見出し画像

Work share: What is the "Producer"?

English below.

仕事を聞かれ、「舞台のプロデューサー」をしています、と答えると、「プロデューサーって監督みたいなこと?」とよく聞かれます。おそらく業界によって同じ職種でも違う固有名詞が使われていることもあると思うので、捉え方は様々ですが、私が普段担う役割を書いてみます。


アーティストと他者の繋がりを創る

私は、脚本を書いたり(劇作家・戯曲家)、振付を作ったり(振付家)、舞台の構成を作ったり(演出家)ということはしません。そういったアーティストと呼ばれる人達を他者へ繋げるレールを敷くようなポジションです。具体的には、【場所】・【人】・【お金】をやりくりします。(一般企業のマネージャーのような役割でしょうか)

【場所】
舞台の作品を一つ創るためにはまず"劇場"が必要なので、1年以上前から「小屋」を抑えます。(今まさに、この"劇場"が「3密」を避けるために泣く泣く閉鎖しており、作品の上演ができない状況が続いています。)

【人】
作品を作るために集う多くの方[演出家、技術スタッフ(舞台監督、大道具、照明、音響、映像など)、出演者、事務スタッフ(制作、広報、チケッティングなど)]をブッキングします。そして、もちろん公演を実施する先には観客やステークホルダーがいます。

【お金】
上記にはもちろん支払いが発生しますので、予算を立てます。私が携わる多くの公演はチケット収入が主体ですので、集客予想を立てて公演全体の予算を立てます。(公演ができずチケット収入が発生しなくなってしまった今、スタッフや劇場に支払いができず業界全体の経済が止まっている状況です)

こういった作業を積み重ねて、アーティストのイマジネーションを現実化して他者に向けて放出させるために、ひたすら頭脳プレーをしています。


今、コロナ禍での役割

公演ができない今、方法は異なっても、新たなやり方や表現方法を日々模索し柔軟に取り組んでいくようにしています。生の舞台に魅力を感じ仕事はしていますが、これからもずっと劇場へ足を運んでくれる人が増えるよう、動かなくては。

今最も重要なツールのひとつが動画です。映像作品を作ったり、オンラインレッスンをしたり、積極的に取り組んでいるアーティストがたくさんいます!

私は所属するカンパニーBaobabの振付家のYouTubeレッスンを作っています。(便乗して動画編集技術も習得!!)

Baobab北尾亘 x カラダレッスン
第1弾【お部屋で簡単カラダTIME!】https://youtu.be/j0FQLkia4hc
第2弾【頭スッキリ・首アハ体験!】https://youtu.be/hrlDUIGbu0A
第3弾【お顔マッサージと肩腕のびのび!】https://youtu.be/pA3FW6SiY2s
第4弾【肩こり軽〜く家事ラクラク!】https://youtu.be/uJ0tfHR3N-0
第5弾【呼吸が楽になる!胸・肋+マエケン体操!?】https://youtu.be/FcYG_iJ0rgQ
第6弾 【リモートワークの合間に腰ラク運動!】https://youtu.be/YIpb4v9uB6c


他にも、支援の仕組みや学びの場を作ることを考えたり、繋がりを持つ場を作れないかを模索しています。同じようなことを考えている同年代プロデューサーチームの形成も取り組み始めました。事態が収束し公演ができるようになった時のため、環境整備もとても重要だと感じています。

舞台というツールが使えなくても、良い作品やワークを、観客や出会うべき人に届けたい。"アートと人々をつなぐ"という大前提は変わりません。




When I was asked about my work and answered I’m a performing arts producer”, I was often asked, “Is it a similar to a director?”
There are several name used in same position in different category but I write my usual role.


To make connections between an artist and others

I don’t write playwrights, choreograph, or direct stage performance. My position is that make rails to connect these people.
Specially, I manage “Place(Venue)”, “People”,and “Money”.
(Is it similar to the manager in a general company?)

-Place
In order to create stage works, we need theater,
(Now, this “theater” close because of COVID-19 so we can’t do performance.)

-People
I offer many technical and official crew to create work. And there is an audience and stakeholder as well.

-Money
We need budget to hire crew. Many production I work with are mainly ticket income, so I make an budget with prediction of audience number.
(We can’t earn any money nowadays and can’t pay guarantee to crew. Our economy almost stop now.)

These are always in my mind to realize the artist’s imagination and reach to others.


My role for now

I explore new and flexible ways to express our creativity even we are not able to do real performance.
**This is because I want audience to come back theater after this period. **I really love real live performance and want to be known more.

For example, One of my recent project is the digital product. There are lots of artists who start an online lesson or streaming.
I am making Youtube body maintenance class with my company’s choreographer. (I got a skill to edit movie !!)
Links are below. (In Japanese only)

1: https://youtu.be/j0FQLkia4hc
2: https://youtu.be/hrlDUIGbu0A
3: https://youtu.be/pA3FW6SiY2s
4: https://youtu.be/uJ0tfHR3N-0
5: https://youtu.be/FcYG_iJ0rgQ
6: https://youtu.be/YIpb4v9uB6c

In additional, I’m thinking about making support system, place for learning and making network within artists.
I start to make producer’s team to think together in this situation and after ends.

**Even we can’t use the live stage, I want to continue to deliver good works to connect art and people. **

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?