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四日市市の地域特性を生かした今後の観光政策について

現状確認

1.いわゆる「観る観光スポット」資源は弱い・少ない
2.コンビナート夜景を「楽しむ」スポット提供が見えない(できていない)
3.知名度はあるが(教科書で言えば全国でも有数の知名度)生かし切れていない
4.ほどよい都会感と、海と山にも恵まれていることが伝わっていない
5.スポーツや文化(施設含む)も充実しているが響いていない

課題解決に向けて

  1. ≪ツーリズム視点でみればノビシロは無限大≫

  2. スポーツツーリズム、ガストロノミー・ツーリズム(グルメ・食による観光)、グリーンツーリズム(観光農園体験、峡谷体験)等の切り口です。スポーツ施設特にテニスコートは「テニスの聖地」と知られる千葉県白子町でも知られています。スポーツ協会と一体となり、市内大会は地区大会に、地区大会は県大会に、そして地方大会、全国大会へ育てていくあるいは実績でもってプロモーションしていく手法が考えられます。

  3. ≪コンビナート夜景を楽しむスポットを整備する≫

  4. 四日市市内のさまざまな場所から観ることができる工場夜景ですが、「ココ!」というスポットに観光土産を売ったり、カフェを楽しめる場所を整備すればマネタイズ&プロモーションに繋がる政策・施策となります。今まで観光スポット(お城や神社仏閣にあるお土産売り場、通り)が無いがために「お土産を売る」文化も育っていないと分析しています。

  5. ≪知名度を活かす≫

  6. 職員が直接メディアに出るのではなく(属人化しない)、行政側は、まちの何を切り取り何をプッシュするか?を戦略的に考え「メディアに使われるんでなく、メディアを使う」姿勢で取り組むべきと思います。たとえばラジオはオワコンでしかも東海ラジオはその中でも最も低い聴取率です。

  7. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://sales.zip-fm.co.jp/magazine/date/rating.pdf

  8. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://hicbc.com/radio/sales/content/assets/pdf/2020_chosyuritsu.pdf(CBCラジオ聴取率)

  9. 取り組みでパブリシティを呼び込む、という考えでのぞみます。)

  10. 四日市と言えばコンビナートでなく〇〇だよね、を創出します。ふるさと納税の返礼品でも子育て支援でも教育改革でもどの方面からでもプロモーションできます。(他の自治体、たとえば尾道は100マス先生で算数で有名になり、流山市では子育て支援政策で有名になりました。徳島では葉っぱビジネスで高齢者が大儲け、というのもあります)

  11. ≪酒処をもっと訴求する≫

  12. 広島の西条の酒まつりは後付けで作ったお祭り・イベントですが大きく育ったお祭りであるそこから「美酒鍋」というグルメも誕生しました(6次産業化としてその缶詰商品に少し関わりました)酒蔵が多い=水が美味い、は全国的に共通認識です。コンビナート(昔の公害)のイメージを払拭して自然が残る鈴鹿山脈の水を想起させられるよう働きかけます(プロモーション)。

  13. コミュニケーション

  14. コミュニケーション(プロモーションと言っても良い)の基本は「届く」「響く」です。

  15. さらにひも解くと「共感」と「サプライズ」であり、その手法は「コラボ」と「シェア」です。

  16. コラボとシェア

  17. コラボはたとえば「民間との包括連携」、民間メーカーが他業種と組んで新商品を発売する(酒メーカーとお菓子メーカーやお菓子同士)がそれに当たります。観光でいえば広域観光やすでにされている工場夜景サミットになります。

  18. シェアでは「ライドシェア」や私が20年来唱えている「観光客のシェア」です。これは「伊勢」の観光客は四日市の観光客だという考え方で、「分ける」ではなく「共有する」という意味でのシェアです。つまり「せっかく伊勢まで来たのだから四日市に寄ってトンテキでも食べよう」という「立ち寄り客」を創出する施策です。広域観光(広島・宮島~岩国のような)もシェアの一つです。

  19. 【観光政策】の先にある「ゴール」とは?

  20. 関係人口、交流人口を増やし、「四日市ファン」を増やし定住に繋げる。

  21. リピーターになってもらう。

  22. 2拠点生活の場として起業家に選んでもらう。

  23. 今後の四日市市の観光政策は上記のようなコンセプトを持って予算を振り分けるべきだと思います。

  24. 移住定住イベント、ゆるキャライベント、フィルムコミッション等に人件費(補助金を出したイベントに職員は出さない(隠れ人件費、兵の疲弊というデメリット))予算を注がない。今までの半分の職員数で今まで以上の効果(プロモーション効果=新たなイメージ・ブランディング)を狙うべきだと思っています。

  25. 10工程かけるところを2工程で済ますとそれだけ「生産性」が上がったことになります。民間では当然ですが、人口減を迎える社会の中自治体間競争を切り抜け「住んでよかった、四日市」と市民が思い、観光客からは「行ってよかった四日市」を生み出せるように。

