見出し画像

人を育てるとはどういうことか?

今回からは「人材育成」をテーマに取り上げていきます。

事業や組織を成長させるのは「人」ですから、人材育成はほぼすべての会社において重要なテーマです。

私は、アルーという人材育成・社員研修の会社を立ち上げ、この分野に20年近く携わってきました。

膨大な事例を通してわかってきたのは、研修のような方法論はもちろん重要ですが、それ以上に「相手の成長にどのように向き合うか?」という人材育成に向き合う姿勢が何よりも重要ということです。

この記事から始まる人材育成の章において、育成に関わる人が持つと良い姿勢や考え方についてお話したいと思います。

成長の内容や度合に貴賤はない

まず、「成長」に対する私自身の前提認識をお伝えさせてください。

成長するのは、いいことです。ただし、「成長している人のほうが偉い」ということはないと思います。

「成長」は、あくまで主観的なものです。その人の「いまの場所」から何かしら次のステップに移ろうすることが尊く、貴重なことであって、他の人と比べる必要はないですし、他の人と比べることができるものでもありません。

成長とは、その人が本源的にもっている願いに近づくこと、と言えると思います。本源的にもっている願いは人それぞれですから、成長のあり方も人それぞれであり、それゆえに成長に貴賤などあろうはずもありません。

教育とは、人に選択肢を提供することである

これは、私の哲学の一つです。

教育とは、人に選択肢を提供することである。

教育や育成をすることによって、人により多くの選択肢を提供することができます。例えば、日本で生まれ育った日本人の人が、英語を習得することができれば、その人にとって日本で働くという選択肢だけではなく、海外で働くという選択肢が増えるかもしれません。

選択肢が増えることによって、その人が自分らしいd人生を送るための選択ができやすくなります。増えた選択肢をとるかどうかは問題ではありません。その人にとって十分な選択肢があると思うことができて、その選択肢の中から自分なりに選ぶことができていると感じることができる自己決定感が大切と思います。

ですから、選択肢を増やすこと自体が目的ではありませんし、選択肢が多ければ多いほど良いという話でもありません。あくまでも、その人が自分らしい人生を送ることに向けて自己決定感をもつことができて、その結果としての充実感・幸福感を持てることが目的です。

教育や育成によって、選択肢を増やすことはその手段に過ぎません。

教育の限界

教育は万能ではありません。いろいろな限界があります。その限界の中でも、もっとも根源的な限界は、最終的な選択は本人がするということではないでしょうか。

教育によって、選択肢を増やすことができたとしても、どの選択肢をとるかは本人次第です。教育によって、本人に「この選択をとりなさい」ということはできませんし、やるべきことではないと思います。

「限界」という言葉を使いましたが、「その人が自分らしい人生を送ることに向けて自己決定感をもつ」という目的に立ち返れば、当たり前のことかもしれません。

一方で、教育や育成に関わってみると、本人の選択についてあれこれ言いたくなる、何かをしたくなるという気持ちが湧き上がってくることも多くあります。親子の間でのやりとり、上司部下の間でのやりとり、先生と生徒の間でのやりとりにおいて、教える立場にある人がこの線引きを頭ではわかりつつも、気持ちとしてもう一段のお節介をしたくなるというのはよくある話ではないでしょうか。

「教育の限界」は、「親が子供にしてあげることの限界」とか「先生が生徒にしてあげることの限界」とか「上司が部下にしてあげることの限界」と読み替えても良いと思います。ここには限界があります。

しかしながら、「限界があるから、これ以上立ち入るのは無理」というよう考え方では、突き放した感じになってしまい、必要な支援をすることができなくなるという側面もあります。

この「限界性」は非常に微妙なバランスで成り立つものであり、時と場合によってその最適点は違いますので、それぞれの場において判断の基軸となるような考え方や哲学をしっかりともっておくことが育成側には求められます。

その基軸となる考え方について、これからの記事で、皆さんと一緒に考えていきたいと思っています。

本日の問いとなります。(よろしければ、コメントにご意見ください)

・あなたの経験において、「教育における限界」に関わる出来事があったとすれば、それはどのような出来事でしたか?(例:親の教育方針、子供の教育に関する悩み、部下への関わり方など)

・あなたにとって「教育(あるいは育成)」とは何ですか?」

What does it mean to develop people?

