History of creation

僕が最初にレザーバッグを作ったのは、大学に入った2004年の春。(年がバレますね笑)

大学生になって、それまでの様に必ずしも教科書も要らず、最低限の必需品を入れるためのコンパクトなバッグが必要になった訳です。パンツポケットに財布や携帯をいれるのはお尻が膨らんでしまってどうしてもスタイルとして好きじゃないのと、財布が潰れてしまってダメになってしまうので、どちらも綺麗に使えるバッグを探していました。でも、サイズでもスタイルでもちょうど良いものを見つける事ができなかった。

ないけれど、やはり妥協はしたくない。だから、自分で作る事にしました。

創作にあたっては、まず最初にレザーを使う事を決めました。なぜなら、自分で作るからこそ長く使いたい、そう思った時に長い年月を使う事が出来るレザーはまさに理想的な素材でした。ましてや、他の素材は使い始めが一番良い状態で後は汚れ廃れ古くなる一方、レザーは使う事で柔らかくなり手に馴染み味が出てくる素材だったのですから。

素材をレザーに決めたら、後はデザイン。1年中使えるどんな服装にも合い、なおかつ、こだわって決めたレザーという素材の美しさと革として耐久性を同時に引き立たせるデザインであることが命題でした。

そしてこの時にデザインのが、後に『PETAL(花びら)』と名付けられるフラットバッグでした。最初のバックは美しいロイヤルブルーのヌバックレザーとヌメ革の革ひもで作られ、結果的に2013年まで10年間に渡ってほぼ毎日(それ自体をバッグとしてだったり、大きなバッグのバッグインバッグとして)使いました。こちらが10年間一緒に過ごした処女作です。


画像1

そして、今僕は2代目を使っています。(こちらは2020年現在で6年目)こちらは同じ素材で作ったサンプルがあるので、使用前後の違いをよりクリアにわかっていただけます。

画像2

色はより深みが増し、よりしなやかになりフラットだったレザーが中身を包み続けた事で伸び柔らかな輪郭になっているのがわかります。

レザーのバッグは、私が2004年の春に思い描いた通り、使えば使う程日々貴方の生活により寄り添うパートナーになってくれています。そして、それはこれからもずっと続いていくのです。

是非、貴方にもそんなパートナーが見つかる様にお手伝いが出来れば何よりも嬉しいです。

**********************************

In April 2004 which I entered the university, I made my first bag in leather.

I needed the bag to pack my minimum necessities to go out.

As I have been hating to put wallet on back pocket of trousers. Because, othewise wallet is compressed like vacuum‐packed space food and trousers can't keep their silhouette. (I think those are ugly and far away from how they should be used.) But I couldn't find the good one what I was looking for in both size and design even after search in many places over a few week.

So I decided to make it by myself.

First of all, I decided to use leathers because I wanted to use my handmade bag as long as possible and leathers are perfect material for 2 reasons. One is the durability that I can use it over the years and another is that leathers grow unique and better, not get older like other materials.

Then, I needed to design the bag realizing the style which matches many outfits in all seasons, maximizing the beauty and the durability which leathers have at the same time.

At that time, I crafted a flat bag which named as "PETAL" later. The first one was made of very beautiful nubuck leather and natural tanned leather straps. I had used this first bag about 10 years, almost everyday. (This was originally beautiful royal blue...)

画像1

And now I have use the second one for 6 years. We can see the difference between the original and after 6 years use.

画像2

The bag became the deeper color and softer with daily use. And this is my dailylife partner and will fits my lifestyle more day by day even from now on as I imagined in Spring 2004.

I am really glad if I could support you to find your own partner and be satisfied with being with the one.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?