見出し画像

企画展『The Everyday -魚が水について学ぶ方法-』(The Everyday -How fish learn about water)

概要 / Overview

スマートフォンが普及しきったいま、写真について考える

多くの人が膨大な写真を「撮影/投稿する側」となり、「写真」を読み解く力はこれまでになく高まっているはず。しかしその一方で、私たちの生活の一部に完全に入り込んだ「写真」は一体なにを映しうるのでしょうか?

With the widespread use of smartphones in the 2020s, the internet and photo sharing have become part and parcel of our everyday lives. Since many ordinary people are shooting and posting vast numbers of photos, we now need to develop a better understanding of photos than ever before. However, what do photos, which have become an integral part of our daily lives, reflect?

見どころ

1. 注目を集めた写真集を展覧会としてスケールアップし再構成。
長沢慎一郎『The Bonin Islanders』(赤々舎、2021)、Deanna Templeton『What She Said』(MACK, 2021)、Jojakim Cortis and Adrian Sonderegger『Double Take』(2018、各国)がスケールアップして登場。
2. ストレートなデジタル写真を問う3作家、かんのさゆり、新居上実、松田瑞季
3. 「インターネット時代の芸術」を語るに欠かせない国内外の人気作家が夢の競演。アラム・バートールとニューシナリオは日本初展示。
(Aram Bartholl、臼井達也、谷口暁彦、New Scenario)

会期 / Dates 

10/1(Sat)~10/30(Sun) 

参加料 / Admission

無料 (Free)

会場 / Venues 

東京スクエアガーデン、東京ミッドタウン八重洲、東京建物八重洲ビル、京橋通郵便局、72Gallery、にのに八重洲仲通ビル
TOKYO SQUARE GARDEN, TOKYO MIDTOWN YAESU, Tokyo Tatemono Yaesu Bld, Kyobashi Dori Post Office, 72Gallery, Ninoni Yeasu Nakadori Bld

キュレーター / Curators

きりとりめでる/速水惟広
Kiritorimederu / HAYAMI Ihiro 

出展作家 / Artists

長沢慎一郎、ディアナ・テンプルトン、アラム・バートール、谷口暁彦、松田瑞季、ヨアキム・コーティス&エイドリアン・ゾンダーレッガー、かんのさゆり、臼井達也、ニューシナリオ、新居上実 
NAGASAWA Shinichiro, Deanna TEMPLETON, Aram BARTHOLL, TANIGUCHI Akihiko, MATSUDA Mizuki, Jojakim CORTIS & Adrian SONDEREGGER, KANNO Sayuri, USUI Tatsuya, New Scenario, NII Takamitsu

長沢慎一郎 / NAGASWA Shinichiro

Nagasawa Shinichiro《The Bonin Islanders》2021

1977年東京生まれ。2001年藤井保氏に師事。2006年独立。広告撮影を中心に、自身の制作活動の撮影を手掛ける。2008年、雑誌でみた東京都小笠原、父島の約100年前の先住民の写真に衝撃を受ける。改めて写真のもつ記録性の強さを痛感し「The Bonin Islanders」の制作にとりかかる。2021年13年の年月を経て写真集を出版。小笠原の先住民の持つアイデンティティーを可視化し、現代の見えづらい問題点を提示した。

Born in Tokyo in 1977, Shinichiro Nagasawa began his photography studies under Tamotsu Fujii in 2001 and started his own business in 2006. He mainly shoots for advertisements and also for his own production activities. In 2008, he was impressed by a magazine photo of indigenous people on the island of Chichijima of the Bonin Islands (aka Ogasawara Islands), Tokyo, dating some 100 years back. The photo acutely reminded him of the documentary strength of photography, prompting him to launch the production of The Bonin Islanders. After 13 years, in 2021, he published a photo collection, visualizing the identity of the indigenous people of the Bonin Islands and exposing problems that are difficult to see today.
●場所 / Venue:東京スクエアガーデン1F / TOKYO SQUARE GARDEN 1F 
●図版作品 / PLATE:Nagasawa Shinichiro《The Bonin Islanders》2021

ディアナ・テンプルトン / Deanna TEMPLETON  

Deanna Templeton《What She Said》2021 

写真家、1969年生まれ。南カリフォルニア在住。ユースカルチャーや女性のアイデンティティを探求する作品で知られる。これまでに6冊の写真集を出版しており、最新作に「What She Said」(MACK、2021)がある。世界各地の美術館でも多く展示しており、代表的な展示にPier 24 Photography Museum(米国), NRW Forum(ドイツ)、Daelim Museum(韓国)、The Australian Center for Photography,(オーストラリア)The Preus Museum(ノルウェイ)など。彼女の作品はMoMAのパーマネント・コレクションにも収蔵されている。ベルギーのアントワープにあるGallery Fifty Oneが代表を務めている。

