見出し画像

【ノトーリアス・B.I.G.】英語版ウィキペディアを日本語で読む【The Notorious B.I.G.】

Christopher George Latore Wallace (May 21, 1972 – March 9, 1997), better known by his stage names the Notorious B.I.G., Biggie Smalls, or simply Biggie, was an American rapper.

クリストファー・ジョージ・ラトール・ウォレス(1972年5月21日 - 1997年3月9日)は、ノトーリアスB.I.G.、ビギー・スモールズ、または単にビギーというステージネームでよく知られているアメリカのラッパーである。

Rooted in East Coast hip hop and particularly gangsta rap, he is cited in various media lists as being one of the greatest rappers of all time.

東海岸のヒップホップ、特にギャングスタ・ラップをルーツとし、様々なメディアで史上最高のラッパーの一人として挙げられている。

Wallace became known for his distinctive laid-back lyrical delivery, offsetting the lyrics' often grim content.

ウォレスは、その独特のゆったりとしたリリックで知られるようになり、歌詞の内容がしばしば重苦しいものであることを相殺した。

His music was often semi-autobiographical, telling of hardship and criminality, but also of debauchery and celebration.

彼の音楽はしばしば半自伝的であり、苦難や犯罪だけでなく、放蕩や祝祭についても語っている。

Born and raised in Brooklyn, New York City, Wallace signed to Sean ”Puffy” Combs' label Bad Boy Records as it launched in 1993, and gained exposure through features on several other artists' singles that year.

ニューヨークのブルックリンで生まれ育ったWallaceは、1993年にSean "Puffy" CombsのレーベルBad Boy Recordsと契約し、その年に他のアーティストのシングルにフィーチャーすることで露出を増やし、1994年にデビュー・アルバム『Ready of Die』を発表した。

His debut album Ready to Die (1994) was met with widespread critical acclaim, and included his signature songs ”Juicy” and ”Big Poppa”.

デビューアルバム「Ready to Die」(1994年)は、彼の代表曲「Juicy」と「Big Poppa」を収録し、広く批評家の称賛を浴びた。

The album made him the central figure in East Coast hip hop, and restored New York's visibility at a time when the West Coast hip hop scene was dominating hip hop music.

このアルバムで彼は東海岸ヒップホップの中心人物となり、西海岸ヒップホップシーンがヒップホップ音楽を支配していた時代に、ニューヨークの知名度を回復させました。

Wallace was awarded the 1995 Billboard Music Awards' Rapper of the Year.

ウォレスは1995年ビルボード・ミュージック・アワードのラッパー・オブ・ザ・イヤーを受賞した。

The following year, he led his protégé group Junior M.A.F.I.A., a team of himself and longtime friends, including Lil' Kim, to chart success.

翌年には、自身とリル・キムら長年の友人からなる弟子入りグループ、ジュニアM.A.F.I.A.を率いて、チャートで成功を収めた。

During 1996, while recording his second album, Wallace became ensnarled in the escalating East Coast–West Coast hip hop feud.

1996年、セカンドアルバムのレコーディング中、ウォレスは東海岸と西海岸のヒップホップの対立に巻き込まれます。

Following Tupac Shakur's death in a drive-by shooting in Las Vegas in September 1996, speculations of involvement in Shakur's murder by criminal elements orbiting the Bad Boy circle circulated as a result of Wallace's public feud with Shakur.

1996年9月にトゥパック・シャクールがラスベガスで車上荒らしに遭い死亡すると、ウォレスとシャクールの確執から、バッド・ボーイ・サークルの犯罪組織がシャクール殺害に関与しているという憶測が流れ、ウォレスはシャクールとの確執に悩まされることになった。

On March 9, 1997, six months after Shakur's death, Wallace was murdered by an unidentified assailant in a drive-by shooting while visiting Los Angeles.

シャカールの死から6ヶ月後の1997年3月9日、ウォレスはロサンゼルスを訪れていたところを何者かに車上荒らしに遭い殺害された。

Wallace's second album Life After Death, a double album, was released two weeks later.

ウォレスの2枚目のアルバム『ライフ・アフター・デス』は、その2週間後に発売された。

It reached number one on the Billboard 200, and eventually achieved a diamond certification in the United States.

このアルバムはビルボード200で1位を獲得し、最終的にはアメリカでダイヤモンド認定を受けた。

With two more posthumous albums released, Wallace has certified sales of over 28 million copies in the United States, including 21 million albums.

さらに2枚の遺作をリリースしたウォレスは、2100万枚のアルバムを含む2800万枚以上の売上を米国で認定された。

Rolling Stone has called him the ”greatest rapper that ever lived”, and Billboard named him the greatest rapper of all time.

ローリング・ストーン誌は彼を「史上最高のラッパー」と呼び、ビルボード誌は彼を史上最高のラッパーに選出した。

The Source magazine named him the greatest rapper of all time in its 150th issue.

The Source誌は150号で彼を史上最高のラッパーに選出した。

In 2006, MTV ranked him at No. 3 on their list of The Greatest MCs of All Time, calling him possibly ”the most skillful ever on the mic”.

2006年、MTVは彼を「The Greatest MC of All Time」の3位にランクインさせ、おそらく「マイクを握る上で史上最も巧みな人物」と称した。

In 2020, he was inducted into the Rock and Roll Hall of Fame.

2020年、ロックンロールの殿堂入りを果たした。

Life and career(人生とキャリア)

1972–1991: Early life(生い立ち)

Christopher George Latore Wallace was born at St. Mary's Hospital in the New York City borough of Brooklyn on May 21, 1972, the only child of Jamaican immigrant parents.

クリストファー・ジョージ・ラトール・ウォレスは、1972年5月21日、ニューヨーク市ブルックリン区のセント・メアリー病院で、ジャマイカ移民の両親の一人っ子として誕生した。

His mother, Voletta Wallace, was a preschool teacher, while his father, Selwyn George Latore, was a welder and politician.

母親のヴォレッタ・ウォレスは幼稚園の先生で、父親のセルウィン・ジョージ・ラトーレは溶接工で政治家であった。

His father left the family when Wallace was two years old, and his mother worked two jobs while raising him.

父親はウォレスが2歳の時に一家を去り、母親は2つの仕事を掛け持ちしながらウォレスを育てた。

Wallace grew up at 226 St. James Place in Brooklyn's Clinton Hill, near the border with Bedford-Stuyvesant.

ウォレスは、ブルックリンのクリントン・ヒル、ベッドフォード・スタイヴェサントとの境界近くにあるセント・ジェームズ・プレイス226番地で育った。

Raised Catholic, Wallace excelled at Queen of All Saints Middle School, winning several awards as an English student.

カトリック教徒として育ったウォレスは、クイーン・オブ・オール・セインツ中学校で優秀な成績を収め、英語の生徒としていくつかの賞を受賞している。

He attended St Peter Claver Church in the borough.

また、同区のセント・ピーター・クラバー教会にも通っていた。

He was nicknamed ”Big” because he was overweight by the age of 10.

10歳のころには太っていたため、「ビッグ」というニックネームで呼ばれるようになった。

Wallace claimed to have begun dealing drugs at about age 12.

ウォレスは、12歳ごろからドラッグの売買を始めたという。

His mother, often at work, first learned of this during his adulthood.

母親は仕事中であることが多く、彼が大人になってから初めてそのことを知った。

He began rapping as a teenager, entertaining people on the streets, and performed with local groups, the Old Gold Brothers as well as the Techniques.

10代でラップを始め、ストリートで人々を楽しませ、地元のグループ、オールド・ゴールド・ブラザーズやテクニクスと共演した。

His earliest stage name was MC CWest.

初期のステージネームはMC CWestだった。

At his request, Wallace transferred from Bishop Loughlin Memorial High School in Fort Greene to George Westinghouse Career and Technical Education High School in Downtown Brooklyn, which future rappers Jay-Z and Busta Rhymes were also attending.

ウォレスは本人の希望で、フォートグリーンのビショップ・ラフリン・メモリアル高校から、後にラッパーとなるジェイ・Zやバスタ・ライムズが通っていたブルックリン・ダウンタウンのジョージ・ウェスティングハウス職業技術教育高校へ転校した。

According to his mother, Wallace was still a good student but developed a ”smart-ass” attitude at the new school.

母親によると、ウォレスは相変わらず優秀な生徒だったが、新しい学校では「生意気な」態度を取るようになったという。

At age 17 in 1989, Wallace dropped out of high school and became more involved in crime.

1989年、17歳のとき、ウォレスは高校を中退し、犯罪に手を染めるようになった。

That same year in 1989, he was arrested on weapons charges in Brooklyn and sentenced to five years' probation.