  26. ラジオ媒体の特性はパーソナルメディア。個に対してのリーチ、アプローチ。熱狂的なファンづくりにはなるが同じターゲット層を深掘りするだけ。他のメディアや、他の局に変えるだけで(同じ時間に2つのラジオは聴かない)、アプローチの幅は広がる。これでラジオ専門(ラジオ以外知らない)の属人性に任せていた弊害。金を捨てるようなもの。→議員さんはここツッコミどころ。

CBCラジオ聴取率(東海ラジオ参照)
ZIP-FM聴取率(東海ラジオ参照)


Future tourism policy that takes advantage of Yokkaichi City's regional characteristics



Status quo confirmation

  1. Resources for so-called "sightseeing spots" are weak and scarce 2. I can't see (or can't) provide a spot to enjoy the night view of the industrial complex 3. Although it is well-known (according to textbooks, it is one of the most well-known in the country), it is not being fully utilized.4. 5. Not communicating that it has a good urban feel and is blessed with the sea and mountains.5. Sports and culture (including facilities) are also substantial, but they are not making a big impact.

Toward solving problems

≪From a tourism perspective, Nobishiro is infinite≫

This includes sports tourism, gastronomy tourism (tourism based on gourmet food), and green tourism (tourist farm experiences, canyon experiences), etc. The sports facilities, especially the tennis courts, are also known in Shirako Town, Chiba Prefecture, which is known as the ``sacred place for tennis.'' One possible method would be to work together with the sports association and develop city tournaments into regional tournaments, district tournaments into prefectural tournaments, regional tournaments, and national tournaments, or promote them based on achievements.

≪Create a spot to enjoy the night view of the industrial complex≫

The night view of the factory can be seen from various locations in Yokkaichi City, but if you create a place where you can sell tourist souvenirs or enjoy a cafe at a spot called "Here!", it will be a policy and measure that will lead to monetization and promotion. It is analyzed that the culture of ``selling souvenirs'' has not developed because there are no tourist spots (souvenir shops and streets at castles, shrines and temples).

≪Leverage your popularity≫

Rather than having employees directly appear in the media (not individualizing them), what should the government take away from the city and what should it push? I think we should think about this strategically and approach it with the attitude of ``using the media, not being used by the media.'' For example, radio is pretty boring, and Tokai Radio has the lowest listening rate among them. The idea is to attract publicity through initiatives. )

When you think of Yokkaichi, you think of 〇〇, not industrial complexes. You can promote from any direction, whether it's return gifts for hometown tax payments, child-rearing support, or educational reform. (Other municipalities, such as Onomichi, which became famous for its math teacher with 100 squares, and Nagareyama City, which became famous for its childcare support policy. In Tokushima, elderly people make a lot of money in the leaf business.)

≪Promote your liquor store more≫

The Saijo Sake Festival in Hiroshima was an afterthought, but it was a festival that grew into something big.From there, a gourmet dish called ``bisake nabe'' was born (I had a little involvement in the canned products as part of the sixth industrialization). It is a common belief throughout the country that more water = delicious water. We will work to eliminate the image of an industrial complex (old pollution) and remind people of the water of the Suzuka Mountains, where nature remains (promotion).

communication

The basics of communication (or promotion) are "reaching" and "resonating."

Further clarification is "empathy" and "surprise," and the methods are "collaboration" and "sharing."

Collaborate and share

An example of collaboration is ``comprehensive collaboration with the private sector,'' where a private manufacturer collaborates with other industries to release a new product (alcohol manufacturer and sweets manufacturer, or between sweets). In terms of sightseeing, it would be wide-area sightseeing and the factory night view summit that has already been held.

In terms of sharing, there is ``ride sharing'' and ``tourist sharing,'' which I have been advocating for the past 20 years. This concept is based on the idea that tourists in Ise are tourists in Yokkaichi, and it is meant to be shared rather than divided. In other words, this is a measure to create ``drop-in customers'' who say ``Since they've come all the way to Ise, let's stop by Yokkaichi and have some tonteki.'' Wide-area tourism (such as Hiroshima/Miyajima-Iwakuni) is also one of the shares.

What is the “goal” beyond [tourism policy]?

Increase the number of people involved and exchanges, increase the number of Yokkaichi fans, and lead to permanent residence.

Become a repeat customer.

Entrepreneurs will choose the two locations as a place to live.

I think Yokkaichi City's future tourism policy should allocate its budget based on the above concept.

Personnel costs (staff are not sent to subsidized events (disadvantages of hidden personnel costs and fatigue of soldiers)) budget is not spent on immigration and settlement events, Yuru-chara events, film commissions, etc. I think we should aim for greater effectiveness than ever (promotional effectiveness = new image branding) with half the number of staff we had up until now.

If you can do it in 2 steps instead of 10, you've increased your productivity by that much. Of course, in the private sector, we want to overcome the competition between local governments in a society facing a population decline, and create a feeling of ``I'm glad I lived in Yokkaichi'' among citizens, and ``I'm glad I went to Yokkaichi'' from tourists.





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