見出し画像

Recommendations for Participation in "Engineering Education" to Create Future Colleagues

Original URL
Hi, I'm Daigo Fujita. In this note magazine, which was launched in March, I am writing about the issues that manufacturing ventures tend to fall into and how to solve them.

Nice to meet you. In the note magazine [How to Think about "Manufacturing" Necessary for R&D Ventures], which was launched in March, I have been writing about issues that manufacturing startups tend to fall into and how to solve them.

スクリーンショット 2021-05-24 21.07.53

In this issue, I would like to introduce engineering education to nurture future colleagues. If you are interested in this article, I hope we can work together to provide education for children.

It was in May 2021 that Leave a Nest started "Manufacturing Development" as a business division, but in fact we have been working with children on "manufacturing" through "engineering education" for the past 14 years. Engineering is about creating technologies that are useful to the world. How should we raise children to be able to take on such a challenge, or should they not be able to build robots, machines, etc. until they are in university? I myself thought that if you pursue your passion, you can take on challenges even from elementary school. As a result of repeated trial and error based on this hypothesis, I have been able to demonstrate over the past 14 years that even elementary school students can make things as good as adults if they prepare a mission and curriculum. For example, there are elementary school students who have developed their own inexpensive Braille printers, and junior high school students who have developed and donated face shields for hospitals using their own 3D printers.

スクリーンショット 2021-05-24 21.10.14

Learn to be passionate and have fun.

Leave a Nest originally started in 2002 as an education business to attract future researchers. We have developed about 500 science education programs, and I have been involved in the development of more than half of them since the beginning.

I have been involved in the development of more than half of them since the company's incorporation. The educational programs we have created cover a wide variety of topics, from lactic acid bacteria to DNA extraction, from the principles of radio and copiers to model rockets. Among them, the theme of "Monozukuri"(manufacturing) has always been important to me.

Although my research in graduate school was in the field of biotechnology, I have actually loved making things ever since I can remember. I was even allowed to take a correspondence course on electronic engineering from the third grade of elementary school. I was also a member of the science club in high school, where I studied amateur radio (level 2), so manufacturing was always close to my heart. (The photo was taken in front of an antenna that I made myself during my high school club activities, along with an electronic bulletin board that I made myself.)

スクリーンショット 2021-05-24 21.10.22

Photo of me as a high school student

With this background, I was consulted by several manufacturers.

Isn't there a decrease in the number of human resources capable of "monozukuri" (manufacturing) to support Japan?

In particular, are there not enough people with an engineering mindset?
This issue of fostering the next generation was very personal to me.

In order to confront this issue, we had a series of thorough discussions with manufacturers.
The result of these discussions was the engineering education program.

In fact, when we interviewed robot engineers and engineers from manufacturers about why they were involved in manufacturing, they all said in unison, "It's interesting to see what you imagine move and take shape as it should," and "It's rewarding to make things for someone else. I realized that while the science experiment class is more centered on the mission of "exploring the truth" and "the joy of discovering what no one else knows," engineering is centered on "helping others" and "giving form to imagination.

For example, in the "Space Elevator" development project launched in 2011 with the College of Science and Engineering at Nihon University, junior and senior high school students challenged themselves to develop an optimal mechanism to send people (minifigs) to the space base using LEGO bricks with the advice of university students.

スクリーンショット 2021-05-24 21.10.31

The above Youtube was created by students of Nihon University, College of Art and elementary school students.

We have been working with Nittetsu Engineering on an engineering education program called "Advanced Passion - MissionE" for junior and senior high school students with the involvement of their employees. We have three exciting projects: the Energy Island Project, which aims to develop a floating structure to install an offshore power plant; the Space Architecture Project, which aims to develop buildings for the 2030 Winter Olympics; and the Ecology Plant Project, which aims to utilize exhaust heat. We have presented them with three exciting missions and asked them to take on the challenge of development.

スクリーンショット 2021-05-24 21.10.38

In cooperation with the town of Kimotsuki in Kagoshima Prefecture, we held the "KIMOTSUKI SPACE CAMP" for junior and senior high school students to create a basic design for a satellite. The mission was to make a presentation to the mayor of the town after making a plan using the Uchinoura Space Center, which actually launches satellites into space.

As you can see, the engineering education program offered by Leave a Nest is based on the theme of "real issues" and presents exciting missions. The students have fun repeating trial and error to accomplish the mission. The process itself becomes a very deep learning experience.

When we made manufacturing a detailed curriculum, we were able to develop it as well as adults.

An exciting mission alone can be a "project failure".
In order to actually promote a project and give it shape, a certain amount of knowledge is required.

Understanding the current situation, calculation, design, processing, mechanism, material selection, electronic work, control, etc.
It is not easy to be exposed to them in normal school education.

Naturally, there are students who, out of necessity, research, learn, and practice on their own. However, not all students are able to do so.

What is needed is a systematic curriculum on how to think in order and what skill sets are needed.

For example, in the Robotics major at NEST LAB, which is operated by Leave a Nest, students can learn the basics of engineering in four years.

In the first year, students learn the basics of materials and mechanisms, and in the second year, they learn electronics, 3D modeling, and programming, gaining a complete knowledge of manufacturing in two years. In the third year, the Master Course, students experience "engineering," in which the instructor presents a mission and the students repeatedly test hypotheses about it. In the final doctoral course, the curriculum allows students to set their own "mission" and work hard to develop a robot by mobilizing everything they have learned so far.

スクリーンショット 2021-05-24 21.26.41

After learning the actual curriculum, the students tried their hand at developing a variety of things, including a soy sauce carrying robot and an electronic trombone.

スクリーンショット 2021-05-24 21.27.48

World's First? Development of the world's first electronic trombone


Another example is the "Underwater Drone Workshop" conducted by Keikyu Electric Railway and Ota City, where we conducted a program to learn the engineering process with the mission of "developing an underwater drone capable of observation for river purification in the Kanta River.

The flow of learning about manufacturing is the same regardless of generation.

We have introduced several educational programs. I wrote about them briefly, but they were created over a period of 14 years. I feel again that it has been a very long time.
We have been able to create new programs one after another, thanks to the positive feedback from educational institutions and manufacturers.

In fact, we did not spend all of our time creating these programs.
At the same time, I have been doing a lot of "support for manufacturing ventures that will change the world" and "manufacturing work with town factories and manufacturers all over Japan" to learn the process of how innovative products are created. I also learned firsthand the importance of mission, which is the foundation of their activities, from the "monozukuri ventures" that are changing the world with their overwhelming power of action.

The process of learning described above is exactly what Mr. Cho talked about in the previous article he introduced, "Ironclad rules that venture companies that have started thinking about manufacturing should know first (Part 2: Organize requests and create a base for communication).

These experiences led to the establishment of the "Prototyping Lab", where venture companies and major companies working on new projects that are facing manufacturing issues can learn the process and run together.

スクリーンショット 2021-05-24 21.36.00

We would like to create a world where we can continue to create "things" that solve the world's problems, while having children and adults alike learn about "Monozukuri" (manufacturing), which is something that Leave a Nest can do because we have been creating educational programs since 2002. If you are a venture or a company that would like to create an educational program with us, please contact us. Let's make friends together.



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?