見出し画像

光が生み出すアンビエントな絵画|Brian Eno(ブライアン・イーノ): The Surrenderer

The English text is shown after the Japanese text.

ギャラリーに入ると、左手に3つの正方形のLEDパネルがそれぞれ2色に染まっている。その反対側には、抽象的な形をしたパネルを様々な色が照らし出している。しばらく眺めていると、どの作品も徐々に色合いが変化する。奥に入っていくと、大きな花瓶に生けられた花から小気味良い音楽が聞こえてくる。その横にはピラミッドのような山景のライトボックスが飾られており、それに見惚れていると、先程の作品はもうすでに別の色に変化していた。いつの間にか、私は彼の作品の前で呆然と立ち尽くし、時間を忘れて色彩の移ろいをじっと眺めていた。

画像1

画像2

画像3

Kite, 2020 © Brian Eno.

ブライアン・イーノは、イギリスのビジュアル・アーティスト、ミュージシャン、作曲家、レコードプロデューサーで、アンビエント・ミュージックやジェネラティブ・ペインティングの革新者の一人として知られています。そして彼は、1970年代後半からビジュアルアーティストとして、定期的に展覧会を開催しており、彼の作品のほとんどが、光という媒体がもたらす可能性に捧げられています。ライターや小説家、文化評論家として知られているマイケル・ブレイスウェルは、イーノのアートを「個人の経験を熟考するための空間」と表現し、「刻々と変化する気分や人生そのもののランダム性を反映した、生成的な感覚・美的体験をするように促される」と述べています。

画像4

画像5

Umbria I, 2020 © Brian Eno.

画像6

画像7

画像8

Umbria II, 2020 © Brian Eno.

画像9

画像10

画像11

画像12

Umbria III, 2020 © Brian Eno.

《Umbria I》、《Umbria II》、《Umbria III》は、自己生成したカラースケープの組み合わせをランダムに変化させたLEDライトボックスです。時間が経つにつれて、様々な配色に変化していくため、同じ配色に再びなることはほとんどありません。イーノが生み出すジェネラティブ・アートとは、コンピュータソフトウェアのアルゴリズムや数学的/機械的/無作為的自律過程によって生成・合成・構築される芸術作品を指します。コンピュータの計算の自由度と計算速度を活かし、自然科学で得られた理論を実行することで、人工と自然の中間のような、統一感を持った有機的な表現が可能になります。イーノは、始まりも終わりもないように見える作品で時間的境界を拡張し、ランダム性の色彩変化によって絵画を音楽のように表現しました。

画像13

Malva, 2020 © Brian Eno.

また、《Malva》は、国産セラミックの花瓶で二つの花(小さなスピーカー)が生けられています。そのスピーカーからは、アンビエントサウンドが流れており、鑑賞者はその曲に聞き入ることも無視することもできます。イーノは自らの音楽について、「アンビエント・ミュージックは、ある特定のレベルを強制することなく、多くのレベルのリスナーに対応できるものでなければならず、興味深いものであると同時に無視できるものでなければならない」と述べています。

イーノは、音楽をスローダウンさせて絵画に近づけるとともに、絵画をアニメーション化することで音楽に近づけようとしました。このように、イーノは絵画と音楽を密接に結びつけ、その間の関係性を築こうとしているのです。

NOBU

【展示 Exhibition】

Paul Stolper
Brian Eno

【参考文献 References】

Official Website

www.brian-eno.net

Artlyst

https://www.artlyst.com/news/brian-eno-lightbox-works-explore-light-and-time-manipulation/

Laid Off NYC

Ambient painting with light | Brian Eno: The Surrenderer

Three square LED panels were to my left as I entered the gallery, each tinted in two colours. On the other side of the wall, few colours illuminate panels of abstract shapes. And after a while, the colours gradually changed in each. Then, as I moved further in, I heard the sound of music coming from a large vase of flowers. Next to it is a lightbox with a pyramid-like mountain view, and as I admired it, the other pieces had already changed to another colour. Before I knew it, I was standing in front of his work in a daze, lost in time, watching the colours change.

Brian Eno is a British visual artist, musician, composer and record producer, best known as one of the innovators of ambient music and generative painting. He has also been exhibiting regularly as a visual artist since the late 1970s. Most of his work refers to the possibilities offered by the medium of light. Michael Bracewell, a well-known writer, novelist and cultural critic, has described Eno's art as "a space for the contemplation of individual experience", were "encouraged to engage with a sensory/aesthetic experience that reflects the ever-changing moods and randomness of life itself".

"Umbria I", "Umbria II", and "Umbria III" have LED lightboxes with randomly varying self-generated colour scapes combinations. Over time, they change into different colour schemes and rarely return to the same colour scheme. The generative art created by Eno refers to works of art that are generated, synthesised and constructed by computer software algorithms and mathematical/mechanical/random autonomous processes. By taking advantage of the computational freedom and speed of the computer and by implementing theories derived from the natural sciences, it is possible to create an organic expression with a sense of unity, somewhere between the artificial and the wild. Eno extends time boundaries with works that seem to have no beginning or end and expresses painting as music through the colour changes of randomness.

In "Malva", Eno arranges two flowers (small speakers) in a domestic ceramic vase. The speakers play ambient sounds, which the viewer can either listen to or ignore. Eno says of his music, "Ambient music has to be able to cater for many levels of listeners without forcing any one level, it has to be both interesting and negligible".

In short, Eno tried to slow the music down, so it became more like painting, and to animate pictures so that they became more like music. In this way, Eno is trying to establish a close relationship between them.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?