見出し画像

大学を変えるには。

 異常な暑さが続いていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私はまだ半袖を着ることができるので、少しウキウキしています。

 漸く大きなイベントが終わり少し息をつける時間ができました。私が担当している学科では実習が必修になっており、今学生たちは各実習先に出かけているのでいつも賑やかな研究室がひっそりしています。そのため、たまった出張精算や年末調整といった書類作成を粛々としている毎日です。このように少し時間に余裕があるので、大学を変えるにはどうしたらよいかということを考えてみようと思います。

 これからの大学教員はマルチタスクをこなせる人材でないと勤められないと感じています。ちなみに私は屋台のような「ひとり大学」にチャレンジしているのですが、これが結構大変です。主には教育と研究がメインなのですが、それ以外にも事務作業から営業までもこなしています。さらには、新カリキュラムの開発や学生支援、就職先の開拓、HPでの情報発信もしているので、他の先生たちの中では私がいつ倒れるかということが常に話題にあがっているようです。恐らく日本の大学教員の忙しさランキングで上位に入るのではないでしょうか。(そんなランキングを誰か作ってほしいですが…)

 もちろんみなさんに私のマネをしてほしいとは決して思いません。しかし、世間や大学から求められることをこなしていくと自ずと広がっていくのは致し方ないですね。大事なのはその仕事を何のためにするかという問いかけを、常に自分の中で持ち続けることができるかということです。そしてさらには大事なことはその問いの答えが毎日違ってもいいということだと私は考えます。世の中の成功本を読むとそこには必ず「目的を明らかにしよう。」や「志を高く持とう。」という呼びかけが含まれています。読者はその呼びかけに呼応して自己否定し、違う何かになろうと努力するというのがセオリーだと思いますが、結局それで変化が持続することはできないことが私の最近の気づきです。

 私は大学教員ですが、その前に一人の人間です。なので、愚痴や不平・不満はしょっちゅう口にしていますし、嫌いな人はキライとはっきり言っています。それを包み隠さず学生の前で言うこともしばしばです。大学教員という肩書を持つと、何か崇高な存在になるという幻想を持ったり、自分は社会のために役立つという高貴なモチベーションを常に維持しなければならないという自己暗示をかける人を多く見かけますが、私はそのことに異を唱えたいと思います。実際、学生には人間の醜い部分や社会の欠陥についてなるべくリアルに語るようにしています。場合によっては、直接その現場を見せることによって耐性をつけさせます。世の中には、「陰と陽」「明と暗」が必ずあってその両方を知ることによって、真実に近づくことができるということを毎日学生たちに言い続けているのです。

 その効果があったのかわかりませんが、先日実習先にご挨拶で3カ所程まわった際、そのすべての受け入れ先から学生に対するお褒めの言葉をいただきました。ある実習先では、「他の学生の受け入れをすべて断って先生のところの学生だけを受け入れしていますよ。」とおしゃってくれました。教育面から見てそれでいいかな?と一瞬思いましたが、それはそれで素直にうれしさとともに感謝の気持ちでいっぱいになりました。このように外部からの評価が高まっている影響か、学内でもこれまで全く見向きもされなかった上層部から声がかかることが多くなりました。時には意見を求められることもあり、少しずつ変化していることを実感しています。このことから大学の変化の流れを公式化してみると、

 大学外の個人・組織→大学の上層部→大学内でコツコツと仕事をしている教員→大学内でコツコツと仕事している職員→意識高い教員→中間管理職の職員→今の大学を足抜けしたい教員→義務・役割で働く職員

 という順番で変化の波が伝わっていくということが分かってきました。大学教員になった時は、「意識の高い教員」と「中間管理職の職員」と仕事を進めるのが効果的だと感じていましたが、この人たちは結局変化を必要としない人種だということに気づきました。この人たちはそれなりの説得力のある説明をしてくれるから、こちらもついつい騙されてしまうのです。つまり、成功本で言えば目的がはっきりして、その説明の筋が通っているのです。