From this article, we will focus on the theme of "people development."

Since it is "people" that make businesses and organizations grow, people development is an important theme for almost all companies.

I have been involved in this field for almost 20 years, having founded a human resource development and employee training company called Alue.

What I have learned through a vast number of cases is that methodologies such as training are of course important, but more important than that is the attitude toward people development: "How do you deal with the growth of the other person? This is the attitude toward people development that is more important than anything else.

In the chapter on people development that begins this article, I would like to discuss some attitudes and ideas that people involved in people  development are encouraged to have.

There is no high and low rank in the content and degree of growth

First, let me share with you my own assumed perception of "growth".

Growing up is a good thing. However, I don't think that "those who are growing are better than those who are not.

"Growth" is subjective. It is precious and valuable for a person to move from "where he/she is now" to the next step, and there is no need to compare it with others, nor can it be compared with others.

I believe that growth means coming closer to one's true wish. Since each person has his or her own true wish, the way of growth is also different for each person, and therefore, there is no such thing as a higher or lower rank for growth.

Education is about offering people with options

This is one of my philosophies.

Education is about offering people options.

By educating and nurturing, we can offer more options to people. For example, if a Japanese person born and raised in Japan can learn English, it may give that person not only the option of working in Japan, but also the option of working abroad.

The more options a person has, the easier it is for him or her to make choices that will allow him or her to live a life that is uniquely his or her own. Whether or not to take the increased options is not the issue. I think it is important for a person to have a sense of self-determination that allows him or her to feel that there are enough options available to him or her and that he or she is able to choose among those options in his or her own way.

Therefore, the goal is not to increase the number of options itself, nor is it to say that the more options, the better. The objective is for people to have a sense of self-determination toward living a life that is uniquely their own, and to have a sense of fulfillment and happiness as a result.

Increasing the number of options through education and training is only a means to that purpose.

Limits of Education

Education is not a panacea. It has many limitations. Among these limitations, the most fundamental limitation is that the final choice is made by the individual.

Even if education can increase the number of choices, it is up to the individual to decide which choice he or she will make. Education cannot and should not force the individual to "make this choice."

I used the word "limit," but it may be obvious if we return to the purpose that a person has a sense of self-determination toward living a life that is uniquely his or her own.

On the other hand, when we are involved in education and training, we often feel the urge to say this or that about the person's choices, or to do something about it. In interactions between parents and children, between supervisors and subordinates, and between teachers and students, it is not uncommon for those in a teaching position to know the line in their heads, but still feel the need to intervene further.

The "limits of education" could be read as "the limits of what parents can do for their children," or "the limits of what teachers can do for their students," or "the limits of what supervisors can do for their subordinates." There are limits here.

However, if the thinking is, "There are limits, so we can't go any further," it may seem as if we have pushed them away, and we will not be able to provide the necessary support.

This " limitation" is a very delicate balance, and the optimum point differs from case to case.

This " limitation" is a very delicate balance, and the optimum point differs from case to case. It is necessary for nurturers to have a philosophy and a way of thinking that will serve as a basis for judgment in each situation.

I would like to discuss this fundamental idea with you in future articles.

Here are the quests of the day. (If you'd like, please share your thoughts in the comments.)

・In your experience, what events, if any, were related to "limitations in education"? (e.g., your parents' educational policy, your concerns about your children's education, how you relate to your subordinates, etc.)

・What does "education" (or " nurturing") mean to you?

Bunshiro Ochiai

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?