Deanna Templeton (b. 1969) Lives and works in Southern California. Is an American photographer known for her documentary and serial work exploring youth culture and feminine identity. She has published six books including Your Logo Here (2007), Scratch My Name on your Arm (2010), The Swimming Pool (2016), The Moon Has Lost Her Memory (2017), Contemporary Suburbium (2017) and What She Said (2021) Templeton has exhibited at Pier 24 Photography Museum in San Francisco, NRW Forum, Dusseldorf, Daelim Museum, South Korea, The Australian Center for Photography, Sydney, The Preus Museum, Norway, The Contemporary Art Center of Virginia, The Museum Het Domein and The Schunk Museum, Netherlands.  She also has work in the permanent collection of the MoMA. Templeton is represented by Gallery Fifty One in Antwerp, Belgium.
●場所/ Venue:東京スクエアガーデン 1F&2F / TOKYO SQUARE GARDEN 1F&2F
●図版作品 / PLATE:Deanna Templeton《What She Said》2021

アラム・バートール / Aram Bartholl 

Aram Bartholl《Dropping the Internet》2014

アラム・バートールは、彫刻への介入や、インスタレーション、行為遂行的ワークショップを用いて、ソーシャルネットワーク、オンラインプラットフォーム、デジタル普及戦略と関連するメディアや公共経済と私たちとの関わりについて疑問を投げかけている。彼は、作品を通して、監視システム、データプライバシー、テクノロジー依存などの社会的なテーマを取上げ、私たちの日常的なデジタルライフにおけるギャップ、矛盾、不条理を物理的環境に転換させることによって表現している。概念的にも技術的にも、YouTubeやInstagram、テレビゲームでユーザーになじみのある美学、コード、コミュニケーション様式を用い、インターネットの論理を利用して意図的な文脈化を行うと同時に、一方では独自の戦略を用いて間接的な批判も行う。

Aram Bartholl uses sculptural interventions, installations, and performative workshops to question our engagement with media and with public economies linked to social networks, online platforms, and digital dissemination strategies. He addresses socially relevant topics, including surveillance, data privacy and technology dependence, through his work by transferring the gaps, contradictions, and absurdities of our everyday digital lives to physical settings. The effect is twofold. The works create an at-times bizarre confrontation with our own ignorance of globally active platform capitalism, and they renegotiate network activities as political forms of participation on an analog level using the potential of public space. Bartholl thus initiates a performative process to catalyze a renewed understanding of individual action within a collective and self-determined network discourse. Conceptually and technically, he uses the same aesthetics, codes, and communication patterns that users are familiar with from YouTube, Instagram, and video games. A purposeful contextualization employs the logic of the Internet while at the same time undermining it with individual strategies.
●場所/ Venue :東京スクエアガーデン B1 / TOKYO SQUARE GARDEN B1 
●図版作品 / PLATE:Aram Bartholl《Dropping The Internet》2014


谷口暁彦 / TANIGUCHI Akihiko

Taniguchi Akihiko《3つの会話 2022年5月》

メディア・アート、ネット・アート、映像、彫刻など、さまざまな形態で作品を発表している。主な展覧会に「[インターネット アート これから]——ポスト・インターネットのリアリティ」(ICC、2012)、「SeMA Biennale Mediacity Seoul 2016」(ソウル市立美術館、2016)、個展に「滲み出る板」(GALLERY MIDORI.SO、東京、2015)、「超・いま・ここ」(CALM & PUNK GALLERY、東京、2017)など。企画展「イン・ア・ゲームスケープ:ヴィデオ・ゲームの風景、リアリティ、物語、自我」(ICC、2018–2019)にて共同キュレ―ターを務める。

Akihiko Taniguchi has released works in various forms, including media art, internet art, video, and sculpture. He participated in major exhibitions like [Internet Art Future]—Reality in Post Internet Era (ICC, 2012) and SeMA Biennale Mediacity Seoul 2016 (Seoul Museum of Art, 2016), while solo exhibitions include Board Ooze Out (Gallery Midori.so, Tokyo, 2015) and Hyper Here Now (Calm & Punk Gallery, Tokyo, 2017). He co-curated a special exhibition entitled In a Gamescape: Landscape, Reality, Storytelling and Identity in Video Games (ICC, 2018-2019).

