坐禅して認知が変わったと実感してます I feel that my perception has changed through practicing zazen.

1 生活、人生に違和感を感じる
仕事・生活を見直す、自分の生き方に疑問を持つ。
自分の存在に疑問をもつ。
人生、生死、世界との関係について考える。
課題意識が生じ、変化を求め始める。

2 坐禅という身体技術に触れる
自分・人間を知る必要性を実感する。
冷静に考える時間を作ろうとする。
瞑想という技術に興味を持つ、坐禅という技術にふれる。
じっと坐って観察することで、自分の意識、身体のコントロールの効かなさを実感する。

3 課題が明確化し、疑問が深まる
観察により自身の無意識下だったものに次々に気づき、次々と意識のテーブルの上にのる。
コントロールが効かない理由を、さらなる観察によって知る。
原因の追求、対策の検討、実験、理解、納得。
*観察対象
無意識下の衝動の存在
意識的な欲求の源泉
あらゆる刺激に対する反応(身体的反応も感情的反応も)
自分以外の自然の営み(他人の観察も含む)
常識と思っていることや、偏見を疑う

*坐って効果を実感しやすい環境要素
外的・内的安全を担保し、とにかく安心できること→集中できる
穏やかな身体的精神的状態をつくること→繊細な変化に気づける
究極的に暇であること→どんな些細な(一見無駄な)ことでも気が済むまで観察・検討し尽くせる

4 試行錯誤 
ヒト(自分)の生物的特性をある程度理解し、コントロールできるよう坐禅しながら試行錯誤する。
*この段階では、坐禅という行為の効果に対する不信感や迷いは消化してる
*試行錯誤ですること
反復、継続、思考、仮説、実験、検証、体感

5 変化を実感し始める
自分の意識・身体に、ある程度コントロールが効くという変化を実感する。

6 さらに突き詰める
安心し集中して坐れる、意識的かつ身体的な準備が整う。
坐る時の自分の状態をある程度コントロールできるようになっている。
さらに深く観察できるようになる。
かつてない深度の高集中状態で、納得いくまで検討し尽くせる意識状態を自ら作ることができるようになる。

7 完全に場に身を委ねることができるようになる
三昧やゾーンなどと呼ぶ高集中状態を経験し、自分のペースから離れる状態を経験する。

8 自分のペースから離れて、場の(自然の・現実の)ペースに身をゆだね、体感する

9 離れたことによって自分を、人間を俯瞰した状態を経験する(理解と体感)

10 俯瞰したことによって、俯瞰する前の状態(いつもの状態)を理解する
*認知の変化
自分(ヒト)の視点は、自分の視点でしかなかったことに気づく。

11 新たな認知の状態を反復により脳と体に覚え込ませる

12 自分、人間、世界(自然)の捉え方が日常的に変化する

13 全てと一体だという現実を知る、実感している状態になる

14 根本的な安心を得る

15 自分は果てしなく自由だという事実を認識する

16 納得して、楽しんで生きる


  1. Feeling a sense of discomfort in life and existence:
    Reconsidering work and lifestyle, questioning one's way of living, and doubting one's own existence. Contemplating life, death, and the relationship with the world. Developing a sense of challenge and seeking change.

  2. Coming into contact with the practice of zazen:
    Recognizing the necessity of knowing oneself and being acquainted with human nature. Seeking to create moments of calm reflection. Developing an interest in meditation and experiencing the practice of zazen. Realizing the limitations of one's consciousness and the lack of control over one's body through sitting still and observing.

  3. Clarifying challenges and deepening questions:
    Observing one's unconsciousness and becoming aware of various aspects previously unnoticed, which then come to the forefront of consciousness. Seeking to understand the reasons behind the lack of control through further observation. Pursuing the investigation of causes, considering countermeasures, conducting experiments, gaining understanding, and finding satisfaction.

    *Objects of observation:
    Impulses in the unconscious
    Source of conscious desires
    Reactions to various stimuli (including physical and emotional responses)
    Nature's processes beyond oneself (including observing others)
    Questioning common sense, prejudices

    *Environmental factors conducive to experiencing the effects of sitting:
    Ensuring external and internal safety to create a sense of tranquility
    Cultivating a calm physical and mental state to be attentive to subtle changes
    Ultimate leisure to thoroughly observe and contemplate even the smallest details (apparently trivial matters)

  4. Trial and error:
    Exploring while sitting in zazen, to some extent understanding and gaining control over the biological characteristics of being human.
    *At this stage, any skepticism or doubts regarding the effectiveness of sitting have been resolved.
    *Elements required for trial and error:
    Repetition, perseverance, thinking, experimentation, verification

  5.  Beginning to perceive changes:
    Sensing a certain level of control over one's consciousness and body.

  6.  Further pursuit:
    Achieving a state of calmness and concentration, being able to consciously and physically prepare oneself. Developing the ability to observe more deeply. Creating a state of consciousness that allows for thorough examination and contemplation, with unprecedented depth of intense focus.

  7. Being able to completely surrender to the environment:
    Experiencing states of heightened concentration, such as "samadhi" or "flow," and encountering a state where one departs from one's own pace.

  8. Surrendering oneself to the pace of the environment (nature and reality):
    Detaching from one's own pace and fully immersing oneself in the pace of nature and reality, and experiencing it through one's senses.

  9. Experiencing a state of overlooking oneself and humanity (understanding and experiencing):
    Gaining an experience of viewing oneself and humanity from a detached perspective, both in understanding and sensation.

  10. Understanding the state before the perspective shift:
    Realizing that one's own viewpoint as a human was limited to one's own perspective.

  11. Repeatedly ingraining the new state of cognition into the brain and body through repetition.

  12. Daily shift in perception of oneself, humanity, and the world (nature).

  13. Knowing and experiencing the reality of being interconnected with everything as a whole.

  14. Attaining fundamental peace of mind.

  15. Recognizing the fact that one is infinitely free.

  16. Living with understanding, contentment, and enjoyment.

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