同年、ブルックリンで武器所持で逮捕され、5年の保護観察処分を受ける。

In 1990, he was arrested on a violation of his probation.

1990年、保護観察違反で逮捕される。

A year later, Wallace was arrested in North Carolina for dealing crack cocaine.

その1年後、ノースカロライナ州でクラック・コカインの取引で逮捕された。

He spent nine months in jail before making bail.

保釈されるまでの9ヵ月間、刑務所で過ごす。

1991–1994: Early career and first child(幼少期と第一子)

After release from jail, Wallace made a demo tape, Microphone Murderer, while calling himself Biggie Smalls, alluding both to Calvin Lockhart's character in the 1975 film Let's Do It Again and to his own stature and obesity, 6 feet 3 inches (1.91 m) and 300 to 380 lb (140–170 kg).

これは、1975年の映画『Let's Do It Again』に登場するカルヴィン・ロックハートのキャラクターと、6フィート3インチ(1.91メートル)、300~380ポンド(140~170キロ)という彼自身の身長と肥満とを暗示している。

Although Wallace reportedly lacked real ambition for the tape, local DJ Mister Cee, of Big Daddy Kane and Juice Crew association, discovered and promoted it, thus it was heard by The Source rap magazine's editor in 1992.

ウォレスはこのテープに意欲がなかったと言われているが、ビッグ・ダディ・ケインとジュース・クルー協会の地元DJミスター・シーが発見して宣伝したため、1992年にラップ雑誌『The Source』の編集者に聴かれることになった。

In March, The Source column ”Unsigned Hype”, dedicated to airing promising rappers, featured Wallace.

3月には、The Source誌のコラム「Unsigned Hype」で、将来有望なラッパーを特集した。

He then spun the attention into a recording.

そして、その注目度をレコーディングにつなげた。

Upon hearing the demo tape, Sean ”Puffy” Combs, still with the A&R department of Uptown Records, arranged to meet Wallace.

そのデモテープを聞いた、まだUptown RecordsのA&R部門にいたSean "Puffy" Combsは、Wallaceに会う約束をした。

Promptly signed to Uptown, Wallace appeared on labelmates Heavy D & the Boyz's 1993 song ”A Buncha Niggas”.

すぐにアップタウンと契約したウォレスは、レーベルメイトのヘビーD&ザ・ボーイズの1993年の曲「A Buncha Niggas」に参加した。

Mid-year, or a year after Wallace's signing, Uptown fired Combs, who, a week later, launched Bad Boy Records, instantly Wallace's new label.

ウォレスと契約した翌年の半ば、アップタウンはコムズを解雇し、コムズはその1週間後にウォレスの新しいレーベル、バッドボーイ・レコードを立ち上げた。

On August 8 1993, Jan Jackson, Wallace's long-time girlfriend, gave birth to his first child, T'yanna, although the couple had parted by then.

1993年8月8日、ウォレスの長年の恋人だったジャン・ジャクソンが彼の第一子となるティヤナ(T'yanna)を出産したが、その時点で二人は別れていた。

Himself a high-school dropout, Wallace promised his daughter ”everything she wanted”, reasoning that if only he had that in childhood, he would have graduated at the top of his class.

高校を中退したウォレスは、娘に「彼女が望むものすべて」を約束し、「子供の頃にそれさえあれば、自分は首席で卒業できただろう」と推論した。

Wallace continued dealing drugs, but Combs discovered this, and obliged him to stop.

ウォレスは、その後もドラッグの売買を続けたが、それを知ったコームズが、ドラッグをやめるように仕向けた。

Later that year, Wallace gained exposure on a remix of Mary J. Blige's single ”Real Love”.

同年末、メアリー・J・ブライジのシングル「リアル・ラヴ」のリミックスで注目を浴びるようになる。

Having found his moniker Biggie Smalls already claimed, he took a new one, holding for good, The Notorious B.I.G. Around this time, Wallace became friends with fellow rapper Tupac Shakur.

この頃、Wallaceはラッパー仲間のTupac Shakurと友人になった。

Lil' Cease recalled the pair as close, often traveling together whenever they were not working.

リル・シーズは、二人は仲が良く、仕事がないときはよく一緒に旅行していたと回想している。

According to him, Wallace was a frequent guest at Shakur's home and they spent time together when Shakur was in California or Washington, D.C. Yukmouth, an Oakland emcee, claimed that Wallace's style was inspired by Shakur.

オークランド出身のエムシー、ユークマウスは、ウォレスのスタイルはシャクアからインスピレーションを受けたと主張している。

The ”Real Love” remix single was followed by another remix of a Mary J. Blige song, ”What's the 411?”

この "Real Love "のリミックス・シングルに続いて、Mary J. Bligeの曲のリミックス "What's the 411? "もリリースされた。

Wallace's successes continued, if to a lesser extent, on remixes of Neneh Cherry's song ”Buddy X” and of reggae artist Super Cat's song ”Dolly My Baby”, also featuring Combs, all in 1993.

ウォレスの成功は、ネネ・チェリーの曲 "Buddy X "とレゲエ・アーティストのスーパー・キャットの曲 "Dolly My Baby "のリミックスでも、程度は低いながらも続き、いずれもコームズをフィーチャーしている(1993年)。

In April, Wallace's solo track ”Party and Bullshit” was released on the Who's the Man? soundtrack.

4月、Wallaceのソロ曲「Party and Bullshit」がWho's the Man?

In July 1994, he appeared alongside LL Cool J and Busta Rhymes on a remix of his own labelmate Craig Mack's ”Flava in Ya Ear”, the remix reaching No. 9 on the Billboard Hot 100.

1994年7月、自身のレーベルメイトであるクレイグ・マックの「Flava in Ya Ear」のリミックスにLLクールJとバスタ・ライムズと共に参加し、このリミックスはビルボード・ホット100で9位を記録した。

1994: Ready to Die and marriage to Faith Evans(『レディ・トゥ・ダイ』とフェイス・エヴァンスとの結婚)

On August 4, 1994, Wallace married R&B singer Faith Evans, whom he had met eight days prior at a Bad Boy photoshoot.

1994年8月4日、ウォレスは8日前にバッドボーイの写真撮影で出会ったR&Bシンガー、フェイス・エヴァンスと結婚した。

Five days later, Wallace had his first pop chart success as a solo artist with double A-side, ”Juicy / Unbelievable”, which reached No. 27 as the lead single to his debut album.

その5日後、ウォレスはデビューアルバムのリードシングルとして、ダブルA面の「Juicy / Unbelievable」で27位を獲得し、ソロアーティストとして初めてポップチャートで成功を収めた。

Ready to Die was released on September 13, 1994.

Ready to Die」は1994年9月13日にリリースされた。

It reached No. 13 on the Billboard 200 chart and was eventually certified four times platinum.

ビルボード200チャートで13位を記録し、最終的に4度のプラチナ認定を受けた。

The album shifted attention back to East Coast hip hop at a time when West Coast hip hop dominated US charts.

このアルバムは、西海岸のヒップホップが全米チャートを席巻していた時代に、東海岸のヒップホップに再び注目を集めることになった。

It gained strong reviews and has received much praise in retrospect.

このアルバムは強い評価を得ており、振り返ってみると多くの賞賛を受けている。

In addition to ”Juicy”, the record produced two hit singles: the platinum-selling ”Big Poppa”, which reached No. 1 on the U.S. rap chart, and ”One More Chance”, which sold 1.1 million copies in 1995.

Juicy(ジューシー)」に加え、全米ラップチャートで1位を獲得したプラチナ・セラー「Big Poppa(ビッグ・パパ)」、1995年に110万枚を売り上げた「One More Chance(ワン・モア・チャンス)」というヒット・シングルが生まれた。

Busta Rhymes claimed to have seen Wallace giving out free copies of Ready to Die from his home, which Rhymes reasoned as ”his way of marketing himself”.

バスタ・ライムズはウォレスが自宅から「Ready to Die」の無料コピーを配っているのを見たことがあると言い、ライムズはそれを「彼なりのマーケティング」だと推理している。

Wallace also befriended basketball player Shaquille O'Neal.

また、ウォレスはバスケットボール選手のシャキール・オニールとも親交があった。

O'Neal said they were introduced during a listening session for ”Gimme the Loot”; Wallace mentioned him in the lyrics and thereby attracted O'Neal to his music.

オニールは「Gimme the Loot」の試聴会で二人を紹介し、ウォレスが歌詞の中でオニールに言及し、それによってオニールが彼の音楽に惹きつけられたと語った。

O'Neal requested a collaboration with Wallace, which resulted in the song ”You Can't Stop the Reign”.

