見出し画像

師も走る。

 クリスマス寒波が全国を襲っていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は相も変わらず仕事が終わらない寒気に襲われています。

 さて、今年も残りわずかになってきました。しかし、私はまだまだ授業があるので気が休まりません。年末締切の原稿があるので、昨日は終日家に引きこもってパソコンに向き合っていました。今年1年は本当に忙しすぎて振り返ってもほとんど記憶がありません。記憶がないと空虚な気持ちになってつい悲しくなってしまいます。そんな気持ちを払拭するために大学教員になるためにどうしたらいいのか改めて考えてみることにしました。

 残念ながら大学教員になる機会が徐々に減少しているような気がします。相変わらずJREC-INに登録して毎日採用情報をチェックしていますが、募集件数の総数が減少しているような気がします。そして、採用情報のほとんどが有期雇用ではないでしょうか。私の感覚では6割~7割が有期雇用ではないかと思います。「有期雇用期間終了後に審査で無期雇用に切り替える。」という条件を提示している大学もありますが、本当に無期雇用に変えてくれるのか甚だ疑問ですね。

 大学教員になるには、今は冬の時代になっているかもしれません。私は常用雇用ですが、それでもこのまま継続して雇用してもらえるのかという不安はぬぐいきれないです。最近、幹部クラスが連日今後の大学の在り方を議論しているようです。私のような下っ端には何の情報も入ってきませんが、少なくとも組織をスリム化するという方向性だけは確定しているようです。

 このように不安定になりつつ大学教員という仕事をみなさんをお誘いすることは、本当にいいのかと自問自答することが増えてきました。確かに大学教員という仕事は素晴らしい仕事です。好きなことをしながら、社会の役に立ったり、若者と一緒に学んだり遊んだりすることができるのは本当に楽しいです。その喜びを多くの人に体験して欲しいと思って、このnoteを書き綴っていることは私の中で常に一貫している主張なのです。

 ただ、生活を維持することを考えると非常勤講師や有期雇用では明るい将来を描くことはできません。特に非常勤講師はいつまで経っても同じ給料です。先日も会議で「最近物価や人件費が上がっているので、非常勤講師の謝金を値上げてしてみてはどうでしょうか。」と発言してみましたが、他の先生は豆鉄砲をくらった鳩のように「あなたは何を言っているの?」という表情をされて参加者全員に却下されてしまいました。

 正直どうすれば大学教員になれるのか、私の中でも迷いに迷っている状態です。残念ながら日本社会と同じで自然減による補充を狙うしか今は方法がないようです。これから大学教員になる人は、来るべき少ないチャンスをものにするために準備し続けるしか方法はないようです。きっと春は来ると信じてこれからも共に頑張りましょう。


(ファイナルファンタジーⅩⅥを予約してしまった准教授です。6月の発売日まで長いなぁ~。)

 





















































































































The master also runs.


The Christmas cold wave is sweeping the country, but how are you all doing? I still have a chill that keeps me from getting my work done.

Well, there are only a few days left in the year. But I still have classes to attend, so I don't feel comfortable. I had a year-end deadline draft, so I stayed home all day yesterday, facing my computer. This year has been so busy that I look back and have little memory. If I don't have a memory, I feel empty and can't help feeling sad. To dispel such feelings, I decided to rethink what I should do to become a university teacher.

Unfortunately, I feel that the opportunities to become a university teacher are gradually decreasing. I still register with JREC-IN and check the recruitment information every day, but I feel that the total number of applications is decreasing. And most of the hiring information is for fixed-term jobs, isn't it? My sense is that 60% to 70% of jobs are fixed-term. Some universities offer the condition that "At the end of a fixed term of employment, employees will be screened to switch to permanent employment," but I seriously doubt that they will actually change it to permanent employment.

It may be winter time to become a university teacher. I am a regular employee, but I can't get rid of my anxiety about whether I can continue to be employed. These days, it seems that the executive class is discussing the future of the university every day. I don't have any information coming in from the underlings like me, but at least the direction of streamlining the organization seems to be set.

I've been asking myself more and more whether it's really a good idea to invite everyone to a job as a university teacher in such a precarious way. It's true that teaching at a university is a great job. I really enjoy being able to do what I love while helping society and learning and playing with young people. It is a consistent statement in my mind that I am writing this note because I want many people to experience that joy.

But when you think about maintaining a living, you can't paint a bright future with part-time instructors or fixed-term jobs. Part-time instructors, in particular, always get the same salary. The other day, I tried to say "Prices and labor costs have risen recently, so why not raise the honorarium for part-time instructors?" at a conference, but another teacher gave me the look of "What are you talking about?" like a pigeon with a pea gun, and all the participants rejected it.

To be honest, I am at a loss as to how I can become a university teacher. Unfortunately, like Japanese society, there seems to be no other way but to aim for replenishment through attrition. It seems that future university teachers have no choice but to continue to prepare to take advantage of the few opportunities that are coming. Let's do our best together, believing that spring will surely come.

(I'm an associate professor who reserved Final Fantasy XVI. It's a long time until the June release date.)





 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?