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第二の鎖国からの開国!

観光、健康、環境

舌を噛みそうだが、これが弊社が考えるこれから5年の成長分野だ。


今回は観光

コロナ後で世界中の人流が活発だ。
日本人も老いも若きも日本中に旅行にいくようになった。
国の旅行支援金のおかげもあって、土日などは新幹線の駅も空港も大賑わいだ。
(もうそろそろ旅行支援は必要ないと思うけど2023年11月まで延長したのね。日本政府さん大丈夫?)

それに輪をかけてすごいのがインバウンド。
海外からの旅行者だ。中国の団体旅行はまだ戻ってないけど、欧米系、アジア系、
中国以外の観光客はコロナ前以上に戻りつつある。

今の日本が鎖国開国時と同じとしたら、当時 ペリーが来て鎖国を開放した日本で開国した後に伸びたマーケットはなにか? 貿易、物流!

今、コロナ禍で貿易は止まった。世界の港に空のコンテナが溢れ、コンテナがないから防衛できない時期もあった。
今はどうか?少しづつ戻りつつある貿易、物流。牛耳るのは中国。

 陸路、海路。
 かって海路貿易大国だった日本。
神戸、横浜港。今では見る影もない。

出典
https://honkawa2.sakura.ne.jp/6680.html


インバウンド

モノは日本を通らなくなった。
それ以上に地理的にコスト的に魅力ある市場がそのマーケットを取っていったからだ。

ヒトはどうだ。

出典
https://www.globalnote.jp/post-3608.html

コロナ前2019年度で12位。
1位のフランスは8900万人で、自国の人口より観光客が多いという。。。
3月に2週間ほどパリにいたが、完全にオーバーツーリズム状態。
しかもフランスの場合、街自体が美術館なのでParis一極集中だから。。

2022年の都市別ははこうだ。

モノはヒトによって動かされるけど、ヒトは自身によって動く。
ヒトを動かす魅力を日本が持てるかどうかが大事。

ありがたいことに先人の努力もあり日本には昔から観光資源がたくさんあって、
黄金の国ジパング、日のいづる国、神秘の国。
神社仏閣、雪、食、温泉、リゾート、街の清潔さ、etc

またコロナのような事態が来るかもしれない??
当然その可能性は消えません。
でも、ヒトが動く「旅」が未来に渡ってなくなることは絶対にないと思うんです。

どんなにITが進み、バーチャルの技術が進み、AIが進み、アップルがApple Vision Proをだしても。

旅の臨場感、空気感、匂いは、そこに行かないと感じられないものだから。

ご多分に漏れず、今回も世界への開放、開国はほぼ最後だった日本。
日本に行きたいと世界中が思っているのであればありがたいこと。
円安の効果も当然のことながらあるのだけれど
そんな日本の鎖国開国による2022年の状況を少し深掘りしてみた。

インバウンドの消費活動


コロナ前と大きく違っているのはそのインバウンド客の消費活動であり、消費環境だ。
団体の中国人が多かったコロナ前は消費構成は完全に買い物への支出がダントツだったけど、今は宿泊費。


→弊社調べ。

考えてみてほしい。
宿を確実に予約してから旅行に行かないか?
若い頃、インターネットも携帯電話もない頃にバックパックで世界中走り回った頃は、宿もその日暮らし。予約ができなかったから。
YH(ユースホステル)に泊まり歩いたけど当時はなんとかなった。ヨーロッパを冬に回ったけど冬季は閉めてるYHに無理やり止めてもらったこともある。。

今は便利になったもので宿はネット上の予約サイトで世界中どこでも予約できる。
ネット予約でクレジット決済なのだから、予約時に売上が確定するわけだ。
飲食ではそうはいかない。顧客が来店して、食事して、最後に売上確定だ。
ましてや予約して来店しない客もいるのだからたちが悪い。。。


インバウンドの組人数ってデータがない?