オニールはウォレスとのコラボレーションを要求し、「You Can't Stop the Reign」という曲が出来上がった。

According to Combs, Wallace would not collaborate with ”anybody he didn't really respect” and that Wallace paid O'Neal his respect by ”shouting him out”.

コームズによると、ウォレスは「自分が本当に尊敬していない人」とはコラボレートせず、ウォレスはオニールに「大声を出す」ことで敬意を払っていたという。

Wallace later met with O'Neal on Sunset Boulevard in 1997.

ウォレスはその後、1997年にサンセット大通りでオニールと会っている。

In 2015, Daz Dillinger, a frequent Shakur collaborator, said that he and Wallace were ”cool”, with Wallace traveling to meet him to smoke cannabis and record two songs.

2015年、シャカールのコラボ相手として頻繁に登場するダズ・デリンジャーは、ウォレスと「クール」な関係で、ウォレスが大麻を吸うために会いに行き、2曲をレコーディングしたと語っている。

1995: Collaboration with Michael Jackson, Junior M.A.F.I.A., success and coastal feud(マイケル・ジャクソンとのコラボレーション、Junior M.A.F.I.A.、成功と沿岸部の確執)

Wallace worked with pop singer Michael Jackson on the song ”This Time Around”, featured on Jackson's 1995 album HIStory: Past, Present and Future, Book I. Lil' Cease later claimed that while Wallace met Jackson, he was forced to stay behind, with Wallace citing that he did not ”trust Michael with kids” following the 1993 child sexual abuse allegations against Jackson.

ウォレスはポップ歌手のマイケル・ジャクソンと、ジャクソンの1995年のアルバム『HIStory』に収録されている「This Time Around」という曲で共演した。リル・シーズは後に、ウォレスがジャクソンに会っている間、ウォレスが1993年のジャクソンに対する児童性的虐待疑惑を受けて「マイケルに子供を任せられない」と引き合いに出し、自分は残らざるを得なかったと主張している。

Engineer John Van Nest and producer Dallas Austin recalled the sessions differently, saying that Wallace was eager to meet Jackson and nearly burst into tears upon doing so.

エンジニアのジョン・ヴァン・ネストとプロデューサーのダラス・オースティンは、ウォレスがジャクソンに会うことを熱望し、その際に泣き出しそうになったと、セッションを違った形で回想している。

In the summer, Wallace met Charli Baltimore and they became involved in a romantic relationship.

夏、ウォレスはチャーリー・ボルティモアと出会い、二人は恋愛関係になった。

Several months into their relationship, she left him a voicemail of a rap verse that she had written and he began encouraging her to pursue a career in rap music.

交際から数ヶ月後、彼女は自分が書いたラップの一節をボイスメールに残し、彼はラップ音楽のキャリアを追求するよう彼女を励ますようになった。

Wallace was booked to perform in Sacramento.

Wallaceはサクラメントでの公演を予約していた。

When his group arrived at the venue there weren't many people there, and when they started performing they were getting coins tossed at them.

彼のグループが会場に到着したときにはあまり人がおらず、パフォーマンスを始めるとコインを投げつけられたそうである。

When they left they were held at gunpoint in the venue's parking lot, allegedly set up by E-40's goons, who were angry about an interview Wallace did with a Canadian magazine.

これは、ウォレスがカナダの雑誌で受けたインタビューに腹を立てたE-40の手下が仕組んだと言われているもので、彼らは会場の駐車場で銃を突きつけられた。

When asked to rank a handful of artists on a scale from one to 10, Wallace gave E-40 a zero.

ウォレスは、数人のアーティストを10点満点で評価するように言われ、E-40に0点をつけたのだった。

One of Wallace's entourage said to get E-40 on the phone, Wallace explained how they had ”got him drunk” and had got him ”to say anything”, E-40 told his men to stand down and safely escorted them to the airport.

ウォレスの側近の一人がE-40に電話をかけろと言い、ウォレスは「彼を酔わせて」「何でも言うように仕向けた」ことを説明し、E-40は部下に身を引くように言い、無事に空港までエスコートしてくれたそうである。

In August 1995, Wallace's protégé group, Junior M.A.F.I.A. (”Junior Masters At Finding Intelligent Attitudes”), released their debut album Conspiracy.

1995年8月、ウォレスの子飼いのグループ、Junior M.A.F.I.A. ("Junior Masters At Finding Intelligent Attitudes") はデビューアルバム『Conspiracy』をリリース。

The group consisted of his friends from childhood and included rappers such as Lil' Kim and Lil' Cease, who went on to have solo careers.

このグループは、彼の幼なじみで構成され、リル・キムやリル・シーズといった、その後ソロ活動を行うラッパーも参加していた。

The record went gold and its singles, ”Player's Anthem” and ”Get Money”, both featuring Wallace, went gold and platinum.

このレコードはゴールドを獲得し、ウォレスが参加したシングル「Player's Anthem」と「Get Money」はゴールドとプラチナに輝いた。

Wallace continued to work with R&B artists, collaborating with R&B groups 112 (on ”Only You”) and Total (on ”Can't You See”), with both reaching the top 20 of the Hot 100.

ウォレスはR&Bアーティストとの仕事を続け、R&Bグループの112(「Only You」)とトータル(「Can't You See」)とコラボレートし、どちらもHot 100のトップ20にランクされた。

By the end of the year, Wallace was the top-selling male solo artist and rapper on the U.S. pop and R&B charts.

この年の終わりには、ウォレスは全米のポップおよびR&Bチャートで男性ソロアーティストおよびラッパーとしてトップセールスを記録している。

In July 1995, he appeared on the cover of The Source with the caption ”The King of New York Takes Over”, a reference to his alias Frank White, based on a character from the 1990 film King of New York.

1995年7月、彼は「The King of New York Takes Over」というキャプションとともにThe Source誌の表紙を飾りました。これは、1990年の映画「King of New York」の登場人物に基づく彼の別名、フランク・ホワイトにちなんだものだった。

At the Source Awards in August 1995, he was named Best New Artist (Solo), Lyricist of the Year, Live Performer of the Year, and his debut Album of the Year.

1995年8月のSource Awardsでは、Best New Artist (Solo), Lyricist of the Year, Live Performer of the Year、そしてデビューアルバムオブザイヤーに選ばれた。

At the Billboard Awards, he was Rap Artist of the Year.

ビルボード・アワードでは、ラップ・アーティスト・オブ・ザ・イヤーを受賞した。

In his year of success, Wallace became involved in a rivalry between the East and West Coast hip hop scenes with Shakur, now his former friend.

成功の年、ウォレスは、今やかつての友人となったシャクアと、東海岸と西海岸のヒップホップシーンの対立に巻き込まれることになる。

In an interview with Vibe in April 1995, while serving time in Clinton Correctional Facility, Shakur accused Uptown Records' founder Andre Harrell, Sean Combs, and Wallace of having prior knowledge of a robbery that resulted in him being shot five times and losing thousands of dollars worth of jewelry on the night of November 30, 1994.

1995年4月、クリントン矯正施設に服役中のシャカールは、アップタウン・レコーズの創設者アンドレ・ハレル、ショーン・コムズ、ウォレスが、1994年11月30日の夜、自分が5発撃たれ、数千ドル相当の宝石を失う結果となった強盗事件を事前に知っていたことをVibeとのインタビューで告発した。

Though Wallace and his entourage were in the same Manhattan-based recording studio at the time of the shooting, they denied the accusation.

ウォレスとその側近は、銃撃された当時、同じマンハッタンにあるレコーディング・スタジオにいたにもかかわらず、この告発を否定している。

Wallace said: ”It just happened to be a coincidence that he [Shakur] was in the studio. He just, he couldn't really say who really had something to do with it at the time. So he just kinda' leaned the blame on me.”

ウォレスはこう言った。「彼(シャクール)がスタジオにいたのは偶然だったんだ。彼はただ、その時、誰が本当に関係あるのか言えなかったんだ。だから俺に責任をなすりつけたんだ。」

In 2012, a man named Dexter Isaac, serving a life sentence for unrelated crimes, claimed that he attacked Shakur that night and that the robbery was orchestrated by entertainment industry executive and former drug trafficker, Jimmy Henchman.

2012年、無関係の罪で終身刑に服しているデクスター・アイザックという男が、あの夜、シャカールを襲ったのはエンターテインメント業界の重役で元麻薬密売人のジミー・ヘンチマンが仕組んだ強盗だったと主張した。

Following his release from prison, Shakur signed to Death Row Records on October 15, 1995.

出所後、シャカールは1995年10月15日にデス・ロウ・レコードと契約した。

This made Bad Boy Records and Death Row business rivals, and thus intensified the quarrel.

