見出し画像

全ては大地から生まれ、大地へと還る|THANATOPSIS展

The English text is shown after the Japanese text.

THANATOPSIS展は、前回の記事同様、アート学生を主体とするポップアップ展示で、ロンドン芸術大学に通う12名の学生が参加しました。開催場所であるCrypt Galleryは、St Pancras Parish Churchの地下にあり、非常にユニークな特徴を持っています。教会が設立された1822年から1854年までの間、過密になっていた村の埋葬地の代替案として、経済的に余裕のある富裕層が、この地下施設(クリプト)を埋葬地として利用していました。また、両大戦の際には、住民の空襲用シェルターとして、2002年以降はギャラリースペースとして運用されています。

Entrance to Crypt gallery

展示タイトルTHANATOPSISは、このようなギャラリーのバックグラウンドに呼応してつけられました。THANATOPSISは、アメリカのロマン派詩人、ジャーナリストであるウィリアム・カレン・ブライアントが17歳(1811年)の頃に書いた詩のタイトルです。言葉の由来は、ギリシャ語のタナトス(死)とオプシス(視力)を組み合わせたもので、「死への瞑想」を意味します。この詩は、私たちに死とその不可避性を訴えます。死は、どの生物であれ迎えるもので、人間と自然がつながっているという、自然の本質的な統一性を明確にします。それはつまり、死を迎えると人間は無個性となり、大地の元素と永遠に混ざり合うことを意味します。全ての生物は、大地から生まれ、大地へと還っていくのです。そして、そのような死に対して絶望するのではなく、尊厳と平穏を持って死と向き合うように説き、自然の教えに耳を傾けるように促します。

Installation view at the THANATOPSIS exhibition
©Joana Azevedo Rodrigues

ギャラリーには、絵画・立体・映像・パフォーマンスといった様々な形式の作品が展示され、アーティストは過去・現在・未来への回顧や内省によって自己を問い直しています。中に入るとドンドンという鈍い音が響き渡っており、心臓の鼓動に近いリズムで鳴っています。これは、ジョアナ・アゼヴェド・ロドリゲスのサウンドインスタレーション作品で、ピラミッド型の金属のオブジェの中から発されていますが、金属の振動音も相まって人間の鼓動とはまた少し違った音に感じられます。彼女は、本能的かつ情緒的なプロセスを通して、人体の造形を探究しています。主にレディメイドのオブジェで構成される彼女の作品は、力・緊張・破壊のスペクトルを考察し音を通して表現します。クリプトで流れるこの音は、亡き者たちの鼓動のようであり、一方でサイボーグのようなポスト・ヒューマンの未来の鼓動を表しているようでもあります。つまり、過去と未来を同時に感じる音であり、自然に還元する音だと言えるだろう。

©Yarden Fudim

横たわった人に布をかけたような造形をモールドしたものが、あちらこちらに置かれているのは、今回の展示をキュレートしたヤーデン・フーディムの作品です。通路脇には様々な浮き彫り装飾が施された墓碑が立てかけられており、直接的な死の香りが漂ってきます。彼女の作品は、存在すること、過ぎ去ること、時間の概念といった哲学的・実存的疑問について考えるためのツールとして機能します。現代における様々な出来事やモラル・価値観に鋭敏に反応し、現状を打破し社会の生き方に対し疑問を投げかけています。大量生産された置物は、それぞれに名前が掘られている墓碑と対照的です。これは、身体というパーソナルなものが消え去った時、私たちは誰もが同じ元素として大地に還っていくことを示しています。まさに、今回のタイトルにもある Thanatopsisの考え方に沿っていると言えます。

©Joanne Kim
©Joanne Kim
©Joanne Kim

凹凸鋼板に様々な風景がプリントされたジョアン・キムの作品は、非常にパーソナルな視点から作り出されています。映像や音声の記録、写真からなる個人的なアーカイブをもとに、過去の経験を再訪し再構築し、日常的なオブジェや素材の表面にそれを刻み込むのです。彼女は、嗅覚、音、視覚の心理学的研究に裏付けられた、観客の記憶に響く感情を呼び起こすことを探求しています。3つの鋼板には、それぞれ彼女の思い出の写真が印刷されているようで、一つは船が並ぶ港のような場所、もう一つも船が行き交う運河のような場所、そして最後は木の奥に建物が見える場所です。鑑賞者は、その写真からは彼女の過去のストーリーを知る由もありませんが、私たちの精神をその地にダイブさせることで想像を駆り立て、オリジナルの体験をすることができるでしょう。また、似たような風景を思い起こした人にとっては、その写真は懐かしい過去を擬似体験するための媒介に変化します。

