加 Eiken 和 TOEFL 考试。 通过每天听广播等方式接触英语。
课外活动
→即使不参加 AO 考试,也会参加自己感兴趣的活动。 持续参加自己喜欢的活动,无论是俱乐部活动、志愿者工作还是兼职工作。
求助成年人的帮助。
→无论如何,我都会依靠成年人来获取信息和支持。 我还在课后与老师练习作文和面试,亲自与他们交谈,多说话,让他们了解我。

我学到了什么?
......我有长处。
→Æ 我意识到,来到日本、学习日语和继续上学,这些我认为理所当然的事情也是我的优势。 我确信我的长处就在那里,只是我没有意识到而已。 入学考试和自我分析是发现自己优势的催化剂。
即使失败了,你也可以重新来过,想重来多少次就重来多少次。
→我在高中和大学的考试中经历了许多曲折,也重复了许多失败。 不过,我意识到,与其说 "失败",不如说是 "经验知识"。 坚持努力到最后当然很好,但即使中途改变了道路,也是正常的,并不会失去信心。
Æ 无论如何都要依靠身边的成年人。
→大人们为我提供了各种信息和高考支持。 暴露自己的弱点并不是坏事。 寻求帮助。
尝试不同的事情,这样你就会有更多的选择!
→如果你觉得自己可能想尝试课外活动、学校学习、社团活动、各种活动,如果有一点感觉"我可能想试试"的话,我建议你去做! 这可能会成为你日后的一个重要 "转折点"。 而且,你会获得很多经验,了解不同的生活方式! 这样,你就会有更多的选择!
关于你现在和将来的生活
现在,我在NPO Katariba "Roots Project "实习,为有海外背景的学生提供帮助。 我在大学学习哲学和政治学,这是我在高中时没有机会学习的。 从现在起,我还不知道自己想在哪个国家或哪个行业工作,但我相信自己会 "有所作为",并努力享受每天面对的许多事情和挑战。
给读者的话
作为一个扎根于异国他乡的人,您可能至今还在为克服语言和文化障碍而苦苦挣扎。 这些经历必将成为保护你的一堵墙和力量。 尽你所能,让更多的人了解你的经历,走你想走的路。 你会发现自己比想象中更强大,周围的世界充满机遇。 抓住机遇,充分利用它们!

*这里的信息是根据当时(2024 年 4 月)学生的看法编制的。

お読みくださりありがとうございました!

▽そのほかの体験記はこちら▽