これにより、バッドボーイ・レコードとデス・ロウはビジネス上のライバルとなり、争いは激化した。

1996: More arrests, accusations regarding Shakur's death, car accident and second child(さらなる逮捕、シャカールの死に関する告発、交通事故、第二子誕生)

On March 23, 1996, Wallace was arrested outside a Manhattan nightclub for chasing and threatening to kill two fans seeking autographs, smashing the windows of their taxicab, and punching one of them.

1996年3月23日、ウォレスはマンハッタンのナイトクラブの外で、サインを求めるファン2人を追いかけて殺すと脅迫し、彼らのタクシーの窓を壊し、そのうちの1人を殴って逮捕された。

He pleaded guilty to second-degree harassment and was sentenced to 100 hours of community service.

彼は第2級ハラスメントを認め、100時間の社会奉仕活動を言い渡された。

In mid-1996, he was arrested at his home in Teaneck, New Jersey, for drug and weapons possession charges.

1996年半ば、ニュージャージー州ティーネックの自宅で、麻薬と武器所持の容疑で逮捕された。

During the recording for his second album, Wallace was confronted by Shakur for the first time since ”the rumors started” at the Soul Train Awards and a gun was pulled.

セカンド・アルバムのレコーディング中、ソウル・トレイン・アワードでウォレスは「噂が始まって以来」初めてシャクアと対峙し、銃を抜かれた。

In June 1996, Shakur released ”Hit 'Em Up”, a diss track in which he claimed to have had sex with Faith Evans, who was estranged from Wallace at the time, and that Wallace had copied his style and image.

1996年6月、シャカールは、当時ウォレスと疎遠だったフェイス・エヴァンスとセックスしたと主張し、ウォレスが自分のスタイルとイメージをコピーしたとするディストラック「Hit 'Em Up」を発表。

Wallace referenced the first claim on Jay-Z's ”Brooklyn's Finest”, in which he raps: ”If Faye have twins, she'd probably have two 'Pacs. Get it? 2Pac's?”

ウォレスはJay-Zの「Brooklyn's Finest」で最初の主張に言及し、その中で彼はラップしている。「もしフェイに双子がいたら、2人のパックがいるだろう。わかるか?2Pac's?"

However, he did not directly respond to the track, stating in a 1997 radio interview that it was ”not [his] style” to respond.

しかし、彼はこの曲に対して直接反応することはなく、1997年のラジオインタビューで、反応するのは「自分のスタイルではない」と述べている。

On September 7, 1996, Shakur was shot multiple times in a drive-by shooting in Las Vegas and died six days later.

1996年9月7日、Shakurはラスベガスで車上荒らしにあい、複数回撃たれ、6日後に死亡した。

Rumors of Wallace's involvement with Shakur's murder spread.

ウォレスがシャクアーの殺害に関与しているという噂が広まった。

In a 2002 Los Angeles Times series titled ”Who Killed Tupac Shakur?”, based on police reports and multiple sources, Chuck Philips reported that the shooting was carried out by a Compton gang, the Southside Crips, to avenge a beating by Shakur hours earlier, and that Wallace had paid for the gun.

2002年のロサンゼルス・タイムズの「誰がトゥパック・シャクールを殺したか」というシリーズで、チャック・フィリップスは、警察の報告書と複数の情報源を基に、この銃撃はコンプトンのギャング、サウスサイド・クリップスが数時間前にシャクールから殴られた復讐に行ったもので、ウォレスが銃を買うために金を出したと報じました。

Los Angeles Times editor Mark Duvoisin wrote that ”Philips' story has withstood all challenges to its accuracy, ... [and] remains the definitive account of the Shakur slaying.”

ロサンゼルス・タイムズの編集者マーク・デュボアジンは、「フィリップスの物語は、その正確さについてあらゆる挑戦に耐えてきた......。 [そして、シャカール殺害の決定的な記録であり続けている "と書いている。

Wallace's family denied the report, producing documents purporting to show that he was in New York and New Jersey at the time.

ウォレスの家族はこの報道を否定し、彼が当時ニューヨークとニュージャージーにいたことを示すと称する文書を提出した。

However, The New York Times called the documents inconclusive, stating: The pages purport to be three computer printouts from Daddy's House, indicating that Wallace was in the studio recording a song called Nasty Boy on the night Shakur was shot. They indicate that Wallace wrote half the session, was in and out/sat around and laid down a ref, shorthand for a reference vocal, the equivalent of a first take. But nothing indicates when the documents were created. And Louis Alfred, the recording engineer listed on the sheets, said in an interview that he remembered recording the song with Wallace in a late-night session, not during the day. He could not recall the date of the session but said it was likely not the night Shakur was shot. We would have heard about it, Mr. Alfred said.”

しかし、ニューヨーク・タイムズ紙は、この文書を決定的なものではないとし、次のように述べた。このページは、ダディーズ・ハウスから印刷された3枚のコンピュータ・プリントアウトと称するもので、ウォレスが、シャカールが撃たれた晩に、ナスティ・ボーイという曲をスタジオで録音していたことを示しています。この文書には、ウォレスがセッションの半分を書き、出たり入ったり座ったりして、リファレンス・ボーカル(最初のテイクに相当する略語)を録音したことが示されています。しかし、この文書がいつ作成されたのかについては、何も書かれていません。また、この書類に記載されているレコーディング・エンジニアのルイス・アルフレッドは、ウォレスとこの曲を録音したのは日中ではなく深夜のセッションだったとインタビューで答えている。彼はセッションの日付を思い出せなかったが、シャカールが撃たれた夜ではない可能性が高いと語った。私たちはそのことを聞いていただろう、とアルフレッド氏は言った。"

Evans remembered her husband calling her on the night of Shakur's death and crying from shock.

エヴァンスは、シャカールの死の夜、夫から電話があり、ショックで泣いていたのを覚えている。

She said: ”I think it's fair to say he was probably afraid, given everything that was going on at that time and all the hype that was put on this so-called beef that he didn't really have in his heart against anyone.”

彼女はこう言っています。"あの時起こっていたこと全てと、いわゆるビーフに乗せられた誇大広告を考えると、彼はおそらく恐れていたと言ってもいいと思う。" "彼は本当は誰に対しても心の中で思っていなかったんだ "と。

Wayne Barrow, Wallace's co-manager at the time, said Wallace was recording the track ”Nasty Boy” the night Shakur was shot.

当時ウォレスの共同マネージャーだったウェイン・バロウによると、ウォレスはシャカールが撃たれた夜、トラック「Nasty Boy」をレコーディングしていたという。

Shortly after Shakur's death, he met with Snoop Dogg, who claimed that Wallace declared he never hated Shakur.

シャカールの死の直後、スヌープ・ドッグと面会し、ウォレスはシャカールを決して憎んでいないと宣言したと主張している。

Two days after the death of Shakur, Wallace and Lil' Cease were arrested in Brooklyn for smoking marijuana in public and had their car repossessed.

シャカールの死の2日後、ウォレスとリル・シーズはブルックリンで公共の場でマリファナを吸った罪で逮捕され、車を差し押さえられた。

The next day, the dealership chose them a Chevrolet Lumina rental SUV as a substitute, despite Lil' Cease's objections.

翌日、リル・シーズの反対にもかかわらず、ディーラーは代用品としてシボレー・ルミナのレンタルSUVを二人に選んだ。

The vehicle had brake problems but Wallace dismissed them.

その車にはブレーキに問題があったが、ウォレスはそれを却下した。

The car collided with a rail in New Jersey, shattering Wallace's left leg, Lil' Cease's jaw and leaving Charli Baltimore with numerous injuries.

車はニュージャージー州でレールと衝突し、ウォレスの左足とリル・シーズのあごを粉々にし、チャーリー・ボルティモアには多数の怪我を負わせることになった。

Wallace spent months in a hospital following the accident.

ウォレスはこの事故後、数ヶ月間病院で過ごした。

He was temporarily confined to a wheelchair, forced to use a cane, and had to complete physiotherapy.

一時的に車椅子に拘束され、杖をつくことを余儀なくされ、理学療法を終えなければならなかった。

Despite his hospitalization, he continued to work on the album.

入院中も、アルバムの制作は続けられた。

The accident was referred to in the lyrics of ”Long Kiss Goodnight”: ”Ya still tickle me, I used to be as strong as Ripple be / Til Lil' Cease crippled me.”

ロング・キス・グッドナイト」の歌詞には、この事故のことが書かれている。"Ya still tickle me, I used to be as strong as Ripple be / Til Lil' Cease crippled me."(まだくすぐったいよ、昔はリップルのように強かったのに/リル・シーズが俺を不自由にしたんだ)。

On October 29, 1996, Evans gave birth to Wallace's son, Christopher ”C.J.”

