見出し画像

傾聴力を持つ一人が、周囲の人々を幸せに導く世界| One person with listening skills leads those around them to happiness.

 私たちは皆、耳を持っていますが、「耳を開く」ことを学んだことがありますか? 小さなグループも、大きなコミュニティをより良く変えるにも、「ALL EARS」な人が一人いるだけで十分です。「耳を開こう」、そうすれば心も開かれるでしょう。

 We all have ears but have we ever been taught to open them? It only takes one person being ALL-EARS to transform a community, large or small. “Open your ears” and hearts will follow.

 ALL EARSコミュニティの設立を目前に控え、私たちのビジョンを深く掘り下げる時が来ました。かつて「傾聴力による世界平和」という壮大な理念を掲げましたが、今はその理想を更に具体化し、実現可能な形で描き出したいです。

 As we stand on the brink of launching the ALL EARS Community, the time has come for us to delve deeper into our vision. While we once championed the grand ideal of "world peace through listening skills," now we seek to solidify this ideal further, outlining it in a form that can be realized.

 私の傾聴力への旅路は、アパレル店の店長としての日々から始まりました。スタッフ一人ひとりの可能性を最大限に引き出すため、自己投資をして、「コーチング」の技術を習得することにしました。自分自身と部下への夢への問いかけ、現状を夢実現のためにどう活かすかの探求、目標の明確化、そして具体的な行動計画への落とし込みとフィードバックの継続は、私たちの関係を強化し、驚くべきセールスの向上を達成しました。私が退職したあと、数名のスタッフが自らの道を見つけ出し、彼らも新たなステージへと歩み始めました。ひとりひとりに耳を傾けることで、独立心まで育てていたとは驚きです!

 My journey towards enhancing my listening skills started during my tenure as the manager of an apparel store. To maximize the potential of each staff member, I invested in myself by acquiring coaching techniques. Questioning both myself and my subordinates about our dreams, exploring how to utilize our current situation to realize those dreams, clarifying our goals, and then translating these into specific action plans followed by continuous feedback, all contributed to strengthening our relationships and achieving remarkable improvements in sales. After my resignation, several staff members found their paths and began moving towards new stages in their lives. It was surprising to discover that by listening to each individual, I had even nurtured their independence!

 傾聴力が私の家族との関係にも変革をもたらしました。母の話に耳を傾け、私が的確にフィードバックをすると、不安が消えることもよくあります。趣味が異なる妹とも積極的に関わり合い、共有する楽しみが増えたことで、私も世界を広げることができました。さらに、弟の子どもたちとの関係では、おばさんとしてだけでなく、共感的な理解者としての役割を果たしています。

 Listening skills have also transformed my relationship with my family. By lending an ear to my mother and providing her with precise feedback, I often see her anxieties vanish. Engaging actively with my sister, who has different hobbies, has increased our shared joys and broadened my world. Furthermore, in my relationship with my brother's children, I serve as their aunt and a compassionate listener and understanding figure.

 傾聴力を深めることで、これまで関心を持たなかった分野への興味を積極的に持てるようになり、知識の幅が広がり、世界がより豊かな色彩で満たされるようになりました。

 By enhancing my listening skills, I've become more open to actively exploring areas I previously had no interest in, broadening my knowledge and filling my world with richer colors.

 傾聴力は私の英語能力の向上にも寄与しました。以前は、自分の話す内容にばかり集中していた私ですが、相手の言葉に耳を傾けることでも、コミュニケーションは成立することにも気づきました。聴くことから始める英語学習は、リスニングスキルを高め、コミュニケーションをより豊かなものにし、話せなかったらどうしようという不安を大きく減少させました。

 Listening skills have also contributed to improving my English proficiency. Previously focused solely on what I was saying, I've come to realize that communication can be effectively established by listening to what the other person says. Learning English by listening has enhanced my listening skills, enriched my communication, and significantly reduced my anxiety of what to do if I couldn't speak.

 人と1対1で向き合うと、どの人も素敵な人に思える瞬間がやってきます。1対1で対話することに価値を感じられるようになりました。

 When facing someone one-on-one, there comes a moment when you see the beauty in every individual. I've come to appreciate the value of engaging in one-on-one conversations.

 自身に対する見方も一新されました。批判的な視点を超えて、自己受容のマインドセットを育むようになり、物事を俯瞰して考察する能力が向上しました。さらに、自問自答を通じて新たな可能性を探ることで、自分自身の潜在能力の幅が計り知れないほどに広がっていくことを実感しています。

 My perspective on myself has undergone a complete transformation. By moving beyond a critical viewpoint and cultivating a mindset of self-acceptance, I've improved my ability to look at things from a broader perspective. Moreover, by exploring new possibilities through self-questioning, I've realized that the scope of my potential is immeasurably vast.

 以前は、物事を断定的に「正しいか、間違っているか」、「白か黒」と見る傾向にありましたが、それが実は自分を追い詰める原因になっていたかもしれません。しかし、傾聴の技術を身につけ、相手の言葉をジャッジせずに受け入れるよう心がけることで、当たり前のことを問い直し、新しい価値の発見ができるようになりました。この過程で、物事を多角的に考える哲学的な思考が自然と育ってきたのです。

 Previously, I tended to view things in a definitive way, as either "right or wrong," "black or white," which might have been causing me undue stress. However, by learning the art of active listening and making a conscious effort to accept others' words without judgment, I began to question what I had taken for granted and discovered new values. Through this process, a philosophical way of thinking, considering matters from multiple perspectives, naturally developed within me.

 この変化は、単なるスキルの向上を超え、自己認識と成長の旅路において、計り知れない価値をもたらしています。30歳のときの自分に投資するという決断は、何ものにも代えがたい価値をもたらしたのです。

 This change goes beyond mere skill improvement, bringing invaluable worth to my journey of self-awareness and growth. The decision to invest in myself by taking a listening course at the age of 30 has yielded priceless value.

 傾聴力は、私たちの世界観を変え、人生をより深く、豊かにする鍵です。「傾聴力を持つ一人が、周囲の人々を幸せに導く世界」を創造することが私の夢です。そんな夢を実現するために、ALL EARSコミュニティを立ち上げます。今、私個人で実現しているこの世界観を、皆さんの世界でもぜひ実現させていただきたいと願っています。私たち一人ひとりが自分の声を大切にし、他者の言葉に耳を傾けることで、理解と尊重が根付く文化を築き上げていきましょう。新しい文明は、ここからはじまるのです。

 Listening skills are the key to changing our worldview and enriching our lives more deeply. My dream is to create a world where "one person with listening skills leads those around them to happiness." To realize such a dream, I am launching the ALL EARS Community. I hope to realize this worldview, which I am currently achieving on my own, in everyone's world as well. Let's build a culture rooted in understanding and respect by valuing our voices and listening to the words of others. A new civilization begins here.

■編集後記
「目を開くとは言うけれど、耳を開くとは言わないよね」と英会話の先生が言って、確かに! 耳ははじめから開いているのに、聴こうとしないと、聴けないんですね。

【必聴】傾聴に熱心なChatGPTが私にインタビューしています。(笑)

ChatGPTによる「ALL EARS Community」創設者インタビュー


https://youtu.be/-t_hIZfIqXg?si=6KV3nodzKQpCzpat

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?