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2023年1月7日に飛行機が空港に緊急着陸したときの対応のまずさ

この記事や、この記事この記事に書いたように、成田空港に行って飛行機に乗ったのだが、その飛行機に乗るのは少しためらいがあった。

1月7日に、成田から福岡に向かうLCCの飛行機に、爆弾を仕掛けた、という電話があり、その飛行機は中部空港に緊急着陸したからだ。

あれから、この事件に関連するニュースが無いので、多分爆弾は見つからなかったし、犯人も捕まっていないのだろう。

幸い、私の乗った飛行機は、行きも帰りも順調だったので、こうして文章を書いておられる。ありがたいことだ。

ここ3年間、飛行機に乗らなかったので、その間の乗客数はわからないが、今回の旅行では、だいたい8割くらいの席が人で埋まっていた。やはり、安いのは魅力なのだろう。

通路を隔てて、横の座席には、赤ちゃんを連れた夫婦がいた。最初から最後まで、その子は泣かなかったので、感心してしまった。

一方、緊急着陸した飛行機に乗っていた赤ちゃんは、ひどい目に合った。先に載せたNHK の記事には、こう書かれている。

妻の実家がある福岡県に向かうため生後3か月の長男を連れて飛行機に乗っていたところ、機内で突然、緊急着陸するというアナウンスがあったということです。
中部空港に着陸したあと、客室乗務員から脱出用シューターで避難するよう指示されたため、夫はミルクとおむつが入ったかばんを片手に持ち、もう片方の手で長男をしっかりと抱きかかえて避難したということです。
夫婦は「子どもは初めての飛行機でした。緊急着陸や長時間の待機などでストレスを感じたと思いますし、なかなか泣きやまないので私たちも大変でした」と話していました。

NHK「中部空港 ジェットスター機 緊急着陸”英語の電話で爆破予告”」2023年1月7日記事

この事件を撮影した動画をいくつか見ることができるが、気になったことがある。

だいぶ前に私が乗ったANAの飛行機では、離陸前に緊急着陸の時の注意事項を動画で流していた。その動画では、脱出用シューターの先が着いた地面の両側に、添乗員が立っていて、滑り降りてきた人が立ちあがるのを助けていたと思う。

今回は、そういう補助者が全くいない。

それに、ANAの動画では、滑り降りてくるときに、確か両手を前に突き出して降りるように説明していたが、そのようにして降りてくる人はいないように見えた。擦り傷を負った人もいたという。

また、この飛行機が着陸したら、すぐに空港側から人を送るべきだと思うが、そのような人たちの姿も見えない。緊急時の対応方法は当然あると思うのだが、きちんと実行されていたのだろうか。もしこれが夜間で、雨が降っていたら、乗客たちはもっと大変だっただろう。

この事件の対応についての批判的な記事も見つけた。当初はYahooNewsで全文を見ることができたが、今は最初の頁しか見えないのが残念である。

今回の事件への対応が正しかったかどうかについて、その後、検証されているのかどうかも分からない。今日時点で、この航空会社のインターネットサイトには、この事件の説明は一切載っていない。

また、事件当日も、このサイトには、状況を掲載せず、お詫びの言葉もなかった。こんな事件は起きなかったような扱いである。経営が苦しくて、広報担当者を持たないようにしたのだろうか。

この航空会社は、時々セールと称して安い値段でチケットを売っているが、それよりも広報部門をきちんと持っておいてほしい。

When the plane made an emergency landing at the airport on January 7, the people involved did not respond well.

As I wrote in this article, this article, and this article, I went to Narita Airport and boarded a plane, but I was a little hesitant to board the plane.

On January 7th, there was a call that a bomb had been planted on an LCC plane heading from Narita to Fukuoka, and the plane made an emergency landing at Chubu Airport.

Since then, there has been no news related to this incident, so perhaps the bomb has never been found and the culprit has not been caught.

Luckily, the flight I took was smooth both inbound and outbound, so I am writing this article. I am grateful for my luck.

I haven't taken an airplane in the last three years, so I don't know the number of passengers during that time, but on this trip, about 80% of the seats were filled with people. After all, it is attractive that it is cheap.

Across the aisle, in the seat next to me, was a couple with a baby. From beginning to end, the child did not cry, which impressed me.

On the other hand, the baby on the plane that made an emergency landing was horrified. In the NHK article I posted earlier, it is written as follows.

We were on an airplane with our 3-month-old son to go to Fukuoka Prefecture, where my parents live.
After landing at Chubu Airport, a flight attendant instructed me to evacuate using the escape shooter.
My husband evacuated with a bag full of milk and diapers in one hand and his eldest son tightly held in the other.
It was my child's first flight.
I think my child felt stressed by emergency landings and long waits.
We also had a hard time because the child couldn't stop crying.

NHK "Due to an English-language phone call warning of an explosion, a Jetstar plane made an emergency landing at Chubu Airport" January 7, 2023 article

You can watch some videos of this incident, but there is one thing that bothered me.

A long time ago, on an ANA plane that I boarded, before takeoff, there was a video showing the precautions to be taken during an emergency landing. In that video, I believe there was a tour conductor standing on either side of the ground where the escape shooter landed, helping the person who was sliding down to get up.

This time, there were no such assistants at all.

Also, in ANA's video, I'm sure it was explained to stick both hands forward when descending, but it seemed that no one descended like that. Some people were said to have suffered bruises.

Also, I think that the airport should send people as soon as this plane lands, but I can't see such people. I'm sure there are ways to deal with emergencies, but were they properly implemented? If it had been nighttime and it was raining, the passengers would have had a harder time.

I also found an article critical of the handling of the incident. Initially, I was able to see the full article on Yahoo News, but unfortunately I can only see the first page now.

I don't know if there is any verification as to whether the response to this incident was correct. As of today, the airline's Internet site does not contain any explanation for the incident.

Also, on the day of the incident, this site did not post the situation and did not apologize. It is treated as if such an incident never happened. I wonder if they decided not to have a publicist because they are struggling to make a profit.

The airline sometimes sells tickets at discounted prices in what they call sales, but I wish they had a proper public relations department.

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