1996年10月29日、エヴァンスはウォレスの息子、クリストファー・"C.J. "を出産した。

Wallace Jr. The following month, Junior M.A.F.I.A. member Lil' Kim released her debut album, Hard Core, under Wallace's direction while the two were having a ”love affair”.

翌月、Junior M.A.F.I.A.のメンバーであるリル・キムは、二人が「恋愛関係」にある間に、ウォレスの指揮の下、デビュー・アルバム『Hard Core』をリリースした。

Lil' Kim recalled being Wallace's ”biggest fan” and ”his pride and joy”.

リル・キムはウォレスの「最大のファン」であり、「彼の誇り」であったと回想している。

In a 2012 interview, Lil' Kim said Wallace had prevented her from making a remix of the Jodeci single ”Love U 4 Life” by locking her in a room.

2012年のインタビューでリル・キムは、ウォレスがジョデシのシングル「Love U 4 Life」のリミックスを作るのを、彼女を部屋に閉じ込めて防いだと語っている。

According to her, Wallace said that she was not ”gonna go do no song with them”, likely because of the group's affiliation with Tupac and Death Row Records.

彼女によると、ウォレスは「彼らと一緒に曲を作りに行くつもりはない」と言い、おそらくグループがトゥパックとデス・ロウ・レコードと提携していることが理由だったようだ。

1997: Life After Death(ライフ・アフター・デス)

On January 27, 1997, Wallace was ordered to pay US$41,000 in damages following an incident involving a friend of a concert promoter who claimed Wallace and his entourage beat him following a dispute in May 1995.

1997年1月27日、ウォレスはコンサートプロモーターの友人が1995年5月の論争の後、ウォレスと彼の側近が彼を殴ったと主張した事件で、41,000米ドルの損害賠償を支払うよう命じられた。

He faced criminal assault charges for the incident, which remains unresolved, but all robbery charges were dropped.

この事件で彼は刑事暴行罪に問われ、未解決のままですが、強盗罪はすべて取り下げられた。

Following the events, Wallace spoke of a desire to focus on his ”peace of mind” and his family and friends.

この事件の後、ウォレスは「心の平穏」と「家族と友人」に集中したいと語っている。

In February 1997, Wallace traveled to California to promote his album Life After Death and to record a music video for its lead single, ”Hypnotize”.

1997年2月、Wallaceはアルバム「Life After Death」のプロモーションとリードシングル「Hypnotize」のミュージックビデオを撮影するため、カリフォルニアに渡航した。

That month Wallace was involved in a domestic dispute with girlfriend Charli Baltimore at the Four Seasons hotel, over pictures of Wallace and other girls.

その月、ウォレスはガールフレンドのチャーリー・ボルティモアとフォーシーズンズ・ホテルで、ウォレスと他の女の子の写真をめぐって家庭内紛争に巻き込まれた。

Wallace had told Lil' Cease the night prior to take the bag with the photos out of the room, but she had not.

Wallaceは前日の夜、Lil' Ceaseに写真の入ったバッグを部屋から持ち出すように言ったが、彼女はそうしなかった。

Charli Baltimore ended up throwing Wallace's ring and watch from the hotel window.

Charli Baltimoreは結局、Wallaceの指輪と腕時計をホテルの窓から投げ捨てた。

They later found the watch but did not recover the ring.

その後、時計は見つかったが、指輪は回収されなかった。

Death(死)

On March 8, 1997, Wallace attended Soul Train Awards after-party hosted by Vibe and Qwest Records at the Petersen Automotive Museum.

1997年3月8日、ピーターセン自動車博物館で行われたVibeとQwest Records主催のSoul Train Awardsのアフターパーティにウォレスが出席。

Guests included Evans, Aaliyah and members of the Bloods and Crips gangs.

ゲストには、エバンス、アリーヤ、ブラッズとクリップスのギャングのメンバーがいた。

The next day at 12:30 a.m. PST, after the fire department closed the party early due to overcrowding, Wallace left with his entourage in two GMC Suburbans to return to his hotel.

翌日の午前12時30分(太平洋標準時)、混雑のため消防署がパーティーを早めに閉めた後、ウォレスは側近とともにGMCサバーバン2台でホテルに戻るために出発した。

He traveled in the front passenger seat alongside associates Damion ”D-Roc” Butler, Lil' Cease, and driver Gregory ”G-Money” Young.

彼は助手席に乗り、仲間のDamion "D-Roc" Butler、Lil' Cease、運転手のGregory "G-Money" Youngと一緒に移動した。

Combs traveled in the other vehicle with two bodyguards.

コムスは2人のボディーガードと一緒にもう1台の車に乗っていた。

The two trucks were trailed by a Chevrolet Blazer carrying Bad Boy director of security Paul Offord.

この2台のトラックは、バッドボーイのセキュリティ・ディレクターであるポール・オフォードを乗せたシボレー・ブレイザーに追随していた。

By 12:45 a.m., the streets were crowded with people leaving the party.

午前12時45分には、通りはパーティーを去る人々で混雑していた。

Wallace's truck stopped at a red light 50 yards (46 m) from the Petersen Automotive Museum, and a black Chevy Impala pulled up alongside it.

ウォレスのトラックはピーターセン自動車博物館から50ヤード(46メートル)の赤信号で止まり、黒のシボレー・インパラがその横に並んだ。

The Impala's driver, an unidentified African-American man dressed in a blue suit and bow tie, rolled down his window, drew a 9 mm blue-steel pistol, and fired at Wallace's car.

インパラの運転手は青いスーツに蝶ネクタイをしたアフリカ系アメリカ人の男で、窓を開け、9ミリの青鋼のピストルを抜き、ウォレスの車に向かって発砲した。

Four bullets hit Wallace, and his entourage subsequently rushed him to Cedars-Sinai Medical Center, where doctors performed an emergency thoracotomy, but he was pronounced dead at 1:15 a.m.

4発の銃弾がウォレスに命中し、その後、側近がシーダーズ・サイナイ・メディカル・センターに運び、医師が緊急胸部切開を行ったが、午前1時15分に死亡が確認された。

He was 24 years old.

24歳であった。

His autopsy, which was released 15 years after his death, showed that only the final shot was fatal; it entered through his right hip and struck his colon, liver, heart, and left lung before stopping in his left shoulder.

右の腰から入り、結腸、肝臓、心臓、左肺を打ち、左肩で止まったという。

Wallace's funeral was held at the Frank E. Campbell Funeral Chapel in Manhattan on March 18.

ウォレスの葬儀は18日、マンハッタンのフランク・E・キャンベル葬儀場で行われた。

There were around 350 mourners at the funeral, including Lil' Cease, Queen Latifah, Mase, Faith Evans, SWV, Jay-Z, Damon Dash, DJ Premier, Charli Baltimore, Da Brat, Flavor Flav, Mary J. Blige, Lil' Kim, Run-D.M.C., DJ Kool Herc, Treach, Busta Rhymes, Salt-N-Pepa, DJ Spinderella, Foxy Brown, and Sister Souljah.

葬儀には、リル・シーズ、クイーン・ラティファ、メイス、フェイス・エヴァンス、SWV、ジェイ・Z、デーモン・ダッシュ、DJプレミア、チャーリー・ボルティモア、ダ・ブラット、フレイバー・フレイヴ、メアリー・J・ブライジ、リル・キム、ランDMC、DJクールハーク、トーチ、ブスタ・ライムス、ソルトン・ペパ、DJピンデレラ、フォクシー・ブラウン、シスター・ソルジャら約350人が喪主を務めた。

David Dinkins and Clive Davis also attended the funeral.

葬儀には、David DinkinsとClive Davisも参列した。

After the funeral, his body was cremated and the ashes were given to his family.

葬儀の後、彼の遺体は火葬され、遺灰は遺族に贈られた。

Posthumous releases(遺作となった作品)

Sixteen days after his death, Wallace's double-disc second album was released as planned.

死後16日後、ウォレスの2枚組セカンドアルバムは予定通り発売された。

Originally titled Life After Death...'Til Death Do Us Part and later shortened to Life After Death, the album hit No. 1 on the Billboard 200 charts after making a premature appearance at No. 176 due to street-date violations.

原題は『Life After Death...'Til Death Do Us Part』、後に『Life After Death』と短縮され、ストリートデート違反により176位に早々と登場した後、ビルボード200チャートの1位を獲得した。

The record album featured a much wider range of guests and producers than its predecessor.