海外からのインバウンド客。
いったい何人で来日してるのかって考えたことありますか?
そのデータは、国にも政府にも、どこにもないんです。

なぜそれに関心持ったかというと、
海外を走り回り、旅をするのが好きな私は、海外でよく痛い目にあいます。。。
それはホテル。

チェックインして部屋に入ると部屋の奥にドアがある。
最初の頃はこれ何?って感じでした。
コネクティングルーム。
大人数で泊まるときに二部屋が一つになるために部屋をつなぐドア。
これが曲者。

大人数で泊まるときは最高に便利なドアだけど、ひとりでホテルに泊まるときには厄介者。
ほっとけばいいじゃないかって?
そういうわけにいかないんです。

先述のように今年3月に、フランチャイズ・ショーの関係でParisにいたと言いました。
その時の最初の部屋がこれ。コネクティングルーム。

厄介なのは、横の部屋の音が丸聞こえで、うるさいということ。
耐え切れずに3日目に部屋をチェンジしていただきました。。。

海外のホテルには、結構あるんです、このコネクティングルーム。
何故か?家族4人以上で移動する、宿泊することが多いからなんです。

日本はビジネスホテルにはまずない。
シティーホテルも一部だけ。

要するに日本では4人以上で移動することが少ないからニーズがないんです。

だからさっき行ったようにインバウンド客が何人できているのか?
データがないので、弊社お得意の自分で調べる!

羽田空港と関西空港で調べたのがこれ。

一組人数別入国者数

二人客(オレンジ)が一番に多いのですが、羽田はビジネス空港でもあるので一人客(ブルー)も多い。グレーの3人客まで入れるとそれぞれの空港ともに80%くらいなんです。

ということは。。。
20%は4人以上ということになりますよね。

この人たち、どうやって日本のホテルに泊まってるんだろうと思ったわけです。

コロナ禍に日本中走り回ってた私は、ホテルでこのような光景を多く見ることになりました。。。

ドアのセキュリティーバーを出して、部屋のドアを開けっ放しにして、それぞれの部屋を老廊下越しに行き来する人たち。それはせっかく日本に来てるのに夜も家族や友人と一緒にいたいですよね?

一部屋で泊まれないから、こういう状態になるわけです。

そこで考えました。
グループで泊まれるホテルはないものかと。

四人以上一室で泊まれるホテルがない?


ありました。
MIMARU 2ベッド、3ベッドでリビング+ダイニングもある。
サービスアパートメントのような部屋です。でも高い。。。

弊社の東京事務所の近くになんと3つもあるのです。
夜、いつも帰宅時に観ていると、ほぼすべての部屋の電気がついて満室。

出てくるのは家族!
アラブ系とか家族の人数が多いので普通のホテルには泊まれない。
なんでアラブ系かと分かるのか、当然異国の日本で彼らの民族衣装のトーブもアバヤも着ていません。私、中東が好きで友人も多いので彼らを見ると服装が違ってもすぐに分かるんです。

あとは欧米系、アジア系。。

家族で来日する人達は非常に多い。

中央区、台東区は民泊が許可されていませんが、どう観ても観光客っぽい欧米人が近隣のマンションに入っていきます。
エアビーのような著名サイトではなく、それぞれの国に日本の民泊サイトがあると思うんです。そこには、中央区や台東区の民泊禁止地区の部屋も多数出ている。

日本人にはわからない、各国の日本の宿サイト。。

それほどまでにニーズがあるのに、今までの日本のホテル設備では対応できない現実。

そこってマーケットニーズがあると思うんです。


高級貸し切り宿ってなに?


「今昔荘」のフランチャイズ

ポイントは

・一日一組の貸切宿
・平均8〜12人で泊まれる宿
・3〜4ベッドルーム+リビング+ダイニングで簡単な料理は自炊できる
・風呂にはこだわり
・物件は築古の戸建て民家、中古ビル等々
・内装は全改装なので古く家賃が安いほどよい
・一泊 8万円〜12万円(一人あたりにすると平均約1.5万円〜で安い)
・初期投資は飲食店を1店舗作るより安い
・社員一人とアルバイトのみで20施設は対応できる
・原価はほぼない(OTAサイトへの予約手数料のみ)
・部屋の清掃は連泊中は必要ない
・清掃も自社できる
・食事は提供しない
・チェックイン時のみ対面対応
・アルバイトは非常によく集る(英語を使いたい若い人たち)
・収益性は非常に高い、営業利益率は30%以上


近くにそんな物件や自社物件ありませんか?
ホテルのワンフロアの改装でも対応できます。

予約はOTA(予約サイト)から。
自社予約比率も上げていきます。

顧客はネットでホテルを予約するのだから、ネット上の見た目が重要。
リピーターでない限り、ネット上での内装、外装、デザイン、見た目とレビューが命です。

この今昔荘は、それぞれのエリアの今と昔の歴史をデザインに組み込んだ部屋を設計します。
日本酒を製造していたエリアなら酒蔵を、川や橋が多いエリアなら、水、川、橋をデザインに。

