見出し画像

意識の授業についてのアンケートの結果 日本語と英語のツイートで。(For English version, see at the end of this essay)

2022 Oct 7 に、北大CHAINの吉田さんと、大学生・大学院生向けに行っている意識の授業についてZoom/Youtube上で話しました。

そこで出てきたマーケティング的なアイデアで、実際、授業を受ける側の人がどんなトピックを求めているかについて、アンケートをYoutubeの視聴者に聞きました。サンプル数が少なかったので、先週一週間かけて、Twitter上で日本語・英語で同じ質問をしました。結果は以下の通り。

以下の質問もそうですが、日本語の方が回答数が多いので、単純に率で比較できない部分もあります。更に、私のTwitterのフォロワーの人が求めるものと、我々の授業を実際に受ける可能性のある学生が求めるものとに乖離もあるかもしれません。

なので、この答えは参考にしつつ、来年授業を取る学生に授業が始まる前に直前にアンケートもう一回してみようかな。
このQ2については、特定の知識を求めていて、対人スキルは求めていない、ってのが明らかになりました。そうか。でも、研究者になるにしろ、他の職業につくにしろ、結局は対人スキルが重要なんだがなぁ。しかも、そこのところが一番、大学生・大学院生に欠けているし、他の授業や本では学べないことなんじゃないかと思っています。
これを参考に、もし対人スキル的なもの(発表、他人のプロジェクトへの建設的な批判や提案、他人の発表に対しての聞く時の態度など)についてコメントするときには、特に気をつけて、なんで俺がそういうことに気を使うかを説明したほうがいいのかもしれない。
これは、完全に票が割れた。まぁ、どんな人がゲストになるかによって得られるものも違うし、そもそも、今年はじめてゲストスピーカー回が実現できたので、今後どうなるか、フィードバックを含めて考えていいこう。

以下は、DeepLによる上の私のコメントの英訳です。ほぼそのまま。すごい技術だ!

On 2022 Oct 7, I spoke with Prof Yoshida of CHAIN, Hokkaido University, on Zoom/Youtube about the lectures on consciousness, we conduct for undergraduate and graduate students. 

During the Zoom/Youtube, we came up with a marketing idea. Rather than just talking our ideas only, we actually asked Youtube viewers for a survey about what topics they were looking for in the class on consciousness. Since the sample size was small, we asked the same set of questions in both Japanese and English on Twitter over the last week. The results are as follows. (Both followers count around 3000-4000) as of 2022 Oct 16. 

Q1.
As with the following questions, there are more responses in Japanese, so we cannot simply compare them in percentage terms. Furthermore, there may be a discrepancy between what my Twitter followers want and what students who may actually take our classes want. So, I'll use these answers as a reference, but I think I'll do one more last minute survey before the class starts to the students who will take the class next year.

Q2. It's clear that they are looking for specific knowledge. And not interpersonal skills. But whether students become a researcher or in another profession, interpersonal skills are important in the end, I think. And I think that's what many undergraduate and graduate students lack the most. And these skills are something that are harder to learn in other classes or books, I guess. In any case, given this result, if I comment on interpersonal skills stuff (e.g., presentations, constructive criticism and suggestions for other people's projects, attitude when listening to other people's presentations, etc.), maybe I should be extra careful and explain why I care about that stuff.

Q3. The votes were completely split on this one. Well, what you get depends on who the guests are, and since we were able to have a guest speaker session for the first time this year, we will consider what will happen in the future, including feedback.

よろしければサポートお願いします!