このレコード・アルバムは、前作よりもはるかに幅広いゲストとプロデューサーを起用した。

It gained strong reviews and in 2000 was certified Diamond by the RIAA.

このアルバムは高い評価を受け、2000年にはRIAAからダイアモンドに認定された。

Its lead single, ”Hypnotize”, was the last music video recording in which Wallace would participate.

リード・シングルの「Hypnotize」は、ウォレスが参加する最後のミュージック・ビデオ収録となった。

His biggest chart success was with its follow-up ”Mo Money Mo Problems”, featuring Sean Combs (under the rap alias ”Puff Daddy”) and Mase.

チャートでの最大の成功は、ショーン・コムズ(ラップの別名「パフ・ダディ」)とメイスをフィーチャーした後続作「Mo Money Mo Problems」であった。

Both singles reached No. 1 on the Hot 100, making Wallace the first artist to achieve this feat posthumously.

両曲ともHot 100で1位を獲得し、ウォレスは死後にこの偉業を達成した最初のアーティストとなった。

The third single, ”Sky's the Limit”, featuring the band 112, was noted for its use of children in the music video, directed by Spike Jonze, who were used to portray Wallace and his contemporaries, including Combs, Lil' Kim, and Busta Rhymes.

バンド112をフィーチャーした3枚目のシングル「スカイズ・ザ・リミット」は、スパイク・ジョーンズが監督したミュージックビデオで、ウォレスと同世代のコームズ、リル・キム、バスタ・ライムスなどの子供たちを起用したことで注目された。

Wallace was named Artist of the Year and ”Hypnotize” Single of the Year by Spin magazine in December 1997.

ウォレスは1997年12月、雑誌『スピン』からアーティスト・オブ・ザ・イヤーと「ヒプノタイズ」シングル・オブ・ザ・イヤーに選ばれた。

In mid-1997, Combs released his debut album, No Way Out, which featured Wallace on five songs, notably on the fifth single ”Victory”.

1997年半ば、コムズはデビューアルバム「No Way Out」をリリースし、5曲、特に5枚目のシングル「Victory」にウォレスを起用した。

The most prominent single from the record album was ”I'll Be Missing You”, featuring Combs, Faith Evans and 112, which was dedicated to Wallace's memory.

レコード・アルバムからの最も目立つシングルは、ウォレスを偲んで捧げられた、コムズ、フェイス・エヴァンス、112が参加した「I'll Be Missing You」であった。

At the 1998 Grammy Awards, Life After Death and its first two singles received nominations in the rap category.

1998年のグラミー賞では、「ライフ・アフター・デス」とその最初の2枚のシングルがラップ部門でノミネートされた。

The album award was won by Combs's No Way Out and ”I'll Be Missing You” won the award in the category of Best Rap Performance by a Duo or Group in which ”Mo Money Mo Problems” was nominated.

アルバム賞はコムズの『No Way Out』が獲得し、「I'll Be Missing You」は「Mo Money Mo Problems」がノミネートされていたデュオまたはグループによる最優秀ラップパフォーマンス部門で賞を獲得した。

In 1996, Wallace started putting together a hip hop supergroup, the Commission, which consisted of himself, Jay-Z, Lil' Cease, Combs, and Charli Baltimore.

1996年、ウォレスは自身、ジェイ・Z、リル・シーズ、コムズ、チャーリー・ボルティモアからなるヒップホップのスーパーグループ、コミッションの結成に着手した。

The Commission was mentioned by Wallace in the lyrics of ”What's Beef” on Life After Death and ”Victory” from No Way Out, but a Commission album was never completed.

Life After Deathの「What's Beef」とNo Way Outの「Victory」の歌詞でウォレスがコミッションについて触れているが、コミッションのアルバムは完成していない。

A track on Duets: The Final Chapter, ”Whatchu Want (The Commission)”, featuring Jay-Z, was based on the group.

Duetsに収録されている1曲。The Final Chapter』では、Jay-Zをフィーチャーした「Whatchu Want (The Commission)」がこのグループを題材にしている。

In December 1999, Bad Boy released Born Again.

1999年12月、Bad BoyはBorn Againをリリース。

The album consisted of previously unreleased material mixed with new guest appearances, including many artists Wallace had never collaborated with in his lifetime.

このアルバムは未発表曲と新しいゲスト出演で構成され、その中にはWallaceが生涯で一度もコラボレートしたことのないアーティストも多く含まれていた。

It gained some positive reviews, but received criticism for its unlikely pairings; The Source describing it as ”compiling some of the most awkward collaborations of his career”.

このアルバムは好意的な評価を得たが、そのありえない組み合わせに批判を浴び、The Sourceは「彼のキャリアの中で最も厄介なコラボレーションをいくつかまとめた」と評した。

Nevertheless, the album sold 2 million copies.

それでも、アルバムは200万枚を売り上げた。

Wallace appeared on Michael Jackson's 2001 album, Invincible.

ウォレスは2001年のマイケル・ジャクソンのアルバム『Invincible』に参加。

Over the course of time, his vocals were heard on hit songs such as ”Foolish” and ”Realest Niggas” by Ashanti in 2002, and the song ”Runnin' (Dying to Live)” with Shakur the following year.

2002年にはアシャンティの「Foolish」や「Realest Niggas」、翌年にはシャクアとの「Runnin' (Dying to Live)」などのヒット曲で彼のボーカルを聴くことができるようになった。

In 2005, Duets: The Final Chapter continued the pattern started on Born Again, which was criticized for the lack of significant vocals by Wallace on some of its songs.

2005年、『Duets: The Final Chapter』は『Born Again』から続くパターンで、いくつかの曲でウォレスが重要なボーカルをとっていないことが批判された。

Its lead single ”Nasty Girl” became Wallace's first UK No. 1 single.

そのリード・シングル「Nasty Girl」はウォレスにとって初の全英No.1シングルとなった。

Combs and Voletta Wallace have stated the album will be the last release primarily featuring new material.

コームズとヴォレッタ・ウォレスは、このアルバムが新曲を中心とした最後の作品になると明言している。

A duet album, The King & I, featuring Evans and Notorious B.I.G., was released on May 19, 2017, which largely contained previously unreleased music.

エヴァンズとノトーリアス・B.I.G.をフィーチャーしたデュエット・アルバム『The King & I』が2017年5月19日にリリースされたが、これには未発表の楽曲が主に収録されていた。

Musical style(音楽スタイル)

Vocals(ヴォーカル)

Wallace mostly rapped in a deep tone described by Rolling Stone as a ”thick, jaunty grumble”, which went even deeper on Life After Death.

ウォレスは主に、ローリング・ストーン誌に「太く、陽気な不平不満」と評された深いトーンでラップし、『ライフ・アフター・デス』ではさらに深くなっている。

He was often accompanied on songs with ad libs from Sean ”Puffy” Combs.

彼はしばしばショーン・"パフィ"・コムズのアドリブを伴って曲に参加していた。

In The Source's ”Unsigned Hype” column, his style was described as ”cool, nasal, and filtered, to bless his own material”.

The Sourceの「Unsigned Hype」コラムでは、彼のスタイルは「クールで鼻にかかった、彼自身の素材を祝福するためのフィルター」と評されている。

AllMusic described Wallace as having ”a talent for piling multiple rhymes on top of one another in quick succession”.

AllMusicはWallaceを「複数の韻を素早く重ねる才能がある」と評した。

Time magazine wrote that he rapped with an ability to ”make multi-syllabic rhymes sound smooth”, while Krims described his rhythmic style as ”effusive”.

Time誌は、彼のラップは「多音節の韻をスムーズに響かせる」能力があると書き、Krimsは彼のリズムスタイルを「迸る」ものと表現している。

Before starting a verse, Wallace sometimes used onomatopoeic vocables to warm up his voice, for example ”uhhh” at the beginning of ”Hypnotize” and ”Big Poppa”, and ”what” after certain rhymes in songs such as ”My Downfall”.

例えば、「Hypnotize」や「Big Poppa」の冒頭では「uhhh」、「My Downfall」などの曲では特定の韻を踏んだ後に「what」などがそうである。

Lateef of Latyrx notes that Wallace had ”intense and complex flows”.

LatyrxのLateefは、Wallaceが「強烈で複雑なフロー」を持っていると指摘している。

Fredro Starr of Onyx said that he was ”a master of the flow”, and Bishop Lamont stated that he mastered ”all the hemispheres of the music”.

オニキスのフレドロ・スターは「フローの達人」と言い、ビショップ・ラモントは「音楽のすべての半球をマスターしている」と述べている。

Wallace also often used the single-line rhyme scheme to add variety and interest to his flow.