今と昔の歴史をデザインに。
横の旅も縦の旅(歴史)も楽しめる空間創り。
今昔荘。

インバウンド客は温泉や日本の浴場に興味を持っています。
ならばカッコいい浴場を作ろう、露天風呂、屋上に。
みたいな設計思想です。マーケットインの設計思想なんです。

今回は、これから伸びるであろうと弊社が考えるマーケット、
・観光
・健康
・環境

のひとつ
観光について書いてみました。

ご興味ございましたら下記までご連絡ください。

今昔荘情報

内装、外装、部屋風呂のデザイン、ビフォアー・アフター改築状況 等々はこちら。

https://blog.assentia-hd.com/fc/konjakusou

https://fc.assentia-hd.com/ja/konjakusou

今昔荘
https://konjakuso.jp/

ご興味ありましたら、土屋までご連絡ください。
詳細の説明をさせていただきます。

アセンティア・ホールディングス
代表 土屋

http://www.assentia-hd.com/

atutiya@assentia-hd.com


English

Tourism, Health, Environment

It may sound tongue-in-cheek, but these are the growth areas we see for the next five years.

In this case, tourism.

After Corona, the flow of people around the world is booming. Japanese, young and old, are travelling all over Japan. Thanks in part to government subsidies for travel, Shinkansen stations and airports are crowded on weekends. (I don't think we need the travel subsidy anymore, but the government has extended it until November 2023. Is the Japanese government OK with that?)

) What's even more impressive is the inbound traffic. (I don't think we need travel support anymore, but they extended it until November 2023, right? Chinese group travel has not returned yet, but Western, Asian, and non-Chinese tourists are returning even more than before the Corona.

If Japan today is the same as when it opened its doors to the outside world, what are the markets that grew after the opening of Japan to the outside world with the arrival of Perry? Trade and logistics!

Now, trade has stopped due to the Corona disaster. There was a time when the world's ports were flooded with empty containers, and Japan could not defend itself because there were no containers. What about now? Trade and logistics are coming back little by little. China is in control.

 By land and by sea. Japan used to be a major seaborne trading nation. Kobe and Yokohama ports. Now there is not a shadow of what it used to be.

Source: https://honkawa2.sakura.ne.jp/6680.html

Inbound

Goods no longer pass through Japan. The geographically and cost-effectively attractive market has taken over the market.

What about people?

Source: https://www.globalnote.jp/post-3608.html

Corona ranked 12th in FY 2019 before Corona, while No. 1 France, with 89 million people, has more tourists than its own population. I was in Paris for two weeks in March and it was completely over-tourism. In the case of France, the city itself is a museum, so there is a concentration of tourists in Paris.

The city-by-city forecast for 2022 is as follows.

Things are moved by people, but people are moved by themselves. It is important for Japan to have the attractiveness to move people.

Thankfully, thanks to the efforts of its predecessors, Japan has long been rich in tourism resources. Shrines, temples, snow, food, hot springs, resorts, cleanliness of cities, etc.

Could we see another Corona-like situation? Of course, that possibility will not disappear. But I don't think that human-moving "travel" will ever disappear in the future.

No matter how much IT, virtual technology, AI, and Apple's Apple Vision Pro advance.

The realism, atmosphere, and smell of a trip can only be felt by going there.

As usual, Japan was the last country to open its doors to the world. It would be gratifying if the whole world wanted to visit Japan. While the weak yen has naturally had a positive effect, we have taken a deeper look at the situation in 2022 as a result of Japan's opening to the rest of the world.

Inbound Consumption Activity

What is very different from before Corona is the spending activity of inbound visitors and their spending environment. Before Corona, when there were many Chinese tourists in groups, shopping was the top spending item, but now it is lodging.

→(According to our own research.

Think about it. Why don't you go on a trip after making a reservation for lodging? When I was young, backpacking around the world without internet or cell phones, I lived in a hotel for the day, because I couldn't make reservations. I stayed in YH (youth hostels), but I could manage at that time. When I traveled around Europe in winter, I was once forced to stop at a YH that was closed during the winter.

Nowadays, it is so convenient that you can book accommodations anywhere in the world through online reservation sites. Since online reservations are settled by credit card, sales are confirmed at the time of reservation. This is not the case with restaurants. The customer comes to the restaurant, eats the meal, and only then is the sale confirmed. And it is even worse when some customers make a reservation but do not come to the restaurant.

Is there any data on the number of inbound customers?

Inbound customers from overseas. Have you ever wondered how many people are coming to Japan? That data is not available anywhere, neither in the country nor in the government.

The reason why I am interested in this is because, as a person who likes to travel around the world, I often get into trouble abroad. That is hotels.