 しかし、この人たちは結局変化を必要としません。なぜなら、今の体制が維持されているから意識を高く持つことができ、ポジションを確保できているからです。なので、組織を変革する時はこのエリアにいる人を相手にしてはいけないのだと思います。実際、今私はほとんどこのエリアの人と仕事をすることを止めました。やはり、外堀から徐々に攻めていくことが重要なのですが、これは時間と労力がかかるので誰もやりたがらないです。しかし、そこに取り組むからこそ変化のうねり生み出すことができ、かつ研究と同様に新たな発見を得ることができるのだと私は考えます。

 これから大学教員になる人には、組織をいかにして変化させていくかということも考えられる人になってほしいと思います。みなさんも今所属している組織があれば、その組織をいかにしてよりよい方向へと変化させるかを考えみてください。

(ゼルダですることなくなってきた准教授でした。ただ、山登っているだけだとつまらないね~。)


















































































































How do I change colleges?


It's been unusually hot. How is everyone? I'm a little excited because I can still wear short sleeves.

Eventually, the big event ended, and I had a little time to catch my breath. Practical training is compulsory in the department I am in charge of, and students go to each place of practice now, so the busy laboratory is always quiet. Because of this, every day I do a lot of paperwork such as business trip settlement and year-end adjustment. With a little time to spare like this, I'm going to think about how to change colleges.

I feel that future university teachers must be able to multitask. By the way, I am taking on the challenge of "solo university" like a street stall, but this is quite hard. My main focus is education and research, but I also do clerical work and sales. In addition, I develop new curricula, support students, find employment opportunities, and disseminate information on HP. So, among other teachers, there seems to be a constant conversation about when I will collapse. I think it will probably rank high in the busyness ranking of Japanese university teachers. (I wish someone would make such a ranking ...)

Of course, I never want you to imitate me. However, it can't be helped that it spreads by itself when you do what the public and universities ask you to do. What's important is that you can always hold within yourself the question of what you do that job for. And more importantly, I think, the answer to that question can be different every day. Every time you read a book about success in the world, it contains a call to "Let's clarify the purpose." or "Be ambitious." I think the theory is that readers respond to that call by denying themselves and trying to be something different, but I've recently realized that change can't last.

I am a university teacher, but I am a person before that. That's why I complain, complain and complain all the time, and the people I don't like say it clearly. I often say it in front of students without covering it up. I would like to disagree with the fact that I see many people who have the illusion that having the title of university teacher makes them something noble, or who make the self-suggestion that they must always maintain a noble motivation to be useful for society. In fact, I try to talk to students as realistically as possible about the ugly parts of humans and the flaws in society. In some cases, resistance is made by showing the site directly. I keep telling my students every day that there are always yin and yang and light and dark in the world, and that by knowing both, we can get closer to the truth.

I don't know if it had that effect, but the other day, when I visited about three places to greet students at my training center, I received compliments from all of them. At one of my workshops, he said, "We refuse to accept all other students and accept only students at the teacher's office." Is that okay from an educational standpoint? I thought for a moment, but it made me honestly happy and grateful. Perhaps because of this growing appreciation from the outside, we have been hearing from many higher-ups on campus who have never been seen. Sometimes we're asked for opinions, and I feel like it's changing little by little. From this, when we formalize the flow of change in universities, we find that the wave of change is transmitted in the following order: individuals and organizations outside the university → upper management of the university → faculty members who work tirelessly within the university → staff members who work tirelessly within the university → faculty members who are highly conscious → staff members in middle management → faculty members who want to skip the current university → staff members who work in duties and roles. When I became a university teacher, I felt that working with "conscious faculty" and "middle management staff" was effective, but I realized that these people were a race that didn't need change after all. These people give reasonably convincing explanations, so we can't help but be fooled. In other words, in a success book, the purpose is clear and the explanation makes sense.

But these people don't need change after all. Because the current system has been maintained, we have been able to have a high level of awareness and have been able to secure positions. So I think when you change an organization, you shouldn't deal with people in this area. In fact, I almost stopped working with people in this area now. After all, it is important to attack gradually from the outer moat, but this takes time and effort, so nobody wants to do it. But I think that's where we can create a groundswell of change and, like research, new discoveries.

I hope that those who will become university teachers will also be able to think about how to change the organization. If you're in an organization, think about how you can change it for the better.

(I was an associate professor who was running out of things to do at Zelda. Just climbing a mountain is boring.)


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?