見出し画像

April 28, 2023: Overseas Stores of Japanese Retailers (日本の小売店の海外店

Amongst the articles by my favourite writers on Note, I was struck by some news. I found it in an article by Dito-san. It was about Seven-Eleven Japan, which is known to be the leading convenience store chain in Japan. The chain seems to try to find a partner in Germany. That must be good news for the Japanese living in Germany. They must look forward to the opening of the store.
I had a similar experience when I was in London. But it turned out to be a great disappointment. It was about a new Japanese supermarket in London. The store was run by Yaohan, which had a lot of stores in Shizuoka. It also had some stores in the United States and was doing very well there.
It ran the new store in London with the experience and expertise it had gained in the United States. It was a large-scale shopping centre and the main target was the Japanese in London. So its supermarket was full of Japanese products.
At the opening of the store, it was busy and crowded with Japanese people. It was so crowded at weekends that it had to run free shuttle buses from the nearest train station.
But as time went on, it was getting less and less crowded and had to close all too soon. That was mainly due to the high prices and poor choices of products. It had a lot of Japanese food and snacks, but they were all more expensive than expected. They cost at least twice as much as in Japan. It also did not have enough choices of products to buy all the necessities in the store. It did not have what was available in any local supermarkets. As a result, we stayed away from it, too.

 noteのお気に入りのライターさんの記事の中で、気になるニュースがありました。Ditoさんの記事にあるセブンイレブンに関する記事です。セブンイレブンがドイツでパートナーを探しているようなのです。この話は、ドイツに住んでいる日本の方には、うれしいニュースですね。きっと、開店を心待ちにされていると思います。
ボクも、ロンドン住んでいた時に同じような経験をしました。でも、それは失望に終わりました。ロンドンにヤオハンが運営する日系スーパーマーケットが開店したのです。
ヤオハンは米国で成功していたので、その経験やノウハウを生かして、ロンドンに進出しました。大型のショッピングセンターで、ロンドンに住む日本人をメインターゲットにしていました。そのスーパーには日本の商品があふれていました。
 開店当初は、大盛況で、最寄り駅から無料の送迎バスが運行されるほどでした。でも、時間が経つにつれ、人出は減り、ついには閉店してしまいました。主な理由は、価格と品ぞろえです。日本のお菓子や食材などを数多く取り扱っていましたが、どれも高かったです。平均すると、日本価格の倍くらいでした。また、日本の商品以外の品ぞろえが悪かったです。現地のスーパーで簡単に手に入るものを扱っていなかったため、ヤオハンだけですべての買い物を終わらせることができませんでした。このため、我が家もヤオハンから足が遠のきました。



この記事が参加している募集

英語がすき

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?