小さな語りシリーズ2024/06/11  Small Story Serie

2024/06/11「背比べ」"Comparing heights"

コンクリートと鉄骨のただ広い体育館で、授業を終えて教室へと戻るクラスメイトたちに交じり、フェイスタオルで額の汗をぬぐいながら僕は親友と肩を並べて、出口へと向かっていた。

「こんな蒸し暑い日にバスケの授業とか、まじきついな」と親友が隣で愚痴る。
僕は頷き、「まあね。のどか湧き過ぎて死ぬかと思った」と応えて、はぁ、と一つ息をついた。

体育館を出ると、出入り口のそばにあるベンチへと僕らは腰を掛けた。他のクラスメイトたちも、思い思いの場所に腰を下ろして、しばし休息をとっていた。
相変わらず僕がタオルで汗ぬぐっていると、親友が「おまえ、何か背伸びた?」と言ってきた。

「え、伸びたかな。自分ではあんまり実感ないんだけど」
「いや、伸びてるな。ちょっと、背中しようぜ」
そう言って親友は僕を立たせると、背中合わせをして、僕と彼の頭の上に手の平で測り始めた。

「う~ん、やっぱりな。お前、俺より少し高くなってるな」親友は唸って言った。
「まあ、今、僕らは成長期だし。これからお互い身長が伸びていく時期だと思うよ」
「いや、俺はお前に抜かされるのはごめんだな。すぐに俺も伸びて、お前の背、超えてやるからな」
親友は一人意気込み、指をさして宣戦布告。僕はと言えば全然身長で競っているつもりはなかったのだけれど、親友に敵対視されてしまい、苦笑した。

「なら毎日牛乳飲んで、よく食べて、早く寝て身長伸ばさないとね」
「それと運動だな。今日やったバスケの授業で、何度もレイアップシュートを発動して、脊髄を刺激してやる」
「バスケじゃなくも、バレーボールでも身長伸ばせるかもね」
「いや、今はバスケでやってやる。ついでにバスケでもお前より良い成績取ってやるからな」

白い歯を見せてこちらに向かって笑みを向ける親友。幾度も挑戦状をたたきつけられて、僕はしばし困惑状態。だけど嫌な気分ではなかった。
親友とこうやって何かを競いあったり、こうした何気なく交わす会話が、僕にとって貴重なものだった。今のうちにしかできな、僕らの青春。

「そっか、僕もうかうかしてられないな。さ、白熱した討議は一旦切り上げて、そろそろ戻ろうか」
僕らはまた肩を並べて、からりと乾いた夏の日差しを身に受けて、昼休みのチャイムが流れるのを耳にしながら教室へと足早に戻っていった。


Amidst the vast expanse of a concrete and steel gymnasium, I was walking towards the exit with my best friend, wiping the sweat from my forehead with a face towel, blending in with classmates who were returning to the classroom after class.

"It's really tough to have basketball class on such a humid day," my best friend grumbled beside me.
I nodded, "Yeah, I thought I was going to die from thirst," and let out a sigh.

After leaving the gym, we sat down on a bench near the entrance. Other classmates also sat down in various places, taking a short break.
As I continued to wipe my sweat with a towel, my best friend said, "Hey, have you grown taller?"

"Really? I haven't noticed it myself."
"No, you definitely have. Let's check."
Saying that, my best friend made me stand up, stood back-to-back with me, and started measuring our heights with his hand.

"Hmm, I knew it. You're a bit taller than me now," he said with a groan.
"Well, we're in our growth spurt period. I think we'll both keep growing for a while."
"No way, I don't want to be shorter than you. I'll catch up and surpass your height soon," he declared, pointing a finger at me with determination. I wasn't really competing with him over height, but I smiled wryly at his competitive spirit.

"Then you need to drink milk every day, eat well, and get plenty of sleep to grow taller."
"And exercise, too. I'll stimulate my spine with all the lay-up shots we did in today's basketball class."
"Maybe volleyball could also help you grow taller."
"No, I'll do it with basketball. And I'll get better grades than you in basketball, too."

He flashed a smile with his white teeth, issuing yet another challenge. I was a bit bewildered but not in a bad way.
Competing with my best friend like this and having these casual conversations were precious to me. These were moments of our youth that we could only experience now.

"Alright, I can't slack off either. Let's put an end to this heated discussion for now and head back."
We walked back to the classroom side by side, basking in the dry summer sunlight and hearing the lunch break chime in the distance.

この記事が参加している募集

#創作大賞2024

書いてみる

締切:

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?