また、ウォレスはしばしば一行韻律を使い、自分のフローに多様性と面白さを加えていた。

Big Daddy Kane suggested that Wallace did not need a large vocabulary to impress listeners, stating that he ”just put his words together a slick way and it worked real good for him”.

ビッグ・ダディ・ケインは、ウォレスがリスナーを感動させるために多くの語彙を必要としないことを示唆し、彼は「ただ言葉を巧みに組み合わせて、それが彼にとって本当に効果的だった」と述べている。

Wallace was known to compose lyrics in his head rather than write them down on paper, in a similar way to Jay-Z. He would occasionally vary from his usual style.

ウォレスは、ジェイ・Zと同じように、紙に書くよりも頭の中で歌詞を構成することで知られていた。彼は時折、普段のスタイルとは異なることをする。

On ”Playa Hater”, he sang in a slow falsetto.

Playa Hater "では、ゆっくりとしたファルセットで歌った。

On ”Notorious Thugs”, his collaboration with Bone Thugs-n-Harmony, he modified his style to match the rapid rhyme flow of the group.

ボーン・サグス・N・ハーモニーとのコラボ曲「Notorious Thugs」では、グループの速いライムフローに合わせてスタイルを修正した。

Themes and lyrics(テーマと歌詞)

Wallace's lyrical topics and themes included mafioso tales (”Niggas Bleed”), his drug-dealing past (”Ten Crack Commandments”), materialistic bragging (”Hypnotize”), humor (”Just Playing (Dreams)”), and romance (”Me & My Bitch”).

ウォレスのリリックのトピックやテーマは、マフィアの話(「Niggas Bleed」)、ドラッグを扱っていた過去(「Ten Crack Commandments」)、物質的な自慢(「Hypnotize」)、ユーモア(「Just Playing(Dreams)」)、ロマンス(「Me & My Bitch」)である。

In 2004, Rolling Stone named him as ”one of the few young male songwriters in any pop style writing credible love songs”.

2004年、ローリングストーン誌は彼を「どんなポップスタイルでも、信頼できるラブソングを書いている数少ない若い男性ソングライターの一人」と評した。

In the book How to Rap, rapper Guerilla Black described how Wallace was able to both ”glorify the upper echelon” and ”[make] you feel his struggle”.

ラッパーのゲリラ・ブラックは『How to Rap』の中で、ウォレスがいかに「上流階級を美化」し、「彼の葛藤を感じさせる」ことができたかについて述べている。

The New York Times journalist Touré wrote in 1994, that Wallace's lyrics ”[mixed] autobiographical details about crime and violence with emotional honesty”.

ニューヨーク・タイムズ紙のジャーナリスト、トゥーレは1994年に、ウォレスの歌詞は「犯罪や暴力に関する自伝的な詳細と感情的な正直さが混在している」と書いている。

Marriott of The New York Times wrote in 1997 that Wallace's lyrics were not strictly autobiographical and that he ”had a knack for exaggeration that increased sales”.

ニューヨーク・タイムズのマリオットは1997年に、ウォレスの歌詞は厳密には自伝的ではなく、「売り上げを伸ばす誇張のコツがあった」と書いている。

Wallace wrote that his debut album was ”a big pie, with each slice indicating a different point in [his] life involving bitches and niggaz... from the beginning to the end”.

ウォレスは、デビュー・アルバムは「大きなパイで、それぞれのスライスがビッチやニガーに関わる人生の異なるポイントを示している...最初から最後まで」だと書いている。

Rolling Stone described Ready to Die as a contrast of ”bleak” street visions and being ”full of high-spirited fun, bringing the pleasure principle back to hip-hop”.

ローリング・ストーン誌は、Ready to Dieを「荒涼とした」ストリートのヴィジョンと「ハイテンションな楽しさに満ち、ヒップホップに快楽主義を取り戻した」ことの対比と表現している。

AllMusic wrote of ”a sense of doom” in some of his songs, and the New York Times noted some songs being ”laced with paranoia”.

AllMusicは彼の曲のいくつかに「破滅の感覚」があると書き、New York Timesはいくつかの曲に「パラノイアが混じっている」と指摘した。

Wallace described himself as feeling ”broke and depressed” when he made his debut.

ウォレスはデビュー当時、自分自身を「破産して落ち込んでいる」と表現している。

The final song on Wallace's debut album, ”Suicidal Thoughts”, featured his ”character” contemplating suicide and concluded with him doing it.

ウォレスのデビューアルバムの最後の曲「Suicidal Thoughts」は、彼の「キャラクター」が自殺を考え、彼がそれを実行することで締めくくられている。

On Life After Death, Wallace's lyrics went ”deeper”.

Life After Deathでは、Wallaceの歌詞は「より深く」なっている。

Krims explained how upbeat, dance-oriented tracks (which featured less heavily on his debut) alternate with ”reality rap” songs on the record and suggested that he was ”going pimp” through some of the lyrical topics of the former.

Krimsは、アップビートでダンス志向のトラック(デビュー作ではあまりフィーチャーされていなかった)と「リアリティ・ラップ」の曲が交互に収録されていることを説明し、前者の歌詞のトピックを通じて、彼が「ポン引きになる」ことを示唆した。

XXL magazine wrote that Wallace ”revamped his image” through the portrayal of himself between the albums, going from ”mid-level hustler” on his debut to ”drug lord” on his second album.

XXL誌は、ウォレスがアルバム間の自身の描写を通じて「イメージを一新」し、デビュー作の「中堅ハスラー」からセカンドアルバムでは「麻薬王」になっていると書いた。

AllMusic wrote that the success of Ready to Die is ”mostly due to Wallace's skill as a storyteller”.

AllMusicは、『Ready to Die』の成功は「ほとんどがウォレスのストーリーテラーとしての技量によるものだ」と書いている。

In 1994, Rolling Stone described his ability in this technique as painting ”a sonic picture so vibrant that you're transported right to the scene”.

1994年、ローリング・ストーン誌は、この手法における彼の能力を「その場に飛び込んでしまうほど生き生きとした音の絵」と表現している。

On Life After Death, he notably demonstrated this skill on the song ”I Got a Story to Tell”, creating a story as a rap for the first half of the song and then retelling the same story ”for his boys” in conversation form.

ライフ・アフター・デスでは、特に「アイ・ガット・ストーリー・トゥ・テル」という曲でこの技術を発揮し、曲の前半はラップとして物語を作り、その後、同じ物語を「息子たちのために」会話の形で語り直した。

Legacy(レガシー)

Graffiti of the Notorious B.I.G Considered one of the greatest rappers of all time, Wallace was described by AllMusic as ”the savior of East Coast hip-hop”.

ノートリアスB.I.Gのグラフィティ 史上最も偉大なラッパーの一人とされるウォレスは、AllMusicに「東海岸のヒップホップの救世主」と評された。

The Source magazine named him the greatest rapper of all time in its 150th issue in 2002.

The Source誌は2002年の150号で彼を史上最高のラッパーに選出した。

In 2003, when XXL magazine asked several hip hop artists to list their five favorite MCs, Wallace appeared on more rappers' lists than anyone else.

2003年、XXL誌が数人のヒップホップ・アーティストに好きなMCを5人挙げてもらったところ、ウォレスは誰よりも多くのラッパーのリストに登場した。

In 2006, MTV ranked him at No. 3 on their list of The Greatest MCs of All Time, calling him possibly ”the most skillful ever on the mic”.

2006年、MTVが発表した「史上最も偉大なMC」の第3位にランクインし、「史上最も巧みなマイクさばき」と評された。

Editors of About.com ranked him at No. 3 on their list of the Top 50 MCs of Our Time (1987–2007).

また、About.comの編集者が選ぶ「Top 50 MCs of Our Time (1987-2007)」では第3位にランクインしている。

In 2012, The Source ranked him No. 3 on their list of the Top 50 Lyrical Leaders of all time.

2012年、The Sourceは彼を「Top 50 Lyrical Leaders of all time」の3位にランクインさせた。

Rolling Stone has referred to him as the ”greatest rapper that ever lived”.

ローリング・ストーン誌は彼を「史上最も偉大なラッパー」と称した。

In 2015, Billboard named Wallace as the greatest rapper of all time.

2015年、ビルボードはウォレスを史上最も偉大なラッパーに選出した。

Wallace's lyrics have been sampled and quoted by a variety of artists, including Jay-Z, 50 Cent, Alicia Keys, Fat Joe, Nelly, Ja Rule, Eminem, Lil Wayne, Game, Clinton Sparks, Michael Jackson, and Usher.