When you check in and enter your room, there is a door at the back of the room. At first, I was like, "What is this? I was like, "What is this? A connecting room. A door that connects two rooms to become one when staying with a large group. This is a tricky one.

It is the most convenient door when staying with a large group, but it is a nuisance when staying in a hotel by yourself. Why not just leave it alone? That is not the case.

As I mentioned earlier, I was in Paris this past March for a franchise show. This was my first room at that time. A connecting room.

The trouble is that you can hear the whole noise from the room next to you, and it is very noisy. I couldn't take it any longer and had to have my room changed on the third day.

I have seen this kind of connecting room in many hotels overseas. Why? Because families of four or more often travel together and stay together.

In Japan, business hotels rarely have connecting rooms. City hotels also have only a few.

In short, there is no need for it in Japan because people rarely travel with more than four people.

So how many inbound guests do you have, as we did earlier? There is no data, so I will do our speciality: find out for myself!

This is what I found out at Haneda Airport and Kansai Airport.

Number of inbound visitors by number of persons per couple

Two-person passengers (orange) are the most common, but since Haneda is also a business airport, there are also many one-person passengers (blue). If we include the (silver) three-person passengers, each airport has about 80% of the total.

This means that 20% of the passengers are 4 or more. That means 20% are 4 or more people, right?

I wondered how these people were staying at hotels in Japan.

As I was running around Japan during the Corona disaster, I saw this kind of scene in many hotels.

People leave their door security bars out, leaving their room doors open, and going back and forth between their rooms through the old corridor. That's what you want to do when you're in Japan and you want to be with your family and friends at night, right?

You can't stay in one room, which is why you are in this situation.

So we thought, "What about a hotel that can accommodate a group of people? I wondered if there was a hotel where we could stay in a group.

Is there any hotel where four or more people can stay in one room?

There was one, MIMARU, with 2 or 3 beds and a living room plus a dining room. It is like a serviced apartment. But it is expensive.

There are three of them near our Tokyo office. When I always watch them at night when I come home, almost all the rooms are fully occupied with lights on.

What comes out is a family! You can't stay in a normal hotel because there are so many Arabs or families. How do I know they are Arabs? Of course, they are in a foreign country, Japan, and they are not wearing their traditional clothes, the tob or abaya. I like the Middle East and have many friends there, so when I see them, I can easily recognize them even if their clothes are different.

The rest are Westerners and Asians.

There are a great many people who come to Japan with their families.

Although private accommodations are not permitted in Chuo and Taito wards, Westerners, who look like tourists by all appearances, are entering neighbouring apartments. I think there are Japanese minpaku sites in each country, but not prominent sites like AirBee. There, you can find private accommodations in Chuo and Taito wards.

Japanese lodging sites in various countries, which Japanese people do not understand.

The reality is that there is such a need, but Japanese hotel facilities up until now have not been able to meet it.

I think there is a market need there.

What is a high-class private lodging?

Franchise of Konjakuso

The points are

The property should be an old detached private house or an old building, and the interior should be completely remodelled, so the older and cheaper the rent, the better.

Such a property is fine. Do you have such a property or your own property nearby? We can also handle the renovation of one floor of a hotel.

Reservations can be made through OTA (reservation sites). We will also increase the ratio of in-house reservations.

Customers book hotels online, so it is important to look good online. Unless you are a repeat customer, the interior, exterior, design, appearance and reviews online are vital.

This Konjaku-so will design rooms that incorporate the current and past history of each area into the design. If the area is used to produce sake, the design will incorporate a sake brewery; if the area has many rivers and bridges, the design will incorporate water, rivers, and bridges.

The history of the now and the past is incorporated into the design. Creating a space where you can enjoy both horizontal and vertical travel (history). Konjaku-so.

Inbound visitors are interested in hot springs and Japanese bathhouses. Then let's create a cool bathhouse, open-air bath, and rooftop. It is a market-in-design concept. It is a market-in-design concept.

This time, I wrote about one of the markets that we believe will grow in the future: tourism, health, and the environment.

Tourism, health, and the environment, which we believe will grow in the future.

If you are interested, please contact us at the following address.

Konjakuso Information

Interior, exterior, room and bath designs, before and after renovations, etc. are available here.

https://blog.assentia-hd.com/fc/konjakusou

https://fc.assentia-hd.com/ja/konjakusou

Konjaku-so https://konjakuso.jp/

If you are interested, please contact Tsuchiya. We will be happy to explain the details.

Ascentia Holdings Representative Tsuchiya


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