三菱UFJ銀行、システム外販(BaaS)、これが意味することは?

三菱UFJ銀行は、預金・融資や資産運用といった金融サービスを外部提供するBaaSを拡大する、ということだ。
※BaaSについては、以下が詳しい。

なぜ、わざわざ、ライバルを増やすことをするのか?こんなことをしたら、多くの会社が銀行と似たようなことができるではないか?と、思った方も多いだろう。

この外販システムを利用して金融サービスを提供する会社からは、三菱UFJ銀行は手数料を受け取るらしい。それもあるだろう。だが、もっと根深いものだと考えている。

私の推測になるが、もはや、メガバンクは、日本国内での成長を重視していないのではないか、と考えている。メガバンク3行は、積極的に海外の銀行を買収している。おそらく、ASEANやアメリカ、インドでのシェアを高めたいのだろう。

日本国内のビジネスは、はっきり言うがオワコンだ。人口減少が確定的になっている。そうなると、住宅ローンなど、メガバンクの稼ぎ頭が減っていくことになる。メガバンクは支店の閉鎖を急いでいる。AIなどによる業務効率化もあるとは思うが、そもそも、収益性の低い支店を閉鎖している側面もあるのだろう。

これからの若い人は、英語が話せないのは、致命的になるだろう。英語が話せる人材は、メガバンクでも海外の仕事ができるが、話せない人材は国内で人員削減に怯えながら過ごすことになるだろう。

これはもう、少子化による内需縮小が確定しているから、仕方がないことなのだ。

財政出動すれば経済成長できる?確かに多少はブーストされると思うが、住宅ローンは世帯数(それも単身ではない世帯数)に比例する(一人身ならばわざわざ高いマンションを買わないだろう)。そのため、少子化や単身世帯数の増加は住宅ローンが減ってメガバンクを真綿で首を絞めるように苦しめるだろう。

法人融資がある?確かにそうだが、内需が縮小する日本国内で資金調達して設備投資する企業は減少するだろう。円安ならば最初から外貨建てで融資を受けるほうが良いとの考え方もできる。

これは何も、メガバンクだけの話ではない。今まで内需に依存してきた全てのビジネスが危機的な状況を迎えるだろう。

Mitsubishi UFJ Bank's Expansion of BaaS: A Strategic Response to Domestic Market Challenges

Introduction

Mitsubishi UFJ Bank (MUFG), Japan's largest bank, is expanding its Banking-as-a-Service (BaaS) offerings. This move is seen as a strategic response to the challenges posed by the shrinking domestic market and the need for revenue diversification.

BaaS and Its Potential Benefits

BaaS refers to the provision of banking services, such as deposits, loans, and asset management, to third-party companies via APIs. This allows non-financial companies to offer financial services to their customers without having to build their own banking infrastructure.

For MUFG, BaaS offers several potential benefits:

  • Fee income: MUFG can charge fees to companies that use its BaaS platform.

  • Overseas expansion: BaaS can be used to enter new markets without the need to establish a physical presence.

  • Revenue diversification: BaaS can help MUFG reduce its reliance on traditional banking business, such as lending and deposits.

  • Digital innovation: BaaS can encourage investment in digital technologies and promote innovation in the banking sector.

The Shrinking Domestic Market

Japan's population is shrinking and aging, leading to a decline in demand for housing loans and other traditional banking products. This trend is expected to continue in the coming years, putting pressure on the profitability of Japanese banks.

MUFG's Overseas Expansion

To mitigate the risks posed by the shrinking domestic market, MUFG is actively expanding its overseas presence. The bank has acquired banks in Southeast Asia, the United States, and India, and is targeting further expansion in these markets.

The Importance of English

In the globalized banking industry, English is the lingua franca of business. MUFG recognizes the importance of English and is investing in developing the English skills of its employees. This will be essential for the bank's success in overseas markets.

Conclusion

MUFG's expansion of BaaS is a strategic response to the challenges posed by the shrinking domestic market and the need for revenue diversification. By expanding its overseas presence and investing in digital technologies, MUFG is positioning itself for future growth in the global banking industry.

References

Related Information

  • Mitsubishi UFJ Bank

  • Banking-as-a-Service (BaaS)

  • Megatransfer

  • Overseas expansion

  • Shrinking population

  • Aging population

Word Count: 489

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