見出し画像

<コラム:社会変革とポートレートの関係>

今回紹介したアリア・モハメドを含め、近年のサウジアラビアのアート界では女性アーティストが多く活躍しているようだ。それは、アラブの春に始まるさまざまな歴史的事柄が影響しているようだ。そこで、サウジの近現代の社会的変革の歴史を通して、女性を描いたポートレートに焦点を当てて、ざっくりとではあるがサウジのアートシーンを外観してみようと思う。

60年代から90年代にかけて、アート作品の中で描かれる女性は、伝統的な衣装を着ており、男性が描く女性といった気色が強く現れていた。そのため、女性の顔の心的イメージは不鮮明かつ不明瞭であった。これは、女性が公共空間に出る際に、アバヤを着てヒジャブやニカーブを被り、顔や体全体を隠していたことが理由として挙げられる。*1また、1980年代に起こったイスラーム復興運動によって、イスラームに対し非常に厳格化し、保守的思想が広がったことで、女性が家庭内の役割に限定されたことも影響したのだろう。1950年代以降、石油による世帯収入の急増により、女性が外で収入を得る必要がなくなった上に、このような出来事が起こったことで、女性の活動領域はほとんど家の中になった。

しかし、2001年に発生した9.11テロ事件によって、サウジアラビア政府はテロ対策の他に大学の拡充や労働力の自国民化に力を入れ、これまでの保守的な政策から徐々に変化していった。それによって女性の高等教育や労働参加の割合が上昇し、2005年にはファハド国王奨学金制度が開設され、多くの学生が留学を通して異文化に触れる機会を得られるようになった。*2そして、2010年末頃から2012年にかけて、中東・北アフリカ地域で反政府民主運動「アラブの春」が巻き起こり、各地でデモが発生、「男性支配の国家運営において、女性の地位をいかに規定するか」が争点の一つとして挙げられている。

こうした女性の権利や立場の変化とともに、サウジ女性たちはアートを通した自己表現を行うようになった。そして、女性自身が女性を描くようになると、女性を描くポートレートは新しい意味を持つようになる。60年代後半に活動していた女性アーティストのセフヤ・ビンザグルは、ポートレートを通して家庭内の女性に焦点を当てた作品を制作していた。一方、今も活躍している現代アーティスト、マナル・アル・ドワヤンのモノクロ写真「I Am」シリーズは、プロフェッショナルの女性たちを被写体にしている。2015年にHafez Galleryで開催された『Anonymous: Was a Woman』展は、20名の女性アーティストをピックアップした展示として注目された。翌年のムハンマド・ビン・サルマン皇太子が発表したサウジビジョン2030は、脱石油依存の取り組みの一つとしてエンターテインメント産業に力を入れている。それは、多くのアーティストが活躍する場を作ることにつながり、自分のアート作品を世に発信するという意識を広げる役割を担った。*3

女性の社会的関心の向上によって、さまざまな社会的課題・問題にフォーカスが当てられるようになり、アート作品を通して議論を深めるような機会が増えたことは、サウジアラビアの社会や文化を推し進めていく上で非常に有益なものとなっていることがわかる。*4今後のサウジアート界からどのようなアーティストが出てくるのか、是非注目していきたいと思う。

NOBU

*1: アメリカの人類学者ハンナ・パパネクは、ブルカを「持ち運べる隔離」と呼び、それを解放的な発明として捉えた。そして、ブルカを男女が分離された居住空間を離れながらも、親族関係にない赤の他人の男性から女性を守るための分離と保護という役割を担っていると考えた。それを踏まえた上で、パレスチナ系アメリカ人の人類学者ライラ・アブー=ルゴドは、外套を「可動式の自分の『ホーム』」と考えた。外套は特定のコミュニティへの帰属と、家族がコミュニティ形成の基礎であり、かつ「ホーム」が女性の神聖さと関係付けられるような道徳的な生活への参画を示すとしている。

*2: 当初は、女子が学校に通うことは恥であると考えられていたが、時間を経るにつれて徐々に受け入れられていった。近代社会において、女性の存在は無視される傾向にあったが、実際は生産的役割として男性と同程度の社会的発展の一端として担っていた。社会が成熟してくると、テクノロジーによって生産が自動化されるようになり、女性の役割が労働力へと変化していくことになった。これは、現代の現金経済に順応していくためだ。

*3: ソーシャルメディアは、それを助長するための一つの機能として多くの人が利用している。特にInstagramでのハッシュタグ運動#iammyownguardianは大きな議論を生んだ。サウジアラビアの女性現代アーティストMs. Saffaaは、シュマッグを被り口元に「I AM MY OWN GUARDIAN」という文言を入れたポスターをリヤドの大通りに貼り付け大きな話題を呼んだ。