●場所 / Venuew:東京スクエアガーデン B1 / TOKYO SQUARE GARDEN B1
●図版作品 / PLATE:Taniguchi Akihiko《3つの会話 2022年5月》2022 

新居 上実 / NII Takamitsu

Nii Takamitsu《Glass》2022

1987年岐阜県生まれ、千葉県在住。主な展覧会に、「とどまってみえるもの」(横浜市民ギャラリーあざみ野、神奈川、2021)、「配置」(kanzan gallery、東京、2017)、「フィットネス. Ftness show」(3331Arts Chiyoda、東京、2016)、「Space on a Plane」(東塔堂、東京、2015)などがある。主な受賞歴に、第11回写真「1_WALL」ファイナリスト、第10回写真「1_WALL」奨励賞(鷹野隆大選)など。

Takamitsu Nii was born in Gifu Prefecture in 1987 and currently resides in Chiba Prefecture. His major works shown at exhibitions include What We See When We Pause (Yokohama Civic Art Gallery Azamino, Kanagawa Prefecture, 2021), Arrangement (Kanzan Gallery, Tokyo, 2017), Ftnss Show (3331 Arts Chiyoda, Tokyo, 2016), and Space on a Plane (Totodo, Tokyo, 2015). He has received recognition in the form of awards including the 11th 1_WALL Photography Award (Finalist) and the 10th 1_WALL Photography Award Judges’ Encouragement Prize (selected by Ryudai Takano).
●場所 / Venue:東京スクエアガーデン 3F / TOKYO SQUARE GARDEN 3F 
●図版作品 / PLATE :新居上実《ガラス》2022 / Nii Takamitsu 《Glass》2022

松田瑞季 / MATSUDA Mizuki

Matsuda Mizuki《SI→WA》2022

1990年茨城県生まれ。武蔵野美術大学空間演出デザイン学科卒業。近年は夢や仮想空間な どで生じる現実世界との咀嚼やバグなど(再現性が無くアンコントローラブルなもの)を テーマに、Google Earthや編集ソフト、iPhoneを使用して写真や動画の制作を行う。主 な受賞歴にIMA next #29 SMARTPHONEショートリスト等。作品以外にファッション を中心とした撮影やMV制作、近年は衣装制作なども行う。
Born in Ibaraki Prefecture in 1990, graduated from the Department of Scenography, Space and Fashion Design, Musashino Art University. In recent years, she has created photographs and videos using Google Earth, video-editing software, and the iPhone, and her themes have focused on discrepancies and bugs (unrepeatable and uncontrollable) with the real world that occur in dreams and virtual spaces. She was among the winners of theme #29 Smartphone in the “IMA next” photography competition, among other awards. In addition to creating photographic works, she also shoots fashion photography, produces music videos, and more recently also produces costumes.
●場所 / Venue:東京ミッドタウン八重洲 1F / TOKYO MIDTOWN YAESU 1F 
●図版作品 / PLATE:Matsuda Mizuki《SI→WA》2022

ヨアキム・コーティス&エイドリアン・ゾンダーレッガーJojakim Cortis and Adrian Sonderegger

Jojakim Cortis and Adrian Sonderegger《ICONS》

ヨアキム・コーティス(1978年ドイツ生まれ)とエイドリアン・ゾンダーレッガー(1980年スイス生まれ)はスイスをベースに活動するアーティストデュオ。2006年より共同制作を始め、これまでにメトロポリタン美術館(ニューヨーク、米国)、フォルクヴァング美術館(エッセン、ドイツ)、Lianzhou Foto Festival(連州、中国)、C/O Berlin(ベルリン、ドイツ)など、世界各地で展示されている。2018年に著書『Double Take』をThames & Hudson(英国)、Lars Müller Publisher(スイス)、青幻舎(日本)より出版している。

Jojakim Cortis (b. 1978, GER) and Adrian Sonderegger (b. 1980, CH) began their collaboration in 2006 at the Zurich University of the Arts in Switzerland. Their photographs have been shown in numerous exhibitions around the world, including at the MET in New York (US), Museum Folkwang in Essen (D), Fotostiftung Schweiz (CH), Lianzhou Foto Festival (CHN), and C/O Berlin (D). Their book "Double Take" was published in 2018 by Thames & Hudson, Lars Müller Publisher (CH) and by Seigensha (JP).
●場所 / Venue:東京建物八重洲ビル 本社入り口 & にのに八重洲仲通理ビル  / Tokyo Tatemono Yaesu Bld & Ninoni Yaesu Nakadori Bld 
●図版作品/ PLATE:Jojakim Cortis and Adrian Sonderegger《Making of „Nessie“(by Marmaduke Wetherell, 1934) 》 2013