ウォレスの歌詞は、ジェイ・Z、50セント、アリシア・キーズ、ファット・ジョー、ネリー、ジャ・ルール、エミネム、リル・ウェイン、ゲーム、クリントン・スパークス、マイケル・ジャクソン、アッシャーなど様々なアーティストによってサンプリング、引用されてきた。

At the 2005 MTV Video Music Awards, Combs and Snoop Dogg paid tribute to Wallace by hiring an orchestra to play while the vocals from ”Juicy” and ”Warning” played on the arena speakers.

2005年のMTV Video Music Awardsでは、コームズとスヌープ・ドッグがオーケストラを雇い、アリーナのスピーカーから「Juicy」と「Warning」のボーカルを流しながら演奏し、ウォレスへのオマージュを捧げました。

At the 2005 VH1 Hip Hop Honors, a tribute to Wallace headlined the show.

2005年のVH1 Hip Hop Honorsでは、Wallaceへのトリビュートがショーのヘッドラインを飾った。

Wallace had begun to promote a clothing line called Brooklyn Mint, which was to produce plus-sized clothing, but it fell dormant after he died.

WallaceはBrooklyn Mintというプラスサイズの服を生産するラインの宣伝を始めていたが、彼の死後は休眠状態になっていた。

In 2004, his managers Mark Pitts and Wayne Barrow launched the clothing line with help from Jay-Z, selling T-shirts with images of Wallace on them.

2004年、彼のマネージャーであるマーク・ピッツとウェイン・バロウがジェイ・Zの協力を得て衣料品ラインを立ち上げ、ウォレスの画像をあしらったTシャツを販売した。

A portion of the proceeds go to the Christopher Wallace Foundation and to Jay-Z's Shawn Carter Scholarship Foundation.

収益の一部は、クリストファー・ウォレス財団とJay-Zのショーン・カーター奨学金財団に寄付される。

In 2005, Voletta Wallace hired branding and licensing agency Wicked Cow Entertainment to guide the estate's licensing efforts.

2005年、ヴォレッタ・ウォレスはブランディングとライセンシングの代理店であるWicked Cow Entertainmentを雇い、遺産相続のためのライセンス活動を指導している。

Wallace-branded products on the market include action figures, blankets, and cell phone content.

ウォレスブランドの商品は、アクションフィギュア、ブランケット、携帯電話コンテンツなどが販売されている。

The Christopher Wallace Memorial Foundation holds an annual black-tie dinner (”B.I.G. Night Out”) to raise funds for children's school equipment and to honor Wallace's memory.

クリストファー・ウォレス記念財団は、子供たちの学校備品の資金調達とウォレスの思い出を称えるために、毎年ブラックタイ・ディナー(「B.I.G. Night Out」)を開催している。

For this particular event, because it is a children's schools' charity, ”B.I.G.” is also said to stand for ”Books Instead of Guns”.

この特別なイベントでは、子供たちの学校のためのチャリティーであるため、"B.I.G. "は "Books Instead of Guns "の略とも言われている。

There is a large portrait mural of Wallace as Mao Zedong on Fulton Street in Brooklyn a half-mile west from Wallace's old block.

ウォレスの古巣から半マイル西のブルックリンのフルトン通りには、ウォレスが毛沢東に扮した大きな肖像壁画がある。

A fan petitioned to have the corner of Fulton Street and St. James Place, near Wallace's childhood home renamed in his honor, garnering support from local businesses and attracting more than 560 signatures.

ウォレスの生家近くのフルトン・ストリートとセントジェームス・プレイスの角をウォレスにちなんで改名するようファンが請願し、地元企業の支持を得て、560人以上の署名が集まった。

A large portrait of Wallace features prominently in the Netflix series Luke Cage, due to the fact that he served as muse for the creation of the Marvel Cinematic Universe's version of Marvel Comics character Cornell ”Cottonmouth” Stokes.

マーベル・シネマティック・ユニバース版マーベル・コミックのキャラクター、コーネル・"コットンマウス"・ストークスの創作のミューズとなったことから、Netflixシリーズ「ルーク・ケイジ」ではウォレスの大きな肖像が大きく描かれている。

In 2018, a movie chronicling LAPD detective Russell Poole's investigation of Wallace's murder was released.

2018年には、ウォレス殺害事件を捜査するロス市警の刑事ラッセル・プールの姿を描いた映画が公開された。

City of Lies is based on journalist Randall Sullivan's book ”LAbrynith” and explores the corruption and cover-ups within LAPD that surround Wallace's case.

シティ・オブ・ライズ』は、ジャーナリストのランドール・サリヴァンの著書『LAbrynith』に基づいており、ウォレスの事件をめぐるLAPD内の腐敗と隠蔽を探っている。

Voletta Wallace believed that Poole was honest and wasn't given the chance to do his job.

ヴォレッタ・ウォレスは、プールは正直で、仕事をするチャンスを与えられていなかったと信じていた。

She supported the movie by appearing as herself.

彼女は自分自身として出演し、この映画を支えた。

In August 2020, Wallace's son, C.J., released a house remix of his father's hit ”Big Poppa”.

2020年8月、ウォレスの息子C.J.が父のヒット曲「Big Poppa」のハウスリミックスをリリース。

A March 2021 Netflix documentary Biggie: I Got a Story to Tell, executive-produced by Voletta Wallace and Combs, focuses on B.I.G.'s life before he rose to fame as ”The King of New York”, and features ”unprecedented access granted by the Wallace estate”.

2021年3月、ヴォレッタ・ウォレスとコムズが製作総指揮を務めるNetflixのドキュメンタリー『Biggie: I Got a Story to Tell』は、「ニューヨークの王」として有名になる前のB.I.G.の人生に焦点を当て、「ウォレス遺産から与えられた前例のないアクセス」をフィーチャーしている。

Biopic(バイオテーマ)

Notorious is a 2009 biographical film about Wallace and his life that stars rapper Jamal Woolard as Wallace.

Notorious」は、ラッパーのジャマール・ウーラードがウォレス役を演じる、ウォレスとその生涯を描いた2009年の伝記映画です。

The film was directed by George Tillman Jr. and distributed by Fox Searchlight Pictures.

ジョージ・ティルマン・ジュニアが監督し、フォックス・サーチライト・ピクチャーズが配給した。

Producers included Sean Combs, Wallace's former managers Wayne Barrow and Mark Pitts, as well as Voletta Wallace.

プロデューサーには、ショーン・コムズ、ウォレスの元マネージャーのウェイン・バロウとマーク・ピッツ、そしてヴォレッタ・ウォレスが名を連ねている。

On January 16, 2009, the movie's debut at the Grand 18 theater in Greensboro, North Carolina was postponed after a man was shot in the parking lot before the show.

2009年1月16日、ノースカロライナ州グリーンズボロのグランド18劇場でのデビューは、上映前に駐車場で男性が撃たれ、延期された。

The film received mixed reviews and grossed over $44 million worldwide.

この映画はさまざまな評価を受け、全世界で4,400万ドル以上の興行収入を記録した。

In early October 2007, open casting calls for the role of Wallace began.

2007年10月初旬、ウォレス役の公開キャスティング・コールが始まった。

Actors, rappers and unknowns all tried out.

俳優、ラッパー、無名の人たちがこぞって挑戦した。

Beanie Sigel auditioned for the role, but was not picked.

Beanie Sigelはオーディションを受けたが、落選した。

Sean Kingston claimed that he would play the role of Wallace, but producers denied it.

Sean KingstonはWallace役を演じると主張したが、プロデューサーはそれを否定した。

Eventually, it was announced that rapper Jamal Woolard was chosen to play Wallace while Wallace's son, Christopher Wallace Jr. was cast to play Wallace as a child.

結局、ラッパーのジャマール・ウーラードがウォレス役に選ばれ、ウォレスの息子であるクリストファー・ウォレス・ジュニアが子供の頃のウォレスを演じることが発表された。

Other cast members include Angela Bassett as Voletta Wallace, Derek Luke as Sean Combs, Antonique Smith as Faith Evans, Naturi Naughton as Lil' Kim, and Anthony Mackie as Tupac Shakur.

他のキャストには、Voletta Wallace役のAngela Bassett、Sean Combs役のDerek Luke、Faith Evans役のAntonique Smith、Lil' Kim役のNaturi Naughton、そしてTupac Shakur役のAnthony Mackieが含まれている。

Bad Boy also released a soundtrack album to the film on January 13, 2009; it contains many of Wallace's hit singles, including ”Hypnotize” and ”Juicy”, as well as rarities.

バッドボーイは、この映画のサウンドトラックアルバムも2009年1月13日に発売しており、「Hypnotize」「Juicy」などウォレスのヒットシングルの数々や、レア曲も収録されている。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?