*4: 2015年に3人のサウジアラビアの女性アーティストが推し進めたアートキャンペーンは、「Art is Halal」というキャッチフレーズを入れた400枚のポスターをリヤドの街中に貼るというものだ。芸術における表現の自由の限界について議論を起こすための着火剤となった。芸術の意味、ハラルとハラム(イスラーム法で禁じられたもの)の限界を問うた。

女性に対する社会変革の年表

1950年代〜 石油収入によって世帯収入が増加、女性が収入を得る必要がなくなる。

1960年代 女子教育が始まり、若い世代が行動の自由や意思決定権を持つようになった。

1980年代 イスラーム復興運動に加え、定住化政策によって女性の外での役割が低下した。

1990年  47名の女性らが首都リヤドで自動車運転デモを行い、女性の運転免許の交付許可を政府に要求した。(同年に始まった湾岸戦争も少なからず影響している。)

2001年  9・11テロ事件が発生し、サウジアラビア政府は対テロ対策のほか、大学の拡充や労働力の自国民化に力を入れた。それにより女性の高等教育や労働参加の割合が上昇した。

2005年  ファハド国王奨学金制度が開設され、数千の男女学生やその家族を海外派遣し、留学を通した異文化体験を奨励した。2018年には14万9742人に達している。

2010年末頃〜2012年頃 中東・北アフリカ地位域でアラブの春が本格化し、反政府民主運動が巻き起こる。男性支配の国家運営において女性の地位をいかに規定するかが争点となった。

2011年  地方選挙における女性の投票権が認可された。また、諮問評議会への女性参加も認可された。

2016年  ムハンマド・ビン・サルマン皇太子によってサウジビジョン2030が発表された。

2017年  教育・保健医療の公的サービスに対して後見人の同意が不要になった。

2018年  女性の自動車運転が解禁され、職場における女性割合が20.2%まで上昇した。

2019年  夫婦の離婚が成立した際に裁判所が女性に判決をテキストメッセージで通知する新制度が導入された。また、男性後見人の許可を得ずとも海外旅行をすることが認可された。

< Column: the relationship between social change and portraiture >

Many female artists, including Alia Mohammed, introduced in this article, seem active in the Saudi art world in recent years. However, this appears to be influenced by various historical matters beginning with the Arab Spring. Therefore, I would like to look at the Saudi art scene, albeit briefly, focusing on portraits of women through the history of modern and contemporary social change in Saudi Arabia.

From the 1960s to the 1990s, the women depicted in the works were dressed in traditional costumes and powerfully expressed the female temperament as seen by men. As a result, the mental image of women's faces was unclear and indistinct. In addition, when women went out in public, they covered their faces and entire bodies with abayas, hijabs or niqabs, which caused obscurity and indistinctness. *1 It may also have been influenced by the Islamic revival movement of the 1980s, which led to a rigorous attitude towards Islam and the spread of conservative ideas, which limited women to domestic roles; since the 1950s, the rapid increase in household income from oil has removed the need for women to earn an income outside the home. On top of this, these events meant that women's sphere of activity was almost entirely inside the home.

However, following the 9/11 terrorist attacks in 2001, the Saudi government gradually changed from its previous conservative policy by focusing on expanding universities and the civilisation of the workforce, in addition to counter-terrorism measures. As a result, the proportion of women in higher education and labour participation increased. In addition, the King Fahd Scholarship was established in 2005, allowing many students to experience different cultures by studying abroad. *2 And from around the end of 2010 to 2012, the Arab Spring, an anti-government democratic movement, erupted in the Middle East and North Africa, resulting in demonstrations in various regions, with "how to define the status of women in a male-dominated state administration" being cited as one of the points of contention.

Along with these changes in women's rights and positions, Saudi women began to express themselves through art. And as women themselves began to portray women, portraits of women took on a new meaning: the female artist Safeya Binzgr, active in the late 1960s, focused on women in the home through portraiture. Meanwhile, the black-and-white 'I Am' series of photographs by contemporary artist Manal Al Dowayan, still active today, focuses on professional women. Anonymous: Was a Woman at Hafez Gallery in 2015 attracted attention as an exhibition of 20 selected female artists. The following year, the Saudi Vision 2030, announced by Crown Prince Mohammed bin Salman, focused on the entertainment industry as part of efforts to reduce dependence on oil. This measure created opportunities for many artists and raised awareness of the importance of sharing one's work with the rest of the world. *3

The increased focus on various social issues and problems due to the increased social interest of women, and the increased opportunities for discussion through artwork, has proven to be very beneficial in advancing Saudi society and culture. *4 Therefore, we will keep an eye on what kind of artists will emerge from the Saudi art world in the future.