かんのさゆり / KANNNO Sayuri

Kanno Sayuri《パレード前夜》2014~

写真家、宮城県生まれ。東北芸術工科大学情報デザイン学科映像コース(現 映像学科)卒業。2000年代初頭の大学在学中からデジタルカメラを使用し作品制作を行う。近作では自身の暮らす地方の住宅地を中心に暫定的で仮設的な風景を主なテーマとし撮影を続ける。主な個展に2021年若手アーティスト支援プログラムVoyage「風景の練習 Practing Landscape」塩竈市杉村惇美術館(宮城)、グループ展に2015年の「写真の使用法 新たな批評性へ向けて」東京工芸大学中野キャンパス3号館ギャラリー(東京)がある。

Born in Miyagi Prefecture, photographer Kanno Sayuri graduated from the Film Course (today’s Film and Media Department) under the Department of Information Design, Tohoku University of Art and Design. She has produced works by digital camera since she attended university in the early 2000s. Recently, her main theme has been temporary landscapes of mostly residential areas in the region where she lives. Her solo exhibitions include Practicing Landscape in “Voyage – Emerging Artists Support Program” in 2021 (held at the Shiogama Sugimura Jun Museum of Art, Miyagi Prefecture). She also participated in the group exhibition “The Uses of Photography: Toward a New Criticality” (2015) at Nakano Campus Building No.3 Gallery of Tokyo Polytechnic University, Tokyo.
●場所 / Venue:東京建物八重洲ビル ステップテラス、72Gallery(エクスアートビル1階)/ Tokyo Tatemono Yaesu Bld Step Terrace & 72Gallery 
●図版作品 / PLATES:Kanno Sayuri《パレード前夜》2014‐ / 《Eve》2014-

臼井達也 / USUI Tatsuya

Usui Tatsuya《unattended_delivery》2020-

1997年東京都生まれ。ECサイト上に表示される商品の参考イメージなど、偶発的で所有権が曖昧なイメージを基に制作活動を行う。Amazonの自社ブランド製品のみで構成するインスタレーション「Amazon Basics」シリーズをはじめ、インターネット上のイメージとオブジェクトの関係性、そしてその範疇から免れることのできない、潜在的にコントロールされた消費行動を観察しながら、今日の既製品芸術やイメージの形式について考察する。
Born in Tokyo in 1997, Tatsuya Usui engages in production activities involving incidental images of obscure ownership, such as product images for reference displayed on e-commerce sites. Like his Amazon Basics series, an installation consisting only of the Amazon brand products, he focuses on today’s ready-made art and image forms while observing the relationship between images and objects on the internet as well as the way this relationship potentially controls and is inescapably connected to consumer behavior.
●場所 / Venue :京橋通郵便局 /  Kyobashi Dori Post Office 
●図版作品 / PLATE:Usui Tatsuya《unattended_delivery》2020‐ 

ニューシナリオ / New Scenario

New Scenario《CHERNOBYL PAPERS》 2021 

ニューシナリオは、ビジュアルアーティストのポール・バーシュとティルマン・ホーニグが2015年から行っているアート / キュレーションプロジェクト。ポストデジタル時代の新しい展示形式を探求・再定義する為に、物語的、(オフ)サイトスペシフィック、ノン・ホワイトキューブ等、従来の展示空間に縛られないオンライン展覧会を企画・実現させてきた。主なプロジェクトに、第9回ベルリン・ビエンナーレで展示し話題となった、人間のあらゆる体腔を舞台にした「BODY HOLES」(2016年)や、2021年に、廃墟となったチェルノブイリ原子炉周辺の汚染された立ち入り禁止区域にて制作・発表したグループ展「CHERNOBYL PAPERS」など。

New Scenario is an ongoing artistic and curatorial project by the visual artists Paul Barsch and Tilman Hornig, which since 2015 has conceived and realized several online exhibitions with international artists in narrative, (off)site-specific, non-white-cube settings, that overcome the conventional exhibition space in order to explore and redifine new presentation formats in the post-digital age. Their most recognized exhibition project BODY HOLES, which took place in all human body orifices, was part of the 9th Berlin Biennale. In 2021, they released the group exhibition CHERNOBYL PAPERS, which was produced in the contaminated exclusion zone around the ruined reactor.
●場所/ Venue :72Gallery
●図版作品 / PLATE : New Scenario《Chernobyl Papers》2021 
all photos by New Scenario (Paul Barsch & Tilman Hornig), 2021 courtesy by New Scenario
© New Scenario and the respective artists, 2021

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?