©Dien Berziga
©Lucas Radkin
©Zuzanna Murawiak
©Matilde Wall
©Ola Kowalewska

どの作品もクリプトという特殊な環境の中で、柔軟に反応するサイト・スペシフィックなものでした。死生観は人によって様々ですが、作品を通して改めて考えてみると人生の送り方が広がるのではないかと思います。非常にフレッシュでエネルギーのある展示でした。

NOBU


Everything comes from the world and returns to the ground | THANATOPSIS Exhibition

As in previous articles, the THANATOPSIS exhibition was an art student-led pop-up exhibition with 12 students from the University of the Arts London. The venue, Crypt Gallery, is located in the basement of St Pancras Parish Church and has a very unique feature. Between 1822, when the church was founded, and 1854, the crypt was used as an alternative burial ground in the overcrowded village by wealthy people who could afford it. It was also used as an air-raid shelter for residents during World Wars and has been used as a gallery space since 2002.

The exhibition title THANATOPSIS responds to this background of the gallery; THANATOPSIS is the title of a poem written by the American Romantic poet and journalist William Cullen Bryant at the age of 17 (1811). The word comes from a combination of the Greek phrase Thanatos (death) and Opsis (sight), meaning "meditation on death". The poem addresses death and its inevitability. It clarifies the essential unity of nature, that death is something that every living being faces, and that man and nature are connected. This means that upon death, man becomes impersonal and forever mingles with the elements of the earth. All living beings are born of the world and return to the ground. It then tells us not to despair of such death but to face it with dignity and peace and urges us to listen to the teachings of nature.

The gallery displays various forms of work - painting, sculpture, video and performance - in which the artists question themselves through retrospection and reflection on the past, present and future.
A dull, thumping sound echoes as you enter, almost in rhythm with the beating of your heart. This is a sound installation work by Joana Azevedo Rodrigues, emanating from within a pyramid-shaped metal object, but combined with the vibrating sound of the metal, it sounds a little different to a human heartbeat. She explores the human form through an intuitive and emotional process. Her work is composed mainly of readymade objects; her work examines the spectrum of force, tension and destruction and expresses it through sound. The sounds played in the crypt are like the heartbeats of the departed, while they also seem to represent the heartbeat of a cyborg-like post-human future. In other words, it is a sound that simultaneously feels the past and the future, a sound that gives back to nature.

Moulded figures of lying people covered with cloth are placed here and there by Yarden Fudim, who curated the exhibition. Tombstones with various relief decorations are propped up by the aisles, giving off a natural scent of death. Her work functions as a tool for reflecting on philosophical and existential questions such as being, passing away and the concept of time. Sensitive to our time's various events, morals, and values, she breaks with the status quo and questions society's way of life. The mass-produced figurines contrast with the tombstones, each with a name engraved on it. This shows that when the body, the personal, disappears, we all return to the earth as the same element. This is precisely in line with the idea of Thanatopsis in the title of this issue.

Printed with various landscapes on uneven steel sheets, Joanne Kim's work is created from a very personal perspective. Drawing on her personal archive of video and audio recordings and photographs, she revisits and reconstructs past experiences and inscribes them on the surfaces of everyday objects and materials. She explores the evocation of emotions that resonate in the audience's memory, backed up by psychological studies of smell, sound and sight: each of the three steel plates seems to have a photograph of her memories printed on it, one of a harbour-like area lined with boats, another of a canal-like area where boats also come and go, and the last where a building can be seen behind a tree. Of course, the viewer has no way of knowing her past story from the photographs. Still, by letting our spirit dive into the place, we will be able to stimulate our imagination and have an authentic experience. And for those who recall a close landscape, the photograph becomes a medium for simulating a nostalgic past.

All the works were site-specific, responding flexibly to the unique environment of the crypt. People have different views of life and death, but I think that if you think about it again through the works, it may expand the way you live your life. The exhibition was very fresh and energetic.

NOBU


【Featured Exhibitions|今回紹介した展示】

Crypt Gallery
Thanatopsis

Artists|参加アーティスト:Ana Carolina Ramos and Clara Uslu, Dien Berziga, Ola Kowalewska, Rebecca Willing, Renata Silvero, Joana Azevedo Rodrigues, Joanne Kim, Lucas Rankin, Matilde Wall, Yarden Fudim, Zuzanna Murawiak

Website

Facebook

Twitter


【References|参考文献】

Poetry Foundation
Thanatopsis

LitCharts
Thanatopsis Summary & Analysis


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?