NOBU

*1: The American anthropologist Hanna Papanek called the burqa 'portable segregation' and saw it as a liberating invention. They also believed that the burqa separated and protected women from strange men who were not related to them by blood while leaving living spaces that segregated men and women. Based on this, Palestinian-American anthropologist Lila Abu-Lughod considered the cloak "a movable 'home' of one's own". The cover, she said, signalled to belong to a particular community and participation in a moral life where the family was the basis of community formation and where 'home' was associated with the sanctity of women.

*2: Initially, many people thought it was shameful for girls to attend school, but this gradually became accepted over time. In modern societies, many men tend to ignore women when they play a productive role as part of the development of humanity to the same extent as men. As Saudi society matured, technology began to automate production, and women transformed their roles into the workforce. These changes were to adapt to the modern cash-based economy.

*3: Many people use social media as one function to facilitate this. The hashtag movement #iammyownguardian on Instagram, in particular, has generated much discussion. In addition, Ms. Saffaa, a Saudi female contemporary artist, made a big splash when she put up a poster on a main street in Riyadh with a shemagh and the phrase 'I AM MY OWN GUARDIAN' in her mouth.

*4: An art campaign promoted by three Saudi women artists in 2015 involved putting up 400 posters with the tagline 'Art is Halal' all over the streets of Riyadh. It served as a spark to ignite a debate about the limits of freedom of expression in art. It questioned the meaning of art and the limits of halal and haram (what is forbidden by Islamic law).

Timeline of social change for women

1950s - Household income increases due to oil revenues, eliminating the need for women to earn an income.

1960s - Girls' education begins and the younger generation has more freedom of action and decision-making power.

1980s - The Islamic revival movement and resettlement policies reduce women's role in the outside world.

1990 47 women organised a driving demonstration in Riyadh, demanding that the government allow women to be granted driving licences. (The Gulf War, which began in the same year, also had no small impact.)

2001 After the 9/11 terrorist attacks, the Saudi government focused on counter-terrorism measures, as well as expanding universities and making the workforce its own citizens. This has led to an increase in the proportion of women in higher education and labour participation.

2005 The King Fahd Scholarship Scheme was opened, sending thousands of male and female students and their families abroad to encourage cross-cultural experience through study abroad; in 2018, the number of students reached 149,742.

Around the end of 2010 - 2012 The Arab Spring is in full swing in the Middle East and North Africa status quo, sparking anti-government democratic movements. As a result, how to define women's status in a male-dominated state administration became a point of contention.

2011 Women's right to vote in local elections was authorised. In addition, women's participation in advisory councils was also approved.

2016 The Saudi Vision 2030 was announced by Crown Prince Muhammad bin Salman.

2017 Guardian consent was no longer required for public services in education and healthcare.

2018 The ban on women driving cars was lifted and the proportion of women in the workplace rose to 20.2%.

2019A new system was introduced whereby when a couple divorces, the court notifies the woman of the decision by text message. In addition, women were authorised to travel abroad without the permission of their male guardians.

ソーシャルメディア情報 / Social media information

Editor/Writer NOBU
Instagram: @nobu_art_
Twitter: @NOBUartist

参考文献 / References

Alajmi, N. (2019) 'Overcoming Obstacles: Portrayal of Saudi Women through Art', Art and design review, 7(2), pp. 55-67. doi: 10.4236/adr.2019.72006.

Banks, G. (2022) The Rise of Saudi Arabia's Feminist Artists. Available at: https://www.forbes.com/sites/gracebanks/2022/05/27/why-you-need-to-know-these-radical-saudi-feminist-artists/?sh=70ad7f815a46 (Accessed: March 22, 2023).

Obaid, R. (2021) 'Portrayal of Saudi women in art through the decades', Arab News, Jun 8.

Rao, M. (2017) These Saudi Women Are Turning Feminism Into Art. Available at: https://www.huffpost.com/entry/saudi-arabian-women-artists_n_7062722 (Accessed: March 22, 2023).

ライラ・アブー=ルゴド, 鳥山純子 and 嶺崎寛子 訳 (2018) ムスリム女性に救援は必要か. 東京: 書肆心水.

長沢栄治【監修】 鷹木恵子【編著】 (2020) 越境する社会運動. 明石書店.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?