見出し画像

数字で見る中目黒オフィス

(English followed by Japanese.)

はじめまして、日産自動車(株)の片山です。総務的なことのまとめ役をしています。今回は、総務的立場で中目黒オフィスを数字で語りたいと思います。

基礎情報

我々中目黒オフィスは社員50名とパートナー会社と合わせて100名程度、という規模で活動をしています。機能の異なる4つのチームがあり、部署専用オフィスが中目黒に3拠点、フロア数が4フロア、専属社用車が5台、歴史ある大企業・日産本体からは独立してある程度自由に活動できる、恵まれた環境だと思います。
社員の構成は以下の通りです。

男女比率            = 84 % :16 %
日本国籍:外国籍        = 82 % :18 %
開発メンバー:サポートメンバー = 92 % :  8 %
平均年齢            = 37.3歳(*)
(* マネージャー除く)

イギリス、中国、韓国、カナダ、オーストラリア、チェコ出身のメンバーがいたり、海外在住経験のあるメンバーが多かったり、その他のメンバーのバックグラウンドも豊かなので、比較的多様性を理解し受け入れる組織だと思います。

画像1

中目黒オフィスの働き方

次に、普段の働き方についてです。私は事務所の衛生推進者という立場もあり、みなさんが知らず知らずのうちに働きすぎてしまわないよう毎月分析・報告をしているので、その内容をお伝えします。

始業・終業平均  = 9時台・18~19時台
残業平均       = 約15時間(*) 
年休取得日数     = 月平均 1.0日
平均出社率      = 月平均 10%
※2021年4~9月の平均値。(* マネージャー除く)

とても健全な数値で推移しています。時間別の出勤率で見てみると、

画像3

10時から17時くらいまでが実質的なコアタイムとなっているのが分かります。

しかしながら、業務にはもちろん山谷があり(日産アリアの展示会では多くの中目黒メンバーが全国各地にNissanConnectのご説明に伺いました)時には深夜まで頑張ってしまうこともあります。そういったときには、チーム内の誰か一人に負荷がかかりすぎないようにメンバー同志がサポートしあう自律駆動系と、数字として見ている私やマネージャーが労務管理、健康管理の観点からクールダウンをできるようにサポートする制御駆動系を、バランスよく働かせながら業務量をマネージしています。
日産自動車では工場のカレンダーに準ずるため祝日も稼働日になっており、祝日を休む場合には年休を消化することになりますが、その代わり?年末年始や夏季休暇などは、会社ごとまるっと休みになっています。

つぎに、入社・休職・中途採用者等の人数についてです。

入社数(中目黒オフィス)平均 = 8.3名 / 年 
休職者数平均                       = 1名 / 年
中途採用:社内異動+新卒者 = 88 % : 12 %

中目黒オフィス設立当初はWeb/IT業界を中心とした中途採用がほぼ100%という状況から、近年では社内異動のメンバーも加わり、ハイブリッドな組織になってきました。社内異動のメンバーの持つ経験/技術とWeb/IT業界出身メンバーの持つ経験/技術が掛け合わさることで、様々な新しいものが生まれる土壌が作られています。
休職者の事由としては主に出産・育児によるもので、休職でなくとも出産・育児のためにお休みを取られる方やフレキシブルな働き方を選択する方は、多くいらっしゃいます。

画像3

数字で見る中目黒オフィス、いかがでしたでしょうか?
自由度も高くワークライフバランスも保てるし、世の中にない新しいサービスを生み出すという楽しい開発ができるので、とってもよい環境と思います。引き続き、ナカメブログをよろしくお願いします。


おまけ
11月15日オープンのb8ta Tokyo - Shibuyaにて日産アリアの先進技術を体験いただけます。ぜひ、お立ち寄りください。

***

Nakameguro Office in number

Hi, I'm Katayama from Nissan Motor, and I'm in charge of organizing general affairs. In this article, I'd like to talk about the Nakameguro office from a general affairs perspective, using numbers.

Basic Information

Our Nakameguro office has 50 employees out of around 100 staffs. We have four teams with different functions, three dedicated departmental offices in Nakameguro, four floors, five company cars, and we are blessed with a certain amount of freedom to operate independently of Nissan, a large company with a long history. The composition of our employees is as follows - 

Ratio of male to female = 84 % : 16 %
Japanese nationals : Foreign nationals = 82 % : 18 %
Development members : Support members = 92 % : 8 %
Average age = 37.3 years old(*)
(* excluding managers)

We have members from the UK, China, Korea, Canada, Australia, and the Czech Republic, many of whom have lived abroad, and other members with various backgrounds, so I think we are an organization that understands and accepts diversity.

How we work in the Nakameguro office

Next, I'd like to talk about the way we usually work. As the office's health promoter, I analyze and report on the results every month to make sure that everyone is not working too hard without knowing it.

Average starting/ending working time = 9:00 a.m., 18~19:00 p.m.
Average overtime = Approx. 15 hours (*) 
Average number of annual leave days taken = 1.0 day per month
Average attendance rate = 10% per month on average
Average attendance rate = 10% per month. (* Excluding managers)

The figures have been very healthy. Looking at the attendance rate by hour,

画像4

we can see that the actual core working hours are from 10:00 to 17:00.

However, of course there are ups and downs in our work (many Nakameguro team members traveled all over Japan to explain NissanConnect at the Nissan Ariya exhibition), and sometimes we work until midnight. When this happens, I try to manage the workload while maintaining a good balance between the autonomous system, where team members support each other so that no one person in the team is overloaded, and the control system, where I and my managers, who are looking at the numbers, support each other so that we can cool down from the perspective of labor management and health management.
At Nissan Motor, holidays are also operating days because they follow the factory calendar, and if you take a holiday, you have to use your annual leave, but (in return?) the entire company is closed during the year-end, New Year, and summer vacations.

Next, let's look at the number of employees who joined the company, took a leave of absence, or were hired mid-career.

Average number of new hires (Nakameguro office) = 8.3 people per year 
Average number of employees on leave = 1 employee per year
Mid-career hires: internal transfers + new graduates = 88 % : 12 %

When the Nakameguro office was first established, almost 100% of our staff were mid-career hires, mainly from the web/IT industry. In recent years, we have become a hybrid organization with the addition of internally transferred members. By combining the experience/technology of the internally transferred members with the experience/technology of the members from the web/IT industry, we have created the ground for the birth of various new things.
The main reasons for employees taking leave are childbirth and childcare, and there are many people who take time off for childbirth and childcare or choose a flexible working style.

Nakameguro office in number - what do you think?
I think Nakameguro is a great place to work because you have a lot of freedom and can maintain a good work-life balance, and you can have fun developing new services that don't exist anywhere else. Please continue to follow the Nakameguro blog.

Thank you very much!


In addition
You can experience Nissan Ariya's advanced technology at b8ta Tokyo - Shibuya which opens on November 15th. Please stop by!